Gå til innhold

Så var hverdagen tilbake - savner ferien

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er tilbake på jobb, ungene igang med treninger og snart på skole. Har helt fra de var små elsket ferier og fridager, elsker tid med flokken min og ikke styres av hverdagene kjas og mas. Alltid hatt de hjemme så mye jeg kan når de gikk i bhg.  Virker som de fleste er så glade måtte ferie er over og ungene kan sendes mest mulig bort på skole og aktiviteter igjen, er det bare meg som nyter max å ha de hjemme ? 

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av "de andre" som ser fram til hverdagen igjen. Men dette er kun fordi jeg har et barn med autisme, som trenger regler og vanlige rutiner, trenger at det er skole til fast tid hver dag, trenger at når det er onsdag er det tegnekurs, osv. Når det er skole kommer han seg ut og får sett andre barn, han har ikke kamerater som han leker med i ferien. Alle brudd på slike rutiner gjør feriene svært vanskelige og fører til depresjon og sinne og frustrasjon hos barnet. Mamma, jeg liker ikke ferier, sier han. Ikke jeg heller, tenker jeg i mitt stille sinn...

Anonymkode: dee0c...db3

• Hjerte 8
Skrevet

Vi er alle forskjellige. Jeg har egentlig lært meg å sette pris på hverdagen, oss voksne på jobb og ungene i barnehagen. Livet består av mest hverdager, sier dem 😅 Men jeg var som deg, ble veldig trist da ferien var over, men det var gjerne før jeg fikk mann og barn. Nå har vi alle godt av rutinene våre. Mitt beste råd er å finne små gleder i hverdagen som gjør den bedre. Jeg har f.eks en god døgnrytme og trener mye når jeg jobber, drar ofte på trening rett etter jobb, sover bedre om nettene osv. Dette sklir helt ut i feriene.  

• Liker 2
Skrevet
Stacy__ skrev (Akkurat nå):

Vi er alle forskjellige. Jeg har egentlig lært meg å sette pris på hverdagen, oss voksne på jobb og ungene i barnehagen. Livet består av mest hverdager, sier dem 😅 Men jeg var som deg, ble veldig trist da ferien var over, men det var gjerne før jeg fikk mann og barn. Nå har vi alle godt av rutinene våre. Mitt beste råd er å finne små gleder i hverdagen som gjør den bedre. Jeg har f.eks en god døgnrytme og trener mye når jeg jobber, drar ofte på trening rett etter jobb, sover bedre om nettene osv. Dette sklir helt ut i feriene.  

Når det er sagt er jeg alltid litt trist når ferien er over. Men det er alltid godt å komme i gang igjen, selvom de første dagene på jobb etter en lang ferie alltid er tøffe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ferie og setter stor pris på fri i helgene, men jeg liker strukturen i hverdagen. Selvsagt ikke gøy når det blir for mye aktiviteter osv, men her i huset har vi heldigvis prioritert slik at barna ikke skal være med på alt mulig. 

Anonymkode: 9b68e...275

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid elsket hverdagene.  Det er trivelig med ferie, men så utrolig godt å komme tilbake til rutinene igjen :)  
Men da barna mine gikk på barneskolen var de ikke veldig mye borte ut over skoletiden, og vi hadde rolige hverdager.
Hos oss var det ikke vanlig at små barn (under 8 år) gikk på fritidsaktiviteter, og når de begynte på fritidsaktiviteter var det 1-2 dager i uken de første årene.  De var på skolen, eller lekte hjemme/i nærmiljøet sammen med venner.

Men et lite spørsmål: har treninger begynt allerede nå? Så lenge før skolestart?

Anonymkode: 7193c...2b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for at hverdagen er så smått i gang igjen med litt rutiner og for barna mer sosial omgang med andre barn som ikke er bortreist på ferie. Syvåringen var kjempeglad for å dra på SFO før skolestart og syntes selv ferien har vært lang. Tiråingen er hjemme alene og mange venner bortreist enda, han også gleder seg til skolestart igjen nå. 

Som barn likte jeg også skolestart i august. Sommeren for barn oppleves mye lenger enn hva den gjør for voksne også, det er ihvertfall min erfaring 😅 klart det er deilig å sove lenge og ta dagene som de kommer, reise osv, men nå som vi har hatt lang ferie så er det greit å komme i gang igjen. 

Anonymkode: 3497e...a4e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid elsket hverdagene.  Det er trivelig med ferie, men så utrolig godt å komme tilbake til rutinene igjen :)  
Men da barna mine gikk på barneskolen var de ikke veldig mye borte ut over skoletiden, og vi hadde rolige hverdager.
Hos oss var det ikke vanlig at små barn (under 8 år) gikk på fritidsaktiviteter, og når de begynte på fritidsaktiviteter var det 1-2 dager i uken de første årene.  De var på skolen, eller lekte hjemme/i nærmiljøet sammen med venner.

Men et lite spørsmål: har treninger begynt allerede nå? Så lenge før skolestart?

Anonymkode: 7193c...2b6

Fotballtrening startet opp denne uka her (og cup nå til helgen), men noen er fortsatt bortreist på ferie. 

Anonymkode: 3497e...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er tøft med overgang fra ferie til hverdag, og særlig sommerferien siden den er den lengste. Det handler nok blant annet litt om personlighet og preferanser og hva en blir stresset av, tror jeg. 

Jeg er typen som blir litt stresset av rutine i form av alt en må, særlig alt en må rekke. Jeg syns det er så godt med ferie, og å i større grad gjøre ting når de kjennes rett. Mitt yngste barn vekker meg kl. 6, i ferien også. Men det er noe veldig annet for meg å da stå opp sammen og gjøre alt rolig i ro og fred uten å måtte kle på, spise, lage matpakker, måke bilen ut av gårdsplassen visse måneder, pakke sekker osv osv. 

Jeg har venner som blir rolig av rutinene, selv om de også selvsagt kan ha det hektisk. De kan oppleve ferie mer som at «ting flyter», og at de og barna kan bli mer stressede og kanskje i dårligere humør av det. Med dem handler det ikke om at de ikke vil være sammen med barna sine, altså. De syns bare det er noe uoversiktlig og vanskelig med at alle rutinene fra hverdagen brått er borte. Mens jeg syns det er deilig, og barna mine trives også med sommerfri. 

Anonymkode: b3656...f2e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jatter med med de som synes det er "sååå deilig" å "endelig" sende barna i bhg/SFO igjen, men jeg skulle gjerne vært på ferie med de fire uker til ❤️ Hardt å ha rutiner, komme seg ut døra, slitne barn på ettermiddagen, jobb som er krevende... Håper ting går seg til etter hvert. 

Anonymkode: 85716...57a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, synes det er trist at ferien er over og at det er tilbake til hverdagens kjas og mas… Denne ferien har jeg virkelig sett hvor stressende hverdagen egentlig er, og jeg liker det virkelig ikke… Orker ikke tanken på å gå tilbake til kjøret med lekser og fritidsaktiviteter osv osv….

Anonymkode: 939da...e62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jatter med med de som synes det er "sååå deilig" å "endelig" sende barna i bhg/SFO igjen, men jeg skulle gjerne vært på ferie med de fire uker til ❤️ Hardt å ha rutiner, komme seg ut døra, slitne barn på ettermiddagen, jobb som er krevende... Håper ting går seg til etter hvert. 

hvorfor jatter du med? 

Jeg hadde gjerne hatt ferie hele tiden jeg. Hadde vi hatt råd, hadde jeg hatt hjemmeskole.

Anonymkode: a9ea4...acf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne hatt lenger ferie ja, men det var ikke alltid sånn, da jeg hadde en 1 åring og en 3 åring var ferien en slags arbeidsleir, nå er det mest kos☺️

Anonymkode: b82f1...9c5

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg! Elsker ferie, men jeg er en av de slemme som savner tiden med nedstenging og covid karantener. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du slitene barn i hverdagen må du jo gjøre noe med hverdagen? Barna trenger ikke å gå på alt de vil i hverdagen, barn skal ikke være utslitt av egen hverdag. 
Jeg ser frem til skolestart igjen, da har jeg igjen bitte litt egentid når jeg har fri fra jobb. 

Anonymkode: 87182...65a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (7 timer siden):

vi er tilbake på jobb, ungene igang med treninger og snart på skole. Har helt fra de var små elsket ferier og fridager, elsker tid med flokken min og ikke styres av hverdagene kjas og mas. Alltid hatt de hjemme så mye jeg kan når de gikk i bhg.  Virker som de fleste er så glade måtte ferie er over og ungene kan sendes mest mulig bort på skole og aktiviteter igjen, er det bare meg som nyter max å ha de hjemme ? 

Nei det er definitivt ikke bare deg, jeg elsker feier og tid med de, er så glad jeg er sånn og ikke av de som synes det er forferdelig å ha barna hjemme

Anonymkode: ddf03...454

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du slitene barn i hverdagen må du jo gjøre noe med hverdagen? Barna trenger ikke å gå på alt de vil i hverdagen, barn skal ikke være utslitt av egen hverdag. 
Jeg ser frem til skolestart igjen, da har jeg igjen bitte litt egentid når jeg har fri fra jobb. 

Anonymkode: 87182...65a

Hvor fikk du det fra at ungene går på «alt de vil»? Per nå har ingen av de aktiviteter, men jeg forstår godt de blir slitne av hhv SFO med 70 andre barn og barnehage med ukjente barn på tilvenning og voksne som har alt for mye å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og elsker ferie. Vi er så mye mer blide og fornøyde alle mann da, enn slitne barn etter en skoledag som skal videre på aktiviteter som begynner før jeg slutter på jobb omtrent.

Jeg synes hverdagen er stress, mye fordi jeg er alene med det meste av ansvar for barna.

Anonymkode: 18a85...875

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt ferie hele året og vært med mann og barn sammen så mye som bare mulig. Jeg synes det er ordentlig trist at ferien er over. Og jeg savner barna enormt når de er i barnehagen. Savner at hele flokken min er sammen hele dagen -  fra morgen til kveld ❤️

Anonymkode: d6a1c...268

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jobbe hele livet I en jobb ikke trives I? Det er i voksenlivet mesteparten av livet er. Ikke bruk dine beste år, på være i jobb mistrives i.se feks på jordmorliv på instagram. Lever ut drømmelivet hele året.

Alle har forskjellige drømmer. Finn din drøm å. Ditt liv vet jeg kan bli mye bedre enn nå. Du har det i deg. Start å tro på deg selv.

Anonymkode: f8fb7...1fb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...