AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Har termin i slutten av mars, så altså er vi i uke 7 nå. Vi fyller akkurat ikke kriteriene for å få NIPT dekket av det offentlige. Hvilke erfaringer har folk her med NIPT-testing i Danmark, Sverige og Norge? Vi blir litt rådville i mylderet av tester og anbefalinger, og skjønner også at jo flere tester, jo flere falske positive kan vi få. Så er det jo også mye penger å bruke 20.000 på den mest avanserte testen + opphold i Danmark. Så hvor mye er det egentlig verdt å betale og for hva? Hadde vært nydelig om dere vil dele litt erfaringer her☺️ Anonymkode: 9aad6...f81
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Med mindre du har noe helsemessig årsakt til å tenke at nipt er nødvendig hadde jeg latt være. Anonymkode: ce2a4...b90 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Med mindre du har noe helsemessig årsakt til å tenke at nipt er nødvendig hadde jeg latt være. Anonymkode: ce2a4...b90 Dette er ikke svar på spørsmålet mitt. Vi skal ta NIPT og det er ingen sin sak å mene noe om det, for det er vårt valg. Typisk KG….. Anonymkode: 9aad6...f81 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke svar på spørsmålet mitt. Vi skal ta NIPT og det er ingen sin sak å mene noe om det, for det er vårt valg. Typisk KG….. Anonymkode: 9aad6...f81 Men husk uansett at en nipt test kan også være falsk trygghet. Anonymkode: e7adf...118 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Jeg har sett litt på det, og funnet flere norske klinikker som også tester utvidet ved at de sender prøven til utlandet, og da har det vært på rundt 7tusen. Så hvis du ønsker utvidet test bør du nok forsøke å finne norske klinkker først. Anonymkode: 04d36...d0b
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august I Trondheim anbefaler jeg Sentrum Gynekolgi (Stig, Hong Phi eller Nina) 😊 Anonymkode: 97c10...1ab
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august Baby Screen i Sverige. Ca 3000 kr billigere enn Norge, og man får vite kjønn samtidig. Anbefales. Anonymkode: 19381...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Med mindre du har noe helsemessig årsakt til å tenke at nipt er nødvendig hadde jeg latt være. Anonymkode: ce2a4...b90 Er du 35 år ved termin, så får du tilbud om nipt gratis i svangerskapsomsorgen. Ingen medisinsk indikasjon, utover at du er 35 år. Er du 34 år og 10 måneder ved termin, får du ikke tilbudet, og må betale selv. Jeg tenker at når nipt er tatt inn som et tilbud svangerskapsomsorgen eller er et tilgjengelig tilbud man kan betale for, så får det være opp til hver enkelt om man benytter seg av det eller ei. Du trenger ikke mene noe om det. Anonymkode: a0bae...07d
HeleneHS Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er du 35 år ved termin, så får du tilbud om nipt gratis i svangerskapsomsorgen. Ingen medisinsk indikasjon, utover at du er 35 år. Er du 34 år og 10 måneder ved termin, får du ikke tilbudet, og må betale selv. Jeg tenker at når nipt er tatt inn som et tilbud svangerskapsomsorgen eller er et tilgjengelig tilbud man kan betale for, så får det være opp til hver enkelt om man benytter seg av det eller ei. Du trenger ikke mene noe om det. Anonymkode: a0bae...07d Man får da tilbud om NIPT også hvis man er yngre, hvis det er indikasjon på TUL. Årsaken er at falsk positivt raten er veldig høy for unge (egentlig fortsatt ganske høy med 35), som da fører til masse bekymringer og ikke minst dyre tillegstester. Til TS: jeg har ingen anbefaling til NIPT tilbud. Det virker som du har tenkt gjennom beslutningen og er klar over potensielle falske resultater. Hvis du har en plan på hvordan du skal følge opp dårlige nyheter, er det bare å kjøre på uansett hva andere ville gjort i din situasjon 😀
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august Vi var bare noen mnd unna å få den dekt av staten, så da tok vi den privat hos FAM klinikken i Oslo. Veldig fornøyd med FAM 😊 Jeg ville nok ikke lagt ut på en lang reise og brukt 20 000,-. De tester for det mest vanlige i Norge. Anonymkode: 839b0...ccd
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august HeleneHS skrev (17 minutter siden): Man får da tilbud om NIPT også hvis man er yngre, hvis det er indikasjon på TUL. Årsaken er at falsk positivt raten er veldig høy for unge (egentlig fortsatt ganske høy med 35), som da fører til masse bekymringer og ikke minst dyre tillegstester. Til TS: jeg har ingen anbefaling til NIPT tilbud. Det virker som du har tenkt gjennom beslutningen og er klar over potensielle falske resultater. Hvis du har en plan på hvordan du skal følge opp dårlige nyheter, er det bare å kjøre på uansett hva andere ville gjort i din situasjon 😀 Ja, det får man. Men poenget mitt var likevel at det er ikke opp til verken den ene eller den andre å mene noe om hvorvidt ts skal ta testen eller ei, når det ikke er det ts spør om. Og hadde ts vært 35 år, hadde dette vært en del av svangerskapsomsorgen. Anonymkode: a0bae...07d 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Jeg er 28 år og gravid i uke 17 med tvillinger. Selv om ingen ultralyder så langt har gitt indikasjoner på at noe er galt, ønsket vi likevel å ta en NIPT-test for ekstra trygghet. Vi valgte Ultralydklinikken i Danmark og fikk tilsendt testkit hjem. Jeg har nettopp tatt blodprøvene her i Norge, sendt videre med DHL og nå venter vi spent på svar fra klinikken – det kan ta omtrent én uke. Prisen var rundt 7200 kr, og testen gir svar på Trisomi 21, 18 og 13, kjønnet på barna og om de er eneggete eller toeggete. Helt klart en kostbar test, men for oss føltes det verdt det. Anonymkode: 01936...e52
AnonymBruker Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette er ikke svar på spørsmålet mitt. Vi skal ta NIPT og det er ingen sin sak å mene noe om det, for det er vårt valg. Typisk KG….. Anonymkode: 9aad6...f81 Du spurte hvor mye det var verdt å betale.. Altså mitt svar er da 0,- hvis ikke du skjønte det. Har absolutt 0 meninger om noen velger å ta nipt. Tatt nipt selv jeg - som var feil... Ergo er min mening at jeg ikke hadde betalt for det med mindre det foreligger helsemessige årsaker. Anonymkode: ce2a4...b90 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august Du bør være klar over at du kan få et svært sykt barn, som krever betydelig mer enn et født med trisomi, uten at det slår ut på noen test. Nipt er ikke garanti for frisk unge. Anonymkode: 08a5b...12b 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august Vi fikk også tilsendt prøvekit fra Ultralydklinikken i Danmark. Valgte en Panorama-test som for samme pris (og med samme prøveleverandør) viser flere ulike markører for mulige kromosomfeil enn det de var lov til å vise hvis testen bestilles i Norge. Føltes trygt og godt, og forklaringen om hvordan man tar og sender prøve var god. Jeg fikk en venninne til å ta blodprøven begge ganger. Har også hørt om noen som får helsesekretær hos fastlegen til å ta blodprøve for å sende til utlandet, men da bør du spørre før du bestiller. Anonymkode: cd64f...37f
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er 28 år og gravid i uke 17 med tvillinger. Selv om ingen ultralyder så langt har gitt indikasjoner på at noe er galt, ønsket vi likevel å ta en NIPT-test for ekstra trygghet. Vi valgte Ultralydklinikken i Danmark og fikk tilsendt testkit hjem. Jeg har nettopp tatt blodprøvene her i Norge, sendt videre med DHL og nå venter vi spent på svar fra klinikken – det kan ta omtrent én uke. Prisen var rundt 7200 kr, og testen gir svar på Trisomi 21, 18 og 13, kjønnet på barna og om de er eneggete eller toeggete. Helt klart en kostbar test, men for oss føltes det verdt det. Anonymkode: 01936...e52 Dette har vi også gjort, med førstefødte i 2022 og nå igjen med ny graviditet. Veldig proft opplegg. Fikk svar 7 virkedager etter blodprøven ble sendt. Fikk klinikken som tok ultralyd til å ta selve blodprøven, men alt nødvendig utstyr var inkl. i settet som ble sendt fra Danmark. Anonymkode: dc3ef...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august Betalte ca 5000 kr for NIPT Skandinavia. Testet for de tre vanligste trisomiene. Fikk i tillegg vite kjønn. Veldig fornøyd med opplegget de hadde ihvertfall Anonymkode: fdf80...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå