Gå til innhold

Jeg vil ha nytt sengetøy, men det må være utvaska

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst på nytt sengetøy, da tenker jeg på dyne-og putetrekk. Men alt jeg kommer over er så hardt og stivt. Jeg har til og med kjøpt sengetøy og endt opp med å ikke bruke det fordi det rett og slett er så stivt at det klør. 

Har dere tips til hvor jeg kan få tak i mykt og litt «utvaska» sengetøy som er nytt? Det må være 100% bomull og ikke så altfor dyrt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sateng. På halv pris eller 70 prosent. Bare å følge med på tilbudene.

Anonymkode: d6367...18d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns Frøya-settene fra Høie er veldig gode og myke. De er i steinvasket bomull. De må selvfølgelig vaskes før det legges på. Gjerne med parfymefritt skyllemiddel og tørkes i tørketrommel. Ellers så har Kid bomullssateng som er veldig mykt og deilig. 

Anonymkode: 9441c...6f9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns Frøya-settene fra Høie er veldig gode og myke. De er i steinvasket bomull. De må selvfølgelig vaskes før det legges på. Gjerne med parfymefritt skyllemiddel og tørkes i tørketrommel. Ellers så har Kid bomullssateng som er veldig mykt og deilig. 

Takk for tips! 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig. Vi har bare Frøya nå😅 beste jeg noen gang har ligget i.

Endret av Macro
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Myyk - mykeste sengetøyet som finnes - og ensfargede 🎉

Anonymkode: 87959...f3d

AnonymBruker
Skrevet

Satengsettene til Princess! De bør riktignok vaskes et par ganger før de blir ordentlig myke. Holder seg kjempefine også, mine er vel 3-4 år gamle, og fortsatt skikkelig gode. De har 2 for 1 eller halv pris på de ganske ofte.

Anonymkode: c0e71...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (På 7.8.2025 den 14.34):

Jeg har veldig lyst på nytt sengetøy, da tenker jeg på dyne-og putetrekk. Men alt jeg kommer over er så hardt og stivt. Jeg har til og med kjøpt sengetøy og endt opp med å ikke bruke det fordi det rett og slett er så stivt at det klør. 

Har dere tips til hvor jeg kan få tak i mykt og litt «utvaska» sengetøy som er nytt? Det må være 100% bomull og ikke så altfor dyrt.

Kjøp brukt 🙈 vask på 95 grader. 

Anonymkode: e6481...415

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes krepp-sengetøyet fra Kid er veldig mykt. Men det må få seg en runde på 95° i vaskemaskinen med en slump eddik først, og tørketromles etterpå. 

Anonymkode: 77aed...d1e

AnonymBruker
Skrevet

De mykeste sengesettene jeg har tok jeg med meg hjemmefra når jeg flyttet ut, så de er 35+ år gamle. Det ene var nå så tynnslitt at jeg klippet det opp og sydde putetrekk av den delen som hang best sammen.   Har vurdert å lete på bruktbutikker, for de jeg har kjøpt ny føles nesten som strie i sammenligning. Men, det kan jo også ha sammenheng med at jeg holder meg på et lavt prisnivå... 😅

Anonymkode: f5809...036

AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (På 7.8.2025 den 14.34):

Pris er relativt da. Men jeg har en myk favoritt fra Høie. Frøya-serien deres (i mange farger, ensfargede, tilhørende laken finnes) er i myk og steinvasket bomull, kjempegodt å ligge i. Du finner garantert en farge du liker. Anbefales! Ekstra lekkert med laken i samme farge som matcher på sengen.

Og du må selvsagt vaske sengetøy før det legges på. Hvis du opplever at sengetøyet Frøya også er for "hardt" etter vask, overdoserer du vaskemidler så det holder, tror jeg. Prøv å bruke et kvalitetsvaskepulver eller flytende vaskemiddel og følg doseringen. Bruk gjerne parfymefritt skyllemiddel, så ikke lukten blir for overveldende. Er det parfymert vaskemiddel, vil det lukte svakt av sengetøyet etterpå selv om skyllemiddelet var uparfymert.

Lykke til.

Anonymkode: ded3d...6f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se etter stonewashed/enzymvaskede bomullssengetøy hos feks KID😊 

Anonymkode: f7b46...6b8

AnonymBruker
Skrevet

PS! Sengetøy som får tørke ute i vinden og frisk luft, vil oppleves mykere når det legges på sengen og brukes. Dette fordi vinden gjør at det vifter i vinden og er i bevegelse når det tørker, da blir det mykere og mindre stivt som nyvasket.

• Liker 3
Skrevet

Krepp og flanell. Tørk i tørketrommel hvis du har det 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

PS! Sengetøy som får tørke ute i vinden og frisk luft, vil oppleves mykere når det legges på sengen og brukes. Dette fordi vinden gjør at det vifter i vinden og er i bevegelse når det tørker, da blir det mykere og mindre stivt som nyvasket.

Jeg mener stikk motsatt! Alt som tørker ute er stivt og ekkelt. Tørketrommel er gull!

Anonymkode: a6387...6c9

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøpte et sett i krepp. Vasket det selvfølgelig først, men det var helt jævlig å ligge i. Følte det som om jeg lå i en haug med høy. Gikk av etter en natt og kommer aldri på igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg syntes krepp-sengetøyet fra Kid er veldig mykt. Men det må få seg en runde på 95° i vaskemaskinen med en slump eddik først, og tørketromles etterpå. 

Anonymkode: 77aed...d1e

Det syns jeg klør, til tross for vasking på høy temperatur og tromling.

Anonymkode: 74c70...25a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjøp brukt 🙈 vask på 95 grader. 

Anonymkode: e6481...415

Akkurat sengetøy tørr jeg ikke å kjøpe brukt 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...