Gå til innhold

Jeg så en slank dame spise en hel potetgullpose på toget

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg overvektig og har ikke spist potetgull kaker eller is på et halvt år. 

Likevel går ikke vekta nedover. Spiser grønnsaksbasert og skikkelig lav kalori måltider. 

Det er så urettferdig. 

Vet også om slanke folk som spiser sjokolade nærmest hver dag. 

Hun tilbød meg potetgull. Jeg takket nei. 😔

Anonymkode: 7f89c...f2e

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank. Jeg spiste en poste potetgull på søndag.. da spiste jeg bare det + litt agurk og gulrot på kvelden. 

Det er jo ikke så lurt å gjøre ofte.

Anonymkode: f1b0d...8cc

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om kalorier inn og ut. Hun kan være veldig aktiv eller kun spist det hele dagen.

Anonymkode: 4a76d...e05

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

"Problemet" med dette, er at du ikke har informasjon om aktivitetsnivå, hyppighet av matinntak eller hvor ofte hun spiser potetgull. Basert på en enkelthendelse, er det vanskelig å konkludere med at dette er vanlig kost for henne, og derfor urettferdig eller ikke.

Anonymkode: 8b520...b75

• Liker 42
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har veldig forskjellig forbrenning. Har en venninne, som må spise 3000 kalorier om dagen, for å ikke gå ned i vekt. Og hun trener ikke. Mens jeg må ligge på 1000 kalorier om dagen, for å ikke legge på meg.

Anonymkode: 56903...a20

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser du sier du spiser bare lavkalori. Får du i deg nok fett og proteiner? Hvis det mangler, kan du spise salat til du blir grønn, og fortsatt ikke miste ett eneste gram. 

Anonymkode: 28d3b...2ba

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk har veldig forskjellig forbrenning. Har en venninne, som må spise 3000 kalorier om dagen, for å ikke gå ned i vekt. Og hun trener ikke. Mens jeg må ligge på 1000 kalorier om dagen, for å ikke legge på meg.

Anonymkode: 56903...a20

Dette! Jeg har hatt skyhøy forbrenning hele livet og har virkelig slitt med å holde vekta oppe, selv i de årene jeg har vært relativt lite aktiv. Tok slutt i slutten av 30-årene gitt, så nå kan ikke jeg spise den potetgullposen lengre.

Anonymkode: cb7f8...8e5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er regning av kalorier inn og ut, uansett hva man spiser, i tillegg til hvor mye man forbrenner ved aktivitet og trening. Hvis ikke man har hormonforstyrrelser eller andre sykdommer som påvirker vekten, eller går på medisiner som gir vektøkning. 

Regn ut basalforbrenningen din og legg deg under det kalorimessig. Da kan du i prinsippet spise pizza hver dag eller hva du vil, og likevel gå ned i vekt. Om det er smart helsemessig er en annen sak. 

Anonymkode: e8244...23c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank og kan kose meg ofte, men spiser lite totalt sammenlignet med overvektige venninner. Får en oppvekker hvis vi er sammen på tur hvor mye de spiser/drikker og hvor ofte de er sultne! Jeg drikker f.eks ikke kalorier.

Anonymkode: 76b34...22c

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Muskelmasse påvirker også. Høyere muskelmasse=høyere forbrenning 

Anonymkode: 170bf...ef8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser du sier du spiser bare lavkalori. Får du i deg nok fett og proteiner? Hvis det mangler, kan du spise salat til du blir grønn, og fortsatt ikke miste ett eneste gram. 

Anonymkode: 28d3b...2ba

Herregud for noe tull

Anonymkode: 8bc42...a1b

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Selv er jeg overvektig og har ikke spist potetgull kaker eller is på et halvt år. 

Likevel går ikke vekta nedover. Spiser grønnsaksbasert og skikkelig lav kalori måltider. 

Det er så urettferdig. 

Vet også om slanke folk som spiser sjokolade nærmest hver dag. 

Hun tilbød meg potetgull. Jeg takket nei. 😔

Anonymkode: 7f89c...f2e

Jeg har vært en av de som kunne fint spist mange store potetgullposer og en haug med wienerbrød daglig uten å gå opp i vekt.

Nå er jeg i overgangsalderen og merker at det begynner å legge seg litt rundt magen, men kan fremdeles spise mye mat.

Livet er ikke rettferdig

Anonymkode: 70955...4bc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sist jeg spiste en pose med potetgull gikk jeg opp 0,25 kg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er normalvektig, lite muskler, og koser med svært ofte. Alt for ofte, kan jo være grei vrkt uten at kroppen er fornøyd.

Men spiser da mindre av alt annet når jeg gjør, ellers går vekta opp ja.

Anonymkode: a3da2...c5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var det meg? (Nei, det var jo ikke det. Jeg hadde ikke tilbudt meg å dele...)

Ja, det er urettferdig med vekt. Vanskelig å slåss mot gener. Jeg er midt i førtiårene, har født barn, kan spise hva jeg vil uten å gå opp i vekt (har strevd med å legge på meg, men innser at undervekt grad 2 ifølge BMI er det naturlige for meg). Lege og ernæringsfysiolog sier "spis det du vil ha, om så det er en pose potetgull". Og det gjør jeg jo av og til, men ikke så ofte, fordi det ikke er bra for noens helse.

Poenget/trøsten er at du kan være mye sunnere og snillere med kroppen din med ditt gode kosthold, enn de av oss som er slanke eller tynne men spiser mye sukker, salt, fett og ultraprossesert.

Anonymkode: 1197a...144

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke «urettferdig». Som andre skriver handler det kun om kalorier inn og kalorier ut. Selv spiser jeg veldig sunt (pescetarisk kosthold med null prosessert mat), likevel er jeg overvektig, nettopp fordi jeg spiser for store mengder og er i for lite aktivitet. Dersom jeg hadde spist en «normal» mengde mat hadde jeg, med mitt kosthold, vært tynn som en strek (nettopp derfor er det heller ikke veldig krevende å gå ned i vekt, om jeg skulle ønske det)

Dersom du har et sunt kosthold ellers (husk flytende kalorier!), så spiser du for mye i forhold til ditt aktivitetsnivå.

Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: ff951...719

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det handler om kalorier inn og ut. Hun kan være veldig aktiv eller kun spist det hele dagen.

Anonymkode: 4a76d...e05

Eller høy forbrenning også, jeg vet jo om folk som spiser masse for og legge på seg uten hell. Men slank betyr nødvendigvis ikke sunn det heller. Sønnen min er undervektig grad 1 og spise ganske mye og bra. 
Men til ts, du ser noen spiser en potetgullposen på toget. Du vet ingenting om livet ellers, jeg tenker det er sårt og se men sammtidig veldig lite sammenleggbart med en man ser en gang. For all du vet kan hun ha slanket seg masse og sprakk i dag om man setter det på spissen.

om du har prøvd og gå ned i 6 mndutrn særlig hell, da ville jeg snakket med legen og få sjekket ut om det kan være noe medesink som gjør det vanskelig. Og kutte ut alt er heller ikke holdbart i lengden og man er dømt til og sprekke. Selv overvektig og vet litt om det. Jeg må kutte ut sukker feks da jeg frotser om jeg spise det. Men jeg har finne alternativer om jeg ønsker noe oh spise engang i blant som er litt søtt. 
her jeg bor tilbys det ernæringsfysiolog for alle, kontra kommunen og spør om dem har sånn. Veiledning er viktig.

Anonymkode: 445fb...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha mer fokus på deg og mindre på andre? Kanskje lavkalori grønnsaksbasert ikke er rett for deg? Ja, det er jo rart det der, er ofte overvektige som teller kalorier og slanker seg. 
du vet jo ingenting om denne dama da, for alt du vet hadde hun løpt 3 timer før hun gikk på toget. Jeg er også slank og kan finne på og spise potetgull på tog. I perioder , feks før jul, tar jeg gjerne en konfektbit eller to hver dag på jobb. Sier veldig lite om meg. 

Anonymkode: 9410f...816

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (3 minutter siden):

Sist jeg spiste en pose med potetgull gikk jeg opp 0,25 kg

Jeg er typen som legger på meg bare jeg tenker på sjokolade. 

Uheldigvis tenker jeg ofte på det. 

Og jeg spiser det oftere enn jeg burde. 

Heldigvis har jeg sluttet fred med min runde kropp. 

Anonymkode: 293cd...231

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange sier at slanke som spiser hva de vil spiser lite i totalen, og det kan stemme, men jeg tror helt bestemt at det også skjer noe metabolsk når man har hatt mye overvekt. At kroppen alltid vil huske sin høyeste vekt som en "set point". Jeg har gått ned mange kilo, og må spise mye mindre enn da jeg var slank som ung for å ikke gå opp i vekt. Man har jo fått ekstra fettceller som aldri blir borte, de bare krymper, men de skriker etter mat. 

Anonymkode: c51e8...b98

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...