AnonymBruker Skrevet 1. september #21 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn er det med lederne også. De sier de ikke vil ha unødvendige møter. Men de mener alt av informasjon er så viktig at alle må må få det med seg. Under Korona var det mange møter digitalt. Etter Korona var det mange ledere som krevde at man gikk tilbake til fysiske møter fordi de mente at deltakerne ikke fulgte med på møtet om de ikke var fysisk til stede. Men grunnen til at folk ikke følger med på møtet er jo fordi møtet ikke har noe relevans. Så om lederne var opptatt av å unngå bortkastede møter så burde de applaudert at folk heller gjør andre ting på datamaskinen enn å følge med på møtet. Anonymkode: 5ce09...5a2 Kan faktisk forstå dette med at møter ikke alltid bør være digitale. Innimellom er det helt fint, men noen ganger er det mye mer effektivt å møtes fysisk, i stedet for å ha møter digitalt som gjerne tar ennå lenger tid. Anonymkode: aa200...2d6
AnonymBruker Skrevet 1. september #22 Skrevet 1. september Spør din sjef, hva det er med han/henne. Vedkommende har sikkert en grunn, som at vedkommende foretrekker å møte sine ansatte, har erfaring med at meningsutveksling og diskusjon er av det gode, istedetfor ordre gitt skriftlig, kanskje han/hun syns det er hyggelig, effektivt, noe? Eposter er virkelig en uting, når ting kan avklares ved å faktisk snakke sammen. Anonymkode: 9e897...4db
AnonymBruker Skrevet 1. september #23 Skrevet 1. september Jeg syns mange av mine medledere har altfor mye møter, som altfor mange er involvert i, uten en klar agenda. Og samtidig tar de opp ting som burde vært tatt opp i møter med flere til stede, enkeltvis en og en tilfeldig i gangen ... Det vil si at store, strategiske ting som burde vært diskutert i fellesskap, gjerne diskuteres uforberedt i gangen, mens hver minste lille filleting på andre områder, tas opp i store møter. Ja, jeg er frustrert. Ja, jeg har tatt det opp med egen leder. Nei, det ser ikke ut til at det blir noe bedre. Anonymkode: 4df71...e86 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #24 Skrevet 1. september Absolutt ikke noe norsk frnomen. Jeg jobber i utlandet, sammen med en svært blandet sammensetning av nasjonaliteter, og alle (i toppen) klager på mengden møter. Anonymkode: d2c5f...955
AnonymBruker Skrevet 1. september #25 Skrevet 1. september For dere som har masse møter, hva skjer om dere går sammen og forteller at dere er opptatt og vil ikke møte opp? Anonymkode: 8c0f9...6ad
AnonymBruker Skrevet 1. september #26 Skrevet 1. september Møte om antall møter som holdes i bedriften også møte om alles reaksjoner på antall møter også har man det gående i et selvforsterkende ikke-produktivt vis #Hvorfor jeg bytta jobb. Anonymkode: 42e20...589 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #27 Skrevet 1. september Finner alltid på en god unnskyldning eller påtar meg ansvarsvakt, slik at jeg kan gå å sette meg i en tjenestebil når det er møter. Sikkert over et år siden sist jeg var på noe møte med fysisk oppmøte sist. Kobler meg bare på digitalt fra bilen (uten kamera). Anonymkode: 7f811...b5e
AnonymBruker Skrevet 1. september #28 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 17.33): Jeg har jobbet i flere europeiske land og alle hadde veldig mange møter. Som leder selv opplever jeg at mange ansatte i teorien mener de er imot møter, men i realiteten ønsker spesielt norske arbeidstakere å være involvert i alt, alltid. Og det holder ikke å dele et underlag i Slack eller gi dem tilgang til et Miro-brett - vi må ha møter. Selv hater jeg møter, elsker skriftlig kommunikasjon. Så det er ikke alltid leders feil. Anonymkode: f9b4c...f10 Dette er så sant. Alle skal med! Ingen kan bli holdt utenfor. Anonymkode: 79483...107
AnonymBruker Skrevet 1. september #29 Skrevet 1. september Enig med de fleste, det kastes bort utrolig mye tid. Ett av problemene er også at man organiserer seg i for mange lag, alle med hver sin leder og underleder og overleder. Og alle skal ha møter, på alle nivåer. Som flere påpeker, settes møtene gjerne opp i faste intervaller, istedenfor å ta møtet når man har behov. Så det blir mange gjentagelser fra møte til møte. Ofte sender sjefene meldinger på Teams og trygler folk om å holde ulike presentasjoner osv så man får fylt opp tiden. Og klassikeren "skal vi gå gjennom referatet fra forrige gang?" For min del går kanskje 20% av arbeidstiden med til møter. Og det skjer kanskje maks en gang i året at man får vite noe viktig. Og null av de gangene er det informasjon vi ikke heller kunne fått på mail. Men når man ser sjefenes kalender, er det nok mange som bruker godt over 80% av tiden på møter. Og ja, de folkene som alltid må prate på innpust og utpust, og komme med sin personlige mening om absolutt alt... sukk. Det er de samme som alltid bryter inn når sjefen sier "hvis det ikke er flere spørsmål så..." Og så må vi ikke glemme heldagsmøtene, også kjent som konferanser eller seminar. Anonymkode: 78c9a...a99
AnonymBruker Skrevet 2. september #30 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig med de fleste, det kastes bort utrolig mye tid. Ett av problemene er også at man organiserer seg i for mange lag, alle med hver sin leder og underleder og overleder. Og alle skal ha møter, på alle nivåer. Som flere påpeker, settes møtene gjerne opp i faste intervaller, istedenfor å ta møtet når man har behov. Så det blir mange gjentagelser fra møte til møte. Ofte sender sjefene meldinger på Teams og trygler folk om å holde ulike presentasjoner osv så man får fylt opp tiden. Og klassikeren "skal vi gå gjennom referatet fra forrige gang?" Noen må synes det er en fantastisk ide å holde regelmessige møter uten agenda, eller så ville det ikke skjedd. Jeg bor ikke i Norge og her har vårt team 15 minutter "daily" hver dag og "status" en gang i uken. Resten av møtene blir planlagt når det er behov. Anonymkode: 8c0f9...6ad
AnonymBruker Skrevet 2. september #31 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Noen må synes det er en fantastisk ide å holde regelmessige møter uten agenda, eller så ville det ikke skjedd. Jeg bor ikke i Norge og her har vårt team 15 minutter "daily" hver dag og "status" en gang i uken. Resten av møtene blir planlagt når det er behov. Anonymkode: 8c0f9...6ad Hadde det nå enda vært 5 minutter, men nei, gjerne en time eller halvannen. Og så "dere må bli flinkere til å komme med innspill til møteagenda" Anonymkode: 78c9a...a99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå