AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Vi er lederkolleger bare så det er sagt, så forventningene er høyere enn til vanlige arbeidere. Deler et dobbeltskrivebord med vedkommende og jeg hadde logget ut for dagen, på vei til å gå. Jeg stod oppreist bak skjermen min, skrivebordet er slik at man kan sitte og jobbe på den ene siden og komme og gå på andre siden. Så spurte jeg om når kollegaen min, som fortsatt satt ved skrivebordet og dataen, jobber neste gang, for dette er en person som jobber ganske variabelt fra uke til uke med en mindre stilling enn meg. Jeg hadde tenkt å si "da sees vi på..." og hade. Jeg kunne kanskje tenkt mer over det og konkludert med hvilken dag det er, men spurte likevel. Svaret var "hva tror du?" og en kommentar om at jeg kan sjekke (det kan jeg, men da måtte jeg logget inn igjen, som er litt av en prosess, og åpnet planen). Det var jo heller ikke så interessant, men heller small talk. Dette ble ikke sagt i en spøkefull tone. Noen vil kanskje mene at det er en liten bagatell, men det er jo egentlig ikke det. Dette er også en person som kan ha piggene litt ute og som vi må være forsiktige med, må egentlig si minst mulig, ikke noe som kan oppfattes som hjelp, påminnelser osv, så jeg lar heller denne personen gjøre feil og hvis jeg får kommentarer på det ovenifra får jeg bare si hvorfor, at det ikke funker å komme med innspill eller hjelpe på en hyggelig måte. Anonymkode: 3fd80...82f 1 7
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Hva lurer du på i innlegget ditt? selv ville jeg sjekka på forhånd når vedkommende skulle være på jobb, sagt «ses på …» og gått for dagen. hadde sjekka pga at vedkommende er kjent for å ha piggene ute. hadde jeg selv vært i mindre stilling og fått spørsmålet hadde jeg informert på en hyggelig måte. Men alle er dessverre ikke som meg. Anonymkode: fb34a...75b
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva lurer du på i innlegget ditt? selv ville jeg sjekka på forhånd når vedkommende skulle være på jobb, sagt «ses på …» og gått for dagen. hadde sjekka pga at vedkommende er kjent for å ha piggene ute. hadde jeg selv vært i mindre stilling og fått spørsmålet hadde jeg informert på en hyggelig måte. Men alle er dessverre ikke som meg. Anonymkode: fb34a...75b Jeg var ikke så nysgjerrig, mer for å ha noe å si. Anonymkode: 3fd80...82f 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Det spørsmålet du stilte er jo bare small talk. Hva er problemet hennes? Anonymkode: 72b65...076 4 1 2
Grå Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august Hva er problemet ditt? Du stiller et spørsmål som du velger å kalle smalltalk, du er ikke interessert i svaret men blir fornærmet fordi kollegaen din ikke svarer konkret på noe du ikke er interessert i? Du sier videre at dette er en person som "dere" må være litt forsiktig med og at du velger å la denne kollegaen gjøre feil og du har forsvarstalen klar til ledelsen. De fleste ser at dette er en bagatell, men du som forventer mer av lederkollegaene dine henger deg opp i smalltalk? Oboy jeg synes synd på de du er satt til å lede! 10 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august Håper for gudskyld at denne personen ikke har personalansvar! Anonymkode: b357f...532 5 1
Knocks Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi er lederkolleger bare så det er sagt, så forventningene er høyere enn til vanlige arbeidere. Deler et dobbeltskrivebord med vedkommende og jeg hadde logget ut for dagen, på vei til å gå. Jeg stod oppreist bak skjermen min, skrivebordet er slik at man kan sitte og jobbe på den ene siden og komme og gå på andre siden. Så spurte jeg om når kollegaen min, som fortsatt satt ved skrivebordet og dataen, jobber neste gang, for dette er en person som jobber ganske variabelt fra uke til uke med en mindre stilling enn meg. Jeg hadde tenkt å si "da sees vi på..." og hade. Jeg kunne kanskje tenkt mer over det og konkludert med hvilken dag det er, men spurte likevel. Svaret var "hva tror du?" og en kommentar om at jeg kan sjekke (det kan jeg, men da måtte jeg logget inn igjen, som er litt av en prosess, og åpnet planen). Det var jo heller ikke så interessant, men heller small talk. Dette ble ikke sagt i en spøkefull tone. Noen vil kanskje mene at det er en liten bagatell, men det er jo egentlig ikke det. Dette er også en person som kan ha piggene litt ute og som vi må være forsiktige med, må egentlig si minst mulig, ikke noe som kan oppfattes som hjelp, påminnelser osv, så jeg lar heller denne personen gjøre feil og hvis jeg får kommentarer på det ovenifra får jeg bare si hvorfor, at det ikke funker å komme med innspill eller hjelpe på en hyggelig måte. Anonymkode: 3fd80...82f Dette høres veldig slitsomt ut og fører til er dårligere arbeid. Som du sier, man vil ikke påpeke feil etc fordi det da blir dårlig stemning. Vanskelig å vite hva man skal gjøre med sånne. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august Jeg syns nå det virker som om det er du som har piggene ute, og legger for mye i ting. Sannsynligvis var han midt i noe jobbrelatert, og det passet dårlig å bli avbrutt. Og hva er egentlig poenget med å forstyrre en kollega som jobber, med noe du ikke selv en gang anser som viktig? Ellers kan det hende han ikke hadde dagen i hodet selv akkurat da. Hvorfor er dette en stor greie for deg? Hvis det hadde vært viktig for deg kunne du sjekket datoen selv som han foreslo, eller så er det bare å la det ligge. Kan du ikke bare si «Hadet bra, vi sees!☺️» som en vanlig person? Hvorfor lage så mye styr ut av filleting? Høres slitsomt ut. Har du for vane å oppføre deg litt påtrengende unødvendig for andre? Anonymkode: 853a7...f0f 9
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august Jeg har rukket å tenke litt mer over dette og kommer bare til å tilpasse meg, la vedkommende finne ut av ting selv når jeg blir spurt om ting som er søkbart, som info om de ansatte. Jeg har tidligere vært ganske hjelpsom når jeg får spørsmål. Anonymkode: 3fd80...82f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg syns nå det virker som om det er du som har piggene ute, og legger for mye i ting. Sannsynligvis var han midt i noe jobbrelatert, og det passet dårlig å bli avbrutt. Og hva er egentlig poenget med å forstyrre en kollega som jobber, med noe du ikke selv en gang anser som viktig? Ellers kan det hende han ikke hadde dagen i hodet selv akkurat da. Hvorfor er dette en stor greie for deg? Hvis det hadde vært viktig for deg kunne du sjekket datoen selv som han foreslo, eller så er det bare å la det ligge. Kan du ikke bare si «Hadet bra, vi sees!☺️» som en vanlig person? Hvorfor lage så mye styr ut av filleting? Høres slitsomt ut. Har du for vane å oppføre deg litt påtrengende unødvendig for andre? Anonymkode: 853a7...f0f Her var det mye fri fantasi. Jeg vet nøyaktig hva som foregikk, hva vedkommende jobbet med. Uansett veldig lett å si hvilken dag i en hyggelig tone. Så mye pussige folk på KG. Anonymkode: 3fd80...82f 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg var ikke så nysgjerrig, mer for å ha noe å si. Anonymkode: 3fd80...82f Men hvorfor kunne du ikke sagt noe annet? jeg forstår din side av saken, men vi mangler kollegaen din sin. Jeg har selv hjemmekontor 2 dager i uka og er på kontoret 3 dager i uka. Disse dagene står i kalenderen min, er avtalt med leder og er de samme dagene hver uke, bortsett fra hvis det er eksterne avtaler som gjør at det omrokkeres. Sånn har det vært i 7 år. Min teamleder spør meg likevel hver gang jeg er på kontoret og skal gå for dagen når jeg er på kontoret neste gang. Jeg svarer hyggelig, ikke sånn kollegaen din gjør, men jeg er virkelig dritt lei av at det synliggjøres at jeg har ordning med hjemmekontor hver bidige gang jeg sier hadet. Kanskje det var siste strået for kollegaen din og hun lot det gå utover deg? Anonymkode: 3f86a...8ed 5
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor kunne du ikke sagt noe annet? jeg forstår din side av saken, men vi mangler kollegaen din sin. Jeg har selv hjemmekontor 2 dager i uka og er på kontoret 3 dager i uka. Disse dagene står i kalenderen min, er avtalt med leder og er de samme dagene hver uke, bortsett fra hvis det er eksterne avtaler som gjør at det omrokkeres. Sånn har det vært i 7 år. Min teamleder spør meg likevel hver gang jeg er på kontoret og skal gå for dagen når jeg er på kontoret neste gang. Jeg svarer hyggelig, ikke sånn kollegaen din gjør, men jeg er virkelig dritt lei av at det synliggjøres at jeg har ordning med hjemmekontor hver bidige gang jeg sier hadet. Kanskje det var siste strået for kollegaen din og hun lot det gå utover deg? Anonymkode: 3f86a...8ed Men ts deler jo skrivebord så når kollegaen er der påvirker jo direkte så greit å være forberedt. Anonymkode: d7bd7...21c 1 1 1
Snublefot62 Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august Det er flere på den plassen der enn må være forsiktig med.
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august Sånne folk tar jeg ikke small talk med. Small talk er for de som liker small talk. Du spør ikke "fin helg?" om vedkommede biter av deg hue. Neste gang du vil ta small talk, så ta det med en som er intressert. For den personen der er ikke det. Anonymkode: 58191...895 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august Heretter hadde jeg sluttet å snakke med den personen, bare latet som om de ikke eksisterer. Og samtidig rapportert til ledere høyere opp om at denne personen er tidenes feilansettelse, hvertfall sett i lys av arbeidsmiljøet og hvordan den bidrar til det. Anonymkode: 8318e...f9a
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har rukket å tenke litt mer over dette og kommer bare til å tilpasse meg, la vedkommende finne ut av ting selv når jeg blir spurt om ting som er søkbart, som info om de ansatte. Jeg har tidligere vært ganske hjelpsom når jeg får spørsmål. Anonymkode: 3fd80...82f Nei nei nei, nå ble du plutselig passiv-aggressiv her. Det er jo tydelig en eller annen tone eller gnisning mellom dere fra før, og det å bli kjipere mot personen løser jo lite. Det kan jo tvert imot være sånne ting som leder opp til den type situasjon du beskrev i første innlegg - en person har spurt deg om noe og du har bedt dem finne ut av det selv, så nå smeller de tilbake med det samme som et slags comeback. Anonymkode: 72b65...076 3
Daria Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august Stiller du ofte unødvendige spørsmål og kaller det small talk? For jeg kan ha litt forståelse for kollegaen her - noen prater i overkant mye tomprat i situasjoner hvor jeg har annet å gjøre og det kan være ganske irriterende... 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har rukket å tenke litt mer over dette og kommer bare til å tilpasse meg, la vedkommende finne ut av ting selv når jeg blir spurt om ting som er søkbart, som info om de ansatte. Jeg har tidligere vært ganske hjelpsom når jeg får spørsmål. Anonymkode: 3fd80...82f Nå har du grublet så mye på det teite svaret til kollegaen at du har besluttet å hevne deg?! Hvis du er leder slik du påstår, må du bare sette vekk krenkekrakken og riste av deg slikt. Anonymkode: 48885...2fb 3 2
Virrevirrevapp Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 0.26): Jeg var ikke så nysgjerrig, mer for å ha noe å si. Anonymkode: 3fd80...82f Det var nok det din kollega oppfattet, at du brukte et konkret spørsmål som smalltalk og var litr interessert i svaret. Du får jobbe litt med evnene til smalltalk og/eller jobbe med å ikke henger deg opp i små ting som ikke gikk veien. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå