Nesly Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Ja...vi er gift, eier hus sammen og tre barn. Vi har felles økonomi, men er usikker om jeg trives med utgiftsfordelingen vår. Han betaler: -Huslånet -Strømregning -Forsikring -mesteparten av drivstoff ...så er det omtrent tomt. Jeg betaler: -Billånet -All maten -Studielånet - Telefonabbonement til ungene -Fritidsaktiviteter og klær til ungene -Alle gaver Jeg er også alene om ansvar for å sette av penger til sparing til ferie f.eks Ulempen er at siden han ikke har så mye igjen etter faste utgifter er betalt må jeg stå for matinnkjøp og får den "byrden". Han sier han kan handle, men da må jeg spør ham, skrive handlelapp og vippse. Det går jo, men er styrete. Han vil ikke at vi skal ha felleskonto med trekk for huslånet da han syns det er greit som vi har det. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Da hadde jeg heller satt alt inn på en konto og trukket alle regninger derifra. Det som er igjen deler dere. Anonymkode: cf50e...668 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Vi setter lik som inn på regningskonto hver måned - alle regninger betales fra den. Vi setter en sum på matkonto, en sum til sparing, en sum til ferie. Det som er til overs er vårt eget. Vi har lik sum med lommepenger. Anonymkode: add7d...2d6 3
Sniff76 Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Hva jeg tenker, er at dette var veldig klønete og unødvendig vanskelig 😅 Vippse ham for at han skal ha råd til å kjøpe mat🫣 Du skriver at han ikke vil ha felles regningskonto til trekk av huslånet, men kan du få ham med på en felles regningskonto til alt annet? Alle fakturaer betales derfra, begge har bankkort som er knyttet til kontoen og kan handle mat osv. Begge setter penger inn på kontoen når lønn kommer. Eller kontoen kan være lønnskontoen til en av dere og den andre har blitt disponent på kontoen, for å slippe å ha 3 vanlige bankkontoer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Siden dere er gift og har barn, tenker jeg at dere begge setter inn 80% av hva dere hver tjener inn på felles konto, og alt av utgifter inkl. mat går ut fra denne konto'n. Du betaler eget studielån. Skulle det være penger igjen hver måned, går dette til felles bufferkonto hvis bilen må på verksted eller kjøleskapet ryker. Anonymkode: 8c2ff...cbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Ikke gift, men samboer. Her deler vi 50/50, vi har til vanlig tilnærmet lik lønn, jeg får overført halvparten av husleia og sender vippskrav for strømregningen, vi har en felles matkonto. Nå er hen på AAP, så i år er det jeg som står for alt av utgifter til ferien, samt. omtrent alt av lommepengene. Det er fordi jeg gjerne vil på utenlandsferie, og hen ikke har råd, så da tar jeg det denne gangen. En annen gang er det kanskje hen som må stå for å dekke mer av utgiftene. Anonymkode: 309bd...820
Fru Uperfekt Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Nesly skrev (19 minutter siden): Ja...vi er gift, eier hus sammen og tre barn. Vi har felles økonomi, men er usikker om jeg trives med utgiftsfordelingen vår. Han betaler: -Huslånet -Strømregning -Forsikring -mesteparten av drivstoff ...så er det omtrent tomt. Jeg betaler: -Billånet -All maten -Studielånet - Telefonabbonement til ungene -Fritidsaktiviteter og klær til ungene -Alle gaver Jeg er også alene om ansvar for å sette av penger til sparing til ferie f.eks Ulempen er at siden han ikke har så mye igjen etter faste utgifter er betalt må jeg stå for matinnkjøp og får den "byrden". Han sier han kan handle, men da må jeg spør ham, skrive handlelapp og vippse. Det går jo, men er styrete. Han vil ikke at vi skal ha felleskonto med trekk for huslånet da han syns det er greit som vi har det. Hva tenker dere? Dere har ikke felles økonomi Vi har felles, alt går fra en konto og vi har like mye til dill hver 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Kredittkort til dagligbruk som betales fult ut hver mnd. Den som har penger på konto til å dekke alt betaler. Vi har ikke mine og dine penger. Skjønner ikke hvorfor gifte har mine og dine penger. Så vi har ingen fast fordeling. Anonymkode: a61ff...3c2
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kredittkort til dagligbruk som betales fult ut hver mnd. Den som har penger på konto til å dekke alt betaler. Vi har ikke mine og dine penger. Skjønner ikke hvorfor gifte har mine og dine penger. Så vi har ingen fast fordeling. Anonymkode: a61ff...3c2 Vi har "delt" efaktura. Så vi får opp hverandres faktura. Så er samme med vanlige regninger, vi bare tar ansvar for dem. og har en dag pr mnd vi går gjennom og sjekker at vi er asur med alt. (også sparing) Anonymkode: a61ff...3c2
Nesly Skrevet 6. august Forfatter #10 Skrevet 6. august Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden): Dere har ikke felles økonomi Vi har felles, alt går fra en konto og vi har like mye til dill hver Vi har jo det, bare ikke felles konto. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Nei dette hadde jeg aldri akseptert. Han lemper det tredje skiftet over på deg, med unnskyldning om at han "kan ikke, for har ikke penger" og trekker på skuldrene. Dere må finne en fordeling som gjør at han kan ta sin del av det tredje skiftet. Hvis han ikke vil ha felles konto, så får dere heller gjøre det slin ar du betaler huslånet slik at han frigjør midler til å handle mat og klær til barna. Eventuelt kan du gi ham disposisjonsrett og et betalingskort som går til din egen konto (evt opprette en separat konto til dette). Da kan han ikke trekke på skuldrene og hevde at han ikke kan handle i alle fall. Anonymkode: 339d8...556 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Nesly skrev (1 minutt siden): Vi har jo det, bare ikke felles konto. nei dere har ikke det. Dere driver med fordeling. Felles økonomi betyr at man har full tilgang til hverandres penger. Ikke nødvendig å vippse mellom. Anonymkode: a61ff...3c2 2 3
Fru Uperfekt Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Nesly skrev (2 timer siden): Vi har jo det, bare ikke felles konto. Ikke når dere ikke har full oversikt, og din mann etter dine ord sitter igjen med lite og du nok til å spare
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Her går all inntekt inn på en konto hvor alt av regninger blir trekt fra. Og så fører vi over e sum som går til mat, bensin og annet vi trenger. Altid hatt det slik Anonymkode: 1a68b...e1e
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august Vi setter inn lik sum på regningskonto. Vi har 2 kredittkort som vi handler mat med, som betales fra den kontoen. Enkelt og greit. Anonymkode: 301e5...464 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august Har felles økonomi, begge har tilgang til hverandres kontoer. Er den ene blakk, overføres penger enkelt fra den andres konto i nettbanken. Stortsett jeg som handler mat da, men det har bare blitt slik i løpet av årene. Anonymkode: 57b16...f31 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august Vi har også fordelt regningene mellom oss. Jeg får de kommunale avgiftene (sendes automatisk til eldste eier) og strømregningen. Mannen har best forsikringsvilkår, så han er ansvarlig for forsikring. Andre regninger er mer private, som treningsavgift og medlemskontingent, og vi betaler for oss selv. Vi betaler også egne lån, kredittkort og har separate spareavtale. Den som bestiller ferie, betaler. Den som handler mat, betaler. Så lenge begge har penger på konto, har vi ikke behov for noen annen ordning. Da vi var yngre, og der var lite igjen på konto, snakket vi nok mer om hvem som skulle betale hva for å unngå at den eneste konto ble tømt. Jeg har aldri sett et behov for konto som begge disponerer eller regningskonto. Anonymkode: b6ec8...172
AnonymBruker Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august Her kommer all inntekt inn på en felles regnings/lønnskonto, en konto vi begge disponerer. Også går alt av utgifter herifra! Og vi har hver vår brukskonto som vi får «lommepenger» på, en fast sum i mnd fra regningskontoen, disse pengene kan vi bruke som vi vil. Fungerer helt supert for oss! Dette er for meg felles økonomi. Ikke når man ikke vet hva som kommer inn og hva den andre har! Her har vi begge to full oversikt. Anonymkode: d1d2c...d6e
AnonymBruker Skrevet 6. august #19 Skrevet 6. august dere har jo ikke felles økonomi? Vi setter et beløp inn på regningskonto hvor alle regninger blir trekt fra (lån, forsikringer, mitt studielån, strøm, barnehage, mobilregninger osv). Så har vi en matkonto, hvem som handler varierer. Sparekonto , bufferkonto og sparekontoer til barna, der fordeles litt forskjellige summer. Vi har begge tilgang til alle kontoer. Høres ut som dere gjør det litt trøblete. Hvorfor vil han ikke at lånet skal trekkes fra felles konto?? Det hadde jeg stussa på🤔 Har du tilgang til alle kontoer? Anonymkode: 87bb9...679
AnonymBruker Skrevet 6. august #20 Skrevet 6. august Vi har det likt, og det funker. Hver våre lønnskontoer, med hver våre trekk. Han; lånet, alle faste regninger. Jeg; sparing (tilsvarer omtrent lånet), og er stort sett den som ukeshandler og slikt. Ellers drar vi kortet om hverandre. Anonymkode: 2a98e...765
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå