AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august At de mangler respekt for eldre, svarer frekt og diskuterer på beskjeder når de blir bedt om å gjøre noe? Tenker ikke kun på egne barn nå, men ungdommer generelt. Anonymkode: 89d5f...54e 5 1
TheLegendBellaGoth Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Ja, det var ikke slikt når jeg vokste opp for da var det andre ting å tenke på enn å klage og krangle
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Jeg har vært lærer i 15 år nå. Og ja, de er langt frekkere nå enn da jeg startet. Svært uheldig utvikling. Anonymkode: fba7f...952 9 4 10
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Det er og en del frekke eldre ... Anonymkode: c2d3d...07b 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har vært lærer i 15 år nå. Og ja, de er langt frekkere nå enn da jeg startet. Svært uheldig utvikling. Anonymkode: fba7f...952 Syns ikke de frekke er frekkere, men flere som er frekke eller tar seg friheter som jeg ikke opplevde for 10 år siden. Anonymkode: e82bd...d81 6
Disni Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august Det er vel også mange voksne lettskremts i tillegg til ungdom som bryter litt løs fra foreldre. Husk og se innover og ikke bare utover. Du er nok et av problemene selv…. 1
Chiubi Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august Folk i alle aldre har blitt frekkere bare siden covid. 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Syns ikke de frekke er frekkere, men flere som er frekke eller tar seg friheter som jeg ikke opplevde for 10 år siden. Anonymkode: e82bd...d81 Jeg opplever det motsatt, at det er færre frekke enn før, men det mindretallet som er frekke lettere er mer "brutale" (verbalt og fysisk) enn før, og at de lettere lar seg provosere. For 40 år siden ble for eksempel det å kaste et blikk på noen ikke oppfattet som provoserende. I dag kan det å kaste et blikk på noen føre til en trussel om vold. Anonymkode: ccbe1...814 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august Det er flere som kverulerer, ja. De er mer bevisste på egne rettigheter, mer autonome, og blir det kanskje i en litt for tidlig alder, slik at de glemmer at det å kunne følge beskjeder og ta instruks er en viktig del av livsmestring det også. Der jeg jobber har vi en del unge vikarer som etter hvert får fast jobb. Disse har et sykefravær som er HØYT (hvis de var på fest kvelden før og har vondt i hodet er det f.eks greit å være borte fra jobb, mens vi voksne som også kan ta en fest innimnellom spiser paracet og kommer oss opp av senga i tide). Hvis de får en oppgave de er ansvarlig for, må alltid en av oss godt voksne regne med at de ikke fullfører, fordi det dukket opp noe annet de ville gjøre i stedet osv. Vi hadde mer respekt for autoriteter før, det er jeg ganske sikker på. Men jeg kjenner mange flotte, ydmyke ungdommer også, så det er såklart ikke alle dette gjelder Anonymkode: 9f8ad...674 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Synes dagens ungdommer er mye høfligere og snillere enn før. De gjør ikke så mye utav seg. Da jeg var ung var det mye hærverk og vi fant på mye faenskap. Og var det ikke Sokrates som også synes datidens ungdom var både frekke og kravstore?😉 Anonymkode: 61469...82c 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august Forhandlingsgenerasjonen har blitt foreldre. Alt kan diskuteres/kveruleres Anonymkode: ca42f...94a
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg opplever det motsatt, at det er færre frekke enn før, men det mindretallet som er frekke lettere er mer "brutale" (verbalt og fysisk) enn før, og at de lettere lar seg provosere. For 40 år siden ble for eksempel det å kaste et blikk på noen ikke oppfattet som provoserende. I dag kan det å kaste et blikk på noen føre til en trussel om vold. Anonymkode: ccbe1...814 Haha ja det er sant. De tåler mindre og skal ta hevn for alt. Anonymkode: e82bd...d81 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august Sokrates for 2450 år siden: "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere." Anonymkode: c0947...02a 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sokrates for 2450 år siden: "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere." Anonymkode: c0947...02a Da var det vanlig å plyndre og voldta også, og det var helt greit. Betyr ikke at det bør være normalt. Anonymkode: e82bd...d81
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august Sikkert på lik linje som at eldre har blitt mer entitled, er oftere komfortable med å spy ut hets på nett og tror de alltid har rett, så ungdommene henter det nok fra et sted... Anonymkode: 7f7c4...f4d
HMK Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august Prøv å se Borgen skole på NRK nett-tv. Et godt poortrett på 80-tallsunger. Ungene våre fikk mental bakoversveis av hvor frekke de var.
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august Ja, jeg jobber et sted der det er en del ungdommer innom. Både som kollegaer og kunder. Jeg har flere ganger opplevd at nyansatte tenåringer protesterer og kverulerer på beskjeder som gis. Det samme men unge kunder som "prøver seg". Jeg høres sikkert eldgammel ut, men da jeg var tenåring, hadde jeg ikke drømt om å protestere på beskjeder jeg fikk fra voksne folk. Anonymkode: a860e...131 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #20 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da var det vanlig å plyndre og voldta også, og det var helt greit. Betyr ikke at det bør være normalt. Anonymkode: e82bd...d81 Poenget flyr høyt over hodet ditt, hvis du kikker opp... Anonymkode: 5f233...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå