Gå til innhold

Et hormon som kan føre til neseblod (perimenopausen)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i før-overgangsalderen. Har til nå kun opplevd uregelmessig mens. Helt i slutten av hetebølgen som var, hadde jeg flere episoder hvor jeg startet å blø neseblod helt plutselig. Heldigvis ikke mye, og det gav seg lett.

En gang jeg var hos tannlegen (ikke i forbindelse med dette), sa hun jeg blødde lett i munnen når hun pirket med instrumentet sitt. Så hun lurte på om jeg hadde mensen, for det var visst ikke uvanlig at det da skjedde. Det er et hormon mener jeg hun sa, som var grunnen til dette.

Så til poenget: kan dette hormonet gå litt amok i før-overgangsalderen, og gjøre at man blør neseblod? Tenker slimhinner både i nese og munnen. Hva heter dette hormonet, hvis ja?

Ellers skylder jeg på utslåtthet i forbindelse med varmen 😉 

Anonymkode: 6f5ca...652

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går du på noen medisiner? 
Betennelsesdempende ? De kan forårsake en lett blødningeffekt 

Anonymkode: 6641b...734

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være hormonet kalsitriol? Det er et hormon som kroppen bruker for å gjøre slimhinner sterke, elastiske og tette. Når forbruket av dette hormonet øker, som det gjør hos kvinner i overgangsalderen, kan det bli for lite av det, som igjen gjør slimhinnene tynnere og tørrere, slik at de sprekker lettere. Da skal det mindre til før det oppstår en blødning.

Anonymkode: 57119...7b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, du tenker ikke at det har med hetebølgen å gjøre altså? Det er naturlig at man blir tørr i nesen når det er varmt og tørt slik det var i sommer. Blir man litt overopphetet i tillegg skal det lite til før man får en blødning.

Anonymkode: 29eac...a57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er i før-overgangsalderen. Har til nå kun opplevd uregelmessig mens. Helt i slutten av hetebølgen som var, hadde jeg flere episoder hvor jeg startet å blø neseblod helt plutselig. Heldigvis ikke mye, og det gav seg lett.

En gang jeg var hos tannlegen (ikke i forbindelse med dette), sa hun jeg blødde lett i munnen når hun pirket med instrumentet sitt. Så hun lurte på om jeg hadde mensen, for det var visst ikke uvanlig at det da skjedde. Det er et hormon mener jeg hun sa, som var grunnen til dette.

Så til poenget: kan dette hormonet gå litt amok i før-overgangsalderen, og gjøre at man blør neseblod? Tenker slimhinner både i nese og munnen. Hva heter dette hormonet, hvis ja?

Ellers skylder jeg på utslåtthet i forbindelse med varmen 😉 

Ja, det kan skyldes hormonelle endringer som følge av overgangs alder. Slim hinnene blir tørrere. 

Anonymkode: d4d72...147

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et hormon som gjør det, det er mangel på østrogen og progesteron som gir de bivirkningene. 

Anonymkode: d4d72...147

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja man får lettere blødninger i slimhinner ved mangel på og ubalanse i hormoner. Dukker gjerne opp fra +- 40 årene .

Anonymkode: d862f...241

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ☺️ Det dukket opp flere lyspærer (ideer) over hodet mitt da jeg leste svarene 💡

Gøy å bli eldre, si 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...