Gå til innhold

5 og 7 års aldersforskjell på barna - erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter baby igjen, og det blir 5 og 7 år mellom eldste barna og babyen. Erfaringer med denne aldersforskjellen? Er så spent!

Anonymkode: acaf2...40c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er for langt spenn, hilsen den yngste som stort sett alltid ble holdt utenfor av de to andre. 

Anonymkode: d7db5...ff2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4,5 år mellom mine to. Det er litt for stort spenn føler jeg, fordelen er at du får veldig mye bedre tid til både yngste og eldste. Da eldste er mer selvstendig og bleiefri når yngste er baby. Men samtidig har de lite glede av hverandre sammenlignet med søsken som er tettere, som blir naturlige lekekamerater. Her hadde ikke jeg noe valg, da vi ikke greide å få våre tettere.

Anonymkode: fd01f...0e6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er for langt spenn, hilsen den yngste som stort sett alltid ble holdt utenfor av de to andre. 

Trist at du opplever det slik, men sånn er det ikke i mitt tilfelle. Dette er nok så forskjellig fra familie til familie, og mange som er nærmere i alder, har det nok også slik du opplever. Det trenger ikke nødvendigvis å ha med alder å gjøre. 

Anonymkode: 61159...ea3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har en 7 år eldre søster. Jeg var interessang kanskje et par år også var jeg vel mer eller mindre som et enebarn.

Fikk skylda for alt, selv om det var hun som hadde gjort det. Ble utestengt, ville ikke ta meg med når hun skulle på noe.

Å jeg skjønner det veldig godt, for jeg har liten å hun var tenåring. 

Har blitt bedre i voksen alder, men har ikke noe søskenforhold.

Anonymkode: 734a4...0ec

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

4 år mellom meg og storesøster. Som barn var hun beskyttende, men jeg opplevde oss aldri som nære. Vi var søsken og krangla hele tiden, men jo eldre vi ble jo nærere ble vi. Da storesøster flytta hjemmefra gjorde hun en innsats for å få er forhold med meg, og som voksne har vi blitt svært tette. Hun er en av mine beste venner. Ingen hadde trodd det da vi var barn, men jeg tror det handler om aldersforskjellen. Fire år er mye som barn, men som voksne er det ingenting. 

Kusinen mine har 10 år aldersforskjell. De er også blitt svært tette som kusiner. Den eldste syntes det var stor stas med et yngre søsken da barnet ble født, og foreldrene var nok flinke til å gi den eldste mye oppmerksomhet selv med en nyfødt. 

Jeg tror ikke aldersforskjell har all verdens å si. Vet om tvillinger med minimalt kontakt som voksne også, selv om de var tette som barn. Det er umulig å si hvordan et søskenforhold vil bli, for det er mange faktorer som spiller inn. 

Lykke til! 

Anonymkode: 9bd69...783

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Trenger det da ikke være 

Anonymkode: ba9ed...338

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den aldersforskjellen mellom mine. Minste og mellomste krangler som bare det. Uansett hva vi gjør eller prøver, så er de alltid i tottene på hverandre. Men tror det bare er en liten (men føles lang) periode. Mellomste har alltid passet på minste og vært veldig omtenksom, men har ikke tålt at lillebror har begynt å få egne meninger og eget liv. (De går på barneskole/ungdomskole nå). Jeg håper det hjelper at mellomste skal begynne på ungdomskolen og de får en pause fra hverandre.  😅 men dette er jo mye personlighet og, ikke bare aldersforskjell. 

Anonymkode: 81021...bdb

• Liker 1
Skrevet

7 år her..7 år og 13 år

Ja det er forskjellige barn og skal ikke juge so at alt er perfekt. Det er mye sjalusi og litt krangling... jente og gutt og 7 års forskjellige.

Men...nå leker de litt sammen... spiller Minecraft sammen. Og storebror er virkelig en storebror. 

Tror jo eldre de blir jo mindre blir alders nivået 

Skrevet (endret)

Det er omtrent den forskjellen det er mellom meg og mine søsken (storesøster og lillebror). Hos oss var det eldste og yngste som kranglet mest (et spørsmål om personlighet og temperament heller enn alder) og søster og jeg hadde nok i større grad en lik og felles barndom (skilsmisse da lillebror var 4 spilte også inn her), men i det store og hele hadde og har vi et godt forhold. Jeg har aldri tenkt på at aldersforskjellen er problematisk - den vil være en faktor uansett hva den er på, og bare en av mange faktorer som påvirker søskensforholdet.

Endret av Daria
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme aldersforskjell som meg og mine søsken (jeg er eldst). Har et godt forhold til min bror som er yngst, men han hadde jo en helt annen barndom enn oss andre. Var mer eller mindre enebarn fra han var 10 år, da både jeg og min søster var flyttet ut (flyttet tidlig da, pga vgs). Mange lange kjedelige ferier aleine med mamma og pappa, som på det tidspunktet hadde sluttet å dra på ferie med andre barnefamilier, som de gjorde med oss andre, og i stedet dro han med seg til mer "voksne" destinasjoner. Til gjengjeld fikk han en annen oppfølging enn vi to andre, de hadde både bedre råd og bedre tid når han var liten enn når vi var små. Jeg tror det har gått fint, men jeg tror ikke egentlig han husker oss andre søsknene så mye i barndommen. 

Anonymkode: b4049...e2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme aldersforskjell som meg og mine søsken (jeg er eldst). Har et godt forhold til min bror som er yngst, men han hadde jo en helt annen barndom enn oss andre. Var mer eller mindre enebarn fra han var 10 år, da både jeg og min søster var flyttet ut (flyttet tidlig da, pga vgs). Mange lange kjedelige ferier aleine med mamma og pappa, som på det tidspunktet hadde sluttet å dra på ferie med andre barnefamilier, som de gjorde med oss andre, og i stedet dro han med seg til mer "voksne" destinasjoner. Til gjengjeld fikk han en annen oppfølging enn vi to andre, de hadde både bedre råd og bedre tid når han var liten enn når vi var små. Jeg tror det har gått fint, men jeg tror ikke egentlig han husker oss andre søsknene så mye i barndommen. 

Kan legge til at vi har et godt forhold i dag

AnonymBruker
Skrevet

Har 4,5 år mellom våre. Eldste var 9 da minste kom. Det har vært veldig fint. Det er nok fordeler og ulemper, men fordeler er lite krangling. De har egne venner/interesser, men er også mye de kan gjøre sammen. Spesielt eldste og yngste er veldig glad i hverandre og tuller og koser mye  (eldste er nå 17).  

Anonymkode: 48573...e98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 4,5 år mellom mine to. Det er litt for stort spenn føler jeg, fordelen er at du får veldig mye bedre tid til både yngste og eldste. Da eldste er mer selvstendig og bleiefri når yngste er baby. Men samtidig har de lite glede av hverandre sammenlignet med søsken som er tettere, som blir naturlige lekekamerater. Her hadde ikke jeg noe valg, da vi ikke greide å få våre tettere.

Anonymkode: fd01f...0e6

Samme her, fikk ikke til å få de nærmere. Men jeg synes de leker veldig fint sammen, og storebror er så flink med lillesøster. Han er hennes største idol ❤️

Anonymkode: 025ca...05a

AnonymBruker
Skrevet

I søskenflokken min er det 6 og 6 år mellom oss søstre. Vi har vært nære hele oppveksten, og er det fortsatt i dag. Nå er vi 30, 24 og 18. Syntes aldri det var et problem, selv om hun minste jo var ung når jeg flyttet ut. 

Anonymkode: 4a92f...249

AnonymBruker
Skrevet

Som den eldste her så har jeg et veldig godt forhold til min søster som er 7 år yngre. Men likevel så har jeg i oppveksten alltid opplevd at alt skjedde på hennes premisser og jeg måtte dilte etter på ferier og aktiviteter i hverdagen som jeg egentlig var for gammel for og ikke hadde noe utbytte av. Dersom foreldrene er mer beviste på dette, så trenger det ikke å være et problem.

Anonymkode: 1f1e2...459

AnonymBruker
Skrevet

Her har det gått veldig fint. Her er de i dag 17, 16 og 10 år. Er nr 1 og 2 som har kranglet aller mest, så nr 2 og 3. Nr 1 og 3 har heletiden hatt et nært og godt forhold så håper det varer selv om nå eldste flytter delvis ut. Nr 2 og 3 vil jeg si har et helt normalt søskenforhold. De krangler litt og er venner litt. 

Anonymkode: 547c8...02e

AnonymBruker
Skrevet

Her så har jeg 2 barn, som det er 6 år mellom. Og de har alltid hatt et veldig godt forhold. I ferier lekte de masse sammen. Og nå er yngste 19 år, og de har et veldig godt forhold. Henger sammen og gamer, går på kino, kafé osv. 

Anonymkode: b83b6...010

AnonymBruker
Skrevet

For min del for stor. Men vet andre sikkert har helt andre erfaringer. Da jeg fikk mine 2 yngre søsken 6 og 7 år yngre. Ble jeg glemt av mine foreldre. Jeg var stor og fikk greie meg selv. Ble slutt på ferier osv. Ser og i dag når jeg har blitt voksen har 0 kontakt med mine søsken, siden eneste felles vi hadde var foreldrene våres, ikke noe annet

Så her valgte vi bevist kort tid mellom barna 18 mnd i mellom 

Anonymkode: 35560...48d

Skrevet

Mange som sier at hvis søsken er tettere i alder, så leker de så fint sammen. Det har jeg sett og hørt lite av fra venner og familie som har barn med maks tre år mellom. 

Selv synes jeg det var topp med nesten fem år mellom mine to. Deilig å være ferdig med bleier og søvnproblemer med nr 1 før det satte i gang med nr 2. Eldste hadde godt språk, forsto mye og likte å hjelpe til.

Her finnes ingen fasit. Bare maaange ulike erfaringer.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...