Anonymbruker95 Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Jeg er kvinne 30 år har stemt før, men sist droppet jeg det fordi når jeg sist stemte fant jeg ut senere noe det partiet sto for som jeg er så veldig imot, og angret veldig på at jeg ga de en stemme.. Synes det her er vanskelig da jeg synes det bare har blit noe tull føler det ene partiet sier hva alle de andre gjør feil, også svarer de med det samme hva de gjør feil.. Føler alle oppfører seg som tenåringer som krangler om tull.. Skjønner man aldri blir helt fornøyd med et parti, men noe av det som er viktig for meg er: Likt helsetilbud for alle, uansett økonomi. Strengere politikk for hvem som får komme inn i landet (vil at de som virkelig trenger hjelp skal få hjelp, ikke en hel gjeng 20-30 år gamle menn som lar kvinner og barn bli igjen, som vil forandre landet vårt til sitt eget) Føler jeg må kommentere at jeg ikke er rasist som egentlig burde være unødvendig men.. Er for kameraovervåkning på grenser, fra Sverige blant annet. Ønsker ikke at vi skal bli som Kina men om man ikke har noe å skjule, så gir det jo beskyttelse og bevis på f.eks. overgrep og ran forksjellige steder. Dyrevelferd og kjøttindustrien/matindustrien (er veganer) ønsker at blant annet kjøtt skal bli dyrere regner med at MDG er mest for det, men de har mye dårlige ting de står for også.. Kollektivtrafikken er dårlig mange steder o.l. Ønsker fordeling av skattepengene skal bli strengere, hører nesten bare om økning av barnebidrag, gratis SFO, gratis ditt og datt (barn er fremtiden, men det er mange mennesker i norge som trenger hjelp skattepengene må jo komme fra et sted. Synes det sløses litt for mye det er VALGFRITT å få barn, da burde man ha både psyken og økonomien til å få det). Kommuner bruker penger på kunst til flere millioner (er sammen med en kunster, så er for kunst men når man ikke har råd til skolebøker på skolene burde man kanskje prioritere annderledes). Er foreksempel for vindmøllene det var så mye snakk om, det med samene osv. man må jo ofre noe for å hjelpe helheten for miljø og framtiden. Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men om noen har litt samme verdier som meg hva skal du stemme? Takk for svar 🤍
Rødstrupa Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Se debatter på tv mm. Da blir det lettere å ta stilling til hvilket parti som innfrir/er mest forenelig med dine meninger.
K.B. Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Du skjønner at stortingsvalg er om de store linjene ikke sant? Å lage en plukkliste slik du gjør med ting som ikke er politisk kompatible er å ikke forstå dynamikken. Samme hva som skjer etter 8 September, så vil det være en variant av to alternativer. Et borgerlig alternativ bestående av Høyre, FrP, muligens Krf, Venstre og andre småpartier på høyresiden. Det innebærer mer til de rike, mindre til resten av oss, større andel privatisering og et samfunn der skolen skal skape arbeidere for kapitalistene. Vi ser hvordan et slikt samfunn kan se ut hvis vi titter på England og USA Det andre alternativet er en sosialistisk regjerning med AP, SV, muligens MDG og Rødt. Deres plattform er i stor grad å opprettholde sosialdemokratiets verdier og at du skal få lov til å ta den utdannelsen du ønsker uten at en BI idiot sitter å lager samfunnsanalyser basert på sviktende grunnlag. Så er du ikke i dag en del av borgerklassen, tjener millioner eller har en rik onkel, så er valget egentlig fryktelig enkelt. 5 7
Supersmurf Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Les partiprogrammene til de ulike partiene. Du vil aldri være enig i alt med noen parti, men du må se på grunnverdiene til partiene. 1
Tiuren Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august K.B. skrev (17 timer siden): Du skjønner at stortingsvalg er om de store linjene ikke sant? Å lage en plukkliste slik du gjør med ting som ikke er politisk kompatible er å ikke forstå dynamikken. Samme hva som skjer etter 8 September, så vil det være en variant av to alternativer. Et borgerlig alternativ bestående av Høyre, FrP, muligens Krf, Venstre og andre småpartier på høyresiden. Det innebærer mer til de rike, mindre til resten av oss, større andel privatisering og et samfunn der skolen skal skape arbeidere for kapitalistene. Vi ser hvordan et slikt samfunn kan se ut hvis vi titter på England og USA Det andre alternativet er en sosialistisk regjerning med AP, SV, muligens MDG og Rødt. Deres plattform er i stor grad å opprettholde sosialdemokratiets verdier og at du skal få lov til å ta den utdannelsen du ønsker uten at en BI idiot sitter å lager samfunnsanalyser basert på sviktende grunnlag. Så er du ikke i dag en del av borgerklassen, tjener millioner eller har en rik onkel, så er valget egentlig fryktelig enkelt. Det var en relativt ensidig beskrivelse.... Kan jo prøve en gang til... En sosialistisk regjerning med AP, SV, sterkt influert av kommunistene i Rødt og fanatikerene i MGD. Deres plattform er stort sett å late som de opprettholde sosialdemokratiets verdier mens de ukritisk og uten styring kaster fellesskapets verdier på alle som vil ha. Bortsett fra de som har fortjent det, blant annet arbeidere og pensjonister ("vanlige folk"). De er notorisk upålitelige og dette er noe de har bedrevet siden krigsseiler oppgjøret, og fortsetter å gjøre til det ikke er mer penger igjen. De er for øyeblikket kritiske til problemene innvandring har ført til, og vil ha mer "lov og orden" men kommer til å fortsette på samme måte som før så fort valget er over. Så er du ikke i dag en del av borgerklassen, tjener millioner eller har en rik onkel, så er valget egentlig fryktelig enkelt. Det andre alternativet er et borgerlig alternativ bestående av Høyre, FrP, muligens Krf, Venstre og andre småpartier på høyresiden. De ønsker mer kontroll på bruken av fellesskapets midler. Det innebærer mer fokus på verdiskaping , og dermed mer til resten av oss, større andel privatisering og et samfunn der skolen skal skape arbeidstagere det er behov for og som bidrar til verdiskapningen i samfunnet. 6 1
Kaffeguru Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august Under valgkampen flesker ALLE partiene til med feite valgløfter de umulig kan innfri for politikk ER samfunnsøkonomi. Etter valget når virkeligheten har kommet og ting har blitt edruelig igjen så må ALLE partier bryte valgløfter for det hele handler om å få Statsbudsjettet i balanse og ikke bryte handlingsregelen til oljefondet slik at vi får en overopphetet økonomi og økt rente og inflasjon. Hør på podcaster om økonomi og les litt analyser hos Agenda og Civita og sett deg inn i partiprogram. Ikke fokuser på enkeltsaker for som en sier over her, Stortingsvalg er de store linjene. Valgløfter blir nødvendigvis brutt, også av FrP hvis de (mareritt) får statsministeren. Jeg vil anbefale deg å tenke på hva som er best for Norge helhetlig uansett hva du stemmer og ikke heng deg opp i småsaker. 6
K.B. Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august Tiuren skrev (36 minutter siden): Det var en relativt ensidig beskrivelse.... Kan jo prøve en gang til... En sosialistisk regjerning med AP, SV, sterkt influert av kommunistene i Rødt og fanatikerene i MGD. Deres plattform er stort sett å late som de opprettholde sosialdemokratiets verdier mens de ukritisk og uten styring kaster fellesskapets verdier på alle som vil ha. Bortsett fra de som har fortjent det, blant annet arbeidere og pensjonister ("vanlige folk"). De er notorisk upålitelige og dette er noe de har bedrevet siden krigsseiler oppgjøret, og fortsetter å gjøre til det ikke er mer penger igjen. De er for øyeblikket kritiske til problemene innvandring har ført til, og vil ha mer "lov og orden" men kommer til å fortsette på samme måte som før så fort valget er over. Så er du ikke i dag en del av borgerklassen, tjener millioner eller har en rik onkel, så er valget egentlig fryktelig enkelt. Det andre alternativet er et borgerlig alternativ bestående av Høyre, FrP, muligens Krf, Venstre og andre småpartier på høyresiden. De ønsker mer kontroll på bruken av fellesskapets midler. Det innebærer mer fokus på verdiskaping , og dermed mer til resten av oss, større andel privatisering og et samfunn der skolen skal skape arbeidstagere det er behov for og som bidrar til verdiskapningen i samfunnet. For noe tøv! Det er derfor jeg peker på konkrete eksempler på hva en liberalistisk politikk, spesielt FrP sin modell leder til. At høyresiden presenterer løgnen om at et land og en bedrift styres av de samme mekanikkene er å bomme på låvedøra med flere mil. At du kaller Rødt og MDG fanatikere, sier egentlig alt om deg, de sanne fanatikerne er definitivt FrP, som vil tilbake til føydalsamfunnet. Argumentet mitt holder fortsatt, såfremt du ikke er en del av borgerskapet og har millioner på bok som du ønsker å beskytte, så er det ingen grunn til å stemme borgerlig. 3 1
Kaffeguru Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august K.B. skrev (3 minutter siden): For noe tøv! Det er derfor jeg peker på konkrete eksempler på hva en liberalistisk politikk, spesielt FrP sin modell leder til. At høyresiden presenterer løgnen om at et land og en bedrift styres av de samme mekanikkene er å bomme på låvedøra med flere mil. At du kaller Rødt og MDG fanatikere, sier egentlig alt om deg, de sanne fanatikerne er definitivt FrP, som vil tilbake til føydalsamfunnet. Argumentet mitt holder fortsatt, såfremt du ikke er en del av borgerskapet og har millioner på bok som du ønsker å beskytte, så er det ingen grunn til å stemme borgerlig. En ny rapport fra NHO viser at Norge henger langt etter i innovasjon og utvikling, noe som er en god grunn til å stemme Høyre. Dette klarer neppe AP å rette på. Høyre har den rette politikken for det som kan drive Norge AS fremover igjen. Vi må ha noe å leve av etter olja. https://e24.no/naeringsliv/i/8qyrRw/nho-slaar-alarm-i-norsk-draghi-rapport-taper-paa-mange-fronter 3
K.B. Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Kaffeguru skrev (12 minutter siden): En ny rapport fra NHO viser at Norge henger langt etter i innovasjon og utvikling, noe som er en god grunn til å stemme Høyre. Dette klarer neppe AP å rette på. Høyre har den rette politikken for det som kan drive Norge AS fremover igjen. Vi må ha noe å leve av etter olja. https://e24.no/naeringsliv/i/8qyrRw/nho-slaar-alarm-i-norsk-draghi-rapport-taper-paa-mange-fronter Nok en påstand uten dekning. For det første så gir du AP skyld for at det er sviktende innovasjon, uten å ha noe å vise til utover høyresidens påstand om at de bidrar til innovasjon. Det er så utrolig barnslig og banalt å argumentere slik. Se på statistikk over mange år, ser du spesiell korrelasjon mellom borgerlig eller sosialdemokratisk regjering? Jeg for min del finner ikke det i tallene. Oljepris og valuta kurs er stort sett utenfor vår kontroll, bare en useriøs politiker vil hevde at de egenhendig kan kontrollere disse faktorene. Dette bunner i høyresidens påstand om at "vi er BI folka, vi kan økonomi" noe de beviselig ikke kan da vi har en boom/bust økonomi, som betyr at de ikke har en økonomisk modell som fungerer, og igjen du forfekter myten om at å drive en bedrift og å styre et land er en og det samme. Den økonomiske modellen de forfekter er ikke en modell for flertallet, det er en modell for borgerskapet, de som allerede er rike. Det neste er vel at du presenterer trickle down economy argumenter.. 2 1 1
Rosakatt Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august Kaffeguru skrev (27 minutter siden): En ny rapport fra NHO viser at Norge henger langt etter i innovasjon og utvikling, noe som er en god grunn til å stemme Høyre. Dette klarer neppe AP å rette på. Høyre har den rette politikken for det som kan drive Norge AS fremover igjen. Vi må ha noe å leve av etter olja. https://e24.no/naeringsliv/i/8qyrRw/nho-slaar-alarm-i-norsk-draghi-rapport-taper-paa-mange-fronter Høyre er jo mer på oljen en Ap er? Det blir ikke noe etter olje med dem.
Kaffeguru Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august K.B. skrev (10 minutter siden): Nok en påstand uten dekning. For det første så gir du AP skyld for at det er sviktende innovasjon, uten å ha noe å vise til utover høyresidens påstand om at de bidrar til innovasjon. Det er så utrolig barnslig og banalt å argumentere slik. Se på statistikk over mange år, ser du spesiell korrelasjon mellom borgerlig eller sosialdemokratisk regjering? Jeg for min del finner ikke det i tallene. Oljepris og valuta kurs er stort sett utenfor vår kontroll, bare en useriøs politiker vil hevde at de egenhendig kan kontrollere disse faktorene. Dette bunner i høyresidens påstand om at "vi er BI folka, vi kan økonomi" noe de beviselig ikke kan da vi har en boom/bust økonomi, som betyr at de ikke har en økonomisk modell som fungerer, og igjen du forfekter myten om at å drive en bedrift og å styre et land er en og det samme. Den økonomiske modellen de forfekter er ikke en modell for flertallet, det er en modell for borgerskapet, de som allerede er rike. Det neste er vel at du presenterer trickle down economy argumenter.. Du er uhøflig når du formulerer deg og kommer med svart-hvitt fremstilling av ting og masse stråmannsargumentasjon. Dette ble for mye tøv. Høyre har den beste politikken for næringslivet helhetlig hvis vi skal stemme for noe annet enn vår egen lommebok, og tenke helhetlig. De vil gjøre det lettere å være gründere og forenkle byråkratiet for næringslivet. Næringslivet utgjør 3/4 av norsk økonomi og vi bør tenke litt på at det skal gå bra. Rapporten fra NHO var ikke en påstand uten dekning. Det er bare for deg å følge med på nyhetene i dag. Også EU har produsert en lignende rapport og jeg hører mer på dem enn på en uhøflig pratemaker på forum. For øvrig vil Høyre satse på forskning. Et område hvor vi også har sakket akterut på mange fronter. 1
Tiuren Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august K.B. skrev (4 timer siden): For noe tøv! Det er derfor jeg peker på konkrete eksempler på hva en liberalistisk politikk, spesielt FrP sin modell leder til. At høyresiden presenterer løgnen om at et land og en bedrift styres av de samme mekanikkene er å bomme på låvedøra med flere mil. At du kaller Rødt og MDG fanatikere, sier egentlig alt om deg, de sanne fanatikerne er definitivt FrP, som vil tilbake til føydalsamfunnet. Argumentet mitt holder fortsatt, såfremt du ikke er en del av borgerskapet og har millioner på bok som du ønsker å beskytte, så er det ingen grunn til å stemme borgerlig. Jeg kaller ikke Rødt og MDG for fanatikere. Jeg omtalte Rødt for kommunister og MDG for fanatikere, og ser ikke noe galt i det. 2
K.B. Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august Tiuren skrev (44 minutter siden): Jeg kaller ikke Rødt og MDG for fanatikere. Jeg omtalte Rødt for kommunister og MDG for fanatikere, og ser ikke noe galt i det. Vær seriøs! Sist jeg sjekket, så har vi EN planet og hvis vi føkker den over, som vi allerede er på god vei til å gjøre, så er det ingen ting i forhold til hva en høyre regjering vil, som setter kortsiktig profitt fremfor miljøvern, som om vi bare kan flytte til en ny planet. Det illustrer egentlig godt at høyresiden ikke kan økonomi, da de burde vite at vi har en begrenset mengde ressurser og at uten rent vann og luft, så kan vi ikke overleve, da blir økonomi og handelsavtaler rimelig irrelevante. Hvis du ikke ser at dette er realiteten når markedskreftene får fritt leide, så les litt om de hundrevis av stedene i verden som har opplevd at det området de bor på er forgiftet av en aktør som fokuserer på profitt fremfor alt annet. Hvis dette blir for komplisert for deg, se Erin Brockovich, en sann historie som illustrer godt hva jeg snakker om. 1
K.B. Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august (endret) Kaffeguru skrev (4 timer siden): Du er uhøflig når du formulerer deg og kommer med svart-hvitt fremstilling av ting og masse stråmannsargumentasjon. Dette ble for mye tøv. Høyre har den beste politikken for næringslivet helhetlig hvis vi skal stemme for noe annet enn vår egen lommebok, og tenke helhetlig. De vil gjøre det lettere å være gründere og forenkle byråkratiet for næringslivet. Næringslivet utgjør 3/4 av norsk økonomi og vi bør tenke litt på at det skal gå bra. Rapporten fra NHO var ikke en påstand uten dekning. Det er bare for deg å følge med på nyhetene i dag. Også EU har produsert en lignende rapport og jeg hører mer på dem enn på en uhøflig pratemaker på forum. For øvrig vil Høyre satse på forskning. Et område hvor vi også har sakket akterut på mange fronter. Så du sier at en sosialdemokratisk regjering ikke satser på forskning eller bedrifter? Vet du i det hele tatt hva NHO står for? Siden du mener jeg snakker ned til deg, la meg oppklare forvirringen. NHO står for Næringslivets HovedOrganisasjon, så ikke akkurat en upartisk kilde.. Og hvor publiseres artikkelen? Jo det er i e24, eid a Schibsted. Hva tror du demografien deres primært er? Endret 7. august av K.B.
Kaffeguru Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august K.B. skrev (3 timer siden): Så du sier at en sosialdemokratisk regjering ikke satser på forskning eller bedrifter? Vet du i det hele tatt hva NHO står for? Siden du mener jeg snakker ned til deg, la meg oppklare forvirringen. NHO står for Næringslivets HovedOrganisasjon, så ikke akkurat en upartisk kilde.. Og hvor publiseres artikkelen? Jo det er i e24, eid a Schibsted. Hva tror du demografien deres primært er? Du kunne i det minste ha lest artikkelen jeg lenket til for det har du åpenbart ikke. Forøvrig snakker du til alle her i tråden som om de er idioter. Jeg skjønner ikke at folk gidder å diskutere med deg. 3
K.B. Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august Kaffeguru skrev (25 minutter siden): Du kunne i det minste ha lest artikkelen jeg lenket til for det har du åpenbart ikke. Selvfølgelig har jeg lest artikkelen og den er stappfull av av NHO vinkling og ikke minst deres implisitte mening om hva som skal politisk. Når du ser på dette med kraftpriser og overskudd eller underskudd, så er det i stor grad et resultat av høyrepolitikk og at alt skal konkurranseutsettes. Ingen steder I NHOs analyse eller tankesett så finnes det rom for å tenke helt annerledes, da de er preget av BI tenkningen jeg allerede har kritisert. Spør du meg så er strøm, internett og telefoni helt nødvendige tjenester i dag, så nødvendige at de burde vært definert som essensielle og den falske konkurransen vi ser i disse markedene, der oss forbrukere ikke nyter godt av konkurransen høyre snakker så varmt om, så burde vi tatt disse kostnadene over skatteseddelen og at alle fikk Internett, telefoni og strøm til en fornuftig pris som ikke var drevet av supply og demand tankegang og ikke minst massive lønninger og overskudd til private aktører som ikke gir en dritt tilbake. Ingen trenger 10 millioner i lønn i året eller 40 millioner i bonus eller hus på 1000 kvadratmeter eller hytter spredt utover hver jævla fjelltopp. Jeg tror du skjønner at jeg er tvers gjennom uenig i systemet og analysene. Da de alle er predikert på et visst system og en viss tankegang, uten egentlig å spørre spørsmålet: må det være sånn? Kan det gjøres annerledes? osv. Det er som kollektivtrafikk. Drit i kostbare billett og hinder løsninger eller nidkjære vektere som koster en formue. I de store byene, ta kollektivtrafikken over skatteseddelen, la alle betale en liten del, sikkert 1/3 av dagens kostnader og lag det beste kollektivsystemet for brukerne, at man får internasjonal oppmerksomhet for "gratis" kollektivtransport er en bonus. 1
Kaffeguru Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august K.B. skrev (36 minutter siden): Selvfølgelig har jeg lest artikkelen og den er stappfull av av NHO vinkling og ikke minst deres implisitte mening om hva som skal politisk. Når du ser på dette med kraftpriser og overskudd eller underskudd, så er det i stor grad et resultat av høyrepolitikk og at alt skal konkurranseutsettes. Ingen steder I NHOs analyse eller tankesett så finnes det rom for å tenke helt annerledes, da de er preget av BI tenkningen jeg allerede har kritisert. Spør du meg så er strøm, internett og telefoni helt nødvendige tjenester i dag, så nødvendige at de burde vært definert som essensielle og den falske konkurransen vi ser i disse markedene, der oss forbrukere ikke nyter godt av konkurransen høyre snakker så varmt om, så burde vi tatt disse kostnadene over skatteseddelen og at alle fikk Internett, telefoni og strøm til en fornuftig pris som ikke var drevet av supply og demand tankegang og ikke minst massive lønninger og overskudd til private aktører som ikke gir en dritt tilbake. Ingen trenger 10 millioner i lønn i året eller 40 millioner i bonus eller hus på 1000 kvadratmeter eller hytter spredt utover hver jævla fjelltopp. Jeg tror du skjønner at jeg er tvers gjennom uenig i systemet og analysene. Da de alle er predikert på et visst system og en viss tankegang, uten egentlig å spørre spørsmålet: må det være sånn? Kan det gjøres annerledes? osv. Det er som kollektivtrafikk. Drit i kostbare billett og hinder løsninger eller nidkjære vektere som koster en formue. I de store byene, ta kollektivtrafikken over skatteseddelen, la alle betale en liten del, sikkert 1/3 av dagens kostnader og lag det beste kollektivsystemet for brukerne, at man får internasjonal oppmerksomhet for "gratis" kollektivtransport er en bonus. Hvis alt i samfunnet skal være nærmest gratis må vi bruke opp oljefondet ganske raskt og det vil føre til en løpsk inflasjon. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå