Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en bedrift med flere expats, og de er oppgitt over at det som kunne ha vært en e-post i stedet blir et møte. Jeg er enig!

Hva er det med norske ledere som gjør at de må ha hyppige møter, er det for å forsvare egen stilling? Det er mange ledere med grad fra diplom-fabrikken B.I som elsker møter virker det som. 

Anonymkode: 6b188...b05

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber i en bedrift med flere expats, og de er oppgitt over at det som kunne ha vært en e-post i stedet blir et møte. Jeg er enig!

Hva er det med norske ledere som gjør at de må ha hyppige møter, er det for å forsvare egen stilling? Det er mange ledere med grad fra diplom-fabrikken B.I som elsker møter virker det som. 

Har ikke jobbet i andre land, så kan ikke si om dette er noe særnorsk. Men hundre prosent enig i at det er alt for mange møter i løpet av en arbeidsdag. Spesielt ille med (mellom) ledere som er ekstremt opptatt av å holde møter, selv om de ikke har noe nyttig å si. 

Anonymkode: 8c3b9...ed8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke jobbet i utlandet så aner ikke om dette er et særnorsk fenomen, men ja... utvilsomt et helv*** mye møter. Lærte ikke pandemien oss noe? :D at mye kan tas via en epost!! Er så lei dette møtestyret.

Anonymkode: ca4be...36b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt rett.. Jo mindre selvstendige lederne og arbeidstakerne er jo flere møter genereres. Virker som om det går igjen hvis de også har en ukultur for å være lite produktive og frykt for å måtte stå til ansvar for å sette sitt navn på noe. 

Det verste eksempelet mener jeg var på arbeidsplassen til samboer, 5 kvinner, alle med 5 års utdannelse. 4 prosjekter og ingen kunne være prosjektledere.

Det endte opp med at alle måtte delta på alle prosjektene, i hver eneste fase av prosjektene så de gjorde ikke annet på arbeid enn å sitte i prosjektmøter i halvannet år.. Statlig ansatte - selvfølgelig. 

Anonymkode: 82d31...eac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke jobbet i utlandet så aner ikke om dette er et særnorsk fenomen, men ja... utvilsomt et helv*** mye møter. Lærte ikke pandemien oss noe? :D at mye kan tas via en epost!! Er så lei dette møtestyret.

Anonymkode: ca4be...36b

Er også vilt mange planleggingsdager enkelte steder. Nå er jo en viss grad av planlegging i skole og barnehage absolutt nødvendig men min skole skal ha sånn en uke med planleggingsdager nå i starten? Helt vilt. Lærerene selv sier at de skjønner ikke hvorfor. For de skal og ha flere planleggingsdager utover året til og med. 

Anonymkode: d3a65...6d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har helt rett.. Jo mindre selvstendige lederne og arbeidstakerne er jo flere møter genereres. Virker som om det går igjen hvis de også har en ukultur for å være lite produktive og frykt for å måtte stå til ansvar for å sette sitt navn på noe. 

Det verste eksempelet mener jeg var på arbeidsplassen til samboer, 5 kvinner, alle med 5 års utdannelse. 4 prosjekter og ingen kunne være prosjektledere.

Det endte opp med at alle måtte delta på alle prosjektene, i hver eneste fase av prosjektene så de gjorde ikke annet på arbeid enn å sitte i prosjektmøter i halvannet år.. Statlig ansatte - selvfølgelig. 

Anonymkode: 82d31...eac

Sånn er det med alt her jeg jobber. Jeg er en del av "støtteapparatet" rundt ledelsen, og skal altfor ofte utføre disse mer eller mindre glupe ideene de har brukt mange møter på å komme frem til. Ofte viser det seg når de da at det de har konkludert med, ikke lar seg gjennomføre rent praktisk. Enten pga. begrensninger i programmene vi bruker til ulike ting eller gjeldende regelverk. Da kan de ha hatt temaet oppe på mange møter over flere uker. Vi har sagt at hvis vi fikk være mer involvert underveis kunne mye av dette vært unngått, men det øret vil de ikke høre på. Klart det er morsommere å jabbe over en kaffe og fordeler oppgaver til andre på uendelige møter enn å utføre praktisk arbeid og være tilstede for de ansatte. 

Det har vært to store omlegginger på 3 år her, hvor det ble doblet(!!!) antall ledere, nettopp for at de skulle ha mindre ansvar pr leder og være mer tilgjengelige. Har bare resultert i at enda flere skal jo nå bli enige på alle disse møtene, så ingenting avgjøres skikkelig, de ansatte ser enda mindre til ledelsen og møtene går sin vante, lite effektive gang. 

Anonymkode: 0de1f...cd6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Norsk arbeidsliv er ekstremt lite formelt. Veldig mange land har mye mer møter og ikke minst rapportering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Norsk arbeidsliv er ekstremt lite formelt. Veldig mange land har mye mer møter og ikke minst rapportering. 

Aaaaandre land har det sånn og sånn. 

Anonymkode: 5c8f3...e5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er også vilt mange planleggingsdager enkelte steder. Nå er jo en viss grad av planlegging i skole og barnehage absolutt nødvendig men min skole skal ha sånn en uke med planleggingsdager nå i starten? Helt vilt. Lærerene selv sier at de skjønner ikke hvorfor. For de skal og ha flere planleggingsdager utover året til og med. 

Anonymkode: d3a65...6d7

Hos oss er det helt vilt. Vi har masse felles planlegging og får svært lite tid til egenarbeid, som er det vi trenger. Både på trinnteamet og for oss selv. 

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har sittet med gruppearbeid og jobbet med oppgaver som aldri har gitt noe resultater eller blitt satt inn i system i skolehverdagen vår. Det er helt hårreisende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehjem. Vi skulle va en gjennomgang med absolutt vi gjør for å se hvordan vi kunne jobbe mer effektiv og få færre folk på jobb, så klart nesten ned fokus på at det skulle gå utover pasientene. Det var mange møter, kom ikke noe produktivt ut av disse møtene, og på slutten så klarte den ene møtelederen, med tittel: konsulent, å si at vi hadde FOR LITE MØTER i hverdagen! Hva skal vi ha møter om, og når? Vi har pasienter å ta oss av. Så idiotisk! Vi må stresse og løpe for å rekke alt det praktiske, vi skal være mer effektive, ha mindre folk på jobb og ha flere møter. 

Stapp møter opp i rassa. Konsulentfaen.

Anonymkode: 6145e...97b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i flere europeiske land og alle hadde veldig mange møter. Som leder selv opplever jeg at mange ansatte i teorien mener de er imot møter, men i realiteten ønsker spesielt norske arbeidstakere å være involvert i alt, alltid. Og det holder ikke å dele et underlag i Slack eller gi dem tilgang til et Miro-brett - vi må ha møter. Selv hater jeg møter, elsker skriftlig kommunikasjon. Så det er ikke alltid leders feil.

Anonymkode: f9b4c...f10

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veit. Jobbet i dagligvarebutikk i Oslo. Stor og var ansvarlig innenfor en avdeling. Var mer enn nok å gjøre på morgnene, men møte 15 minutter før åpning skulle sjefen ha hver dag 🤦‍♀️

Ingen som hadde tid eller intersses av det. Kun sjefen som satt på kontoret 8 timer om dagen.

Anonymkode: e97b1...08a

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 5ce09...5a2

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er unikt for norske ledere.  Jeg kjenner enkelte som har jobbet for Elon Musk bedrifter i USA. De sier at alle ledere snakker om at man skal unngå unødvendige møter, men at Musks bedrifter er de enste de har jobbet i hvor dette praktiseres I de andre store amerikanske selskapene skal det visst være mye unødvendige møter. 

Selv jobber jeg i et mellomstort norsk firma. Her er det mange unødvendige møter. Delvis fordi det innkalles til store møter hvor 20 personer blir innkalt selv om kun 4 av personene har interesse av møtene.  I tillegg til at vi har faste møter i løpet av uka hvor lederne egentlig ikke har noe å ta opp, men ikke vil fjerne møtene så de finner på et eller annet å diskutere kun for å fylle opp tiden på møtet. 

Både faste møter uten noe konkret agenda og store møter hvor kun noen av deltakerne har interesse av møtene burde blitt avskaffet. Men lederne mener tydeligvis noe annet. 

I tillegg så er det ikke alltid lett for deltakerne å si ifra om at møtet er bortkastet.  Det kan oppfattes som frekt om man er direkte og sier at møtet er bortkastet.  De som tar opp tingene sine på møtet vil jo sjeldent like eller tenke at det de tar opp er bortkastet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke et særnorsk fenomen, men det er i høyeste grad et problem. Man har formelle, planlagte møter fremfor å bare diskutere der og da når behovet oppstår. Og alt for mange blir invitert til møtene.

En årsak tror jeg er at for ledere er det dette som er jobben. De føler nok at ting blir gjort når det holdes møter, det er dette de måles på.

For virksomheten er det selvfølgelig ikke dette som er å få gjort unna arbeidsoppgaver.

Men jeg er enig i den over som sier at det ikke bare handler om ledere. Mange skal absolutt være involvert i alt, og mange drar ut møtene i det uendelige med pjattet sitt.

Anonymkode: 95d6a...688

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg er enig i den over som sier at det ikke bare handler om ledere. Mange skal absolutt være involvert i alt, og mange drar ut møtene i det uendelige med pjattet sitt.

Anonymkode: 95d6a...688

Enig. Alle som tar opp noe på et møtet bør først stilles seg spørsmålet om det de tar opp er noe alle i møtet bør være pålagt å høre på.  Det gjelder også om det de tar opp "kun" tar 10 minutter. For det er mange andre som også tar opp ting, så det blir aldri kun 10 minutter totalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, særlig under korona husker jeg. Da var opp til 60% av arbeidsuka møter, ofte rygg i rygg, så da ble det mye kveldsjobbing. Aldri igjen...

Anonymkode: aa200...2d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 17.33):

Jeg har jobbet i flere europeiske land og alle hadde veldig mange møter. Som leder selv opplever jeg at mange ansatte i teorien mener de er imot møter, men i realiteten ønsker spesielt norske arbeidstakere å være involvert i alt, alltid. Og det holder ikke å dele et underlag i Slack eller gi dem tilgang til et Miro-brett - vi må ha møter. Selv hater jeg møter, elsker skriftlig kommunikasjon. Så det er ikke alltid leders feil.

Anonymkode: f9b4c...f10

Sånn er det med lederne også. De sier de ikke vil ha unødvendige møter. Men de mener alt av informasjon er så viktig at alle må må få det med seg. 

Under Korona var det mange møter digitalt. Etter Korona var det mange ledere som krevde at man gikk tilbake til fysiske møter fordi de mente at deltakerne ikke fulgte med på møtet om de ikke var fysisk til stede. Men grunnen til at folk ikke følger med på møtet er jo fordi møtet ikke har noe relevans. Så om lederne var opptatt av å unngå bortkastede møter så burde de applaudert at folk heller gjør andre ting på datamaskinen enn å følge med på møtet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 7.8.2025 den 11.14):

Jepp...

Om expat ut (tidligere), og en som jobber internasjonalt nå, så kjenner jeg meg ikke igjen i HI. 

Unødvendige møter. Enveis dialog. Krav om fysisk oppmøte. Sitte på kontoret bare fordi lederen fortsatt sitter der. Kontroll av hva du gjør gjennom dagen, overvåking av hvor øynene er på skjermen. 

Nei, gi meg norge.. med GDPR. Og digitale løsninger. 

Anonymkode: f004c...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...