Gå til innhold

Jeg så en slank dame spise en hel potetgullpose på toget

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel, jeg har alvorlig artrose så løping er ikke noe jeg kan drive med, selv om jeg så mye skulle ønske å kunne det. 

Anonymkode: 7f89c...f2e

Det var vel kanskje ikke poenget eller? 
bytt det ut med gange , svømming og sykling. I samme mengde. Det er anbefalt for deg, samt styrketrening. 

jeg kan heller ikke løpe på grunn av ledd, så da gjør jeg andre aktiviter og spiser potetgull. 

Anonymkode: 9410f...816

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk har veldig forskjellig forbrenning. Har en venninne, som må spise 3000 kalorier om dagen, for å ikke gå ned i vekt. Og hun trener ikke. Mens jeg må ligge på 1000 kalorier om dagen, for å ikke legge på meg.

Anonymkode: 56903...a20

Dette er en løgn, det finnes ingen voksne mennesker som trenger under 1400 kalorier. Ikke engang dverger.

Anonymkode: 34113...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan spise sjokolade hver dag uten å gå opp i vekt. Det handler jo om hva man spiser totalt iløpet av en dag. Feks. En lett salat til middag, et par knekkebrød og så den sjokoladen. Så har man ikke overskridet kaloriinntaket . Noen spiser kanskje en diger pizza men så har de kanskje ikke spist noe særlig annet den dagen. Noen er veldig aktive så de kan spise mer. Eller de spiser sjelden sjokolade , potetgull osv. men en dag i mnd skeier de ut. 

Anonymkode: 0b0da...52a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv er jeg overvektig og har ikke spist potetgull kaker eller is på et halvt år. 

Likevel går ikke vekta nedover. Spiser grønnsaksbasert og skikkelig lav kalori måltider. 

Det er så urettferdig. 

Vet også om slanke folk som spiser sjokolade nærmest hver dag. 

Hun tilbød meg potetgull. Jeg takket nei. 😔

Skal vel spy den opp senere.

Anonymkode: ebc61...6fb

Skrevet

javel

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er en løgn, det finnes ingen voksne mennesker som trenger under 1400 kalorier. Ikke engang dverger.

Jeg er nesten dverg, trenger ikke mer enn det. Stor forskjell på hva vi små kan spise enn de grisehøye. Ei på 180 kan veie 56 kg og ha normal bmi. Men jeg på 150 får ikke lov å sjekke engang bmien om jeg går ned til 39 kg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal vel spy den opp senere.

🙄

Anonymkode: 8b520...b75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er typen som legger på meg bare jeg tenker på sjokolade. 

Uheldigvis tenker jeg ofte på det. 

Og jeg spiser det oftere enn jeg burde. 

Heldigvis har jeg sluttet fred med min runde kropp. 

Anonymkode: 293cd...231

Nei, det er du ikke, for det er ikke mulig. 

Du legger på deg fordi du spiser for mye av det. Det er utrolig at vi i 2025, med så mye kunnskap om mat og kropp lett tilgjengelig, ikke kan klare å ta til oss seriøs kunnskap og informasjon. Det viser hvor stokk dumme mennesker faktisk er. Joda, noen av oss kan være kloke, men mange av oss er jo komplett idioter. 

Anonymkode: e507a...db2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trolig spiser du for mye kalorier per dag og/eller det kan være at forbrenninga. Ville gått til legen hvis jeg opplevde det du sier for veiledning.

Anonymkode: 85370...bb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, det er du ikke, for det er ikke mulig. 

Du legger på deg fordi du spiser for mye av det. Det er utrolig at vi i 2025, med så mye kunnskap om mat og kropp lett tilgjengelig, ikke kan klare å ta til oss seriøs kunnskap og informasjon. Det viser hvor stokk dumme mennesker faktisk er. Joda, noen av oss kan være kloke, men mange av oss er jo komplett idioter. 

Anonymkode: e507a...db2

Noen har hormonforstyrrelser som gjør at man legger på seg av "ingenting". Det er ikke alltid sort/hvitt. Jeg kjenner noen med Harshimotos for eksempel. Skjoldbruskkjertelen funker ikke som den skal, og det er både dritvanskelig å gå ned i vekt, og det er vanskelig å holde seg stabil på det kaloriinntaket som funker for de som ikke har det.

Skrevet

Spiste hun en hel pose mellom Asker og Oslo, da er det for mye, spiste hun en pose fordelt over hele strekningen Oslo-Bergen/Trondheim, da er det maten hun bestemte seg for å ha som kos på turen. Stor forskjell, altså!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynn å gå 10K skritt om dagen så ser man at det er slankende + man får ikke tid til eller lyst på så mye snacks. 

Anonymkode: 76b34...22c

10 K skritt er lite, jeg går 12-13 000 i snitt og jeg er ganske lat, og trener hovedsakelig innendørs, med trening som ikke gir utslag på skritt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at folk selvrapporterer inntaket. De tror selv at de spiser lite.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen har hormonforstyrrelser som gjør at man legger på seg av "ingenting". Det er ikke alltid sort/hvitt. Jeg kjenner noen med Harshimotos for eksempel. Skjoldbruskkjertelen funker ikke som den skal, og det er både dritvanskelig å gå ned i vekt, og det er vanskelig å holde seg stabil på det kaloriinntaket som funker for de som ikke har det.

Jeg har hashimotos. Jeg er 162 cm, 52 kilo og har vaskebrettmage. Jeg har noen cm bredere midje enn før jeg ble syk, men i følge endokrinologen utgjør den nedsatte forbrenningen kun 2-3 kilo kroppsvekt. Legger man på seg mer enn det skyldes det at man ofte beveger seg mindre og småspiser mer enn før man blir syk - vanligvis ubevisst.

Anonymkode: 76b49...fb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
sofie777 skrev (9 minutter siden):

Spiste hun en hel pose mellom Asker og Oslo, da er det for mye, spiste hun en pose fordelt over hele strekningen Oslo-Bergen/Trondheim, da er det maten hun bestemte seg for å ha som kos på turen. Stor forskjell, altså!

Nei 😅 spiller ingen rolle hvilken strekning hun spiste den. Det er totalen mat gjennom dagen, uken og måneden , og aktivetsnivået denne perioden som spiller noe rolle. 

Anonymkode: 9410f...816

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den veide vel 250g den posen, så det er ikke så rart.

Anonymkode: 82a78...ce1

Du tok den😊

Skrevet

Men det sies jo at beste måten å bli slank på er via kosthold. At det spiller lite rolle hvor mye man trener. 

Det stemmer ikke. Jeg forbrenner glatt 10.000 kalorier ekstra i uka på trening. Men da er det kanskje snakk om 8 timer med padel, 50km gange og 30km sykling. Så man må jo bruke litt tid og legge inn en innsats. 30 min gåtur hver dag hjelper ikke mye på vekta (men litt er det selvsagt).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er nesten dverg, trenger ikke mer enn det. Stor forskjell på hva vi små kan spise enn de grisehøye. Ei på 180 kan veie 56 kg og ha normal bmi. Men jeg på 150 får ikke lov å sjekke engang bmien om jeg går ned til 39 kg.

Det er feil, ei på 1,80 må veie minst 60kg for å være normalvektig. 56kg er undervekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En pose potetgull kan ko være så mangt. Er det en liten porsjon pakke eller familiepakke? Er det siste, så legger hun nok på seg om hun fortsetter med dette daglig. Er hun som meg så gjør hun dette unntaksvis. Som feks på en lang togtur der jeg ikke rakk å lage matpakke eller ville spare penger på dyr mat på toget. Så spiser jeg heller litt mindre senere på kvelden og/eller neste dag. Da legger jeg ikke på meg. 

Anonymkode: 62ccb...678

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selv er jeg overvektig og har ikke spist potetgull kaker eller is på et halvt år. 

Likevel går ikke vekta nedover. Spiser grønnsaksbasert og skikkelig lav kalori måltider. 

Det er så urettferdig. 

Vet også om slanke folk som spiser sjokolade nærmest hver dag. 

Hun tilbød meg potetgull. Jeg takket nei. 😔

Gjør noen hoppe bevegelser på morgenen hver dag og du vil se resultatene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er slank og kan kose meg ofte, men spiser lite totalt sammenlignet med overvektige venninner. Får en oppvekker hvis vi er sammen på tur hvor mye de spiser/drikker og hvor ofte de er sultne! Jeg drikker f.eks ikke kalorier.

Anonymkode: 76b34...22c

Jeg også 😊 har sjokolade hver dag omtrent. 

Veier 61kg og er 169 høy. Ikke tjukk

Anonymkode: 6e547...edb

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har alvorlig artrose så løping er ikke noe jeg kan drive med, selv om jeg så mye skulle ønske å kunne det. 

Så tren like mye på en annen måte da. 

La meg omformulere da, jeg trener hardt 7-9 timer i uka. Hvor mange timer i uka trener du hardt? og hvor mange av de timene er intens cardio? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men det sies jo at beste måten å bli slank på er via kosthold. At det spiller lite rolle hvor mye man trener. 

Det stemmer forsåvidt, for å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbrenner. Det har ikke noe å si hvor mye du trener om du spiser mer enn du forbrenner. 

Men hvis du trener mye så kan du spise mer. Jeg ligger på 2000-2500 kalorier daglig, for å holde en bmi på 21. Slutter jeg løpe, så må jeg slutte spise 2 poser potetgull og masse sjokolade hver uke... 

Anonymkode: 5aadc...75e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...