AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Den lange versjonen: For noen år tilbake var min datter i full jobb, men hadde såpass mye studielån at hun ikke fikk tilstrekkelig lån til å kjøpe en såpass duganes bil at det ikke ville bli store reparasjonsutgifter i nær fremtid. Ettersom datteren min var nyutdannet men i et yrke med gode muligheter for økt inntekt, anså jeg det som greit å være kausjonist. Jeg hadde tross alt vært kausjonist for storebroren hennes av samme årsak, dessuten oppfattet jeg henne som svært økonomisk ansvarlig i studietiden, da hun både jobbet og studerte i en annen by. I flere år gikk jobben bra, og hun betalte alle avdrag på billånet uten problemer. Deretter begynte ting å skli ut. Vi bor ikke i samme by, men sees i alle fall månedlig. Jeg la merke til at hun stadig snakket om konflikter på jobb og virket mer og mer sliten. Klagde på å ikke få sove når hun sov over hos meg. I november i fjor mistet hun "plutselig" jobben, og hun nektet å fortelle meg hva som foregikk. Hun gikk over på AAP, var ikke engang sykmeldt (tror jeg?) Det hele virket mistenkelig, og jeg forsøkte å støtte og spørre (uten å grave), tilby husrom og hva enn som trengtes. Jeg skjønte jo at dette hadde noe med psyken hennes å gjøre, og forsøkte å lese meg opp på hva det kunne være med henne. Hun virket å ha gode og dårlige perioder, gikk ned i vekt, kunne være aggressiv og paranoid ovenfor meg, eller fullstendig mistolke (negativt) helt vanlige sosiale situasjoner der vi begge hadde deltatt. Deretter kom det fram at hun ruset seg. Jeg har bevis og innrømmelser fra henne. Her vil jeg si at jeg også har vært ung, og jeg var i et alternativt miljø der det fløt både det ene og det andre. Jeg har prøvd en del ting, også de noe av det min datter nå er avhengig av... men jeg ble aldri avhengig selv. Siden jeg har sett disse stoffene, prøvd dem og kjent flere som bøtet med liv og helse etter å ha gått på dem, vet jeg akkurat hvor alvorlig det nå står til med min datter. Per nå bor min datter hos "venner", og jeg får ikke tak i henne når det er jeg som prøver å ta kontakt. Hun betaler ikke billånet sitt. Siden jeg er kausjonist har jeg rettigheter ift å vite at hun har inntekt, så jeg vet at hun fremdeles står på AAP. Bilen hennes står hos meg, og mye av den lille kommunikasjonen vi har dreier seg om at hun "krever" bilen sin, mener at jeg holder den som gissel fordi jeg nå har begge nøklene til den og nekter å gi dem til henne. Hun hevder at om hun ikke får bilnøklene og bilen, vil hun anmelde meg for biltyveri. Jeg tror ikke hun vil gjøre dette, siden jeg da selvsagt må informere politiet om at hun kommer til å kjøre i ruspåvirket tilstand, og jeg mener bestemt å ha lest at man er pliktig å frata en beruset person bilnøkler? Men jeg er nå engang en mor. Jeg vil ikke angi min datter, nå som hun tross alt uansett ikke har tilgang til bilen og kun skader seg selv. Men hun er en slik person som kan "ta seg sammen" når det trengs, som framstår ressurssterk, og i forbindelse med sine studier ble hun kjent med mange advokater og lignende. Jeg kjenner jeg bekymrer meg for dette. Har sagt at hun selvsagt får tilbake bilnøklene om hun leverer rene urinrprøver og går de nødvendige steg for å legge seg inn til avrusning. Jeg får bare galle tilbake. Det er så ille at jeg ikke lenger tar telefonen når hun ringer, jeg svarer kun på tekst, slik at jeg kan ta screen shots av alt om det blir nødvendig. Jeg sover dårlig om nettene. Ikke bare bekymrer jeg meg for min datters liv og helse, men for om hun skal dukke opp rusa og sint og kreve bilen sin med trusler om vold (hun har implisert trusler om vold over telefon), for deretter kjøre avgårde og potensielt skade seg selv eller andre lenge før politi får fatt i henne. Om jeg i det hele tatt vil være i stand til å ringe politiet, om jeg ikke ligger skadet på gulvet eller noe i den duren. Jeg blir stresset bare av å se bilen hennes i oppkjørselen min. Tør ikke engang kjøre den i tilfelle jeg skulle støte på henne noe sted underveis. Den korte versjonen: Datter var ansvarlig og i full jobb, jeg signerte som kausjonist. Deretter ble hun rusavhengig og jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har både ift selve bilen og lånet. Kan jeg lovlig "holde" på bilen? Kan jeg på noe vis selge den? Jeg har egentlig ikke råd til å betale avdragene, men lånet er allerede halvveis nedbetalt. Jeg har spurt bankens bilfinans-avdeling om hun trenger kausjonist i det hele tatt, siden jeg antar det er pant i bilen, men de tar kun imot henvendelser på mail og har ennå ikke svart på den jeg sendte i begynnelsen av juni. Jeg kjenner ingen andre som kunne stilt som kausjonist, dessuten ville det vært uetisk å prakke problemet over på noen andre. Jeg vil nødig bringe politiet inn i dette, for enn så lenge har hun ikke skadet noen andre enn seg selv. Jeg ønsker dessuten ikke å gi henne rulleblad bare av "prinsipp". Hun går gjennom en krise, tross alt, og jeg vil at veien tiilbake til et normalt liv skal gå så uhindret som mulig. Så, vær så snill, hvis dere har andre forslag enn politi, fortell. Anonymkode: 7def7...bb1 9
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Skrevet 7. august Jeg regner med at siden hun ikke betaler er det nå du som betaler på billånet? Bilen er jo likevel hennes, men her tenker jeg det er ingen fare om hun så skulle anmelde. Du får da snakke med mennesker, politiet, som vil forstå. Om hun anmelder, blir du nødt til å fortelle hvorfor du holder av nøklene og bilen. Det blir da hennes valg. Det høres også enkelt ut at med en gang hun tar seg sammen og begynner å betjene billånet sitt, så får hun tilbake nøklene og bilen sin. Som kausjonist har du krav på informasjon og rådgivning fra banken. F.eks å finne ut hvor mye restlån hun har. For det du har måttet betalt allerede kan du kreve regress. Jeg tenker det skal holde nok for å holde tilbake bilen hennes, spes når rus er inne i bildet. Anonymkode: 3b3a8...ea5 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg regner med at siden hun ikke betaler er det nå du som betaler på billånet? Bilen er jo likevel hennes, men her tenker jeg det er ingen fare om hun så skulle anmelde. Du får da snakke med mennesker, politiet, som vil forstå. Om hun anmelder, blir du nødt til å fortelle hvorfor du holder av nøklene og bilen. Det blir da hennes valg. Det høres også enkelt ut at med en gang hun tar seg sammen og begynner å betjene billånet sitt, så får hun tilbake nøklene og bilen sin. Som kausjonist har du krav på informasjon og rådgivning fra banken. F.eks å finne ut hvor mye restlån hun har. For det du har måttet betalt allerede kan du kreve regress. Jeg tenker det skal holde nok for å holde tilbake bilen hennes, spes når rus er inne i bildet. Anonymkode: 3b3a8...ea5 Jeg vet jeg ikke skulle stolt blindt på datteren min da jeg signerte som kausjonist. Jeg visste jo at jeg ville ha få rettigheter dersom lånet ble misligholdt, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi forestilt meg dette. Jeg mistenker at grunnen til at hun vil ha bilen sin nå, er for å selge den og kjøpe rusmidler/betale rusgjeld, denslags ting.. Jeg skulle ønske det var noen slags garanti for kausjonister, slik at hvis lånet ble misligholdt av årsaker som ikke hadde med uhell eller uforskyldte endringer i livssituasjon å gjøre, lunne kausjonisten kreve (i dette tilfellet) bilen solgt. Det burde også være en slags beskyttelse i form av at dersom låntaker beviselig har inntekt og bare nekter å betale, slik som min datter (tror ikke hun betaler noe i husleie der hun er, og AAP er jo en fast sum annenhver mandag), kan kausjonist også kreve at eiendommen eller eiendelen blir solgt. Én ting er jo å være bankens slave for et lån man selv ønsket og har noen slags nytte av, men at man kan bli gjort til slave av et menneske som ikke tar ansvar for seg selv lenger, uten mulighet til å selge eiendommen man betaler for? Det er hårreisende. Håper det en dag kan bli endringer i dette lovverket. Når jeg ser tilbake på situasjonen hun var i da jeg signerte som kausjonist, som var at bil ville forkorte reisevei til og fra jobb med 1 t hver vei, og at jeg hadde (helt uten problemer) stilt som kausjonist for sønnen min tidligere... hva skulle jeg gjort? Jeg føler meg lurt, og prøver å ikke skylde på henne. Rusavhengighet er en sykdom, jeg vet såpass, men det er vanskelig å ikke klandre henne. Uff, nei. Jeg blir bare mer frustrert av å skrive dette, kjenner jeg. Anonymkode: 7def7...bb1 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august Hvor mye lån gjenstår? Ville betalt alt hvis mulig. Du kan anse disse pengene som tapt. Anonymkode: 74d24...7c0 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet jeg ikke skulle stolt blindt på datteren min da jeg signerte som kausjonist. Jeg visste jo at jeg ville ha få rettigheter dersom lånet ble misligholdt, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi forestilt meg dette. Jeg mistenker at grunnen til at hun vil ha bilen sin nå, er for å selge den og kjøpe rusmidler/betale rusgjeld, denslags ting.. Jeg skulle ønske det var noen slags garanti for kausjonister, slik at hvis lånet ble misligholdt av årsaker som ikke hadde med uhell eller uforskyldte endringer i livssituasjon å gjøre, lunne kausjonisten kreve (i dette tilfellet) bilen solgt. Det burde også være en slags beskyttelse i form av at dersom låntaker beviselig har inntekt og bare nekter å betale, slik som min datter (tror ikke hun betaler noe i husleie der hun er, og AAP er jo en fast sum annenhver mandag), kan kausjonist også kreve at eiendommen eller eiendelen blir solgt. Én ting er jo å være bankens slave for et lån man selv ønsket og har noen slags nytte av, men at man kan bli gjort til slave av et menneske som ikke tar ansvar for seg selv lenger, uten mulighet til å selge eiendommen man betaler for? Det er hårreisende. Håper det en dag kan bli endringer i dette lovverket. Når jeg ser tilbake på situasjonen hun var i da jeg signerte som kausjonist, som var at bil ville forkorte reisevei til og fra jobb med 1 t hver vei, og at jeg hadde (helt uten problemer) stilt som kausjonist for sønnen min tidligere... hva skulle jeg gjort? Jeg føler meg lurt, og prøver å ikke skylde på henne. Rusavhengighet er en sykdom, jeg vet såpass, men det er vanskelig å ikke klandre henne. Uff, nei. Jeg blir bare mer frustrert av å skrive dette, kjenner jeg. Anonymkode: 7def7...bb1 Bilen blir vel tvangssolgt dersom du som kausjonist ikke betaler? Dersom det er pant i bilen, selvfølgelig. Det vil jo selvfølgelig skade din betalingshistorikk… Har ingen god løsning i dette tilfelle, det er jo det her som er risiko ved kausjonering. Anonymkode: ea350...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august Dersom hun er tungt rusavhengig kan det kanskje fungere å tilby henne at du kjøper bilen av henne, eventuelt finner en selger, og at dere betaler ned alt av restgjeld og hun får overskuddet? Dersom det finnes noe overskudd da, det er jo fullt mulig at bilens verdi er lavere enn restverdien på lånet. Anonymkode: bc89c...497 5
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bilen blir vel tvangssolgt dersom du som kausjonist ikke betaler? Dersom det er pant i bilen, selvfølgelig. Det vil jo selvfølgelig skade din betalingshistorikk… Har ingen god løsning i dette tilfelle, det er jo det her som er risiko ved kausjonering. Anonymkode: ea350...d0a Hva skal til før den tvangsselges? Kan jeg kontakte banken og forklare situasjonen, slik at den kan tvangsselges før jeg evt får betalingsanmerkning? Eller om det finnes noe lovverk som gjør at jeg unngår anmerkninger når selve intensjonen er å la det gå til tvangssalg, og jeg disponerer kjøretøyet? Finnes et sted jeg kunne satt bilen, slik at de har en slags pant i den tiden fram mot tvangssalg? Vet jeg stiller rare spørsmål her, men jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg eller hva jeg kan be om. Anonymkode: 7def7...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dersom hun er tungt rusavhengig kan det kanskje fungere å tilby henne at du kjøper bilen av henne, eventuelt finner en selger, og at dere betaler ned alt av restgjeld og hun får overskuddet? Dersom det finnes noe overskudd da, det er jo fullt mulig at bilens verdi er lavere enn restverdien på lånet. Anonymkode: bc89c...497 Min erfaring med bil tilsier at den er i slik stand at den lett vil kunne selges med overskudd ift lånet. Hun har heldigvis betjent bilen ansvarlig, og har fått den EU-godkjent uten mangler. Jeg har funnet lignende biler (både mtp modell, kilometerstand og år) på Finn.no, og de selges for langt mer enn restlånet hennes er på. Dette burde vært en smal sak, men ingenting lar seg gjøre hvis ikke hun godkjenner. Og som jeg sa i en annen kommentar, jeg tror hun vil selge bilen og bruke pengene på rusmidler eller -gjeld. Jeg tror lånet er det siste hun tenker på. Jeg har ikke råd til å kjøpe bilen av henne, eller få lånt penger til det, siden jeg kjøpte meg bil selv ikke lenge etter hun kjøpte sin, og jeg må betale to billån nå. Jeg kunne selvsagt solgt min bil og kjøpt hennes, men om hun ikke tillater dette, kan jeg ikke sjanse på å bare selge bilen min først og risikere å ikke eie noen bil i det hele tatt. Jeg er fullstendig avhengig av bil for å kunne jobbe. Det går ikke busser her jeg bor. Føler meg klemt mellom barken og veden her. Enn så lenge betaler jeg jo ned lånet hennes, litt over en tusenlapp hver måned som jeg helst skulle brukt på annet. Anonymkode: 7def7...bb1
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvor mye lån gjenstår? Ville betalt alt hvis mulig. Du kan anse disse pengene som tapt. Anonymkode: 74d24...7c0 Rett under 90 000 gjenstår. Jeg har ikke mulighet til å bare betale dette. Har huslån og egen bil, og bor alene. Jeg har ikke 90 000 på sparekonto, og får ikke lånt denne summen av noen heller. Per nå går det akkurat rundt. Anonymkode: 7def7...bb1
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet jeg ikke skulle stolt blindt på datteren min da jeg signerte som kausjonist. Jeg visste jo at jeg ville ha få rettigheter dersom lånet ble misligholdt, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi forestilt meg dette. Jeg mistenker at grunnen til at hun vil ha bilen sin nå, er for å selge den og kjøpe rusmidler/betale rusgjeld, denslags ting.. Jeg skulle ønske det var noen slags garanti for kausjonister, slik at hvis lånet ble misligholdt av årsaker som ikke hadde med uhell eller uforskyldte endringer i livssituasjon å gjøre, lunne kausjonisten kreve (i dette tilfellet) bilen solgt. Det burde også være en slags beskyttelse i form av at dersom låntaker beviselig har inntekt og bare nekter å betale, slik som min datter (tror ikke hun betaler noe i husleie der hun er, og AAP er jo en fast sum annenhver mandag), kan kausjonist også kreve at eiendommen eller eiendelen blir solgt. Én ting er jo å være bankens slave for et lån man selv ønsket og har noen slags nytte av, men at man kan bli gjort til slave av et menneske som ikke tar ansvar for seg selv lenger, uten mulighet til å selge eiendommen man betaler for? Det er hårreisende. Håper det en dag kan bli endringer i dette lovverket. Når jeg ser tilbake på situasjonen hun var i da jeg signerte som kausjonist, som var at bil ville forkorte reisevei til og fra jobb med 1 t hver vei, og at jeg hadde (helt uten problemer) stilt som kausjonist for sønnen min tidligere... hva skulle jeg gjort? Jeg føler meg lurt, og prøver å ikke skylde på henne. Rusavhengighet er en sykdom, jeg vet såpass, men det er vanskelig å ikke klandre henne. Uff, nei. Jeg blir bare mer frustrert av å skrive dette, kjenner jeg. Anonymkode: 7def7...bb1 Du må ikke tenke at du har gjort noe feil eller ta noe selvkritikk. Det er hva mammaer gjør når barna spør om hjelp. Jeg tror du må beholde nøklene for alt det er verdt. Helst også kjøre bilen et sted, om du kan, sånn at den er gjemt. Det er litt ureglementert, men det kan være godt at hun tar kontakt med deg. Og godt at hun ikke får tak i penger som kanskje blir rus, og fører henne ned i noe verre. Det er jo fare for at hun selger bilen, uten å betale lånet. At lånet blir stående på deg, men bilen ikke finnes lengre. Anonymkode: 3b3a8...ea5 1 7
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august Kan du ikkje kontakte banken og forklare situasjonen? Fortelle at du trekk garantien? Anonymkode: 4c288...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Vi måtte sette hardt mot hardt med barnet vår som ruset seg. Blanda ikke inn politi, men fastlege. Barnet måtte stille til urinprøver. Håper h*n har lært noe. Anonymkode: 78926...eba 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august Kort versjon: Vær aldri kausjonist. Og du har ikke lov til å stjele bilen selv om du er kausjonist. Om bilen blir vraket/hun ikke betaler må du betale. Så enkelt er det. Anonymkode: 962b8...940 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kort versjon: Vær aldri kausjonist. Og du har ikke lov til å stjele bilen selv om du er kausjonist. Om bilen blir vraket/hun ikke betaler må du betale. Så enkelt er det. Anonymkode: 962b8...940 Vel, hun har ikke lov til å kjøre ruspåvirket, noe jeg nå hindrer henne i å gjøre. Om så hun faktisk betalte lånet, kunne jeg ikke gitt fra meg nøklene uten å umiddelbart ha ringt politiet. Samme hva jeg måtte mene om hvorvidt politiet har noen som helst nyttig funksjon i rehabilitering av narkomane, ville hun satt eget og andres liv i direkte fare bak rattet. Jeg håper jeg slipper å ha noen som helst kontakt med politiet, det vil jo forfølge henne i lang tid selv om hun forhåpentligvis blir rusfri. Hun er ikke seg selv nå... jeg håper jeg får henne tilbake snart. Jeg skjønner ikke hva som skjedde som fikk henne til å begynne å ruse seg. Hun drev ikke med noe annet enn vanlig ungdomsfesting med alkohol i tenårene, såvidt jeg vet. Dette er litt av en floke, og tro meg, jeg har lært. Skal aldri være kausjonist igjen. Anonymkode: 7def7...bb1 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi måtte sette hardt mot hardt med barnet vår som ruset seg. Blanda ikke inn politi, men fastlege. Barnet måtte stille til urinprøver. Håper h*n har lært noe. Anonymkode: 78926...eba Når du sier barn, mener du da et voksent barn? For min datter nærmer seg slutten av tyveårene, det er lite jeg kan gjøre for henne eller meg selv, annet enn å holde på bilen og kanskje skifte lås i ytterdøra. Hun må selv velge å oppsøke behandling osv. Hva gjorde dere? Måtte dere betale noen slags gjeld for barnet deres? Og hvordan går det med h*n nå? Anonymkode: 7def7...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august Ta det som en erfaring, aldri vør kausjonist. Kjøp heller i ditt navn og la henne betale deg eller kjøp en billigere bil. Selv med reparasjonskostnadene er gjerne en bil til 30.000 mer lønnsom enn en til 400.000. Anonymkode: cc794...c0e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kan du ikkje kontakte banken og forklare situasjonen? Fortelle at du trekk garantien? Anonymkode: 4c288...f9c Kan ikke bare trekke den. Banken må vurdere saken basert på informasjon og tillatelser fra alle involverte parter, har jeg nå funnet ut. Og det er mulig de har bedt henne om informasjon eller dokumenter hun ikke har sendt dem. Blant annet lønnslipper og tillatelse til å gjøre kredittsjekk. Jeg ser helt ærlig ikke for meg at datteren min er i en tilstand der hun klarer å sette seg ned og organisere feks lønnslipper fra NAV og sende til banken. Sist gang jeg så henne klarte hun knapt sitte i ro, og snakket som en foss om alle mulige merkelige og usammenhengende ting (på dette tidspunktet visste jeg allerede at hun ruset seg). Jeg vet at alt av dokumenter er digitalt tilgjengelige, men likevel. Tviler på at "kontorarbeid" prioriteres i det hele tatt. Huff. Anonymkode: 7def7...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta det som en erfaring, aldri vør kausjonist. Kjøp heller i ditt navn og la henne betale deg eller kjøp en billigere bil. Selv med reparasjonskostnadene er gjerne en bil til 30.000 mer lønnsom enn en til 400.000. Anonymkode: cc794...c0e Jeg trenger faktisk ikke kommentarer som påpeker dette. Tror ikke folk jeg har lært? Aldri igjen. Anonymkode: 7def7...bb1 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikkje kontakte banken og forklare situasjonen? Fortelle at du trekk garantien? Anonymkode: 4c288...f9c Du mener at man kan trekke seg fra garantier man stilte når det kanskje viser seg at man må betale? Det er jo hele poenget, noen tar på seg ansvaret hvis lånetaker ikke betaler. Hvis ikke hadde man ikke fått lånet i utgangspunktet. Anonymkode: c0ca4...e08 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #20 Skrevet 7. august Har du lest denne? https://kredittium.no/guider/billan-med-kausjonist/. Er du kausjonist for hele lånesummen? Står litt om at du kanskje kan komme ut av det hvis deler av summen er nedbetalt. Jeg ville uansett tatt oppgjøret nå. Sluttet å betale, la den gå til tvangssalg, bli kvitt slaveforholdet. Og nei, rusmisbruk er ingen "sykdom", det er ikke synd på datteren din og du trenger ikke lage unnskyldninger for henne. Hun vet godt hva hun gjør og hun driter i deg, sin egen mamma. Anonymkode: 83ff5...724 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå