Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å kjøpe gaver til folk. Ikke fordi jeg ikke er glad i gi, men fordi jeg overtenker det så ekstremt at det plager meg i dagesvis.

Har tre jeg er tante til som alle har bursdag nå i sommermånedene og jeg virkelig grur meg til sommer bare på grunn av det. Jeg føler at ingenting jeg kjøper er bra nok og kan bruke timesvis på å google for å finne noe jeg kan kjøpe. Jeg syns alle andre tar så lett på sånne ting og det burde man jo. Det er "bare" barn og de må jo bare tåle å få det de får, men jeg klarer ikke å la være denne overtenkingen. Jul er et helvete fordi jeg grur meg hele desember og er redd for å ikke kjøpe riktig, nok og bare at folk skal syns gaven jeg gir er helt idiotisk. Selv om gaven er gjennomtenkt og fin.

Hva kan jeg gjøre for å endre denne tankegangen?  Dette er virkelig noe av det jeg syns er verst av alt i verden og jeg har ikke noen forklaring på hvorfor. Var i selskap i dag og føler meg så dum pga en gave jeg gav til en som ble 10 år. Det er jo ikke logisk at jeg skal bry meg så enormt?

Anonymkode: ac2c0...d59

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør du hva de ønsker seg? Gjør det sikkert lettere. 😎

Anonymkode: da228...c5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, spør hva de ønsker seg, og så har du byttelapp. Hva er du engstelig for sånn konkret, at barna ikke skal like gaven eller at familien skal tenke dumme ting om deg som gav den og den gaven for eksempel? 

Anonymkode: acfba...61a

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bøker, spør i bokhandelen hva som er populært og anbefalt for aldersgruppen for tiden, få med byttelapp. 

Anonymkode: 8109d...a2d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

be om ønskeliste

AnonymBruker
Skrevet

Gi penger...

Anonymkode: 26880...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt! 
Jeg har hatt det slik selv, og til tider før jeg den følelsen tilbake. 

Til tantebarn, så har jeg begynt spørre både foreldrene og besteforeldre etter tips. 

Anonymkode: 97912...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik! Redningen her ble gifster til julegaver. Til burdsdag spør jeg om ønskeliste, helst med linker. 

Anonymkode: 973f9...58a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vippser til alle ungene i familien, fram til de blir 18. 

Ungene liker å få penger og det blir enkelt for meg. 

Anonymkode: fa580...f3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hater å kjøpe gaver til folk. Ikke fordi jeg ikke er glad i gi, men fordi jeg overtenker det så ekstremt at det plager meg i dagesvis.

Har tre jeg er tante til som alle har bursdag nå i sommermånedene og jeg virkelig grur meg til sommer bare på grunn av det. Jeg føler at ingenting jeg kjøper er bra nok og kan bruke timesvis på å google for å finne noe jeg kan kjøpe. Jeg syns alle andre tar så lett på sånne ting og det burde man jo. Det er "bare" barn og de må jo bare tåle å få det de får, men jeg klarer ikke å la være denne overtenkingen. Jul er et helvete fordi jeg grur meg hele desember og er redd for å ikke kjøpe riktig, nok og bare at folk skal syns gaven jeg gir er helt idiotisk. Selv om gaven er gjennomtenkt og fin.

Hva kan jeg gjøre for å endre denne tankegangen?  Dette er virkelig noe av det jeg syns er verst av alt i verden og jeg har ikke noen forklaring på hvorfor. Var i selskap i dag og føler meg så dum pga en gave jeg gav til en som ble 10 år. Det er jo ikke logisk at jeg skal bry meg så enormt?

Anonymkode: ac2c0...d59

Samme her. Men nå gir jeg penger til foreldre og spør om de kan kjøpe sammen med de noe fra meg, det har de likt😊

Anonymkode: 51ad1...aa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik! Når det er jul hender det jeg kjøper noe til nevøer og nieser, og så bytter jeg det noen dager senere i noe annet, fordi jeg er redd for at det kanskje ikke faller i smak likevel... Så jeg har gått over til penger til bursdager, og spør foreldrene deres til jul, nøyaktig hva de ønsker seg.

Anonymkode: 568b9...008

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare spørre hva de ønsker seg?

Anonymkode: 4e6b0...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke et gavemenneske, så jeg kjøper ikke gaver til andre enn barnet mitt. Hverken mann, søsken, venner, foreldre, nevøer eller nieser får gave fra meg, og jeg får heller ikke fra dem. Veldig greit. 

Jeg er derimot veldig raus hvis noen har et forslag til spleisegave, da kan jeg fint vippse størstedelen av beløpet. Jeg kan også kjøpe noe dyrt og fint til noen på en helt vanlig tirsdag, fordi jeg så noe som jeg synes passet perfekt til vedkommende. 

I tillegg stiller jeg opp for alle med tid, penger, handler inn mat og tar med folk på turer og ferier og betaler for dem. F. eks nieser og nevøer. 

Har ikke noe inntrykk av at noen heller ville bytta mot pliktgaver. 

Anonymkode: 822f2...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem som deg, nå vippser jeg til dem alle både bursdag og jul. ( etter ønske fra nevøer, nieser og deres foreldre). Da kan de eventuelt spare til noe de ønsker seg! Får bare 500,- fra meg, men har noen å gi til så det blir en del tusenlapper til jul, bursdagene er litt mer spredd.

Anonymkode: dc812...eb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn. Føler det alltid er for dårlig og for lite og regner i hodet summene andre ga for og får vondt i magen om jeg ga mer(de føler at jeg prøver for hardt) eller mindre… Hater å gi gaver, vil helst bare si at vi kan droppe det, men da blir nok barna skuffet.

Anonymkode: df94a...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også sånn. Føler det alltid er for dårlig og for lite og regner i hodet summene andre ga for og får vondt i magen om jeg ga mer(de føler at jeg prøver for hardt) eller mindre… Hater å gi gaver, vil helst bare si at vi kan droppe det, men da blir nok barna skuffet.

Anonymkode: df94a...510

Snakk om å overtenke og lage problemer der de ikke finnes.

Dette er rene vrangforestillingene fra dere, de aller færreste bryr seg om dette.

Anonymkode: 78dc1...ace

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener at dette er angst, så må du jo snakke med fastlegen om det. Kanskje du kan få angstdempende medisiner og komme inn på dps for samtaleterapi for og få det bedre ? Grupperterpai? 
ja, verden er grusom. 
jeg er tante til 4 barn og har ikke peiling egentlig så jeg spør foreldrene hva de trenger av klær/ utstyr og hva de leker med for tiden. Og har alltid med byttelapp. Så jeg får ikke angst på julaften fordi jeg har hørt med foreldrene, og skulle jeg bomme og de får dobbelt opp eller noe kan de bytte gavene. Kanskje dette kan være et triks for deg, ellers prøv og drikke kalt vann, få kald luft, pust dypt, finn en beroligende duft eller noe, mediter , legg deg i fosterstilling med beroligende musikk .. og ta det med fastlegen, ikke dra til akutten når du vet det er angst og ikke hjerteinfarkt. Lykke til. 

Anonymkode: 5a028...4cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke et gavemenneske, så jeg kjøper ikke gaver til andre enn barnet mitt. Hverken mann, søsken, venner, foreldre, nevøer eller nieser får gave fra meg, og jeg får heller ikke fra dem. Veldig greit. 

Jeg er derimot veldig raus hvis noen har et forslag til spleisegave, da kan jeg fint vippse størstedelen av beløpet. Jeg kan også kjøpe noe dyrt og fint til noen på en helt vanlig tirsdag, fordi jeg så noe som jeg synes passet perfekt til vedkommende. 

I tillegg stiller jeg opp for alle med tid, penger, handler inn mat og tar med folk på turer og ferier og betaler for dem. F. eks nieser og nevøer. 

Fryktelig sært spør du meg 

Anonymkode: 832b2...f22

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nøyaktig som meg du :) 

Anonymkode: fa580...f3c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva kjøpte du til 10 åringen da? Var sikker en fin gave 😊.

Jeg er stikk motsatt, jeg elsker å kjøpe gaver, synes det er skikkelig kjekt å finne gaver til familie og venner 😊, kan fint gi gave utenom jul og bursdag,  hvis jeg finner noe som jeg synes passer perfekt til noen.  Kunne fint hatt det som en liten ekstrajobb,  å finne gaver for folk 🤣.

Anonymkode: 07ba3...3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...