Gå til innhold

Jeg så en slank dame spise en hel potetgullpose på toget

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en dame bruke 34000 på en bag hun har sikkert ingen økonomise bekymringer, jeg så en fyr reise seg opp fra en stol helt uten å ha vondt noe sted, jeg så en dame smile og le hun har sikkert ikke vondt noe sted og alt er bedre enn jeg har det.

Det du ser er bare et øyeblikk i noens ljv, og du har ikke sammenhengen for noe. 

Anonymkode: 30464...886

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (5 timer siden):

Det stemmer ikke. Jeg forbrenner glatt 10.000 kalorier ekstra i uka på trening. Men da er det kanskje snakk om 8 timer med padel, 50km gange og 30km sykling. Så man må jo bruke litt tid og legge inn en innsats. 30 min gåtur hver dag hjelper ikke mye på vekta (men litt er det selvsagt).

Det kan hjelpe masse, faktisk😃 Jeg gikk ned 20 kg ved å gå 30-40 min hver dag på rundt et år. Ingen ting annen aktivitet bortsett fra å bare leve livet mitt. La selvsagt om kostholdet litt også, men jeg trengte ikke trene som en OL-utøver akkurat for å få det til. Brukbart tempo i i hvertfall 30 min.

Anonymkode: 8b520...b75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank og kunne trykket ned en pose potetgull på en lang togtur. Men da er det kanskje det som er kosen min på den togturen da, som kanskje var en feriereise, og ikke det jeg sitter hjemme og spiser hver dag. Du så bare et øyeblikk, ikke helheten. 

Anonymkode: 7b33f...3c0

• Liker 3
Skrevet

Alle som har lyst på det skulle få kose seg med en pose potetgull om de ville, uansett størrelse på kroppen. I forhold til folk som har helkvelder på fylla (og der er det mange liter som går inn i kroppen om en skal si det som det er), så er ikke en potetgullpose mere enn noen få poteter og såpass får en unne seg om en ønsker det. :spise: Kanskje nyte det med langsomme spisepinner, så "måltidet" varer litt lengre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En pose potetgull kan ko være så mangt. Er det en liten porsjon pakke eller familiepakke? Er det siste, så legger hun nok på seg om hun fortsetter med dette daglig. 

Anonymkode: 62ccb...678

Ikke nødvendigvis, for det kommer an på om potetgullet er i tillegg til eller i stedet for annen mat.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan hjelpe masse, faktisk😃 Jeg gikk ned 20 kg ved å gå 30-40 min hver dag på rundt et år. Ingen ting annen aktivitet bortsett fra å bare leve livet mitt. La selvsagt om kostholdet litt også, men jeg trengte ikke trene som en OL-utøver akkurat for å få det til. Brukbart tempo i i hvertfall 30 min.

Men det var jo hele poenget.

Anonymkode: 76b49...fb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, for det kommer an på om potetgullet er i tillegg til eller i stedet for annen mat.

Men det var jo hele poenget.

Men ts  for eksempel skriver at hun ikke går ned i vekt selv om hun ikke spiser potetgull og det. Da har hun vel forsøkt lagt om kostholdet, tenker jeg. Men man må ikke springe maraton for å gå ned i vekt, litt aktivitet kan hjelpe mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, alt hjelper. Selv forbrenner jeg ca. 200 kcal på å gå en halvtime, gjør jeg det hver dag blir det 73.000kcal i året og det er vel drøye 10kg. Men 1400kcal trent i uka er heller ikke mer enn en liten pose på 300g smågodt, så det monner lite uten å også legge om kostholdet litt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (26 minutter siden):

Ja, alt hjelper. Selv forbrenner jeg ca. 200 kcal på å gå en halvtime, gjør jeg det hver dag blir det 73.000kcal i året og det er vel drøye 10kg. Men 1400kcal trent i uka er heller ikke mer enn en liten pose på 300g smågodt, så det monner lite uten å også legge om kostholdet litt. 

Jo jo, ser den. Jeg passet også på å ikke være inaktiv etter den turen min, så det kan tenkes at det også hjalp noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 16.05):

Ser du sier du spiser bare lavkalori. Får du i deg nok fett og proteiner? Hvis det mangler, kan du spise salat til du blir grønn, og fortsatt ikke miste ett eneste gram. 

Anonymkode: 28d3b...2ba

Det er jo ikke sant. Kaloriunderskudd er jo det som gjør at man mister vekt. Spiser man i et kaloriunderskudd så har det ingenting å si om det er brokkoli eller potetgull man inntar.

Anonymkode: 9b0b3...b1e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det handler om livsstilen generelt, året rundt. Ikke bare den ene potetgullposen! Hun trener kanskje hver dag og tåler en pose med snacks uten at det gjør noe…

Endret av missLynch
  • Liker 1
Skrevet

Det eneste rare her er at en fremmed dame på toget tilbydde deg potetgull. Det hørtes litt merkelig ut synes jeg😅

Skrevet

Jeg kunne gjøre slikt innimellom, og var tynn. Når det gikk i potetgull i stedet for et ordentlig måltid så var det fordi jeg hadde sykt mye å gjøre, hele tiden. Jeg føk rundt overalt og hadde ikke tid til å lage mat. Når jeg først skulle spise noe så var viljestyrken nede på null fordi jeg var sulten, irritert og skulle fine meg noe junk fordi jeg hadde fortjent det for den jævla dagen jeg hadde hatt! Så selv om det er mye kalorier i noe slikt så var det ikke over det jeg trengte per dag, og resten av tiden spiste jeg ikke så mye, og bevegde meg så å si hele tiden, så da var jeg slank. 

AnonymBruker
Skrevet

Ofte kan det være ting man ikke tenker over som gjør at man ikke går ned eller går opp. Selv er jeg slank og trener hver dag, men likevel gikk jeg opp 3-4 kg over vinteren fordi jeg lot det skli litt ut. Ikke mye, men kanskje jeg spiste et stort lyst rundstykke med Nutella til lunsj pluss noe småtteri når jeg fikk 2-knekken på jobb. Så endret jeg til to knekkebrød med et eller annet pålegg og å ha med masse frukt som jeg spiste ved småsult. Tok meg lity mindre middag, heller mer grønt. Når sommeren kom var de ekstra kiloene borte. Og det er de fortsatt. 

Anonymkode: 9d854...ecb

Skrevet

Det er et uttrykk som heter "tynnfeit" som går ut på å ha fett innvendig, viceralt fett. Det er skadelig, så å være slank er ikke alltid ensbetydende med å være sunn. Det er ikke ett fett (haha) om det er 500 kalorier på grunn av potetgull eller 500 kalorier fra frukt/grønt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å se et øyeblikk fra en annens liv og tenke at de har det bedre enn oss, men det ligger noe i uttrykket at man ikke aner hva andre sliter med.

Jeg kan spise en pose potetgull når som helst, det har ingenting å si. Men jeg sitter aldri i ro. Jeg får panikk av å sitte i ro, pga. barndomstraumer. Da må jeg distrahere meg, ofte med tv, strikking og konstant spising samtidig. Det gjør ingenting da, for jeg rører meg veldig mye, og som regel spiser jeg alt for lite nettopp fordi jeg er opptatt med noe.

Jeg ville heller vært tjukk enn å ha skadene fra min barndom. Men jeg kan ikke plukke ut en tjukk person på gata og tenke "han har sikkert hatt en perfekt barndom og har derfor peak psykisk helse. Heldiggris". Jeg kan heller ikke se på en som er slank og tenke "hun er nok slank pga. indre stress hun også". Det funker ikke sånn. Best å ikke spekulere for mye i hvorfor andre er som de er eller gjør som de gjør. Misunnelse er bortkastet energi.

Anonymkode: 952f6...2fe

Skrevet

Salt er noe av det farligste man kan spise mye av. Men 30% av oss har særlig e mutasjon som gjør at vi ikke går opp i vekt med en diett bestående av mye fett 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 19.07):

En innstilling som har hjulpet meg mye da jeg gikk ned i vekt (har gått ned 32 kg og vært stabil i vekt i 5 år) er at "ja det er urettferdig at mange naturlig slanke tilsynelatende kan spise det de vil uten å legge på seg. Enten at de naturlig har en god regulert apetitt som gjør at de kan gå lenge uten mat, eller at det de vil spise er lite, eller at det kan være forskjeller i forbrenning"...

Men jeg tenker alltid at ja, nå er det vanskeligere for meg, men det er sånn det er. Jeg kan kun jobbe ut fra mitt utgangspunkt. Jeg hadde et mål og det var å gå ned i vekt og bli slank. Og jeg har et mål som er å forbli slank for resten av livet. 

Om det betyr at jeg må avstå fra potetgull - ok, det er ingen næring i potetgull. Jeg lager skikkelig god mat og er bevisst på ingrediensene, jeg har fremdeles matglede. Men jeg kan ikke spise alt jeg har lyst på. Og jeg kan heller ikke være bitter på at jeg ikke kan spise alt jeg har lyst på. Det viktigste for meg er å være slank. 

Anonymkode: c51e8...b98

DER er den rette innstillingen! Det burde ikke være urettferdig egentlig, alle burde akseptere sine egne forutsetninger. Om man tenker over det, er det ikke galskap egentlig (rasjonelt sett) å være så misunnelig på at noen kan spise potet druknet i dårlig olje at man ikke klarer tenke på noe annet. Det er jo egentlig litt sprøtt. Jeg tenker man må akseptere egen forutsetninger og jobbe for å holde seg normalvektig fordi det er bra for en selv, helsemessig og hvordan man føler seg. Jeg kan ikke spise alt jeg vil, langt i fra, jeg må prioritere hardt mellom godsakene. Jeg elsker sjokolade, og jeg spiser sjokolade. Men da kan jeg ikke spise smågodt, potetgull, kaker, boller, brus med sukker osv osv. Det går jo ikke bra. Men akkurat min kropp med min forbrenning har rom for normalt sunn mat og en liten stratos i løpet av dagen ;) Sånn er akkurat JEG.

AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 17.49):

Dette er så utdatert og gammel tro/læring. Det er ikke alltid slik at kalorier inn/ut er avgjørende for vektoppgang eller nedgang. Dette sier eksperter også! Gener, søvn, stress og hormoner spiller inn for mange, men ikke for alle! Diabetes og ustabilt blodsukker også. Ta og lær litt før man uttaler seg som en ekspert :) 

Anonymkode: e416c...01f

Ref over. Det er ikke utdatert eller gammeldags at det handler om kalorier inn/ut. Du sier det jo selv. Det handler bare om at man må tilpasse kalorier inn til kroppens evne til å bruke de. Den evnen kan man påvirke feks med trening. Ved å sørge for nok søvn, redusere stress. Sykdommer kan håndteres osv. Tarmflora kan forbedres. Tilslutt sitter man igjen med noen genetiske faktorer man bare må akseptere - og tilpasse kosthold og aktivitet der etter. Alt du skriver i de siste setningene handler om kroppens evne til nettopp å sørge for "kalorier ut". Derfor motsier du deg selv her.

AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 21.07):

Vel, jeg har alvorlig artrose så løping er ikke noe jeg kan drive med, selv om jeg så mye skulle ønske å kunne det. 

Anonymkode: 7f89c...f2e

Myyyyyyye man kan drive med som ikke er løping. Får man ikke trent eller beveget seg er det ikke mye mat kroppen trenger heller. Da må man tilpasse det man tar inn. Og, da er det jo ikke det at noen kan spise en pose chips hver dag uten å legge på seg som er urettferdig, da er det jo det å ha en sykdom selv som oppleves urettferdig. Og ja - det er faktisk urettferdig. Sykdom er ikke jevnt fordelt utover alle, noen har mye, andre ingenting. Men står dette på sakslistene i valgkampen? NEI. Fordi akkurat det får vi ikke gjort noe med. Så akkurat de må man bare legge vekk, og gjøre det man kan i egen situasjon for å ha det best mulig. Hjelper lite å sutre over en urettferdighet ingen kan gjøre noe med. Dumt å bruke et helt liv på det også...

Anonymkode: c8f02...3ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 9.45):

Men ts  for eksempel skriver at hun ikke går ned i vekt selv om hun ikke spiser potetgull og det. Da har hun vel forsøkt lagt om kostholdet, tenker jeg. Men man må ikke springe maraton for å gå ned i vekt, litt aktivitet kan hjelpe mye.

Men det hjelper ikke å kutte ut potetgull om man fortsatt spiser ultraprosessert mat og for mange kalorier i forhold til vedlikeholdsbehov.

Saima skrev (3 timer siden):

Det er et uttrykk som heter "tynnfeit" som går ut på å ha fett innvendig, viceralt fett. Det er skadelig, så å være slank er ikke alltid ensbetydende med å være sunn. Det er ikke ett fett (haha) om det er 500 kalorier på grunn av potetgull eller 500 kalorier fra frukt/grønt.

Det ER et fett hvis det er snakk om en sjelden gang i blant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det ER et fett hvis det er snakk om en sjelden gang i blant.

Det er helt riktig, "en sjelden gang i blant" fører sjeldent til vektproblemer🤭

Anonymkode: ac41e...b3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 17.22):

Det er jo ikke sant. Kaloriunderskudd er jo det som gjør at man mister vekt. Spiser man i et kaloriunderskudd så har det ingenting å si om det er brokkoli eller potetgull man inntar.

Anonymkode: 9b0b3...b1e

Spise i kaloriunderskudd eller være i kaloriunderskudd ? Spise i kaloriunderskudd, hva pokker betyr det? 

Vekttap skjer når man er i kaloriunderskudd, og fokus på kalorier ut er like viktig som kalorier inn. Jo, det er faktisk sånn at fettforbrenningen bremses hvis man mangler proteiner og fett. Det er allikevel mulig og gå ned i vekt og ha kaloriunderskudd på bare karbohydrater, du må bare spise ennå mindre. 

Anonymkode: 9410f...816

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...