Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som sykehuslege. 

Grunnlønna mi er på ca 790k. Jeg får vakttillegg. Kommer opp i litt over en mill. 

Iflg OECD sin statistikk, så er det kun to andre land jeg kan bo i som gir meg dårligere lønn som lege. Lønna mi blir også dårligere og dårligere for hvert år ettersom frontfagene er de som skal få størst økninger og inflasjonen spiser opp økninga mi. 

Hvis lønna mi i Norge er ræva sammenliknet med andre land jeg kunne bodd i, og jeg skal være en av de absolutt bedrestilte ansatte i Norge - 

da kan det ikke være lønnsforskjell mellom underklasse og middelklasse som er årsaken til den økende fattigdommen. Det er noen andre som stikker av med kaka. Hvem er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bare synser i et surr.

Tror selskaper. Folk som Jeff Bezos. Lett å si siden han er en av de faktisk rikeste.

De som invisterer og styrer markedene. De som har innsider info om hva som vil gi godt betalt. Noen er sikkert bare gode, men jeg tror egentlig det er mye skummelt som får skje. Korrupsjon, kriminelle, de som tjener på krig eller menneskesmugling. Sier ikke at jeg tror alle som invisterer gjør, men noen må jo holde på med de greiene for at det skal fortsette å skade, og hvorfor skal de for småpenger? Jeg tror de tjener mye, skikkelig forferdelig.

Jeg tror at man for å bli virkelig rik er nødt til å være hensysnløs å tjene på smugling. Hvitevasking gjennom dyre produkter som kunst og mote. Ha et system hvor man har normalisert at ansatte ikke skal få dekket behovene sine og et land hvor de ikke har annet valg en å arbeide for deg uansett. 

Ekkelt.

Kanskje de markedene som får gjøre som de vil, som at maten er dyrere, men hvor går pengene da det ikke øker lønna til bonden? Sånne ting. Jobber som tjener av at andre jobber.

Så hos deg, kanskje de som er over deg igjen. Eller over dem, som er over dem? Kan noen tjene seg rike på helse? 

Skrevet

De som har penger fra før av får enda mer. De invisterer og eier bedrifter der andre jobber, og tjener derfor mye mer en de av oss som faktisk jobber selv... Vårt arbeid skateleges mer en de som bare eier. 

• Liker 1
Skrevet
PrivatiserAlt skrev (10 timer siden):

Jobber som sykehuslege. 

Grunnlønna mi er på ca 790k. Jeg får vakttillegg. Kommer opp i litt over en mill. 

Iflg OECD sin statistikk, så er det kun to andre land jeg kan bo i som gir meg dårligere lønn som lege. Lønna mi blir også dårligere og dårligere for hvert år ettersom frontfagene er de som skal få størst økninger og inflasjonen spiser opp økninga mi. 

Hvis lønna mi i Norge er ræva sammenliknet med andre land jeg kunne bodd i, og jeg skal være en av de absolutt bedrestilte ansatte i Norge - 

da kan det ikke være lønnsforskjell mellom underklasse og middelklasse som er årsaken til den økende fattigdommen. Det er noen andre som stikker av med kaka. Hvem er det?

Hva mener du med "stikker av med kaka"? Det er ikke sånn et lands økonomi fungerer. I realiteten så vokser denne kaka med (vanligvis) 0,5-3% hvert år (produktivitetsvekst). Gjennom lønnsforhandlinger kommer deler av dette arbeidstagere til gode. 

Når det gjelder såkalt økende ulikhet i Norge, så skyldes dette primært at vi har tatt imot mange flyktninger og ikke-vestlige innvandrere de siste 15-20 årene. Disse menneskene har stort sett lav humankapital, og ender derfor på bunnen (rent økonomisk) i samfunnet. 

• Nyttig 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

De som har penger fra før av får enda mer. De invisterer og eier bedrifter der andre jobber, og tjener derfor mye mer en de av oss som faktisk jobber selv... Vårt arbeid skateleges mer en de som bare eier. 

Vås. Utbytteskatten er på 37,84%. I tillegg må selskapsskatt på 22% betales. Reell skatteprosent for vanlig lønnsinntekt er langt lavere enn det (gjerne et sted mellom 25-35%). 

Skrevet

Har du topplønn i Norge så er du underbetalt, er du lavtlønnet i Norge så er du overbetalt, om du sammenligne med flere andre land.
Det er slik landet vårt er bygget opp for å utjevne forskjellen mellom de som tjener minst og mest.

Ta et lite google søk så er det lett å finne ut hvordan systemet i Norge er bygget opp.

Skrevet

Investorer, entreprenører, aksjemeglere, rike arvinger. Og da snakker jeg ikke om de som arver fem eller ti millioner.

Dagligvare-eierene, laksebaronene, Petter Stordalen, og andre som dem.

Skrevet
thomH skrev (1 time siden):

Vås. Utbytteskatten er på 37,84%. I tillegg må selskapsskatt på 22% betales. Reell skatteprosent for vanlig lønnsinntekt er langt lavere enn det (gjerne et sted mellom 25-35%). 

Mente i praksis, ikke nødvendigvis på papiret. Vårt arbeid skates så mye og eiere så lite, at arbeid ikke kan "konkurere" med de som arver eller eier av andre grunner når det kommer til å tillegne seg rikdom. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Mente i praksis, ikke nødvendigvis på papiret. Vårt arbeid skates så mye og eiere så lite, at arbeid ikke kan "konkurere" med de som arver eller eier av andre grunner når det kommer til å tillegne seg rikdom. 

Hva mener du i praksis? Hvis eiere ønsker å bruke penger til eget forbruk, så må de ta utbytte og da må de betale skatt. Du betaler ikke skatt av verdistigningen til boligen din, så hvorfor skal eiere betale skatt av verdistigningen til selskaper? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...