Gå til innhold

Vanlig at barn på 3,5 ikke hører på beskjeder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tøys fra ende til annen med 3 åringen her, hører ikke på beskjeder, må si ting tusen ganger, minst.

Er det vanlig? Er oppriktig bekymret for fremtiden til dette barnet. 

Er i tillegg oppi meg hele tiden og klarer ikke gjøre noe litt fornseg selv så jeg får en pustepause eller tenkt ferdig en halv tanke før barnet er "på". 

Anonymkode: 1ac49...be8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig. Slitsomt, ja. 

Anonymkode: 7905a...103

• Nyttig 1
Skrevet

spørs hva du har lært barnet det, får det no reaksjon på å ikke høre osv ? 

Skrevet

Det er veldig vanlig at barn i ulike aldre kommer inn i forskjellige faser hvor de endrer adferd og prøver å utfordre foreldrene og grensene som er satt.

For noen er det en fase rundt tre år. For andre er det senere. Og for noen er det flere ganger.

Det som er viktig da er å holde på strukturen og grensene, og sørge for at slike ting kan gi konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig 

Anonymkode: d20ea...3bb

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (54 minutter siden):

spørs hva du har lært barnet det, får det no reaksjon på å ikke høre osv ? 

Ja må er det sånn at arøt øå komme med en konsekvens eller belønning, ellers hører ikke barnet. Synes det er tvilsomt dumt at det er så "yttrestyrt". 

AnonymBruker
Skrevet

Ja... Det er vanlig hele veien det. 

Anonymkode: f0d60...663

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja må er det sånn at arøt øå komme med en konsekvens eller belønning, ellers hører ikke barnet. Synes det er tvilsomt dumt at det er så "yttrestyrt". 

Kan du skrive innlegget på nytt? Det er litt vanskelig å forstå hva du skriver.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

veldig vanlig, de kommer til et punkt rundt 3 årsalderen der de begynne å få sterkere og egen vilje, skal teste grenser osv

Det går over

Anonymkode: 5747a...83e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (34 minutter siden):

Kan du skrive innlegget på nytt? Det er litt vanskelig å forstå hva du skriver.

Nå er det sånn at alt må komme med en konsekvens eller belønning ellers hører ikke barnet. Synes det er veldig dumt da det ikke er slik god barneoppdragelse skal være. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare tøys fra ende til annen med 3 åringen her, hører ikke på beskjeder, må si ting tusen ganger, minst.

Er i tillegg oppi meg hele tiden og klarer ikke gjøre noe litt fornseg selv så jeg får en pustepause eller tenkt ferdig en halv tanke før barnet er "på". 

Barn generelt har ganske selektiv hørsel. 

Anonymkode: 73883...a17

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette et seriøst spørsmål? 

Anonymkode: 5977f...2bf

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke uvanlig i det hele tatt, dessverre. Definitivt slitsomt. Stå i det! 

AnonymBruker
Skrevet

Jada. Vår vet hva vi sier, gjør stikk motsatt og LER. Kjempefestlig. 

Vår eldste hadde et par slike faser, men var kortvarig. Yngste er mer av en spøkefugl. 

Eldste er 7 år og kan se på meg, følgr med, men det er som om lyden gpr inn ørene og det ikke registreres noe som helst inne i hjernen. Det oversettes i hvertfall ikke til noe handling. Noen ganger så tenker jeg at det er som å ha en demenspasient her😅

Men det er bare faser, går over🤗

Anonymkode: ea927...886

Skrevet

Veldig vanlig - og varer til de er ca 19/20 år. Enjoy! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det sånn at alt må komme med en konsekvens eller belønning ellers hører ikke barnet. Synes det er veldig dumt da det ikke er slik god barneoppdragelse skal være. 

For vår treåring funker det veldig bra å si f.eks. "Nå skal vi på badet og pusse tennene." Hvis hun ikke går dit av seg selv etter første beskjed, sier vi "Vi skal på badet og pusse tennene. Du kan gå dit selv innen jeg har telt til tre, hvis ikke bærer jeg deg dit. 1-2-3."

Vi prøver å ikke gi beskjed mer enn to ganger, da blir det bare samme masing fra oss som hun gir til oss. Hvis vi merker at hun ikke hører etter, setter vi oss ned og får ordentlig øyekontakt før vi gjentar beskjeden.

Disse tingene hjelper mye, men selvfølgelig er det fremdeles mange ganger at hun ikke hører etter eller lar være å gjøre som vi sier. Det er ganske vanlig, hun er tross alt tre år og har funnet ut at hun har en plass i verden og at hennes handlinger også har konsekvenser.

Anonymkode: 1b9ad...45e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du at god barneoppdragelse ikke skal inkludere konsekvenser/belønning?

Husk at konsekvens ikke automatisk betyr straff.

Konsekvens kan være at barnet ikke får velge noe selv, ikke får være med på noe eller må være med på noe.

Et enkelt eksempel fra egen erfaring er når de ikke hører etter på spørsmål om for eks hva de vil ha til frokost eller kvelds, men bare ignorerer. Da blir det satt frem mat de kanskje ikke hadde lyst på akkurat den dagen. Konsekvensen er at de ikke får det de kanskje hadde mest lyst på men må ta til takke med de som er servert. Det er en konsekvens, ikke straff.

Det lærer barna å høre etter er min erfaring. Ikke nødvendigvis med en gang men over tid. Så en må være konsekvent.

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Gode virksomme beskjeder. Og prøv å se hva du ber om. Er ikke bare bare for en treåring å få beskjed om rydde opp lekene sine. 

Eksempel

"Legg bilene opp i lekekassen nå, er du snill"

Vs 

"Kan du rydde opp bilene? Vi skal spise nå".

Den første gir ikke noe valg, og du sier nøyaktig hva du forventer. Mye lettere for et barn å forstå.

Vil fortsatt ikke høre ? Si det samme igjen. Si du kan hjelpe om det er for mye. 

Du kan også si "vær rask, så skal vi gå å spise". 

Min er fire, men han nektet å rydde opp fire dinosaurer som lå på gulvet opp i kassa, selvom jeg gav han kassa og sa han skulle legge de i kassa . Konsekvensen ble da at jeg pakket lekene og la de bort for en stund. 

Og vær konsekvent. Feks hvis barnet ikke vil komme inn på badet når du sier det, så sier du fra at da må du leie/bære/hjelpe ham inn på badet istede.- og gjennomfører. 

Det må ikke være krig og surt, ja det er slitsomt å holde maska, men det går bra! 

Anonymkode: 25038...223

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehm... Jo? 

Anonymkode: 0548e...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke belage deg på kun verbale instruksjoner!! Barn funker ikke sånn. Du må fysisk inn og støtte barnet

Anonymkode: e51cc...0f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...