AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Jeg vil bare lufte noen tanker, og håper noen har noe erfaring eller formening om dette. Jeg er en 30 år gammel autistisk kvinne (aspergers) som vurderer om det er vits for meg å søke BPA. I kommunen min kan man få innvilget BPA selv om man ikke trenger 25 timer eller mer i uken. Og jeg antar jeg vil falle et sted godt under 25 timer i uken. Men det jeg hovedsakelig lurer på om det er mulig å få BPA selv om man kan gjøre de fleste tingene man ønsker hjelp med, sånn fysisk sett. Nå er det mannen min som gjør en del av de tingene. Mannen min jobber ca 150% og jeg vil ikke slite han så ut, siden vi også har to barn. Mannen jobber mye hjemmefra så han kan hjelpe litt til med praktiske ting hjemme. Jeg er fysisk i stand til å gjøre ting, det er bare mentalt ikke nok kapasitet for meg. Og jeg er mye utslitt. Jeg klarer ikke gjøre unna husarbeid, lage middag, få nok hvile og ta vare på egen fysisk helse og stille opp for barna mine. Egne hobbyer og sosialt liv og slikt har jeg helt måtte kutte ut, og jeg savner det ikke så veldig heller. Selv om det kanskje hadde gjort meg godt. Nå er det mest mannen min som gjør mest. Etter han er ferdig på jobb på formiddagen henter han ungene på sfo og bhg jeg henter av og til, rydder hjemme, vasker klær, lkeger med barna og gjør meste av leggingen før han går på hjemmekontoret rundt kl 2030 for å jobbe videre i 3 timer. Jeg får som oftes laget middag og er da helt utslitt og overstimulert etterpå. Kan også legge til at ene barnet er vi sikker på også er autist (heldigvis ikke lærevansker i tillegg som meg, da barnet selv lærte å lese norsk og engels og regning i barnehage alder) men vi får ikke utredning pga fravær av forstyrende adferd, men barnet er også helt utslitt og overstimulert når det kommer hjem og kan ha gi utrykk på dette med aggresjon her hjemme. Pleier å få slippe sfo noen dager for å hvile. For jeg får så vondt i hjerte, for jeg husker selv hvor fælt det var, men jeg ble ikke møtt med tilpassing og støtte, noe jeg ønsker å gi mitt barn. Jeg ble ikke utredet før jeg ble godt voksen. Var feildiagnostisert og feil medisinert i mange år som ikke gjorde ting enklere. Er det mulig for noen som meg og evt barnet mitt når det forhåpentlig vis også har fått utredning? Nå er det kun mannen min som hjelper, han er også verge for meg helsemessig og økonomisk. Men vil lette litt på arbeidsmengden hans her hjemme. Jeg for ofte høre jeg er for normal til mer hjelp, men så er jeg også for unormal til å få standar hjelp. Som samtaler med helsesøster i kommunen var jeg for mye til at de så det som hensiktsmessig å hjelpe meg. Og jeg var for normal for støttekontakt, men med støttekontakten hadde jeg fremdeles feil diagnose da men. Jeg er redd for å søke om BPA for at jeg skal dumme meg ut og jeg er for normal for den type hjelp. Men på den andre siden klarer jeg ikke fungere bra i hverdagen heller. Kan legge til at jeg er ufør. Blir det dumt av meg å søke? Eller får de som bare har aspergers denne type hjelp? Anonymkode: 9b703...509
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Du dummer deg ikke ut, men du er absolutt ikke i målgruppen til bpa. Anonymkode: 53f27...2bc
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Jeg sliter litt med å forstå hva du trenger hjelp til og tenker bpa skal hjelpe med. Er du selv i arbeid på dagtid? Ellers så fremstår det som at din man jobber for mye. Anonymkode: ed712...f86
Gidavmeg Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Ta kontakt med tjenestkontoret i kommunen og be om en samtale om hvilke tjenester som kan passe deg og familien din. Da får du et realistisk bilde på hva kommunen kan tilby, før du evt søker 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Du kan være i målgruppen. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ett av BPA firmanene som har avtale i din kommune (google kommunenavn BPA, så burde du finne en infoside på kommunens hjemmeside, som har en liste over hvilke firmaer som har avtale der). Jeg har selv personlig veldig godt inntrykk av Uloba, Mio og Medvind. Du kommer til å få mye dritt her på KG, jeg håper ikke du tar deg for nær av det. Ingen her kan gi deg et konkret svar, det blir mye synsing, mye funkofobi og mye "mine skattepenger". Derfor jeg anbefaler deg å kontakte et BPA selskap. De kan hjelpe deg å kartlegge dine behov, og også hjelpe deg med å skrive søknad. De er ekspertene, ikke KG. Lykke til ❤️ Anonymkode: 9b435...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sliter litt med å forstå hva du trenger hjelp til og tenker bpa skal hjelpe med. Er du selv i arbeid på dagtid? Ellers så fremstår det som at din man jobber for mye. Anonymkode: ed712...f86 Praktisk hjelp som å holde orden og rent hjemme, bli med på legetimer og slikt så mannen min ikke trenger ta fri for å bli med meg, støtte så også jeg kan være med barna på fritidsaktiviteter, hjelp til å være fysisk aktiv og komme meg ut av huset, og kanskje også fått gjort noe sosialt på dagtid men som jeg ikke klarer gjøre uten støtte. ts Anonymkode: 9b703...509
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du kan være i målgruppen. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ett av BPA firmanene som har avtale i din kommune (google kommunenavn BPA, så burde du finne en infoside på kommunens hjemmeside, som har en liste over hvilke firmaer som har avtale der). Jeg har selv personlig veldig godt inntrykk av Uloba, Mio og Medvind. Du kommer til å få mye dritt her på KG, jeg håper ikke du tar deg for nær av det. Ingen her kan gi deg et konkret svar, det blir mye synsing, mye funkofobi og mye "mine skattepenger". Derfor jeg anbefaler deg å kontakte et BPA selskap. De kan hjelpe deg å kartlegge dine behov, og også hjelpe deg med å skrive søknad. De er ekspertene, ikke KG. Lykke til ❤️ Anonymkode: 9b435...fcd Hei, takk for gode ord. Mannen min har vist vært i kontakt met at av BPA firmaene som er tilgjengelig her i kommunen og ha en telefon med dem på mandag. Jeg syns bare det er ubehagelig å skulle be om hjelp, da jeg vet det er andre som er mye verre stilt enn meg, og har fysiske begrensninger. ts Anonymkode: 9b703...509
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, takk for gode ord. Mannen min har vist vært i kontakt met at av BPA firmaene som er tilgjengelig her i kommunen og ha en telefon med dem på mandag. Jeg syns bare det er ubehagelig å skulle be om hjelp, da jeg vet det er andre som er mye verre stilt enn meg, og har fysiske begrensninger. ts Anonymkode: 9b703...509 Men det betyr ikke at ikke du skal få hjelp heller Og det er dette BPA-firmaene finnes for, for å hjelpe deg å finne ut av om du har rett på hjelp. Så du tar ikke opp kapasitet der fra noen andre. Jeg er funkis selv, en god blanding av fysiske årsaker, nevrodivergens og psykisk. Jeg har masse masse venner i funkismiljøene. Mange av dem er "sykere" enn meg/har større hjelpebehov, men det er faktisk de som har vært mest opptatt av å oppfordre meg til å få den hjelpen jeg kan. Fordi de mer enn noen andre vet hvor livsendrende det kan være. Du har like mye rett som noen andre til å ha den samtalen, og til å søke. Og så er det opp til kommunen om du får det innvilget eller ikke (men vær obs på at mange kommuner avslår alle første gang av prinsipp, så det er alltid verdt å sende en klage og prøve gang nummer to, et BPa firma kan også hjelpe deg med klageprossessen). Husk at du skal ha et langt liv hvor både du skal leve godt, og være en god forelder/partner/søsken/ansatt osv. Du skal ikke slite deg ut på de minste hverdagsligse ting. Jeg har også fysisk evne til å gjøre endel av det jeg trenger BPA til, men da har jeg ingenting igjen (ME/kronisk utmattelse er mitt største problem). Jeg er langt ifra den sykeste her i verden. Men det jeg har, gjør at jeg ikke greier å få hverdagen til å gå opp uten å slite meg selv mer ut. Og det gjør meg bare sykere i det lange løp. Det er ikke bare i dag du skal greie deg: Du har fortsatt resten av livet foran deg. Å få hjelp nå er en investing i fremtiden. Anonymkode: 9b435...fcd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå