Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påsken nærmer seg, og vi skal på tur med et vennepar. Tilsammen 3 barn, alder 3, 4 og 5 år.

Tips til hva vi kan finne på inne og ute (i snø)? Gjerne inneaktiviteter som har noe med påske å gjøre.

Selv om vi har noen ideer selv er det alltid kjekt å høre hva andre gjør og få tips til nye aktiviteter!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tips til hva vi kan finne på inne og ute (i snø)?

Da må vel snøball-krig være en selvfølge ;)

og kanskje snøbad, hvis det er badstu tilgjengelig ;)

Skrevet

Vi lagde alltid akebakke med mye rart utenfor hytta.(Var riktignok litt eldre...)men snøhule/tunell er jo gøy for alle.Også hadde v akebakke med litt hinder,små hopp bla.

Snømenn,snølykter og snøengler kan jo lages ute....

Inneaktiviteter kan jo være å lage påskepynt av egg,sånne runde man lager av garn osv.

Gjest gjest1
Skrevet

inne kan man brett spill (ala mamory osv) legge puslespill, tegne og male. Gå på skatet jakt (gjemme påske egg)

Tror det viktigste er at dere er samme på hytet tur.. Ungen synes sikekrt det er stas å ha mamma og pappa "for seg selv" hele dagen ;)

Skrevet

Tre barn bør da fint klare å aktivisere seg selv... bare å ta med litt leker og spill, tegnesaker o.l. så klarer de seg nok meget bra... men påskeeggjakt er et must i påsken mener nå jeg...

Skrevet

Hmm... Kanskje de er for små til det, men jeg pleide å lage adjektivhistorier. Jeg lagde en ferdig historie, men levnet åpenrom for adjektiver. Så er det hver sin tur å si et adjektiv, og du fyller inn etter hvert. Dette har jeg gjort med mange barn (men husker ikke alder), og de fleste synes det er ganske gøy å høre historiene etterpå. Det er spesielt artig hvis det er en historie om dere.

eks:

Det var en gang mamma, pappa, venn1, venn2 og barna deres barn1, barn2 og barn3 skulle på påskeferie. De skulle reise til en _______ hytte på et sted som het noe så _______ som [plassen dere skal til]. Den ______ mammaen hadde tenkt å lage en ______ skattejakt, og gjemme alle de ______ påskeeggene som var fylt med ________ godterier.

osv..

En annen lek vi pleide å leke da vi var små var at vi skrev alle bokstavene i alfabetet på lapper, og la i en skål (kanskje greiest å droppe x, z, c, og lignende bokstaver som er vanskelige). Så var det om å samle flest lapper. Reglene er slik:

Den som begynner sier f.eks.

"Si en kjøkkenting på bokstaven... [her trekker man en bokstav fra skålen uten å se hvilken] V! (f.eks. visp)

Den første som klarer det, får bokstaven, og er neste til å velge tema. Her kan man jo variere vanskelighetsgraden veldig, også. Farger, dyr, mat, klær, møbler, osv. De voksne kan jo selvsagt gjøre seg litt "dummere" enn de er, siden voksne som regel er mer snartenkt enn barn. Da jeg var liten hadde de eldre søsknene mine et handikap, slik at jeg skulle ha en sjangs, som regel at de måtte vente f.eks. 10 sekunder før de fikk lov å svare.

ellers har vanlige inneaktiviteter i påsken hos oss vært:

-høytlesning fra bøker

-tegne

-male

-stikke hull øverst og nederst på egg, blåse ut "innmaten", skylle, la tørke. Mal på dem. Brekk av en liten bit av en fyrstikk. knyt på sytråd. stikk fyrstikken inn i hullet øverst på egget, og voila - klar til å henges opp ;)

-yatzy

-Ludo

-stigespillet

-andre brettspill

Uteaktiviteter:

-ake med akebrett

-gå på ski

-isfiske (pilkestenger tror jeg ikke koster mer enn 30 - 40 kr)

-grave snøhule

-bygge snøborg

-lage snølykter

-snøengler

-en lek som het "skomakern". Nå når jeg er eldre skjønner jeg ikke helt poenget med den, men den var kjempepopulær da vi var små.

Tråkk opp en spiral i snøen. I midten er liksom skomakerens butikk. De som er med må stille seg i kø ytterst i spiralen. Førstemann går inn, (ikke lov å "hoppe fra en ring til en annen", hvis dere skjønner hva jeg mener, man må gå hele veien inn i spiralen. Innerst står skomakeren. Når man kommer dit skal man "kjøpe" et par sko, men ikke ha penger til å betale. Så skal man prøve å løpe hele veien ut av spiralen uten at skomakeren tar deg igjen. Hvis skomakeren klarer å ta deg må du være skomaker. Hvis ikke er det nestemanns tur å gå å kjøpe sko.

Litt rar lek, egentlig, men vi syntes den var kjempemorsom da vi var 4-5 år.

*tenke*

Kommer ikke på flere leker, men jeg skriver inn mer hvis jeg kommer på flere! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ute:

Lag hopp

Akebakke

SNøhule / tunnel

Snølykter

Snø engler

Skiløype m/ hindringer

Inne:

PÅske egg jakt

Male påske egg, lage påskepynt

Ludo

Yatzy

Tegne/male

Lego bygging

Tre barn i den alderen underholder seg mye med hverandre.. og de finner kjapt ut hva de syns er gøy og ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...