Gå til innhold

Jeg vil selge huset pga sykdom, mannen nekter han mener det tar fra barna barndommen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et stort hus, med tilhørende stor hage, asfaltert innkjørsel og stor garasje. Det er på mange måter drømmehuset til mannen, selvom det er et helt vanlig hus i område her. Vi har et boliglån på nesten 3,2 millioner og er et par i begynnelsen av 30 årene. Vi har bodd her i 5 år. Eldstemann går på skole her og yngste i barnehagen. Barna stortrives. Men jeg har dessverre blitt syk, og har vært sykemeldt fra jobb i snart ett halvt år. Det er snakk om somatisk sykdom, som er kronisk og behandlingen har variert effekt. Jeg er der at jeg vil selge huset og kjøpe noe billigere, ser for meg en leilighet, både lettstelt og praktisk. Barna vil fortsette å gå på samme skole og barnehage, de leilighetene jeg ser etter er i skolekretsen. Jeg vet ikke om jeg noen gang vil greie å være i 100% jobb igjen noen gang, det kan hende jeg ender opp på arbeidsavklaringspenger og får betydelig lavere lønn enn nå. Da er det betryggende og viktig å ha lave utgifter i form av lite boliglån. Min mann mener derimot at det er unødvendig å selge huset, for dette vil gå seg til og at jeg kommer til å bli frisk og deretter angre på at jeg flytta til leilighet fra hus. Han mener også at dette er veldig negativt for barna våre, fordi det er mye bedre for dem å vokse opp i hus. Jeg ser ikke helt ulempen med å bo i leilighet, så lenge ungene har hvert sitt rom, det vil de ha. Det eneste vi vil mangle er hagen og kjellerstua samt gjesterommet. Men ser ikke helt at det skaper noen ulemper for barna. Jeg har selv vokst opp i leilighet, vi bodde i en 4-roms i Oslo, jeg og søsteren hadde hvert vårt rom og det var veldig fint. Mannen vil at barna skal vokse opp i hus, han mener også at det kan være stigmatiserende for ungene, hvert fall eldste som går på skolen at foreldrene flytter fra hus til leilighet. 

Vi blir ikke enige her, og jeg vet ikke hva som er riktig. Hva tenker dere? Hvem har rett? 

Anonymkode: 3eaa1...fe5

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig tidlig å ta en slik avgjørelse? Jeg har flere kroniske sykdommer, varierende effekt av behandling gjennom 10 år. 
Jeg har ikke gitt opp håpet for å bli frisk, selger heller ikke hjemmet til barna våre før vi absolutt må. 

Anonymkode: 04c12...e33

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det rimeligere rekkehus eller tomannsboliger?

Anonymkode: ade12...0b3

• Liker 2
Skrevet

Du skriver ikke hvilken sykdom, men det er ikke alt som går seg til, og dersom du blir værre står han alene med alt vedlikehold stell utenfor huset osv, han kan risikere å slite seg ut å bli syk selv  å da må dere selge unna uansett 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge mannen mener han orker dvt vedlikehold alene om du ikke kam bidra så mye er jeg enig med mannen. Mye enklere å hs stor plass, hage osv med barn 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Du får jo ikke noe billigere hus til under 3 millioner til deg og din familie. Og med 2 barn ville jeg ikke gått ned i kvadratmeter 

Kort...hvor myr går inn vær mnd ( på dere begge,) og hvor mye går ut?

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo veldig lite lån, tjener dere lite siden du blir så bekymret for økonomien? 

Jeg tenker at du har litt panikk nå og at det er en reaksjon på dårlige nyheter om helsen. Jeg ville ikke tatt noen sånne drastiske valg nå men kanskje snakket med fastlegen om du kan bli henvist til noen å snakke med om dette. Det er jo en stor sorg å vite at man ikke kan jobbe mer, blir syk resten av livet osv. 

Hvis dere ser på sikt at det blir for mye for mannen alene (om du er for syk til å bidra din del av husarbeid og vedlikehold) og dere ser at det blir trangt økonomisk så kan dere jo flytte da. Trenger ikke gjøre det nå bare fordi kanskje om. 

Anonymkode: 6b19a...480

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ha en ekstra stue så barna kan ha besøk uten at foreldrene sitter oppi dem er gull verdt! Samme med hage - jeg ser ikke for meg et liv uten mulighet for barna å leke i hengekøyer, med ball, basseng, vannspreder, trampoline. Og også for oss voksnes del. Et halvt år er ikke veldig lenge. Og dere klarer gjerne også å betjene lånet videre på litt lavere inntekt. Her er jeg enig med mannen din. Det er også veldig vanskelig for noen barn med flytting. Det er ikke bare bare!

Anonymkode: bd1d1...479

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi blir ikke enige her, og jeg vet ikke hva som er riktig. Hva tenker dere? Hvem har rett? 

Mannen din har rett.

Du har vært sykmeldt i bare et halvt år. Pust litt med magen nå.

Anonymkode: cdaf7...9fd

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor i et stort hus, med tilhørende stor hage, asfaltert innkjørsel og stor garasje. Det er på mange måter drømmehuset til mannen, selvom det er et helt vanlig hus i område her. Vi har et boliglån på nesten 3,2 millioner og er et par i begynnelsen av 30 årene. Vi har bodd her i 5 år. Eldstemann går på skole her og yngste i barnehagen. Barna stortrives. Men jeg har dessverre blitt syk, og har vært sykemeldt fra jobb i snart ett halvt år. Det er snakk om somatisk sykdom, som er kronisk og behandlingen har variert effekt. Jeg er der at jeg vil selge huset og kjøpe noe billigere, ser for meg en leilighet, både lettstelt og praktisk. Barna vil fortsette å gå på samme skole og barnehage, de leilighetene jeg ser etter er i skolekretsen. Jeg vet ikke om jeg noen gang vil greie å være i 100% jobb igjen noen gang, det kan hende jeg ender opp på arbeidsavklaringspenger og får betydelig lavere lønn enn nå. Da er det betryggende og viktig å ha lave utgifter i form av lite boliglån. Min mann mener derimot at det er unødvendig å selge huset, for dette vil gå seg til og at jeg kommer til å bli frisk og deretter angre på at jeg flytta til leilighet fra hus. Han mener også at dette er veldig negativt for barna våre, fordi det er mye bedre for dem å vokse opp i hus. Jeg ser ikke helt ulempen med å bo i leilighet, så lenge ungene har hvert sitt rom, det vil de ha. Det eneste vi vil mangle er hagen og kjellerstua samt gjesterommet. Men ser ikke helt at det skaper noen ulemper for barna. Jeg har selv vokst opp i leilighet, vi bodde i en 4-roms i Oslo, jeg og søsteren hadde hvert vårt rom og det var veldig fint. Mannen vil at barna skal vokse opp i hus, han mener også at det kan være stigmatiserende for ungene, hvert fall eldste som går på skolen at foreldrene flytter fra hus til leilighet. 

Du kan jo gi han en forespeilet økonomisk endring fra du har vært sykmeldt i 52 uker, 66% av din nåværende lønn vil jeg tro kanskje holder. Hvordan vil dere klare dere med dette? 

Ellers så tipper jeg du kanskje gjør veldig mye mer hjemme enn han og derfor tenker praktiske løsninger da du allerede nå ikke orker alt husarbeidet mm hjemmet. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

N

Jeg er i samme situasjin so  deg og jeg forstår deg vemdig godt. Man kjenner på en enorm usikkerhet for den økonomiske fremtiden, fremtiden for sin egen fysiske og psykiske helse (blir man ufør, jobbidentitet osv), mulighet til å følge opp barna og ta sin "del" av familien as. 

Anonymkode: bf468...702

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er mer negativt for barna om dere utsetter flytting og du plutselig blir dårligere, også blir det hastverk med å flytte. I tillegg til at de gjerne opplever at du blir dårligere og mye endringer samtidig. 

Et alternativ er et mindre rekkehus eller leilighet i første etasje med hage. Eller kan dere gjøre om en del til utleid slik dere kan tjene litt inn?

Selv om dere kan få det til å gå rundt på aap og evt uføretrygd, hva hvis mannen plutselig blir syk i fremtiden også? 

Anonymkode: 5bc1f...271

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke veldig høyt lån. Om det kniper hadde jeg beholdt huset og heller bare betalt renter og ikke avdrag, eventuelt forlenget nedbetalingstiden. Det vil antakelig lønne seg på sikt og ikke minst sikre mye bedre livskvalitet for alle når barna blir tenåringer. Uansett kan dere ta det valget om dere skulle få dårlig råd om 6 måneder / når du ev går over på Aap. 

Anonymkode: e37dd...9e3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med mannen, og syns det var veldig tidlig og ta et slikt dramatisk valg. Flytting er jo i tillegg et stort arbeide og vil kreve veldig mye av deg. Jeg er ufør og betjener selv alene  lån på 2 mill. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din.

Anonymkode: 14399...598

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om dere kan få det til å gå rundt på aap og evt uføretrygd, hva hvis mannen plutselig blir syk i fremtiden også? 

Anonymkode: 5bc1f...271

Selge først når økonomien krever det og kanskje få med seg en fin prisoppgang?

Anonymkode: cdaf7...9fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo balanseres mot hvor mye hodebry det vil gi deg og et realistisk blikk på økonomien, men det hadde kostet meg veldig mye å flytte barna fra hus til leilighet. 

Anonymkode: 1f255...68c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok litt tidlig å ta et slikt valg, men jeg forstår både deg og mannen din. 
Men dere kan jo bli boende en del år og se hvordan sykdommen utvikler seg. Kanskje blir det ikke slik du forventer. 
Men det som er viktig dersom dere blir boende er at mannen er innforstått med at vedlikehold av hus og hage faller på han eller at dere skaffer hjelp til det. Hvis han tenker at du skal bidra og bruke dine krefter på det, bør dere flytte. Det viktigste er at du har overskudd til barna, om dere bor i hus eller en stor leilighet er egentlig underordnet. 

Anonymkode: c4893...644

• Nyttig 3
Skrevet

Siden du begrunner valget om flytting med økonomisk sikkerhet, så kommer det an på hvor mye mannen din tjener ift betjening av lån. Husk at det er en økonomisk sikkerhet å ha eiendom som stiger i verdi også.

Jeg ville dog vært mer skeptisk til arbeidet det medfører å ha stort hus og hage.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...