Gå til innhold

Er det egentlig mening at kvinner skal ha samleie etter overgangsalder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne her som har mistet sexlysten og opplever mange plager i forbindelse med samleie. Har tenkt litt på om det er naturens måte å si at man egentligt ikke lenger trenger å ha samleie, Man kan jo heller ikke få barn.. Hva tenker dere?

k49

Anonymkode: ade2b...8d1

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette individuelt? Hvis man fortsatt er kåt og har glede av sex, hvorfor lage en "regel" som sier at naturen mener at man skal slutte?

• Liker 18
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Hunmedham skrev (1 minutt siden):

Er ikke dette individuelt? Hvis man fortsatt er kåt og har glede av sex, hvorfor lage en "regel" som sier at naturen mener at man skal slutte?

100% enig i det! Har man lyst er det jo fantastisk. Jeg tenker mer på dersom lysten er borte og det bare oppstår plager. Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg tenker i samme bane som deg. 

Ingen lyst, ingen motivasjon eller ønske om å jobbe med lysten.. 

Anonymkode: b8bc4...06b

• Liker 5
Skrevet

Er jo litt som med alt annet. Jeg slutter ikke å ta et glass vin, lytte til fin musikk eller spise god mat. Sex er noe av det beste jeg vet, og håper det kan holde frem veldig lenge.

Men om du og mannen føler det på samme måte er jo alt helt topp.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje det egentlig var meningen at vi skulle være død innen det, men man trenger jo ikke følge det heller. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet

Sexlyst er ikke kun hormonstyrt. Ei heller er det sånn at kvinner i fruktbar alder ikke kan slite med mangel på lyst. Men har du ikke lyst, lar du være. En fordel med ærlighet ovenfor eventuell partner da.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor slutte med noe man liker?
Fruen her har for lengst passert overgangsalder, men hun nyter fortsatt sex.
JA noen ekstra utfordringer men da løser vi de med litt ekstra glid.
Hun har ingen intensjon om å slutte så lenge hun nyter og har det deilig mens vi holder på. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker det sunt å ha følelses liv og nærhet fra vugge til grav. Det å ha et sexliv er epoker,  helse og lyst kan avta med alderen uten at man skal si fra seg kos og nærhet. Føle seg tatt vare på og dele gode stunder uten sex om begge parter er enig. Er man alene, så er det jo et valg at man ikke tar aktivt initiative til å innlede noe 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kvinne her som har mistet sexlysten og opplever mange plager i forbindelse med samleie. Har tenkt litt på om det er naturens måte å si at man egentligt ikke lenger trenger å ha samleie, Man kan jo heller ikke få barn.. Hva tenker dere?

k49

Det er en veldig interessant tanke. 

Fra ett biologisk synspunkt forklarer det mye. Men fra et sosiologisk perspektiv åpner det veldig problematiske virkeligheter, og vi vet at reelt sett er ikke dette universelt: mange kvinner får større lyst etter overgangsalderen.

Det handler mye om at kvinners seksualitet ikke er ensidig knyttet til hormoner.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Er i overgangsalderen. Har null sexlyst og hverken lyst eller motivasjon for å gjøre noe med det. Trives veldig godt uten sex. Tenker at dersom man har lyst på sex, så fortsett gjerne med det. Har man partner og har motivasjon for å få lyst, finnes det hrt og glidemiddel. Har man ikke lyst, lar man være å ha sex. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

k49

Jeg mistet også sexlysten, og det plaget meg såpass at jeg snakket med legen min om det. 
Nå er jeg på kjønnsbekreftende behandling, og har fått sexlysten min tilbake! (Ja det var overgangsalder som gjordet det). 

Er herlig å vite at sexlivet ikke er over, bare fordi jeg passerte 40! (kom tidlig i overgangsalder)

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

k49

Vi er jo egentlig på jorda kun for å reprodusere, så biologisk så følger sexlysten syklus og syklus blir jo forringet jo eldre man blir. Til slutt så produserer vi ikke østrogen, har lavt testosteron og progesteron osv. Mange kvinner blir ganske dårlig av lave hormonnivåer det påvirker absolutt alt i kroppen også hjernen. Jeg har slitt VELDIG, bla med null sexlyst, knusktørr slimhinner og syntes nesten mannen min var helt uspiselig og orket ikke tanken. Så fikk jeg opp østrogennivået og nå er det snudd helt på hodet, mannen er plutselig veldig attraktiv igjen😂 Så at noen her mener dette er noe man kan styre selv ved å bare ta seg sammen, det stemmer ikke helt med virkeligheten. Skal ikke være noe grunn til at man skal slutte å leve etter 40 årene, nå finnes det relativt god behandling for fysiske og psykisk plager ved peri-/late- og postmenopause.

Anonymkode: 7be35...9fb

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig godt spørsmål. Jeg har mer eller mindre mistet lysten, men jeg vil jo ha sex med mannen min. Herregud, jeg digger jo den mannen. 

Anonymkode: e4fae...2e0

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Sex er ikke bare biologi og reproduksjon. Hvor mange av de samleier man har gjennom livet er ment å gi barn, f ex? Max 1% vil jeg tippe. Og hvorfor er (mange)  damer kåte når de allerede er gravide? Og selv om vi menn får de til langt opp i 60-årene, og noen sikkert mer, så burde vi ikke bli fedre i den alderen.  De fleste pattedyr har "sex" en gang eller to i året for å reprodusere, men mennesker har heldigvis tatt det litt lenger. Dessuten, hvis en dame beslutter å gi opp sexlivet som f eks. 48-åring, stiller hun en evnt  partner i en umulig skvis mellom lojalitet og egen kjønnsdrift. Man skal ha bra flaks om begge er klare for pensjonsalder allerede da. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Abraham skrev (53 minutter siden):

Sex er ikke bare biologi og reproduksjon. Hvor mange av de samleier man har gjennom livet er ment å gi barn, f ex? Max 1% vil jeg tippe. Og hvorfor er (mange)  damer kåte når de allerede er gravide? Og selv om vi menn får de til langt opp i 60-årene, og noen sikkert mer, så burde vi ikke bli fedre i den alderen.  De fleste pattedyr har "sex" en gang eller to i året for å reprodusere, men mennesker har heldigvis tatt det litt lenger. Dessuten, hvis en dame beslutter å gi opp sexlivet som f eks. 48-åring, stiller hun en evnt  partner i en umulig skvis mellom lojalitet og egen kjønnsdrift. Man skal ha bra flaks om begge er klare for pensjonsalder allerede da. 

At kvinner er «kåte» når de er gravide har med hormoner å gjøre pga det vokser ett liv i magen som også trenger hormonene til mor. Ikke at de skal reprodusere seg mens de er gravide. Sjeldent damer «beslutter» seg til å gi opp sex, det er kjemiske endringer i hjernen og fysiske endringer i slimhinner osv at sexlyst forsvinner, ikke fordi de velger det bort eller de er lei mannfolk.  Virkningene av hormonproblemer er ikke noe man kan skjerpe seg fra, hadde man vært litt mer opplyst så hadde det kanskje ikke vært så mange kvinner som må tvinge seg til å ha seg men fått hjelp. 

Anonymkode: 7be35...9fb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om valg. Skal jeg slutte å trene, ta vare på meg selv, osv fordi jeg ikke er ung lenger? I mine øyne tullete tema. Over her mye egoisme, selvstrerthet, meg, meg og atter meg og mine følelser osv.

Sex er mer enn samleie. Nærhet og et godt kyss, med mer er viktig for oss mennesker. Ikke depriver alderdommen til eksistensialisme. For en trist forsamling. Jeg og min ekskede skal leve og elske til vi dør. En dag uten nærhet, hvorfor? 

Anonymkode: 9ef97...f21

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

k49

Om dette hadde vært tilfellet for meg så hadde jeg bestilt time hos legen asap 😂

Å være kåt er et sunnhetstegn for meg. Slippe å tenke på graviditet må jo være en gave tenker jeg 😂

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig at ja, det er det intimitetsproblemene til begge kjønn betyr. 

Får den ikke opp, for tørr nedentil, lite lyst.

Men at vi ldver i en moderne verden, så om noem har lyst, kan de få hjelp.

Anonymkode: d8e80...203

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her oppleves det annerledes, lysten har bare økt etterhvert som barna er blitt eldre og siden jeg har en noe overgangsplager tar jeg en østrogenpille hver dag og den sprayen. Mulig de også hjelper på ? 

Anonymkode: 5577a...417

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...