AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Hvordan ser ettermiddagene og helgene deres ut? Vi har kost oss så mye ute i sommer med bading, padling, fjellturer, sykkelturer osv. Nå står mer hektisk hverdag for dør igjen, men vi vil være mer aktive ute med barna (barneskolealder, mellomtrinn). Vi kommer ikke fra utpreget aktive familier og har barn som kanskje krever litt dytt i baken for å komme i gang. Vi bor landlig, har egentlig alt til rette for å kunne leve enda mer aktivt. Hva gjør dere for å tilrettelegge for kreativ lek ute? Hvilke turer tar dere i hverdagen? Og om dere har tid til lengre turer i helger? Vi har ingen ambisjoner om å bli familien Monsen, men vi vil mer UT, og det sammen. Føler meg riktignok litt dust som spør, men vi er liksom forbi lekeplass stadiet, og har få naboer, så de løper ikke bare ut i gata med kompiser heller og drar av gårde på sykkelen til løkka med en ball. Alle tips er veldig velkomne, både lavterskel og mer krevende. Vi investerer gjerne i utstyr og ting hvis vi ser det nødvendig. Anonymkode: 34265...0b4 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Skrevet 7. august Gjer det enkelt og veien er ofte målet. Vi tek f.eks. gjerne kveldsmaten ute. Enten ostesmørbrød på bålpanna i hagen, eller at vi går på en liten tur til et utkikkspunkt i nærområdet og tek med niste evt primus viss vi orkar det. Hengekøyer er gøy å ha med på tur, en speiderkniv er topp til å kunne lage masse gøye ting! Dei er butte og ikkje spesielt skarpe, så mine ungar har hatt mykje glede av dei sidan 3-4 årsalderen. Anonymkode: 8a4b2...511 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Skrevet 7. august Vi pleide ofte å ta med pannekakerøre eller pølser , en bok og tenne bål i skogen høstkveldene etter barnehage/skole. Vi lekte mørkgjemsel, spiste og leste bøker. Da vi kom hjem var det bare å pusse tenner og krype rett til sengs, sovnet tvert. Og voksne slapp oppvask den dagen. Anonymkode: 39cc4...88a 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august Hvem er "vi" her, som ønsker å være mer ute. Er det dere volsne, eller har barna også ytret ønske om dette? Driver barna med trening/idrett gjennom skoleåret slik at dere må forholde dere til fastevtrenimgstider, kamper og turneringer? Mine barn orker ikke å dra på tur i hverdagen, siden de trener mange ganger i uka. Det er vi voksne som trenger mer fysisk aktivitet, ikke barna våre. Ellers er det jo bare å gjøre det samme som dere har gjort i sommer, bare kortere tid i slengen. Lekser og fritidsaktiviteter tar jo en del tid hver uke. Padle kan man jo gjøre så lenge det er lyst nok. Anonymkode: 9ce05...015 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august Laget mat på bålpanna. Tok med oss foskestang og enkel mat og ned til vannet å laget mat, ungene lekte i vannkanten evnt fisket Ut i skogen plukket litt bær På skytte banen Helger- kunne pakke sekken å gå ut i skogen, laget et sted å sove i omeråde der ungene kunne utforske rundt klatre i trær, eller på fjellet, steiner, leke ved vann , eller vi var på skyttestevner Høsten mye ute på jakt, bål kose, slakting osv Anonymkode: b3f6d...e3c
AnonymBruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august Vet ikke hvordan tilbudene er der dere bor men vi dro ofte i slalombakken på kveldene da jeg var barn. Jeg gikk også på orientering sammen med en av foreldrene mine. Det var organisert trening men ikke slik som fotballtrening for barn med aldersklasser osv, det var liksom greit at pappa var med og det var blanda aldere sammen. Veldig fint å lære kart + at vi da hadde trening i skogen En periode var jeg litt mer aktiv og vi løp løp i helgene, noen ganger bare jeg noen ganger løp pappa også (var som regel løp samme dag med alt fra barne- til voksenklasser). Nå er dette en del år siden så vet ikke hvordan det organiseres i dag. Om det ikke er noe slikt tilbud ved dere eller dere vil ha det litt mer på egne vilkår kan dere jo se om det finnes turorientering eller stolpejakt. Eller geocaching om det fremdeles er en ting? Anonymkode: 2b5ca...123
Daisy-love Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august Kveldsmaten ute er generelt et godt råd. Har dere Turboklubb eller kunne tenkt dere å starte opp en? https://www.dnt.no/aktiviteter/barn-og-familie/turboklubben/ Det er utrolig artig og noe for hele familien. «1000 hours outside» eller noe er en app som kan motivere, men også ting som orientering, stolpejakt, geocaching, «Stikk ut», og «Pokemon go», kan hjelpe på motivasjonen. Kanskje har dere dagsturhytter nær der dere bor som dere kan besøk en helg, eller til og med en ettermiddag? En del dager så passer det bedre å spise litt etter barnehage og skole, også spise et større måltid ute, før hjem og kanskje ta en banan, yoghurt eller annet lett og legge seg. Det kommer an på når de hadde måltid i barnehagen, SFO, eller etter skolen, men er noe med å komme seg raskt ut, særlig når det blir mørkere tidligere. Kjøleskapsgrøt, ingredienser til wraps, vaffel/pannekakerøre på flaske, foliepakker med godsaker, pølser osv kan lages klart kvelden før, og enten bare tas med eller hives raskt sammen. Lurt råd er å ikke basere seg på lange økter med matlaging på bål i en hverdag. Heller ostesmørbrød i folie enn bakt potet om en vil spare tid.
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august Hvis dere vil gå mer langrenn så kan det jo være gøy å registrere alle kilometerene så kan dere kjøpe barnas skimerke? Husker ikke helt hvordan det funker men det er forskjellige km-tall etter alder og så kjøper man merkene selv. Anonymkode: 2b5ca...123
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå