AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Har noen erfaring med å dele fellesareal med utleier? Altså bad, kjøkken, stue, gang, osv. Det er snakk om ei dame i 60-åra som leier ut, pluss at hennes voksne barn kommer på besøk innimellom. I tillegg skal en annen leieboer også dele fellesarealet. Anonymkode: 4918a...017
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Om man er ca samme alder og livssituasjon, så ser jeg ikke noe problem med det. Anonymkode: 2bfde...1a7
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Hadde jeg aldri orka. Kunne til nød delt stue og kjøkken siden man kommer langt med tv, et lite kjøleskap og en airfryer på rommet. Men bad hadde jeg ikke delt med mange ukjente Anonymkode: a32e4...1c7 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Blir jo et slags kollektiv. Bare ha litt tydelig kommunikasjon vedrørende fellesarealer, plikter og rettigheter på disse, slik at dere som leier ikke ender som besøkende som betaler. Anonymkode: faf67...207 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Jeg gjorde det når jeg bodde på hybel som student, delte bad og vaskerom med utleier. Hatet det. Følte aldri at badet var "mitt" også, men at jeg var på besøk og måtte brukte minst mulig tid der. De kom og banket på døra hvis jeg brukte mer enn ti minutter i dusjen. Ikke fordi de skulle bruke badet selv, men fordi de mente det var unødvendig lang tid i dusjen (når jeg barberte leggene en gang i uka...) Situasjonen deres høres noe annerledes ut siden det er flere som deler på, det blir mer som et kollektiv, og mer likeverdig. Jeg var 18 og bodde hos et par i 60-årene. Anonymkode: de7c5...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Jeg gjorde jo det som student. Ikke med eier, riktignok. Som voksen... nja. Om de var på samme alder, livssituasjon og vi kom godt overens. Har gode venninner jeg sikkert kunne bodd greit sammen med. Men har et helt annet behov for at ting er på min måte, litt egentid, og alt. Bor jo med mannen, og trives med at vi er to her. Men har da også nok plass til at vi ikke er oppå hverandre. Anonymkode: 8f988...24f
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Absolutt ikke, jeg har bodd i kollektiv en gang, men delte bare kjøkken og dusj. (Hadde egen do og rom med liten stuedel.) Var irriterende nok å planlegge dusjing, og å alltid risikere å møte folk på kjøkkenet. Anonymkode: 12956...09a
Hoppetaujenta Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Nei, nei og atter nei. Det er for mye deling og andres rutiner og privatliv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Hvor lenge er det snakk om? Jeg kunne greid det Max i 1 år. Men det hadde vært mye enklere å dele hvis alle 3 hadde vært leietakere, eller hvis utleier hadde bodd der sporadisk pga jobb langt unna. Nå flytter dere inn til ett menneske som har garantert sine fastlåste rutiner og hverdag. Fordelen er at dere er to innflyttere. Må også ta med at dere er på to vidt forskjellige stadier i livet. Det kan påvirke leieforholdet både positivt og negativt. Jeg mistenker mest negativt. Du kommer garantert til å føle deg som gjest i et annet sitt hjem. Anonymkode: 643fb...14a
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august Høres ut som mitt verste mareritt, så er et nei fra meg Anonymkode: 3b4db...c27 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august Mitt verste mareritt også. Hadde aldri falt meg inn en gang. Anonymkode: 09ee4...24c 1
GammelKaktus Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august Det høres helt jævlig ut, men nå liker jeg å være alene med mine der jeg bor og ha kontroll på hvem som kommer og går der jeg bor, men noen ELSKER jo slikt. Har en venninne som flyttet i kollektiv når barna ble voksne nå og hun elsker det...men så er hun ekstremt ekstrovert. Altså du blir jo da boende med noen som du ikke kjenner og du vet ikke hva slags hygiene de har, spesielt på kjøkkenet...nei for meg hadde det vært grusomt.
Daisy-love Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august Tja. Jeg vet jo om folk som gjør det sånn. En eier, og leier ut rom og bor sammen. Forskjellen er å være i 60-årene og ha sitt mønster, også kommer en inn som leietaker og «forstyrrer» det. Klart fordel at dere er to som flytter inn, men hadde villet snakket om regler og forventninger før jeg skrev under kontrakt. Hvor gammel er du? Prøvde å se i tråden, men ser ikke noe om det.
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august Du kommer til å bli mest sittende inne på rommet ditt. Det høres fint ut med fellesareal, men i praksis så kan du kun bruke kjøkken og bad når det er absolutt nødvendig. Du vil føle deg som en inntrenger om du setter deg i stua, så finn deg heller et annet sted å bo. Et kollektiv kan fungere når alle er i nogenlunde samme alder og livsfase, men det er noe helt annet å flytte inn i leiligheten til en dame i 60-årene som må leie ut for å få økonomien til å gå rundt. Anonymkode: 1a4ed...966
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august TS her. Dame på 23 år. Er på jakt etter et billig sted. I annonsen står det at jeg må dele fellesareal (bad, kjøkken, stue, gang, osv.) med utleier, hennes tre voksne barn og en annen leieboer. Vi blir altså seks personer totalt. Anonymkode: 4918a...017
Traktor Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her. Dame på 23 år. Er på jakt etter et billig sted. I annonsen står det at jeg må dele fellesareal (bad, kjøkken, stue, gang, osv.) med utleier, hennes tre voksne barn og en annen leieboer. Vi blir altså seks personer totalt. Anonymkode: 4918a...017 Hvor stor er egentlig denne boligen? Høres helt uaktuelt ut for meg i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): TS her. Dame på 23 år. Er på jakt etter et billig sted. I annonsen står det at jeg må dele fellesareal (bad, kjøkken, stue, gang, osv.) med utleier, hennes tre voksne barn og en annen leieboer. Vi blir altså seks personer totalt. Anonymkode: 4918a...017 Ikke gjør det, TS. For din egen skyld, og din egen trivsel. Finn noe annet. Anonymkode: 09ee4...24c
Vegglampe Skrevet søndag kl 15:52 #18 Skrevet søndag kl 15:52 AnonymBruker skrev (20 timer siden): TS her. Dame på 23 år. Er på jakt etter et billig sted. I annonsen står det at jeg må dele fellesareal (bad, kjøkken, stue, gang, osv.) med utleier, hennes tre voksne barn og en annen leieboer. Vi blir altså seks personer totalt. Anonymkode: 4918a...017 Det der høres skrekkelig ut! Du og den andre leieboeren blir skygge i deres hjem. Det kommer til å bli utrivelig. De (mor og tre barn) er hjemme, dere vil føle dere skvist bort. Det bør være vanvittig billig hadde jeg skulle orke noe sånt!
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:20 #19 Skrevet søndag kl 19:20 Ikke gjør det, TS. Finn deg heller noe annet, heller en bitteliten hybel eller et annet rom i et "normalt" kollektiv enn det der. Jeg leier nå og deler bad og inngang med utleier, selv om det er fint med billig leie som jeg har, så synes jeg det er grusomt "bare" å dele bad & gang (+ utearealer/hage). Det blir rett og slett for tett på utleier. Det føles ikke som mitt hjem sånn egentlig, og det på tross av at jeg har egen stue og kjøkken. Siden jeg ikke eier, og det er den andre personen som er eier & utleier, så føler jeg meg litt sånn powerless faktisk. Går ofte på nåler i det som skal føles som et godt og trygt "mitt sted". Jeg ser etter andre muligheter selv ... Vil heller betale mer leie enn å ha det sånn. Et hjem skal være et fristed. Har forståelse for at leiemarkedet er tøft om dagen, forøvrig, så skjønner at du vurderer det, men ... Anonymkode: 976cd...74e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå