Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk blødningsforstyrrelser etter covid vaksinen, fikk påvist pcos, fulgte strenge kostholdsråd og fikk tilbake regelmessig menstruasjon. 

Vi har hatt ubeskytteter sex omtrent daglig i to år, men han kommer ikke inne i meg rundt eggløsning.  

Jeg har blitt gravid én gang, mistet uke 5+2, anser det som en kjemisk.

Men jeg satt her og funderte en kveld... er det mulig at jeg har mensenblødning fordi livmoren støter ut liningen, men at jeg IKKE faktisk har hatt eggløsning?

Jeg temper og har gjort det siden vi ble sammen, og jeg har tempøkning som FertilityFriend sier er eggløsning.

Men er det mulig å både blø å ha tempøkning, men uten reell eggløsning?

Anonymkode: 7436e...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort svar er nei. 

Langt svar er at det er mulig at du har en eggløsning, hvor eggblæren ikke inneholder levedyktig egg, men alt som trengs for å lage gul legeme (det som lager progesteron, som da fører til økt temperatur). Mensen kommer når det gule legemet slutter å produsere progesteron - det er omtrent når en potensiell graviditet ville tatt over. Men dette er utrolig utrolig sjeldent og spesielt at det skjer mange mange ganger på rad. Så i praksis er det egentlig umulig. 

Prøver du å bli gravid? Fordi da har du etter to år all rett og krav på støtte fra helsevesenet! Siden du allerede har blitt utredet for PCOS er du kanskje allerede noen steg foran noen som "bare" prøver å bli gravid, men be gjerne fastlegen for henvisning til fertilitetsutredning og behandling for barnløshet.

Hvis du ikke prøver å bli gravid, og redd for flere kjemiske/tidlige SA, så er det nok lurt å være enda mer forsiktig rundt EL - bruke kondomer, eller ikke ha PiV samleie (finnes jo mange andre måter å være seksuelt på!). Husk at du kan bli gravid FØR eggløsning, så det å kun følge temperaturen vil bare fortelle deg når det er trygt å ha samleie i andre del av syklusen, ikke i første! (Det finnes nok en del metoder der ute som påstår at de er trygge også før, men det må du nok vurdere selv - kalender er IKKE bra nok!)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig å blø uten å ha hatt eggløsning, men du beskriver mange ting som tyder på at du jevnlig har eggløsning. Slik som jevn syklus og temperaturøkning. 

Hvis du vil være mer sikker, så kan du teste med LH-tester før eggløsning, og progesteron-tester etter eggløsning. Kan kjøpes på nett. :)

Anonymkode: 0ba28...1a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er mulig å blø uten å ha hatt eggløsning, men du beskriver mange ting som tyder på at du jevnlig har eggløsning. Slik som jevn syklus og temperaturøkning. 

Hvis du vil være mer sikker, så kan du teste med LH-tester før eggløsning, og progesteron-tester etter eggløsning. Kan kjøpes på nett. :)

Lh tester er ofte ikke helt bra for pcos. Tramping er det beste 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (5 timer siden):

Lh tester er ofte ikke helt bra for pcos. Tramping er det beste 

Også når man har stabil syklus?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Også når man har stabil syklus?

Jeg har iallefall blitt fortalt at kvinner med pcos ikke burde bruke el-tester overhodet. Jeg har forsøkt noen ganger, men svarene er helt upålitelige og all over the place. 

Tempingen viser eggløsning typisk mellom cd 15 og 18, med lutealfase på 11-13 dager. FertilityFriend sier jeg er regelmessig og innenfor normalen. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
HeleneHS skrev (7 timer siden):

Kort svar er nei. 

Langt svar er at det er mulig at du har en eggløsning, hvor eggblæren ikke inneholder levedyktig egg, men alt som trengs for å lage gul legeme (det som lager progesteron, som da fører til økt temperatur). Mensen kommer når det gule legemet slutter å produsere progesteron - det er omtrent når en potensiell graviditet ville tatt over. Men dette er utrolig utrolig sjeldent og spesielt at det skjer mange mange ganger på rad. Så i praksis er det egentlig umulig. 

Prøver du å bli gravid? Fordi da har du etter to år all rett og krav på støtte fra helsevesenet! Siden du allerede har blitt utredet for PCOS er du kanskje allerede noen steg foran noen som "bare" prøver å bli gravid, men be gjerne fastlegen for henvisning til fertilitetsutredning og behandling for barnløshet.

Hvis du ikke prøver å bli gravid, og redd for flere kjemiske/tidlige SA, så er det nok lurt å være enda mer forsiktig rundt EL - bruke kondomer, eller ikke ha PiV samleie (finnes jo mange andre måter å være seksuelt på!). Husk at du kan bli gravid FØR eggløsning, så det å kun følge temperaturen vil bare fortelle deg når det er trygt å ha samleie i andre del av syklusen, ikke i første! (Det finnes nok en del metoder der ute som påstår at de er trygge også før, men det må du nok vurdere selv - kalender er IKKE bra nok!)

Nei, i utgangspunktet ikke. Hva man ønsker seg og hva som kan være lurt er ikke alltid sammenfallende. 

Vi har en ta-det-som-det-kommer holdning til det, men ikke aktive prøvere. Alder gjør at det blir strax sterilisering på han.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde jevnlig "menstruasjon" (spotting i noen dager) med ca 34 dagers syklus. Har likevel anovulasjon, altså ingen eggløsning. Har PCOS, men setter altså ikke det i sammenheng med noen covid vaksine altså 😅

Anonymkode: 146af...8ed

Skrevet

Man kan ha stabile sykluser hvor man får mensen uten at man har eggløsning ja. 

Skal man se helt sånn biologisk på det så er det jo egentlig eggløsning som er starten på en syklus, men vi regner syklus fra mens fordi det er enklere å tidfeste enn eggløsning. Men! Dersom slimhinnen blir en viss tykkelse så vil man ha blødning uten at en eggløsning har skjedd fordi livmoren kvitter seg med den oppbygde slimhinnen. 

Har man stabil og regelmessig syklus på fast antall dager så har man som regel eggløsning. 

Ved pco eller pcos eller andre hormonell ubalanse så er det helt rett at eggløsningtester ikke anbefales. Dette står også i pakningsvedlegget til de fleste merkene. Dette fordi man da har en hormonell ubalanse som vil kunne påvirke. For noen vil det likevel fungere, for andre ikke. Dette er avhengig av den enkeltes hormonbalanse. Lh hormon har man i kroppen i ulik mengde hele syklusen, men nivået skal øke i forkant av eggløsning, men med hormonell ubalanse eller pco/pcos så kan det forekomme stigninger til andre tider enn ved eggløsning. 

Temping er den beste måten å tracke syklus på fordi man nettopp da blir best kjent med sin egen kropp og syklus. Men dersom man f.eks av ulike årsaker i perioder har lite søvn, sover dårlig etc kan det være større feilmargin her også. Ikke alle har tempdip. Men ved temping så vil man se et mønster og lære seg å lese sine kurver. Derfor kan ikke temping kurver heller sammenlignes med andre fordi ingen andre har akkurat din kropp, rutine, søvn, hormonbalanse etc. 

Så ja, man kan blø uten eggløsning og uten tempøkning. 

Dette med syklus er så ekstremt mye mer komplisert og individuelt enn man vokser opp og tror og lærer. Det aller beste er å bli kjent med sin egen normal - uavhengig om man er frisk eller har pco/pcos eller annen faktor som spiller inn. 

Hormonbalansen vår påvirkes av så mye man ikke tenker over. Hele hverdagen vår påvirker dette. Kosthold, stress, søvn, fysisk aktivitet, medisiner, alder, genetikk, sykdommer og ulike miljøfaktorer kan også spille inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...