AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Jeg hadde et wilfa dobbelt vaffeljern, som jeg egentlig var veldig fornøyd med. Var testvinner også. Problemet var bare at belegget gikk istykker etter altfor kort tid/lite bruk. Trenger nå et nytt, men hva bør jeg kjøpe? Noen som steker mye vafler som har et jern med et belegg som har holdt lenge og hvor vaflene ikke sitter fast? Anonymkode: 32fb7...ee2
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Skrevet 7. august Vaffeljern er nok litt vanskelig å anbefale, for man får gjerne ikke tak i de samme jernene som har bevist at de er holdbare år etter år. De fleste er vel laget i Kina, også de som er av kjente merker. Men det handler om bruk også. Til og med kvalitetsjern blir ødelagt om man bruker øse av metall og skraper for å spre røre utover, samt skarpt bestikk for å ta ut ferdig vaffel. Jeg bruker øse av plast, og prøver å ikke være borti teflonet med metall. Anonymkode: 32f7c...2dd
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Skrevet 7. august Mine holder seg alltid lenge uansett hvor billige de er. Hvilke redskaper bruker du TS? Anonymkode: c1db3...e23 1
Fighter83 Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august (endret) Har kun likt dette: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/vaffeljern/wilfa-vaffeljern-wm623bell/385851 wilfa vaffeljern bell. Alt av dobbeltjern mm har vært håpløst! Endret 7. august av Fighter83 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august Fighter83 skrev (5 minutter siden): Har kun likt dette: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/vaffeljern/wilfa-vaffeljern-wm623bell/385851 wilfa vaffeljern bell. Alt av dobbeltjern mm har vært håpløst! Jeg har dette selv. Kjøpt for rundt 12 år siden, men fungerer fortsatt helt utmerket. Et av mine beste "kjøkkentingkjøp". Anonymkode: 3ebe4...a5e
AnonymBruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august Fighter83 skrev (7 minutter siden): Har kun likt dette: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/vaffeljern/wilfa-vaffeljern-wm623bell/385851 wilfa vaffeljern bell. Alt av dobbeltjern mm har vært håpløst! Jeg har også dette, og er strålende fornøyd. Skulle veldig gjerne hatt det i en dobbel versjon slik at vaffelstekingen gikk fortere, men nå er dette vaffeljernet hvert fall ganske stort sammenlignet med platene man får ut av mange doble. Anonymkode: 9fa1a...5e3
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august Hvordan er det du behandler vaffeljernet ditt egentlig? Anonymkode: 51a4d...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august Jeg har Åviken elegance dobbelt vaffeljern, funker fjell! Anonymkode: c4d1d...919 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august Det var rart. Jeg har både enkle og doble jern fra WIlfa og de er like fine som da de var nye. Feilbruk eller feilproduksjon? Anonymkode: 3ae41...a93
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august Ser noen lurer på bruken min av vaffeljern. Jeg bruker plastøsen som fulgte med + tregaffel/stekespade for å løfte vaflene ut. Belegget ble slitt bort på «toppene» veldig raskt, men etter hvert ble i tillegg røren sittende bom fast ellers også, uten at jeg kan se slitasje på belegget. Det er mulig det har noe å si at jeg lager vafler uten melkeprodukter. Altså er fettet i røra fra olje/margarin og jeg steker i tilsvarende. Lager også oftest sunnere vafler med gulrot eller søtpotet i røra. Har prøvd å tilsette så store mengder fett i røra at vaflene ble uspiselige bare for å sjekke at det ikke var for lite fett, men det hjalp ikke noe. Takk for tips om jern! 😊 ts Anonymkode: 32fb7...ee2
SPOCA Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser noen lurer på bruken min av vaffeljern. Jeg bruker plastøsen som fulgte med + tregaffel/stekespade for å løfte vaflene ut. Belegget ble slitt bort på «toppene» veldig raskt, men etter hvert ble i tillegg røren sittende bom fast ellers også, uten at jeg kan se slitasje på belegget. Det er mulig det har noe å si at jeg lager vafler uten melkeprodukter. Altså er fettet i røra fra olje/margarin og jeg steker i tilsvarende. Lager også oftest sunnere vafler med gulrot eller søtpotet i røra. Har prøvd å tilsette så store mengder fett i røra at vaflene ble uspiselige bare for å sjekke at det ikke var for lite fett, men det hjalp ikke noe. Takk for tips om jern! 😊 ts Anonymkode: 32fb7...ee2 Så du "smører" ikke jernet med smør? Jeg gjør alltid det, tar litt smør på jernet mellom annenhver steking. Da sitter ting aldri fast, og jernet holder seg godt. Jeg har aldri smør i selve røra.
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Fighter83 skrev (2 timer siden): Har kun likt dette: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/vaffeljern/wilfa-vaffeljern-wm623bell/385851 wilfa vaffeljern bell. Alt av dobbeltjern mm har vært håpløst! Signerer på denne, helt enig! Anonymkode: 2edaa...562
AnonymBruker Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august SPOCA skrev (1 time siden): Så du "smører" ikke jernet med smør? Jeg gjør alltid det, tar litt smør på jernet mellom annenhver steking. Da sitter ting aldri fast, og jernet holder seg godt. Jeg har aldri smør i selve røra. Jeg smører det med melkefritt smør/margarin. Kan ikke bruke smør pga allergi. Anonymkode: 32fb7...ee2
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg smører det med melkefritt smør/margarin. Kan ikke bruke smør pga allergi. Anonymkode: 32fb7...ee2 Prøv med en vaskevaffel. Wilfa anbefaler denne oppskriften: Hvis man har behov for å rense jernet: - Lag en vaskevaffel o 1/2 dl vann o 1 dl hvetemel o 2 ss salt - Gjenta så smøringen av jernet som ved første gangs bruk. Anonymkode: 3ae41...a93
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august Det å smøre jernet ødelegger belegget. Når du har nytt jern, ikke smør det! Har du ok mengde fett i røren så holder det. Belegget er jo der for å unngå at ting sitter fast. har selv et wilfa, aldri smurt det. Mamma har samme, etter ti år har det begynt å henge såvidt. Så nå smør vi det og det har vart noen år til Anonymkode: 771b8...e88
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Prøv med en vaskevaffel. Wilfa anbefaler denne oppskriften: Hvis man har behov for å rense jernet: - Lag en vaskevaffel o 1/2 dl vann o 1 dl hvetemel o 2 ss salt - Gjenta så smøringen av jernet som ved første gangs bruk. Anonymkode: 3ae41...a93 Jeg kan dessverre ikke bruke hvetemel pga cøliaki. Kan man bruke andre meltyper, tro? Anonymkode: 32fb7...ee2
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det å smøre jernet ødelegger belegget. Når du har nytt jern, ikke smør det! Har du ok mengde fett i røren så holder det. Belegget er jo der for å unngå at ting sitter fast. har selv et wilfa, aldri smurt det. Mamma har samme, etter ti år har det begynt å henge såvidt. Så nå smør vi det og det har vart noen år til Anonymkode: 771b8...e88 Oi, står det i bruksanvisningen? Anonymkode: 32fb7...ee2
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det å smøre jernet ødelegger belegget. Når du har nytt jern, ikke smør det! Har du ok mengde fett i røren så holder det. Belegget er jo der for å unngå at ting sitter fast. har selv et wilfa, aldri smurt det. Mamma har samme, etter ti år har det begynt å henge såvidt. Så nå smør vi det og det har vart noen år til Anonymkode: 771b8...e88 Wilfa Bell: FØR FØRSTE GANGS BRUK Før du bruker apparatet for første gang, må stekeplatene rengjøres med en fuktig klut. Vi anbefaler at du tar litt fett på stekeplatene når du bruker vaffeljernet for første gang. Dette er ikke nødvendig å gjøre senere. Den første vaffelen bør ikke spises. Anonymkode: d7898...a1e
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august Har Åviken Classic dobbeltjern, hatt det i mange mange år. Anonymkode: 841bf...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå