Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer klarte å slå armen rett over albuen.

Jeg foreslo ising, men han ville ikke.

Min øyeblikkelige respons var å hente en grønnsakspose i fryseren og et kjøkkenhåndkle og ise punktet han sa gjorde vondt. 

Så kjefter han på meg og sier at han hadde lest forskning på at det ikke nødvendigvis var det lureste.

At jeg overkjøre hans følelser og det ikke ble gjort av kjærlighet når HAN ikke ønsket det...

Jeg sitter igjen forvirret. Jeg responderte øyeblikkelig ut av omtanke og kjærlighet ved å gjøre det jeg har lest er lurt mht "slagskader".

Han mener jeg altså ignorerer hans følelser og behov når jeg "iste" armen hans uten hans "samtykke".

Jeg responderte med at han da bare kunne fjerne den og gjøre sin egen greie mht smerten. 

Igjen responderer han med at jeg ignorerte hans tanker og følelser rundt hans mening om ising av slagskader. Og DET var hans poeng.

Så nå sitter jeg her og kjenner på at en handling jeg gjorde ut av kjærlighet og omsorg som om at overkjørte han fullstendig.

Jeg har vært i et forhold med en narsissist. Jeg gikk i fra han. Samboer er totalt motsetning til eksen. Men denne episoden trigger noe i meg.

Jeg trenger objektive meninger om jeg er helt på bærtur når jeg føler meg som jeg gjør nå. At jeg tviler på meg selv og min reaksjon.

Overkjørte jeg han og er dust når jeg prøver å gjøre det som er anbefalt mht slagskader når han sier han er usikker på "forskning" rundt temaet?

Har han rett i å bli sint på meg og kjefte på meg?

Anonymkode: f5dec...e54

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lett å overreagere og bli irrasjonell i et hendelsesforløp med smerte involvert.

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du foreslo ising, han avslo. Da burde du ha respektert det. Når du ikke gjorde skjønner jeg han ble sint. Du kan hevde det ble gjort av kjærlighet, men det å respektere andres ønsker og følelse er også kjærlighet. 

Anonymkode: 40dd6...db1

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

1/10

Anonymkode: e3734...3f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1/10

Anonymkode: e3734...3f8

🙄

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sint og kjefte? Nei, ærlig talt, dette er ikke en situasjon hvor kjefting er greit. (Jeg kræsja bilen til kjæresten...da var litt kjeft på sin plass...)

Men du spurte først og han sa nei, men så gjorde du det likevel? Det var jo helt unødvendig av deg, tenker jeg. Hvis han ikke vil ha behandling, så får han jo bare styre med det selv, da. Det var jo ikke akkurat en livstruende skade, så det hadde jo bare blitt hans eget problem.

Anonymkode: 8907d...7e5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

2/10

Anonymkode: 613aa...353

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle er dere? Hvorfor poste her på KG i det hele tatt?

Skrevet

Her var det mye følelser og anerkjennelse og kjærlighetsspråk i alle retninger, bare fordi en voksen mann har slått seg litt i armen 🤣

Du foreslo ising, han sa nei - der skulle episoden ha sluttet, egetnlig.

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke din naturlige refleks å høre på den du er glad i?

Anonymkode: 1d325...b86

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så når kjæresten din sier "nei, jeg vil ikke at du skal gjøre .... med meg" så gjør du det likevell, fordi du vet best hva som skal gjøres, og du vet bedre enn han? 

Hva om det hadde vært motsatt? Du hadde sagt tydelig at du ikke ville han skulle gjøre noe med deg, og han likevel hadde gjort det? 

Jeg hadde blitt sur. Ikke fordi det handler om å ha rett, vite best eller noe slikt. Men at når jeg sier NEI, så forventer jeg at det skal respekteres. Jeg hadde følt at kjæresten var ekstremt respektløs om han gjorde noe med meg som jeg hadde sagt tydelig nei til. Så var dette kanskje en filleting, men hva er det neste han ikke kommer til å respektere da? 

Anonymkode: 3ec47...814

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (3 minutter siden):

Jeg fortsetter å ise uansett så lenge jeg opplever et opphold i intensiteten av smerte. Det tror jeg trenere og fotballspillere kommer til å gjøre fremover også..

Ser ut som at det ikke er noen skade i det :) 

https://www.forskning.no/sport-spor-en-forsker-menneskekroppen/spor-en-forsker-skal-du-legge-is-pa-en-skade/350507

Anonymkode: 65fe8...6f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Her var det mye følelser og anerkjennelse og kjærlighetsspråk i alle retninger, bare fordi en voksen mann har slått seg litt i armen 🤣

Du foreslo ising, han sa nei - der skulle episoden ha sluttet, egetnlig.

Nja.

Ungen skadet seg på trampolinen og da var også min øyeblikkelige respons å ise foten. Han sa nei, det var ikke vits i et par timer etter skaden(skjedde hos venner og barnet klaget på smerter ved legging)

Vel, foten fikk hevelse og papiret fra legevakten beskrev at man bør ise slag/vrikking skader og da var han ydmyk og angret på at vi ikke idet. Ungen gikk på krykker en uke etterpå.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har han rett i å bli sint på meg og kjefte på meg?

Hvordan klarer du å få dette til å handle om deg?

Anonymkode: 3bb26...ce4

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Nyeste forskning er i retning av at en går bort fra å ise en mengde skader. Selv har jeg en del erfaring med at overtråkk er ok å bruke is på.

Ellers holder jeg med de som ytrer seg i retning av at du har gått over grensene til kjæresten din. Jeg tenker det er på sin plass å si unnskyld og si at du unødig tok deg til rette. Min erfaring er at det er lurt å bruke humor om noe er passende, type selvironi for eksempel.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja.

Ungen skadet seg på trampolinen og da var også min øyeblikkelige respons å ise foten. Han sa nei, det var ikke vits i et par timer etter skaden(skjedde hos venner og barnet klaget på smerter ved legging)

Vel, foten fikk hevelse og papiret fra legevakten beskrev at man bør ise slag/vrikking skader og da var han ydmyk og angret på at vi ikke idet. Ungen gikk på krykker en uke etterpå.

Stikkordet i ditt eksempel er vel ungen 🙂 Det er forskjell på et barn og en voksen mann.

• Liker 14
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...