Gå til innhold

Kan ikke delta på klassetur. Straff?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn skal starte i 7. klasse og det er tid for klassetur nå like etter oppstart på skolen. 
Pga kronisk sykdom kan han ikke være med på turen og han har derfor fått beskjed om at han må være på skolen samme. Med 6. klasse. 
Dette opplever han som regelrett straff. 
Han kjenner ingen i 6. klasse, og føler seg allerede utenfor nok som det er. 
Jeg har snakket med skolen om det kan lages et opplegg for Hjemmeskole, men det vil ikke skolen. 
Hører gjerne deres tanker rundt dette. 
Jeg slites mellom å være enig med sønnen, og samtidig forståelse for at de plikter å gi ham et tilbud- noe de jo gjør ved å plassere ham i 6. klasse..

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 6e2d8...f4c

• Liker 3
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt statsforvalter. Dette er ikke lov

• Liker 17
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var min sønn, og skolen ikke klarer å komme han i møte ville jeg vurdert å gi ham fri de dagene. Enten melde ham syk eller søke fri med åpne kort og ryggen rak. Og hvis formen tillater det, gjøre noe godt og meningsfullt sammen så han får kjenne at han ikke bare er noe som må plasseres mens de andre får opplevelser og fellesskap.

Som foreldre kan dere f.eks bruke omsorgsdager (pleiepenger om dere har det).

Det viktigste er jo at han ikke sitter igjen med følelsen av å være glemt eller parkert.

Og hvis skolen protesterer, så er det helt greit å minne dem på at dette ikke er opprør, men omsorg. Det handler om å beskytte en allerede sårbar situasjon, ikke lage bråk. Samtidig har skolen faktisk et ansvar for å tilrettelegge på en måte som ikke forsterker utenforskap. Det holder ikke å si "han får et tilbud" hvis tilbudet oppleves som en straff.

Noen ganger passer ikke det riktige inn i timeplanen. Da må systemet vike  ikke ungen.

Anonymkode: 270fe...117

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (10 minutter siden):

Her er det veldig klare regler, så dette må skolen klare å fikse. 
https://foreldreutvalgene.no/fug/sporsmal/kan-skolen-nekte-elever-a-vaere-med-pa-klasseturer-leirskole/

Jeg ville lagd et helvete. Skolen bryter reglene for inkludering og hvis de slipper unna med det vil det gå utover andre enn bare din sønn.

Det er ikke skolen som nekter ham deltagelse. Det er sykdom som påvirker ham i en så stor grad at det fysisk ikke er mulig å delta. 
Skolen greier ikke å legge til rette slik at han kan bli med. 
Hadde han likevel reist ville han blitt sittende inne i hytten mens de andre var ute på fjellet hele dagen. 

Jeg har tilbudt meg å være med, og det kunne jeg, men vi ble enige om at det likevel ikke ville endre noe, da vi to da bare ville blitt sittende inne/på en veranda. 
Han sliter med en sykdom som gjør at han kun kan gå korte avstander. 

ts

• Hjerte 20
Skrevet
atropos skrev (13 minutter siden):

Her er det veldig klare regler, så dette må skolen klare å fikse. 
https://foreldreutvalgene.no/fug/sporsmal/kan-skolen-nekte-elever-a-vaere-med-pa-klasseturer-leirskole/

Jeg ville lagd et helvete. Skolen bryter reglene for inkludering og hvis de slipper unna med det vil det gå utover andre enn bare din sønn.

Her er det vel ikke skolen som nekter sønnen å være med,,men sønnen som ikke kan være med? 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (1 minutt siden):

Her er det vel ikke skolen som nekter sønnen å være med,,men sønnen som ikke kan være med? 

Ja stemmer. 
Vi er samme med skolen kommet frem til at det blir for vanskelig å delta. 
Men likevel føler han at han blir straffet fordi han må være i 6. klasse den uken…

vanskelig…

ts

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg ringt skolen og spurt om de virkelig synes det er bedre å tvinge han til å bli med på turen, enn å la han ha hjemmeundervisning. Si at det er HELT uaktuelt å delta med sjette trinn, og at de da heller får skaffe ekstra personale til turen som kan undervise din sønn på hytta på turen mens de andre er ute (uten deg),og ordne med hjelpemidler slik at han kan bli med ut uten å gå. 

Ikke for at du nødvendigvis skal gjennomføre det sånn, men for å illustrere et poeng her. 

Skolen har faktisk plikt til å tilrettelegge fullstendig for han på den turen. Det er jo du og han som er fleksible her og tilbyr å ikke bli med mot hjemmeundervisning, hvis de ikke kan tillate det så får de gjøre det vanskelig da. 

Anonymkode: 2af2a...a01

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hadde glatt tatt unge ut av skolen de dagene, og gjort noe barnet hadde hatt lyst til😊

Anonymkode: a837f...d0f

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Veldig kjedelig at han ikke kan bli med, men han har valgt det selv. Hva med å gi en uke med 6. trinn en sjanse? Sikkert stille og rolig og mulighet for en annerledes uke for han også. 
Lærerne har jo også en gitt mengde energi og tid, så her ville jeg nok valgt deres alternativ. 

Anonymkode: 717ac...655

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Valgt og valgt… det er sykdom som hindrer, og egentlig synes han jo det er veldig sårt å ikke kunne bli med

Klart det er sårt, men det ble sånn. Skolen kan ikke kompensere for alt og hele tiden. Ville forsøkt å lage det til en kul annerledes uke for han, med kino og restaurant på kveldstid. 

Anonymkode: 717ac...655

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde samme problemstillingen, og her fikk barnet vere hjemme. Vi fikk lov å velge, skolen var veldig lei seg for att barnet ikke fikk være med og barnet ble møtt med stor forståelse. 

Vi tok noen dager på hotell til nærmeste by istedenfor, og noen museumsbesøk, der vi skvisa inn litt læring, så ble det kino og pizza, så barnet fikk ett avbrekk ala leirskole rett og slett. Vi kosa oss veldig. 

Anonymkode: db604...35a

TAKK for at du deler dette ❤️ 

Veldig godt å høre at det kan bli bra uansett 🙏 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 11
Skrevet

Ville hatt barnet hjemme den uken og funnet på noe kjekt som han vil være med på

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her og er regelen at blir de ikke med på skoletur må de være på skolen. Her så blir de da ofte med vaktmester eller de i kantina den uka.

For å ikke møtte på skolen må en evnt ha lege erklæring 

Forstår barnet føler det blir straffet,  men er og de reglene i forhold til skoledager og fravær som mange skoler har blitt utrolig nøye med.

Men er det ingenting skolen kan gjøre for å legge til rette for at gutten kunne blitt med? Har selv barn med kronisk diagnose og her gjorde skolen alt for deltakelse.  De tok tilogmed og leiet inn en som tidligere jobbet innen helse som ble med. 

Anonymkode: 8513a...d70

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (1 time siden):

Jeg ville lagd et helvete

Slik at ingen i 7. Klasse skal få gå i fjellet fordi ditt barn ikke er særlig gangfør? 

Anonymkode: c32fb...f10

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TAKK for at du deler dette ❤️ 

Veldig godt å høre at det kan bli bra uansett 🙏 

ts

Det ble veldig bra, anbefaler virkelig å gjøre noe annerledes som bryter med rutiner. Helt det samme ble det jo ikke, men vi kosa oss veldig. 

Kanskje kompromisset er att han er noen dager på skolen, og så noen har dere noen dager dere disponerer selv og viser til eget opplegg som kan passe, uten att skolen lager for mye oppstyr? 

Problemet er jo att desse leirskolene egentlig ikke bare er tur, men også er en del av undervisningen. 

Trist om de blir for steile og ikke kommer dere litt i møte. 

Lykke til. 

Anonymkode: db604...35a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slik at ingen i 7. Klasse skal få gå i fjellet fordi ditt barn ikke er særlig gangfør? 

Anonymkode: c32fb...f10

Jeg kommer absolutt ikke til å lage noe helvete. Men ønsker at mitt barn skal få en god uke på linje med sine klassekamerater. Tenker derfor å prøve å kombinere forslagene om Hjemmeskole og småturer ☺️

Skal ta dette opp m skolen og høre hva de tenker

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pushet for å bli med men med tilrettelegging under oppholdet. En assistent eller dere som foreldre er med og de organiserer alternative aktiviteter de dagene de gjør aktiviteter som ikke er forenlig med funksjonsnedsettelsen. Leirskole er så mye mer enn faglig innhold, vennskap blir bygd på en helt unik måte. Det må være synd å gå glipp av dette.

jeg vokste opp med en venninne i rullestol, oppigjennom så var det selvsagt aktiviteter som «var umulig» men noen ganger fant man lure løsninger og andre ganger alternative aktiviteter. 

Anonymkode: c497d...5a6

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...