Gå til innhold

Oppvaskmaskin + opplegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en leilighet hvor det ikke er oppvaskmaskin på kjøkkenet, heller ikke opplegg for det, noe jeg savner.
Hva vil dette koste og hvordan går jeg frem? Må jo både ha rørlegger og elektriker, er det noen som utfører dette i en pakke?

Anonymkode: e4fd0...3ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta de hver for seg, for slik småtteri blir det garantert at en av de skal ekstra betalt for å måtte avtale med den andre. Strøm og vann er jo helt uavhengige av hverandre.

Anonymkode: ce244...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe deg en benkoppvaskmaskin! Det gjorde jeg når jeg bodde i leid leilighet som ikke hadde lagt opp til oppvaskmaskin.

Benk oppvaskmaskinen kobles til kjøkkenkrana og utslagsslangen legges i vasken. 

Anonymkode: f5929...53c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bor i en leilighet hvor det ikke er oppvaskmaskin på kjøkkenet, heller ikke opplegg for det, noe jeg savner.
Hva vil dette koste og hvordan går jeg frem? Må jo både ha rørlegger og elektriker, er det noen som utfører dette i en pakke?

Anonymkode: e4fd0...3ed

Å klargjøre til oppvaskmaskin kan være en enkel jobb, eller en omfattende og kostbar jobb.

Noen ting å avklare:

- Er det plass under banken til oppvaskmaskinen? Om det ikke er plass må et skap tas ut, slik oppvaskmaskin kan settes inn. 
- Dette kan en gjøre selv, involverer ikke rør og strøm, om ikke en må flytte på rør og kabler for å ta ut skapet. 

- Tilkobling av vann inn gjøres via blandebatteri eller en påkobling på rør under benk. 
- Om vann går via blandebatteri har en gjerne en kran på blandebatteri for å stenge vann til oppvaskmaskin.

- Tilkobling av avløp fra oppvaskmaskinen gjøres på avløp fra oppvaskkum, der er det i mange tilfeller klar en stuss.
Metoden er gjerne å lage hull og sette på slangen. 

- Strøm - det må hentes strøm fra en kurs / sikring som ikke har for mye annet koblet til. Finnes det stikkkontakter under overskap det det gjerne hentes legges fra denne kurs, om den ikke har mye annet tilkoblet.

Se i sikringsskapet hvilke kurser som finnes, og om hva som er koblet til dem. Ikke alltid teksten stemmer, slå av en sikring, og se hva som ikke virker for å sjekke. Oppvaskmaskin kan kobles til sikring som er 10, 13, 15 eller 16A. 

- Ny kurs fra sikringsskap og denne legges synlig. Ønskes kabelen fremført skjult blir det mer arbeid. 

Oppsummert: Undersøke hva som kan gjøres i forkant, hvor langt det er til vann og strøm så er jobben enklere å vurdere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...