Gå til innhold

når du begynte på østrogen, fikk du progesteron samtidig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

voksen kvinne, uten hormonspiral og med livmor:) jeg fikk resept bare på østrogen, legen sa ingenting om progesteron. Det har jeg lest er viktig i tillegg til østrogen. 

Anonymkode: 58d1a...a5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal absolutt ha begge ja. 

Anonymkode: ee998...fc0

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

voksen kvinne, uten hormonspiral og med livmor:) jeg fikk resept bare på østrogen, legen sa ingenting om progesteron. Det har jeg lest er viktig i tillegg til østrogen. 

Ja, det skal du ha når du har livmor. Få resept asap. 

Anonymkode: 451ad...643

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha begge delee ja og helst skal det være utrogestan som du kan velge å enten svelge eller brukt som en stikkpiller vaginalt, det er bedre for kroppen enn de tablettene som har en type progesteron som ikke er bioidentiske.

Anonymkode: 16076...6fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Så utrogestan er bioidentisk? Har du erfaring med å ta østrogen og utrogestan? Hvordan hjalp det deg? Østrogen hjalp på nedstemthet, men føler meg veldig veldig sliten...hjelper utrogestan på det? Føler fastlegen kan lite om dette. Jeg måtte sjøl foreslå å få utrogestan siden jeg går på østrogen. ts :) 

Skrevet

Mener min gynekolog sa det jkke er nødvendig med progesteron hvis man bruker hormonspiral. Hormonspiral frigjlr gestagen og gir beskyttelse som trengs. Kan ha misforstått, men mener det var det hun fortalte meg 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk østrogen og testosteron. Har ikke livmor. Funker fjell 

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du er en transkvinne, så bør du helst ha begge deler. Snakk med legen din hvis du har spørsmål om vurderingen.

Anonymkode: f1e7b...094

AnonymBruker
Skrevet

Synes episode 419 av Synnøve og Vannessa sin podcast var ganske ok mtp informasjon om dette temaet. Anbefales.

Selv om de selvfølgelig ikke navnga alle preparatene, så det er ikke godt å si hva du skal ha. Skummelt om legen ikke vet bedre. Ville gått til gynekolog med slike spørsmål.

Anonymkode: 86e9a...111

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Huldraisør skrev (9 minutter siden):

Mener min gynekolog sa det jkke er nødvendig med progesteron hvis man bruker hormonspiral. Hormonspiral frigjlr gestagen og gir beskyttelse som trengs. Kan ha misforstått, men mener det var det hun fortalte meg 

Ts sier at hun IKKE har hormonspiral. 

Og ja, du må ta en form for progesteron for å beskytte livmor mot kreft. Suppelege som ikke visste dette. Du bør gi feedback med kritikk. 

Anonymkode: 49e24...36d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og ja, du må ta en form for progesteron for å beskytte livmor mot kreft. Suppelege som ikke visste dette. Du bør gi feedback med kritikk. 

Beklager. Leste litt fort. Ja, da er det viktig med progesteron. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Med mindre du er en transkvinne, så bør du helst ha begge deler. Snakk med legen din hvis du har spørsmål om vurderingen.

Anonymkode: f1e7b...094

Hvor stor er sjansen for at TS er transkvinne når hun har livmor, tror du?

Anonymkode: 863fd...af9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes episode 419 av Synnøve og Vannessa sin podcast var ganske ok mtp informasjon om dette temaet. Anbefales.

Selv om de selvfølgelig ikke navnga alle preparatene, så det er ikke godt å si hva du skal ha. Skummelt om legen ikke vet bedre. Ville gått til gynekolog med slike spørsmål.

Anonymkode: 86e9a...111

Takk for tips :) ts

AnonymBruker
Skrevet
Sophie-Ann skrev (1 time siden):

Jeg fikk østrogen og testosteron. Har ikke livmor. Funker fjell 

hvorfor trengte du testosteron?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja skal gi tilbakemelding. Har du erfaring med å ta begge deler? Kan jeg spør om det tok lang tid før bedring? Har altså brukt østrogen i snart et år...uten progesteron. Har lagt på meg 10kg rundt magen, ser ut som en ballong, det er skikkelig trasig. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ja skal gi tilbakemelding. Har du erfaring med å ta begge deler? Kan jeg spør om det tok lang tid før bedring? Har altså brukt østrogen i snart et år...uten progesteron. Har lagt på meg 10kg rundt magen, ser ut som en ballong, det er skikkelig trasig. TS

Hvordan går det med livmorslimhinnen din etter ett år med kun østrogentilskudd? Holder den seg tynn, eller har den blitt tykk? Det er fortykket slimhinne som bør unngås da det kan utvikle seg til kreft.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan går det med livmorslimhinnen din etter ett år med kun østrogentilskudd? Holder den seg tynn, eller har den blitt tykk? Det er fortykket slimhinne som bør unngås da det kan utvikle seg til kreft.

det aner jeg ikke...ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det aner jeg ikke...ts

Det bør du sjekke. Enten hos fastlege eller gynekolog (eventuelt privat). Jeg regner med du ikke lenger har mensen? Når man har mensen blør man jevnlig ut den fortykkede slimhinnen, men etter overgangsalderen gjør man jo ikke det og da kan det oppstå celleendringer og kreft i den fortykkede slimhinnen.
Få det sjekket ut og be om å få enten satt inn hormonspiral eller begynne på gestagenkapsler i tillegg (Utrogestan).

AnonymBruker
Skrevet

Er 37 og fikk både østrogen og progesteron av gynekolog da det ble konkludert med prematur overgangsalder (snart to år siden). Progesteron er veldig viktig. Anbefaler deg å ta kontakt med en gynekolog, de kan nok dette bedre enn flere fastleger. Hormonene mot hodetåke, nedstemthet og sliten kropp, men er ikke 100% enda. 

Anonymkode: 9355a...aea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Åj, østrogen i et år uten progesteron? Hvis du har mistet mensen helt i minst et år pga overgangsalder, så skal du ta en pille progesteron hver dag i tillegg til østrogen. Og østrogen bør tas gjennom huden, ikke i pilleform. Det er tryggest. Dersom du er i en preovergangsalder, og ikke har mistet mensen helt enda, skal man ta progesteron syklusmessig, og legen bestemmer hvordan. Noen får østrogendominans i en periode i den prefasen før man mister mensen helt, og det som da skjer, er at slimhinnen i livmoren blir tykkere og tykkere, uten at man får blødd den ut skikkelig. Blir slimhinnen værende for tykk for lenge, kan det oppstå kreft i livmoren. Derfor må man i sånne tilfeller ta progesteron (provera) for å få blø ut slimhinnen minst hver 3.måned. Men har du blitt sjekket jevnlig det siste året? Har du jevnlig mensen? Du må jo ha østrogendominans når du ikke får progesteron (Utrogestan) i tillegg? Jeg ville kommet meg til gynekolog så fort som mulig for å sjekke slimhinnen, og få riktig hjelp❤️

Anonymkode: 96f6a...567

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...