Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er er par på 3 året, har 1 barn hver (ingen felles)

om oss : da vi har barnefri som er annenhver uke bor vi sammen,

(og alt av mat hanndles sammen fra 1 felles kort vi bruker til dette som vi begge overfører en fast sum til 1 gang per månede)

Nå til problemet, den uken vi bor hos han må bi bokstavelig talt hanndle inn til alt fra scratch og det er jeg dritt lei av, han er basically tom for absolutt alt fra toalett papir til ja alt. 

Og da går fort hanndle budsjettet våres i null, skal vi ha feks pizza har han aldri noe basic hjemme vi må kjøpe alt fra løk til ja oregano osv 

Og han er veldig flink til å legge i feks 3 pakker smør 1 pakke vaskepulver osv alt som ikke omhandler oss , 

Når vi er hos meg tømmer han alt jeg har alltids brød brus kjøtt/kylling basis varer som tomat pure løk ost pålegg egg osv alltids liggende, og vi bruker minimalt med penger den uken, ( vi kan bruke en del på å spise ute da feks) og det er greit det. 

Men nå hvordan ta opp dette på en ok måte? For jeg føler det plager meg og går litt utover “oss” 

Føler han er litt gjerrig eller er det feil og si?

Anonymkode: 395bf...910

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha felles mat konto. Han handler hjem til seg, du hjem til deg. Prat med han, si at du ikke synes det er rettferdig nå. 

Anonymkode: 3c678...b31

• Liker 30
Skrevet

Si det du sier her.

Jeg føler at hos meg bruker vi alt jeg har i hyllene så jeg må handle inn etterpå, mens hos deg har du aldri noe og vi må handle inn alt i forkant.

Det trenger ikke være at han gjør dette bevisst eller er gjerrig, men at han ikke tenker seg om eller ser disse tingene.

En enkel løsning på dette er jo at du og handler inn fra felleskortet. Noe som betyr at dere begge må øke beløpet dere setter inn.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde ikke jeg funnet meg i. Jeg og kjæresten er også særboere, og vi har og en felles konto som vi bruker til å handle ting til fellesen, som f.eks vin, god mat, restaurantbesøk osv. 
Utover dette står jo f.eks han for basisvarer, brød, pålegg osv når jeg er hos han, og motsatt. Han høres ut som en skikkelig luring han der!  

Anonymkode: 32605...0d5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Bor ikke sammen og har allerede felles matkonto ??? Hvordan gikk det seg til ? Da må jo dere ha snakket om det på forhånd og lagt ned noen grunnregler. Eller ble det gjort helt spontant, du opprettet konto og lot han være med-disponent ? Da har du lagt opp det selv og ikke satt noen kriterier for bruken av denne kontoen. 

Han ser nok ikke problemet. Det er jo hans penger også. 

Si at dette ikke funker, vi må ha separat økonomi inntil vi flytter sammen (om dere vil det da).

IKKE kall han gjerrig, da blir han bare irritert eller offensiv.

Anonymkode: 2565e...e5a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han handler alt når dere er hos ham, du handler alt når dere er hos dere. Dropp felles kort. Forutsatt at dere er like mye hos hverandre 

Anonymkode: 82d61...5bb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Frekk fyr. Du må jo nesten bare gjøre ham bevisst på dette, hvis du er glad i ham og vil at det skal fungere. 

Anonymkode: 136ce...a22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å speile hans oppførsel når dere er hjemme hos deg. Gjem alle matvarer etc så han tror at det ikke er noe i skaper/kjøleskap. 
Vet ikke om det hjelper men kanskje verdt et forsøk 

Anonymkode: 6435f...b32

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Det og hanndle inn hos meg ( og han hanndler inn til seg og vi ikke har felles går ikke)

vi er ikke like mye hos meg som hos han, pga hans arbeidsplass er (omtrent hjemmefra) mens fra meg må han kjøre 1 time til jobb, så vi er mest hos han. 

Men ja godt og se flere reagerer.

Tar gjerne imot tips til hvordan si det, få han til og innse det.

Skrevet

Dersom dere er mest hos han så endrer jo balansen seg noe. Det er jo da mer naturlig at det går mest forbruk hos han og at du må bidra mer der enn hos deg selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om det, det er ikke sikkert at dette er bevisst fra hans side, for hva veit du om hans matvaner når du ikke er hos han?

Kan jo hende han stor sett lever på grandiosa og fjordland, og da er det jo svært begrenset hva han behøver og ha av basisvarer i skapet.

Anonymkode: 4bfe5...a8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (33 minutter siden):

Dersom dere er mest hos han så endrer jo balansen seg noe. Det er jo da mer naturlig at det går mest forbruk hos han og at du må bidra mer der enn hos deg selv.

Vi bidrar like mye med penger, problemet er at nå vi skal hanndle inn til vår felles uke sammen er han tom for alt ( basis absolutt alt) og det er ikke rettferdig, at jeg gang pã gang skal fylle opp med alt sã for å gå igjen til å komme tilbake til at alt er tomt igjen. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Snakk om det, det er ikke sikkert at dette er bevisst fra hans side, for hva veit du om hans matvaner når du ikke er hos han?

Kan jo hende han stor sett lever på grandiosa og fjordland, og da er det jo svært begrenset hva han behøver og ha av basisvarer i skapet.

Anonymkode: 4bfe5...a8c

Nei når han har barnet spiser de sunt variert og godt ( kjøper type mat kasse som varer de 7 dagene barnet er der ) og da er alt planlagt.  Men så kommer vår uke og da er alt tomt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Frekk fyr. Du må jo nesten bare gjøre ham bevisst på dette, hvis du er glad i ham og vil at det skal fungere. 

Anonymkode: 136ce...a22

Alt annet er dessverre perfekt , derfor veldig frustrerende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Bor ikke sammen og har allerede felles matkonto ??? Hvordan gikk det seg til ? Da må jo dere ha snakket om det på forhånd og lagt ned noen grunnregler. Eller ble det gjort helt spontant, du opprettet konto og lot han være med-disponent ? Da har du lagt opp det selv og ikke satt noen kriterier for bruken av denne kontoen. 

Han ser nok ikke problemet. Det er jo hans penger også. 

Si at dette ikke funker, vi må ha separat økonomi inntil vi flytter sammen (om dere vil det da).

IKKE kall han gjerrig, da blir han bare irritert eller offensiv.

Anonymkode: 2565e...e5a

Vi kommer ikke til å flytte sammen på lenge pga barn på hver vår kant, som enda begge kun er 5 år .( passer oss fint å ikke bo sammen den uken når vi har vårt barn hjemme ) 

Kriterien var ar vi skulle hanndle sammen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kommer ikke til å flytte sammen på lenge pga barn på hver vår kant, som enda begge kun er 5 år .( passer oss fint å ikke bo sammen den uken når vi har vårt barn hjemme ) 

Kriterien var ar vi skulle hanndle sammen.

Altså hanndle til felles middager vi bruker sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bidrar like mye med penger, problemet er at nå vi skal hanndle inn til vår felles uke sammen er han tom for alt ( basis absolutt alt) og det er ikke rettferdig, at jeg gang pã gang skal fylle opp med alt sã for å gå igjen til å komme tilbake til at alt er tomt igjen. TS

Dersom han har matkasser når du ikke er der er det helt naturlig at han har lite basisvarer.

Snakk med han.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Det og hanndle inn hos meg ( og han hanndler inn til seg og vi ikke har felles går ikke)

vi er ikke like mye hos meg som hos han, pga hans arbeidsplass er (omtrent hjemmefra) mens fra meg må han kjøre 1 time til jobb, så vi er mest hos han. 

Men ja godt og se flere reagerer.

Tar gjerne imot tips til hvordan si det, få han til og innse det.

Ha et budsjett for handling. hver «fellesuke»? Se også på hvor mye som faktisk går ut av konto de ukene, i banken, for å støtte opp under argumentene dine. 

Anonymkode: d40bf...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor blir det av de basisvarene dere kjøper inn sammen, frem til neste gang du kommer, hvis han har matkasse de andre ukene? Da skal han jo ikke trenge å benytte disse. 

Anonymkode: 0662f...83e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

«Jeg har sett på kontoutskriftene våre og ha deg bruker vi kr 3000/uke og hos meg kr.1000/ uke på mat. Selv om vi spiser mye av det samme?»

Men du får ellers bare begynne å handle basisvarer til hjemmet på fellesrom med ham du også. Tørkerull, krydder, olje, osv. 

Anonymkode: d40bf...9ad

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...