AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Jeg er litt skuffet. jeg jobber i et privat firma, men skal flytte og søkte derfor på en jobb i samme firma som jeg allerede jobber i. Sjefen min har anbefalt meg dit også, og de sa at de skulle notere navnet mitt og at jeg bare skulle sende søknad på vanlig måte, noe jeg også gjorde. Etter kort tid fikk jeg tilbakemelding på at de gjerne vil ha meg på intervju, noe jeg sa at jeg gjerne ville og jeg lurte på når det ble, og da sa de at de skal komme tilbake til meg angående tidspunkt. Det gikk to uker uten at jeg hørte noe. Så da tok jeg kontakt igjen for å høre når intervjuet ble - en uke senere fikk jeg svar om at alle stillingene er besatt. Hva kan ha skjedd her? Jeg har alle kvalifikasjoner de er ute etter, jeg har noen års erfaring og jeg har gode referanser. Samt at jeg allerede jobber i firmaet: noe som kanskje burde gi meg et fortrinn? Det mest skuffende er jo at de sier at de vil ha meg til intervju for å så aldri innkalle meg og først når jeg etterspør så får jeg beskjed om at stillingene er besatt. Det var hele 6 stillinger så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk komme til intervju engang… Bør jeg si noe på dette? Spørre hva som har skjedd? Anonymkode: 04c64...461 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Ja, her ville jeg spurt. Men til neste gang: Ikke vent to uker! Anonymkode: 68c2f...18d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er litt skuffet. jeg jobber i et privat firma, men skal flytte og søkte derfor på en jobb i samme firma som jeg allerede jobber i. Sjefen min har anbefalt meg dit også, og de sa at de skulle notere navnet mitt og at jeg bare skulle sende søknad på vanlig måte, noe jeg også gjorde. Etter kort tid fikk jeg tilbakemelding på at de gjerne vil ha meg på intervju, noe jeg sa at jeg gjerne ville og jeg lurte på når det ble, og da sa de at de skal komme tilbake til meg angående tidspunkt. Det gikk to uker uten at jeg hørte noe. Så da tok jeg kontakt igjen for å høre når intervjuet ble - en uke senere fikk jeg svar om at alle stillingene er besatt. Hva kan ha skjedd her? Jeg har alle kvalifikasjoner de er ute etter, jeg har noen års erfaring og jeg har gode referanser. Samt at jeg allerede jobber i firmaet: noe som kanskje burde gi meg et fortrinn? Det mest skuffende er jo at de sier at de vil ha meg til intervju for å så aldri innkalle meg og først når jeg etterspør så får jeg beskjed om at stillingene er besatt. Det var hele 6 stillinger så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk komme til intervju engang… Bør jeg si noe på dette? Spørre hva som har skjedd? Anonymkode: 04c64...461 Virksomheters ansettelsespolitikk har endret seg. Det er ikke lenger slik at man automatisk får en stilling fordi man allerede jobber i virksomheten eller har støtte fra nærmeste leder. Referanser er også noe som kommer etter "hovedretten" bare for å dobbeltsjekke om det du sier stemmer. I dag må man gjennom en ordinær søknadsprosess på lik linje med alle andre søkere, det er blant annet styrt av arbeidsmiljøloven, tariffavtalen etc. Ofte kan det være mer fordelaktig å søke seg til andre virksomheter fremfor interne stillinger i samme virksomhet, med mindre det er snakk om en stilling i samme avdeling. Når en stilling lyses ut, er arbeidsgiver som regel opptatt av mangfold og ny kompetanse. Husk at du vet ikke hvem som har fått jobben og hvem som har vært i prosessen, kan være folk som er veldig godt kvalifisert. I tillegg kan et eksternt jobbskifte gi bedre lønnsbetingelser og flere utviklingsmuligheter for deg. Anonymkode: 243aa...102 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, her ville jeg spurt. Men til neste gang: Ikke vent to uker! Anonymkode: 68c2f...18d Ja, jeg ventet nok for lenge men tenkte at siden det var ferietid at det kunne ta litt tid… hva bør jeg i såfall si? Anonymkode: 04c64...461
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virksomheters ansettelsespolitikk har endret seg. Det er ikke lenger slik at man automatisk får en stilling fordi man allerede jobber i virksomheten eller har støtte fra nærmeste leder. Referanser er også noe som kommer etter "hovedretten" bare for å dobbeltsjekke om det du sier stemmer. I dag må man gjennom en ordinær søknadsprosess på lik linje med alle andre søkere, det er blant annet styrt av arbeidsmiljøloven, tariffavtalen etc. Ofte kan det være mer fordelaktig å søke seg til andre virksomheter fremfor interne stillinger i samme virksomhet, med mindre det er snakk om en stilling i samme avdeling. Når en stilling lyses ut, er arbeidsgiver som regel opptatt av mangfold og ny kompetanse. Husk at du vet ikke hvem som har fått jobben og hvem som har vært i prosessen, kan være folk som er veldig godt kvalifisert. I tillegg kan et eksternt jobbskifte gi bedre lønnsbetingelser og flere utviklingsmuligheter for deg. Anonymkode: 243aa...102 Men hvorfor først si at de vil ha meg til intervju da? Det er det jeg reagerer mest på. Anonymkode: 04c64...461
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor først si at de vil ha meg til intervju da? Det er det jeg reagerer mest på. Anonymkode: 04c64...461 Jeg kjenner ikke til størrelsen på virksomheten du prater om, men basert på egne erfaringer fra store virksomheter her i Oslo, hender det ofte at det blir surr, mye dårlig rekrutteringsprosesser der ute. Likevel er det vanlig at dersom en arbeidsgiver er interessert i profilen din, blir du kontaktet og innkalt til intervju med fastsatt dato og klokkeslett. Men igjen hadde jeg vært deg så hadde jeg gitt F i dem og brukt heller tid og energi på å finne en annen jobb i en annen virksomhet mye bedre for deg lønnsmessig og karrieremessig. Anonymkode: 243aa...102
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, jeg ventet nok for lenge men tenkte at siden det var ferietid at det kunne ta litt tid… hva bør jeg i såfall si? Anonymkode: 04c64...461 Jeg ville ringt rekrutterende leder og spurt på en høflig måte. Hvis du har flaks, var det en forglemmelse, og du blir stående først på listen for nye muligheter. Du sier det var seks stillinger, så forhåpentligvis dukker det opp flere ledige stillinger snart. Anonymkode: 68c2f...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå