Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det. Men ikke gi opp, jeg tror mange av oss enda setter pris på arbeid utført av noen. Og det er jo givende å skape.

Håper det kommer en mulighet for å blokke at arbeidet ditt kan plagieres av ki. 

Anonymkode: 89306...4f6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, syns bare det er så trist. Har lest ting skrevet av KI. Det er ikke dårlig , men føler at det bli sjeløst. Men kanskje folk ikke bryr seg om det

Anonymkode: 3d414...7ec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, syns bare det er så trist. Har lest ting skrevet av KI. Det er ikke dårlig , men føler at det bli sjeløst. Men kanskje folk ikke bryr seg om det

Ikke bare sjelløst, men også veldig formelt. Er lite engasjerende. 

• Liker 3
Skrevet

Ki-tekster er kjedelige. Man kjenner det igjen med en gang  

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

KI-tekster er så upersonlige – det er ikke gøy å lese. Jeg liker historier fortalt av ekte mennesker.

Anonymkode: e63ca...7b9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig. KI er dårlig til å skrive kreativt, og må ha klare instrukser for å unngå å være platt og banalt.

Jeg er lærer på videregående, og det er veldig lett å se når noen har brukt KI. Tekstene blir flate og upersonlige, aldri morsomme og med en klar stemme i.

Anonymkode: e33bf...96e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

KI er bare i "startfasen". Om noen år vil vi ikke se forskjell på tekst skrevet av KI vs menneske.

Anonymkode: c1d3d...e22

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe mer enn hva fotoapparatet var for kunstnere. 

Anonymkode: 9f4e8...407

• Liker 2
Skrevet

Når jeg gir ut bøker tenker jeg å bruke KI. Jeg vil skrive handlingene selv, men greit å diskutere med KI, samt la KI fylle inn detaljrike beskrivelser av rom osv. Det er ikke jeg interessert i å gjøre 

AnonymBruker
Skrevet

KI er ikke en nødvendigvis en trussel for forfattere, men det får gjerne frem hvordan forfattere har fungert. Ofte tenker jo KI og forfattere litt likt, en finner frem masse relevante bilder fra livet (eller gjennom inspirasjon eller fantasi), for så å beskrive dem; en prøver så å analysere årsak og konsekvens, og dermed følge noe forutsigbar logikk opp mot det en måtte forstå av sosiale regler, atferd, samfunn, historie, og andre faktabaserte ting.

Hvis en heller tyr til fantasy bøker, så bryter en gjerne med "vanlig" logikk - en konstruere en ny logikk, som ikke følger KI tenking. Tror ikke KI er så god på fantasy, kun realistisk logikk som er forutsigbar og følger regler som er lett å følge. Selvfølgelig; hvis en får matet KI med den nye logikken, så er det en sjanse for at historien klarer å følge denne også.

Anonymkode: a6c38...cc4

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 7.8.2025 den 14.30):

Når jeg gir ut bøker tenker jeg å bruke KI. Jeg vil skrive handlingene selv, men greit å diskutere med KI, samt la KI fylle inn detaljrike beskrivelser av rom osv. Det er ikke jeg interessert i å gjøre 

Da er du jo ikke forfatter, men en kopiist.

Anonymkode: fcd48...e3d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser bare potensialet det kan gi i samarbeid med en forfatter. Det er slik AI fungerer best.

Jeg bruker det i min jobb, mannen i sin jobb. Men vi kunne på ingen måte byttet bare fordi vi har AI. 

Det blir jo som da PC kom, med mer. Man får enda et verktøy, som gjør det mulig å levere enda bedre og mer effektivt. Arbeidsoppgavene endrer seg. Men det er fortsatt stort behov for de med fagkompetanse for å levere det beste produktet samlet sett. 

Anonymkode: 69dac...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen dikt skrevet av KI er veldig vakre 🤭

Anonymkode: 702a8...ded

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen dikt skrevet av KI er veldig vakre 🤭

Anonymkode: 702a8...ded

Alle dikt jeg har lest av KI har vært helt elendige. Poesiens kitschete elger i solnedgang.

Anonymkode: e33bf...96e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste underholdningsromanene er uansett formulaiske, et par eksempel på historier som har en evig appell:

For folk som har lest en del underholdningslitteratur, så har en jo erfart at de oftest er oppskriftsmessige, egentlig forteller den samme historien, og det som er særegent for historien er forfatterens valg om hvor det skjer, når det skjer, og språk/litterære virkemidler.

Ville egentlig ikke hatt noe problem med å lese en KI generert bok hvis den var god.

Anonymkode: c14ca...b73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 22.55):

https://itavisen.no/2025/07/31/ai-trusselen-mot-arbeidslivet-se-hvilke-yrker-som-er-mest-utsatt/

Her menes det at KI er  en trussel for den kreative skrivekunsten . Kan forstå reklametekster. Men slår den ut forfattere og kulturjournalistikk , synes jeg at det er triste greier

Spiller det noen rolle? Dersom KI virkelig er eller blir i stand til å produsere artikler, innhold, bøker eller kunst av tilsvarende eller høyere kvalitet enn mennesker - hva er merverdien av at den er skapt av et *menneske*?

Jeg forstår at mennesket som nå har valgt å tjene penger på sin kunst vil finne dette problematisk. Men gjennom alle tider har vi endret arbeidsmarkedet. 

Og så tenker vi jo alle at KI ikke egentlig er i stand til å erstatte kunst. Den er i dag fullt ut i stand til å produsere en dårlig artikkel like godt (eller altså dårlig) som en journalist. I stand til å produsere tanketom underholdning for massene like godt (eller, igjen, altså dårlig) som en produsent, forfatter eller manusforfatter. Men de er ikke «kunstnere». De masseproduserer innhold for konsum. Om jeg setter meg ned og maler en solnedgang er jeg ikke kunstner. Jeg er en person som maler en solnedgang. Selv om jeg gjør dette mot betaling er det ikke kunst. Var maling kunst ville husmaleren din vært kunstner.

Anonymkode: 6db00...8e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...