Gå til innhold

Hvem stoler man på? Fastlege, psykiater eller Trygg Mammamedisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid. Står på Venlafaxin. Min fastlege er elendig, men jeg spurte hva han mente om den medisinen i svangerskap. Han sier nei, og sier at jeg må seponere. Jeg ber om henvisning til dps, da lege der satte meg på Venlafaxin grunnet fødselsdepresjon. 

Fikk snakke med en psykiater som sier at medisinen må seponeres. Denne psykiateren mener og at søvn ikke er viktig, så jeg vet ikke om jeg stoler på han. ( Kjenner han litt via jobb, han har sagt dette om søvn i jobbsammenheng ). 

Så spør jeg Trygg Mammamedisin. Som sier at det ikke er holdepunkter for å si at dette er farlig, som sier at flere 1000 kvinner har båret frem friske barn med Venlafaxin i svangerskap, og som sier at dette går fint ann å bruke i svangerskapet. 

Hvem skal man høre på?!

Anonymkode: cffd6...c75

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det noen år siden jeg gikk gravid, men både lege, psykiater og sykehus sa at det ikke var noe problem med venlafaxin under svangerskapet dersom man hadde behov for det. Det blir vel litt å veie hva som er fordeler og ulemper.

Anonymkode: c89d3...cd3

Skrevet

Jeg hadde holdt meg til trygg mamma-medisin. En fastlege og en psykiater er ikke apotekteknikere. På de fleste medisiner vil det alltid stå "ikke bruk under graviditet og amming", og det er hovedsakelig for å unngå saksøking. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet ville jeg stolt på trygg mammamedisin. 

Anonymkode: 90d73...d42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trygg mammamedisin.

Anonymkode: 9566a...f99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å stole på erfaren fastlege fremfor relis/trygg mammamedisin. Man tar enorme sjanser med medisiner i svangerskapet og man ser at barn i dag både har mer adhd/autisme-diagnoser, astma og andre psykiske lidelser som ungdom. Det er mange grunner til økningen, men tenker at flere er sårbare for det når mor tar sterke medisiner.

Jeg tenker det er dumt å regne med at det ikke har noe virkning på babyen i mage når alle medisiner med virkning har bivirkning.

Men så er det så klart forskjell. Noen medisiner MÅ man ta og kan ikke seponeres under graviditeten. Andre, som adhd-medisiner og medisiner for lettere psykiske lidelser er det mange måter å jobbe på for å lette symptomene under graviditeten. Kosthold, tilrettelegging, søvn, aktivitet, samtaler osv. 

Anonymkode: c6fa2...404

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg valgte å stole på erfaren fastlege fremfor relis/trygg mammamedisin. Man tar enorme sjanser med medisiner i svangerskapet og man ser at barn i dag både har mer adhd/autisme-diagnoser, astma og andre psykiske lidelser som ungdom. Det er mange grunner til økningen, men tenker at flere er sårbare for det når mor tar sterke medisiner.

Jeg tenker det er dumt å regne med at det ikke har noe virkning på babyen i mage når alle medisiner med virkning har bivirkning.

Men så er det så klart forskjell. Noen medisiner MÅ man ta og kan ikke seponeres under graviditeten. Andre, som adhd-medisiner og medisiner for lettere psykiske lidelser er det mange måter å jobbe på for å lette symptomene under graviditeten. Kosthold, tilrettelegging, søvn, aktivitet, samtaler osv. 

Hvordan tenker du at en enkelt erfaren fastleges kunnskap kan overstyre eksperter som relis og trygg mammamedisin? En fastlege er ikke i kontakt med nok gravide pasienter til at han/hun kan uttale seg om noe som er statistisk signifikant. You do You, selvfølgelig, men dette her blir synsebasert og ikke vitenskapelig forankret. 

Anonymkode: e187b...f9e

• Nyttig 3
Skrevet

Trygg mammamedisin. Det er drevet av RELIS, som også er dit legen skal henvende seg når de er usikre (eller tar feil). 

Fastlegen har jo strengt tatt ikke peiling, det er ikke forventet heller. Psykiateren har vel heller ikke svangerskap og medisiner som sitt fagfelt. RELIS er eksperter på dette, og er alltid føre var, så når de gir grønt lys for noe er det ansett som ganske trygt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg valgte å stole på erfaren fastlege fremfor relis/trygg mammamedisin. 

Det ville ikke jeg gjort. Fastlegen har ikke peiling, og de skal egentlig kontakte Relis i slike tilfeller. Det er ikke forventet at en fastlege skal ha innsikt i slike ting, det er jo grense for hvor mye kunnskap og forskning de kan ha inngående kjennskap til. Derfor har vi Relis (Trygg mammamedisin). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tryggmammemedisin og relis 100%. Mine fastleger (i flertall) feilbehandlet meg når jeg gikk gravid, begge gangene. Har inntrykk av at de ikke har særlig peiling på svangerskapsrelaterte ting.

Anonymkode: 254cc...265

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er gravid. Står på Venlafaxin. Min fastlege er elendig, men jeg spurte hva han mente om den medisinen i svangerskap. Han sier nei, og sier at jeg må seponere. Jeg ber om henvisning til dps, da lege der satte meg på Venlafaxin grunnet fødselsdepresjon. 

Fikk snakke med en psykiater som sier at medisinen må seponeres. Denne psykiateren mener og at søvn ikke er viktig, så jeg vet ikke om jeg stoler på han. ( Kjenner han litt via jobb, han har sagt dette om søvn i jobbsammenheng ). 

Så spør jeg Trygg Mammamedisin. Som sier at det ikke er holdepunkter for å si at dette er farlig, som sier at flere 1000 kvinner har båret frem friske barn med Venlafaxin i svangerskap, og som sier at dette går fint ann å bruke i svangerskapet. 

Hvem skal man høre på?!

Anonymkode: cffd6...c75

Tryggmamma medisinen 

Anonymkode: 12549...4fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan tenker du at en enkelt erfaren fastleges kunnskap kan overstyre eksperter som relis og trygg mammamedisin? En fastlege er ikke i kontakt med nok gravide pasienter til at han/hun kan uttale seg om noe som er statistisk signifikant. You do You, selvfølgelig, men dette her blir synsebasert og ikke vitenskapelig forankret. 

Anonymkode: e187b...f9e

NoaideBiehtar skrev (5 timer siden):

Det ville ikke jeg gjort. Fastlegen har ikke peiling, og de skal egentlig kontakte Relis i slike tilfeller. Det er ikke forventet at en fastlege skal ha innsikt i slike ting, det er jo grense for hvor mye kunnskap og forskning de kan ha inngående kjennskap til. Derfor har vi Relis (Trygg mammamedisin). 

Leste dere hvorfor? Selv om Relis sier det er trygt betyr det ikke at det er det. Hvordan kan man forske på at økning av visse sykdommer skyldes gravides medisinbruk? Det er nesten umulig.

Fastlegen min var svært dyktig og  var over 70 år (lang erfaring). Hadde spesialisering i indre medisin.

Jeg tenker at erfarne leger er skeptiske av en grunn og jeg ville vært mye mer skeptisk til leger som stoler blindt på Relis uten å sjekke opp i hvorfor de mener det er trygt. Kanskje forskningsgrunnlaget ikke er så bra som man skulle tro.

Det er også merkelig at medisiner for lettere psykiske plager skal være førstevalg under graviditeten. Det bør være andre tiltak som settes igang og medisiner bør være sist utvei. Uansett hva Relis sier.

AnonymBruker
Skrevet

Bedre forklart: Relis anser medisinen trygg på grunnlaget som er per i dag. Men vi har ikke full forståelse for hvordan alle mekanismer i kroppen fungerer. Alle medisiner har bivirkninger. I svangerskapet så er det ekstra viktig å være påpasselig. Er det ikke merkelig at man skal holde seg unna en rekke matvarer i Norge (og ikke minst forskjell mellom Norge og de andre skandinaviske landene), men sterke medisiner som antidepressiva anses som trygt? Jeg har til og med hørt om de som går på adhdmedisin under svangerskapet. De har sikkert trengt det, men kanskje annen hjelp og tilrettelegging hadde fungert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste dere hvorfor? Selv om Relis sier det er trygt betyr det ikke at det er det. Hvordan kan man forske på at økning av visse sykdommer skyldes gravides medisinbruk? Det er nesten umulig.

Fastlegen min var svært dyktig og  var over 70 år (lang erfaring). Hadde spesialisering i indre medisin.

Jeg tenker at erfarne leger er skeptiske av en grunn og jeg ville vært mye mer skeptisk til leger som stoler blindt på Relis uten å sjekke opp i hvorfor de mener det er trygt. Kanskje forskningsgrunnlaget ikke er så bra som man skulle tro.

Det er også merkelig at medisiner for lettere psykiske plager skal være førstevalg under graviditeten. Det bør være andre tiltak som settes igang og medisiner bør være sist utvei. Uansett hva Relis sier.

Relis legger alltid frem forskningsgrunnlaget så en fastlege kan nesten ikke "blindt stole på" Relis uten å sjekke opp i hvorfor - det følger med å sjekke opp med Relis. 

Jeg ville ikke stolt på en fastlege som faktisk ikke sjekker forskningen via Relis men som bare synser i vei basert på pakningsvedlegget og egen ufaglige overbevisning. 

Hvis det ikke finnes tilstrekkelig forskning slik at det er umulig å svare på, så vil Relis fraråde medisinen. Men mye medisin er det forskning på, fordi det av og til er farligere å ta mor av medisinen, enn å seponere. Og slik får man over mange år et godt datagrunnlag til å vurdere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bedre forklart: Relis anser medisinen trygg på grunnlaget som er per i dag. Men vi har ikke full forståelse for hvordan alle mekanismer i kroppen fungerer. Alle medisiner har bivirkninger. I svangerskapet så er det ekstra viktig å være påpasselig. Er det ikke merkelig at man skal holde seg unna en rekke matvarer i Norge (og ikke minst forskjell mellom Norge og de andre skandinaviske landene), men sterke medisiner som antidepressiva anses som trygt? Jeg har til og med hørt om de som går på adhdmedisin under svangerskapet. De har sikkert trengt det, men kanskje annen hjelp og tilrettelegging hadde fungert?

Hva har du imot antidepressiva? Hva får deg til å mene at det er en sterk medisin som forårsaker autisme og adhd? Har du lest deg opp på medisinen?

Når det gjelder denne typen medisiner, så ser man på nytte-risiko. En umedisinert psykisk lidelse kan gi alvorlige konsekvenser for barnet, deriblant prematur fødsel. Der blir for enkelt å si at man skal prøve andre ting, for psykisk sykdom utgjør i mange tilfeller en større risiko enn medisinen i seg selv. Og for noen er medisinering nødvendig resten av livet. 

Årsaken til økning i adhd og autisme i dag kan skyldes at vi har mer kunnskap og fanger opp disse barna i større grad enn tidligere. Å ha autisme på for eksempel 70-tallet ble omtalt som «åndssvak». I tillegg viser også forskning at høy alder hos far har betydning for sannsynligheten av autisme. Og gjett hva? Alderen for en gjennomsnittlig førstegangsfar har gått oppover og er nå på over 30 år. I tillegg putter vi i oss e-stoffer, hudpleieprodukter og drikker ekstra lett melk - vet vi om dette kan påvirke sannsynlighet for sykdom hos barn? Det er mange ting som har vært i endring de siste 20-30 årene, ikke bare medisinbruk hos mor. 

Du kan ikke dra ut statistikk og synse og mene utifra det, og konkludere slik du gjør. Her er mange omstendigheter rundt. 

Anonymkode: 4097d...7b3

• 1 måned senere...
Skrevet

Fastlegeb min ville ha meg til å blande så mange medisiner (kvalmestillende) at han på apoteket frarådet meg deg sterkt. Jeg hørte på han for jeg er naturlig skeptisk til å bruke mye reseptmidler under graviditet. Tar ikke paracetter engang 🤰🏼🙆🏼‍♀️

Anonymkode: 04324...5cf

Skrevet

Min erfaring er også at fastlegen ikke har peiling. Måtte til slutt printe ut info fra Relis for å få resept på en medisin som er ansett som helt trygg selv om man ammer (skulle også gå på en lav dose). Dette var mot migrene som gjorde at jeg knapt klarte å ta meg av min egen baby. Men med medisinen fikk jeg nesten ingen anfall og et helt nytt liv. Fordi fastlegen ikke gav meg gode svar tok det meg flere uker å få begynt på medisinen og far måtte ta over permisjonen i den perioden.

Anonymkode: e3283...1d6

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk gravid i 2020 påsto vikar legen min (mann 70+) at det ikke fantes kvalmestillende i Norge…… Stol aldri blindt på helsepersonell. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...