Gå til innhold

TV - plassering og størrelse

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Skal kjøpe flat TV, men vi må bestemme oss for hvor vi skal plassere TVn før vi avgjør hvilken størrelse vi skal velge.

Enten blir TVn stående ganske så nære sofaen - da tror jeg en 32" er mest aktuell. Alternativet er en 37", men da blir den stående (hengende) et stykke unna - hvor langt unna kan man henge en 37" uten at det blir for langt?

Vi ser ikke veldig ofte på film, bruker helst TV til nyheter, litt serier og av og til film - men er altså ikke filmentusiaster som skal innrede hjemmekino.

Noen med peiling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke hadde jeg giddet å bruke vanvitig masse penger på en flatskjerm hvis det bare var til å se nyhetene på. Men det er nå bare meg, da. Og nå ødelegger jeg tråden din, unnskyld... Jeg ville ikke hatt så mye mer enn tre meter fra en 37'', tror jeg.

Husk at det er knotete å få hengt opp en flatskjerm på veggen. Mange folk har dem stående fordi veggen likevel ikke var sterk nok til å montere dem (de er drygt tunge!!)

Vi kjøpte likegodt en vanlig TV nå, vi. Fikk en 32'' for sekstusen, de selger dem jo ut grisebillig nå som alle dere andre skal ha flatskjerm. Og flatskjermteknologien ligger fortsatt milevis BAK ordinære bilderør i bildekvalitet, så vi har fått et maks bra TV til en veldig billig penge. Og det plager ikke meg at det må stå på en benk...

Gjest gjesta
Skrevet

Og nå ødelegger jeg tråden din, unnskyld... Jeg ville ikke hatt så mye mer enn tre meter fra en 37'', tror jeg.

Helt i orden. ;)

Det kan godt hende at TV blir stående på benk med alternativ nr to også, men da altså inntil vegg. Det første alternativet gjør at den må stå på benk litt vridd ut fra vinduet.

Uansett trenger vi ny TV og kommer nok til å gå for en flat. Jeg innrømmer gladelig at det er fordi jeg syntes det er kulere - tjukkas TVn er det definitivt styggeste jeg har i stuen!

Skrevet

Heisann Mie :vinke:

Vi har en 37" flatskjerm som står ca. 3,5 meter fra TV-stolene. Det funker utmerket. Kunne sikkert sittet enda en meter lenger bak, uten at det hadde blitt problematisk.

Lykke til med valget. Flatskjerm er lekkert!

Gjest gjesta
Skrevet

:vinke: til Nala!

Tror vi kommer til å få ca 4 m fra sofa til TV (muligens litt mer, men uansett ikke så mye som 4,5 m)... så det bør gå greit altså? Det gjør i hvert fall stuen litt mindre problematisk å møblere.

Trivelig med mye vinduer, men det skaper litt problemer også med tanke på mbølering.

Skrevet

Smugspør her hos deg jeg Mie..

Hvordan vet jeg om tven kan henges på veggen? :klø: vi er nemlig helt avhengig av å ha en på veggen her, for stua er så veldig smal. Kan vi forsterke veggen på noen måte? Siden vi likevel skal pusse opp...

Skrevet
Tror vi kommer til å få ca 4 m fra sofa til TV (muligens litt mer, men uansett ikke så mye som 4,5 m)... så det bør gå greit altså? Det gjør i hvert fall stuen litt mindre problematisk å møblere.

Ja, etter min og gubbens mening burde det gå helt greit. Vi hadde først en 42" vi, 3,5 meter fra stolene. Det ble for stort faktisk. Og ikke minst syns jeg den ble for dominerende i stua. 37" passer perfekt. Men du kan jo sjekke med butikken også da, hva de anbefaler av avstand.

Gjest gjesta
Skrevet
Kan vi forsterke veggen på noen måte? Siden vi likevel skal pusse opp...

Det går garantert ann uten at jeg skal forsøke meg på noen forklaring. Bestemmer vi oss for å henge den på veggen, så skal vi nok få det til på et vis uansett.

Ja, etter min og gubbens mening burde det gå helt greit. Vi hadde først en 42" vi, 3,5 meter fra stolene. Det ble for stort faktisk. Og ikke minst syns jeg den ble for dominerende i stua. 37" passer perfekt. Men du kan jo sjekke med butikken også da, hva de anbefaler av avstand.

Skal høre med dem i butikken ja. Jeg antar at bruksområde har mye å si også; det er forskjell på filmentusiaster og oss som ikke ser så veldig mye på TV, men som ofte har den surrende på i bakgrunnen. Sånn sett kan det jo være greit å få "surringen" litt bort fra sofagruppen. Vi har ikke egne sittegruppe foran TV, kun "hovedsalongen" som skal fylle flere funksjoner; TV-titting, avslapping, prat, laptop-surfing osv.

Gjest gjesta
Skrevet

Nala; har dere plasma eller LCD?

Skrevet
Smugspør her hos deg jeg Mie..

Hvordan vet jeg om tven kan henges på veggen? :klø: vi er nemlig helt avhengig av å ha en på veggen her, for stua er så veldig smal. Kan vi forsterke veggen på noen måte? Siden vi likevel skal pusse opp...

Vår 42" er festet i stenderene og henger fint. Det er nok ikke sørlig smart å henge den direkte på spon eller gipsplater.

Skrevet

Gruer meg til å finne ut hva veggen vår består av jeg :forvirret: men tror det er en bærevegg faktisk, så skal nok finne noe å feste den i.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har 37" som henger på vegg. Sofaen er ca 3 meter fra, fungerer greit. Men er glad jeg ikke har større tv, på tross av at det virker som den er "liten" i fht hva mange velger når det gjelder flatskjerm. :)

Gjest gjesta
Skrevet

37" er det definitivt største jeg kan strekke meg til. :ler: Har du kjøpt plasma eller LCD, Kosemose?

Gjest Gjesta
Skrevet
37" er det definitivt største jeg kan strekke meg til. :ler: Har du kjøpt plasma eller LCD, Kosemose?

37" er mer enn stort nok ja! (kan stå på kjøkkenet og enda følge ganske godt med på hva som foregår på tv'n :ler: )

Har plasma. Ikke HD-ready men HD kompatibel. Panasonic PA50. Den er et veldig godt kjøp (ifølge de som har greie på sånt. dvs ikke meg ;) jeg er mer opptatt av at den ser bra ut :sjenert:

Skal du handle tv bør du gå inn og lese på forum.hjemmekino.no eller avforum.no der har de egne tråder for tips og råd og gode kjøp, og de som skriver der er folk som vet hva de snakker om ;)

Gjest gjesta
Skrevet

Viktig at den tar seg bra ut ja, definitivt. I dette tilfellet er utseende vel så viktig som hjerne. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Viktig at den tar seg bra ut ja, definitivt. I dette tilfellet er utseende vel så viktig som hjerne. :ler:

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...