Gå til innhold

Min sønn er skadefro mot sine søskne - hvordan hjelpe?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har hatt det vanskelig i mange år i livet sitt, men har et godt forhold til familien. Han har i dag alt i livet, bolig, jobb, utdannelse og fått seg kjæreste, som er veldig snill og hyggelig. Min sønn er ofte skadefro overfor egne søskne når de f.eks stryker på eksamen`og mister f.eks omgjøring av studiegjeld og andre problemer, noe som skjedde nylig og han feiret det fordi det får ham til å føle seg bedre. Hans kjæreste vet ingenting om hans mørke side på akkurat dette punktet og jeg er redd for at han viser det til henne og mister sitt forhold. Hvordan skal jeg hjelpe ham?

Anonymkode: 0bba2...7e6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe han? Du ber han om å ta seg sammen! Bare fordi man har det vanskelig gir ikke det deg en rett til å være motbydelig. 

Anonymkode: 41be4...58c

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du hjelpe en drittsekk? 
Du kan hjelpe henne ved å fortelle hvordan han er. 

Anonymkode: 73e48...845

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Snakk med han om det. Spør hvorfor han føler det sånn, og forklar at det er veldig lite modent å være så skadefro.  Han har det tydeligvis ikke greit med seg selv, om ja: partneren hans vil synes dette er veldig lite attraktivt når hun får høre om dette. 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skjule det for kjæresten hans? For alt du vet er han kanskje sånn mot henne, venner, kolleger, svigerfamilie osv.

Han trenger jo hjelp av psykolog, så snakk med han og si sånn oppførsel er psykt. Han ender opp som venneløs etter hvert sånn han holder på. Kan jo faktisk hende familie og annen slekt snur ryggen til han også etter hvert.

Spør om han hadde likt at andre oppførte seg sånn mot han. Om bilen hans streiker og andre står og godter seg over det - eller andre ting han kan kjenne seg igjen i.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min sønn har hatt det vanskelig i mange år i livet sitt, men har et godt forhold til familien. Han har i dag alt i livet, bolig, jobb, utdannelse og fått seg kjæreste, som er veldig snill og hyggelig. Min sønn er ofte skadefro overfor egne søskne når de f.eks stryker på eksamen`og mister f.eks omgjøring av studiegjeld og andre problemer, noe som skjedde nylig og han feiret det fordi det får ham til å føle seg bedre. Hans kjæreste vet ingenting om hans mørke side på akkurat dette punktet og jeg er redd for at han viser det til henne og mister sitt forhold. Hvordan skal jeg hjelpe ham?

Redd for at han mister sitt forhold? Du må jo få hodet opp av sanden og slutte å beskytte psykopatsønnen din. Hjelp henne å komme bort fra ham

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvordan han ville likt det om familien hans frydet seg heller enn å støtte ham da han hadde vanskelige perioder? Og at du forventer at han gjengjelder støtte når andre opplever kjipe ting. Og at den oppførselen der kan han bare kutte først som sist.

Anonymkode: a8f91...a52

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begynne med å gi klar beskjed om den barnslige og nedlatende oppførselen hans. 
Gi han en frist før du oppsøker samboeren hans for en « informerende» prat , og kan jo han også få beskjed om 

Anonymkode: d6684...979

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig sønnen du skal hjelpe her? Han er ansvarlig for sin egen drittsekk-oppførsel, voksen som han er. Du kan fortelle ham nøyaktig hva du mener om denne oppførselen og på den måten heller hjelpe de rundt ham. 

Anonymkode: cd2c0...c18

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Virker som dere har skjermet han litt vel mye kanskje? Og ikke krevd så mye av han fordi det er så synd på han?

Anonymkode: e560c...332

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det riktige spørsmålet er hvorfor. Hvorfor  føler han skadefro over sine søsken....

Anonymkode: 123a8...d40

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må fortelle han hvor kjip han er. At dette er både usympatisk og noe som skremmer vekk folk.

Det er kun med ærlige tilbakemeldinger fra noen man stoler på at man kan endre seg.

Han trenger absolutt ikke å være psykopat og diverse som andre skriver her. Motgang i livet gjør ikke de fleste til bedre mennesker faktisk. Det er mer unntakene 

Anonymkode: 0426e...00c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er personlighetsproblemer. Håper han er 22 og ikke 35... han må først innse at han har et problem og helst få profesjonell hjelp. Han må få reparert selvtilliten.

Anonymkode: 83a4e...ea6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hans kjæreste er en veldig hyggelig dame, og en virkelig solstråle i livet hans. Når han er med henne er han en annen versjon enn uten. Likevel gledet han seg forleden dag over at hans søster ikke besto eksamen og dermed må ta et helt år på nytt, og sa noe om at på universitetet er kunnskap viktigere enn hvor god man er til å smiske. Sønnen min har alltid ment at manglende selvtillit og humor var årsaken til hans middelmådige karakterer på videregående, selv om det nok i realiteten mest skyldtes manglende innsats i flere fag. 

Han har selv alt i livet sitt nå, en god jobb og en leilighet og jeg skjønner ikke hvorfor han skal pirke på sin nærmeste familie, som han i utgangspunktet har et godt forhold til. Ingen i familien har noen gang mobbet ham med at han ikke hadde kjæreste før.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelpe han med kva? 

Anonymkode: 2cacd...d37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er en form for humor (litt barnslig) og en overdreven tro på seg selv. Dette kommer til å svinne henn når livets motbakker materialiserer seg foran han etter som årene går.

Anonymkode: d95e1...718

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det fantes så mange andre eldre søsken som oppfører seg på denne måten. Men storesøsteren min var omtrent på samme måte. Får noen karakter som to / tre / fire / fem på ett eller annet skole-arbeid, så blir man umiddelbart regnet som en fullstendig taper og en liten drittunge. Men hver gang jeg  fikk karakteren SEKS på ett eller annet, så var jeg en forbanna tulling, visstnok med NULL liv utenfor skolen. Så klaget hun over at sånne karakterer aldri var verdt en forbanna dritt uansett, og man var en verdiløs liten dritt som ikke hadde fått til noe av ordentlig VERDI uansett. Det spiller egentlig ingen rolle hva slags karakterer man får til noe som helst, fordi hun garantert ville funne på noe søppel å kommentere likevel. 

Samme med når jeg, eller andre tok førerkort på moped eller bil. Så kan du banne på at vi fikk kommentarer ved å klare oppkjøring på første forsøk. Da blir vi anklaget for å være en "forbanna taper" som ikke vet noe som helst, og det var sikkert Statens Vegvesen som lot oss kjøre opp og bestå oppkjøringen bare for å være "snille mot oss" liksom. Men han var faktisk nødt til å gjennomføre oppkjøring en gang til, fordi han strøk den første gangen. Likevel forsøker han å tråkke på oss andre, og kaller oss for "verdiløse" og at vi liksom ikke kan noe som helst.  

Anonymkode: 8bbab...919

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et fryktelig usjarmerende personlighetstrekk! Har han vært sånn hele livet?

Anonymkode: 80a6b...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be han skjerpe seg. Så enkelt. Gjør han ikke det så tips han om psykolog 👍👍

Anonymkode: 0308a...eab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor vil du hjelpe en drittsekk? 
Du kan hjelpe henne ved å fortelle hvordan han er. 

Anonymkode: 73e48...845

Han er barnet hennes... Og han oppfører seg slik pga usikkerhet

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...