AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Hei. Jeg har ett barn fra før som ble tatt med akutt keisersnitt pga. patologisk ctg (lite liv). Dette var i uke 35, så fødselen hadde ikke startet. Jeg er gravid igjen og skal snart inn til en samtale med sykehuset da jeg ikke fikk så god forklaring på hva som skjedde ved forrige fødsel. Alt gikk veldig fort og jeg var såpass overveldet at jeg ikke tenkte på å spørre. Har blitt engstelig for at det samme kan skje igjen, og at jeg ikke rekker sykehuset før det er for sent. Så samtalen dreier seg i utgangspunktet ikke om keisersnitt, men jeg tenkte jeg kunne spørre mens jeg er der, - om jeg har grunnlag for å få innvilget et planlagt keisersnitt denne gangen eller om jeg må «krangle» meg til det. Det er ikke sånn at jeg absolutt føler jeg trenger et keisersnitt, men jeg tror det hadde vært en trygghet for meg å vite at fødselen er planlagt og hvordan det skal foregå. Hva er deres erfaringer med planlagt keisersnitt? Tror dere jeg kan få det innvilget, om jeg ønsker det? Anonymkode: 711a1...a13
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Hadde hastesnitt med første, med nr 2 var jeg på samtale i uke 28. Da fikk jeg rett og slett velge selv. Vil du prøve å føde eller keisersnitt? Valgte keisersnitt, men ombestemte meg da. Måtte ikke krangle, argumentere noe. Rett og slett var det helt opp til meg. Anonymkode: a08eb...63a 1
Mymlen Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august Har man hatt et keisersnitt så er terskelen lav for å få det igjen om man ønsker 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 18.17): Hei. Jeg har ett barn fra før som ble tatt med akutt keisersnitt pga. patologisk ctg (lite liv). Dette var i uke 35, så fødselen hadde ikke startet. Jeg er gravid igjen og skal snart inn til en samtale med sykehuset da jeg ikke fikk så god forklaring på hva som skjedde ved forrige fødsel. Alt gikk veldig fort og jeg var såpass overveldet at jeg ikke tenkte på å spørre. Har blitt engstelig for at det samme kan skje igjen, og at jeg ikke rekker sykehuset før det er for sent. Så samtalen dreier seg i utgangspunktet ikke om keisersnitt, men jeg tenkte jeg kunne spørre mens jeg er der, - om jeg har grunnlag for å få innvilget et planlagt keisersnitt denne gangen eller om jeg må «krangle» meg til det. Det er ikke sånn at jeg absolutt føler jeg trenger et keisersnitt, men jeg tror det hadde vært en trygghet for meg å vite at fødselen er planlagt og hvordan det skal foregå. Hva er deres erfaringer med planlagt keisersnitt? Tror dere jeg kan få det innvilget, om jeg ønsker det? Anonymkode: 711a1...a13 Jeg ba om planlagt ks for nr 3 på bakgrunn av opplevelsen av et traumatisk haste ks med nr2 . Var ingen problem. Samtalen tok 10 min og planlagt ks ble innvilget mens jeg satt der - men med en beskjed om at dersom jeg gikk i naturlig fødsel før satt dato ville det der og da bli tatt en vurdering på hva som var best. Trengte ikke argumentere for det. Beste valget jeg noen gang har tatt. Fineste fødselen av mine 3. Anonymkode: 07c5a...360
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Dette varierer veldig fra sykehus til sykehus. F.eks. på Haukeland får du det knapt om det så sto om livet. Mens noen mil unna på Voss hører de faktisk på den gravide og innvilger det lett. Så du må nesten bare søke. Men du får ikke planlagt ks 5 - 6 uker før. Anonymkode: 05ca1...7cf
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette varierer veldig fra sykehus til sykehus. F.eks. på Haukeland får du det knapt om det så sto om livet. Mens noen mil unna på Voss hører de faktisk på den gravide og innvilger det lett. Så du må nesten bare søke. Men du får ikke planlagt ks 5 - 6 uker før. Anonymkode: 05ca1...7cf Dette er helt feil. Jeg fikk det innvilget uten problem på Haukeland. Samme gjelder flere i samme barselgruppe og omgangskrets. Og man søker ikke om planlagt keisersnitt. Man mer om samtale på sykehuset og får da samtale med en fødselslege, stort sett en overlege som tar denne vurderingen på stående fot under denne timen man får. Voss samarbeider med Haukeland og er mye samme legene som tar avgjørelsene fordi Voss ikke har samme ekspertise dersom noe alvorlig skulle skjedd. Jeg bor nærmere Voss enn Haukeland, og fikk ikke gjennomføre det på Voss, men på Haukeland. Anonymkode: 07c5a...360 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er helt feil. Jeg fikk det innvilget uten problem på Haukeland. Samme gjelder flere i samme barselgruppe og omgangskrets. Og man søker ikke om planlagt keisersnitt. Man mer om samtale på sykehuset og får da samtale med en fødselslege, stort sett en overlege som tar denne vurderingen på stående fot under denne timen man får. Voss samarbeider med Haukeland og er mye samme legene som tar avgjørelsene fordi Voss ikke har samme ekspertise dersom noe alvorlig skulle skjedd. Jeg bor nærmere Voss enn Haukeland, og fikk ikke gjennomføre det på Voss, men på Haukeland. Anonymkode: 07c5a...360 Jeg søkte gjennom fastlegen min, hun skrev begrunnelse og sendte det til Voss for meg. Bodde nærmere Haukeland, men det styret med keisersnitt der ville jeg ikke en gang til. Hadde samtale med overlege på Voss og han godkjente det der og da på bagrunn av mine tidligere erfaringer. På Haukeland fikk jeg ikke samtale engang. Anonymkode: 05ca1...7cf
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg søkte gjennom fastlegen min, hun skrev begrunnelse og sendte det til Voss for meg. Bodde nærmere Haukeland, men det styret med keisersnitt der ville jeg ikke en gang til. Hadde samtale med overlege på Voss og han godkjente det der og da på bagrunn av mine tidligere erfaringer. På Haukeland fikk jeg ikke samtale engang. Anonymkode: 05ca1...7cf Da har du hatt uflaks. Ble ikke søkt noe her. Ble bedt om samtale tilnfødselsforberedning. Samme for flere termingruppe og barselgruppe. Anonymkode: 07c5a...360
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 9.28): Dette varierer veldig fra sykehus til sykehus. F.eks. på Haukeland får du det knapt om det så sto om livet. Mens noen mil unna på Voss hører de faktisk på den gravide og innvilger det lett. Så du må nesten bare søke. Men du får ikke planlagt ks 5 - 6 uker før. Anonymkode: 05ca1...7cf Helt unødvendig å sette ut usanne rykter, dette stemmer ikke i det hele tatt. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg søkte gjennom fastlegen min, hun skrev begrunnelse og sendte det til Voss for meg. Bodde nærmere Haukeland, men det styret med keisersnitt der ville jeg ikke en gang til. Hadde samtale med overlege på Voss og han godkjente det der og da på bagrunn av mine tidligere erfaringer. På Haukeland fikk jeg ikke samtale engang. Anonymkode: 05ca1...7cf Alle keisersnitt som ikke gjøres på bakgrunn av behov/sykdom hos barn for nyfødtintensiv/barnelege eller sykdom/komplikasjoner hos mor sendes til Voss. Det er normal prosedyre, og har ingenting med å gjøre hvem som er snillest. Haukeland er et universitetssykehus med en helt annen beredskap og kompetanse tilgjengelig enn ett lokalsykehus, og større mengde pasienter med behov for spesialisert kunnskap og operasjoner som kun kan gjøres der. Da bruker man ikke operasjonskapasitet på tilfeller som ikke trenger den beredskapen og kan tas «hvor som helst», altså på Voss. Helt logisk ressursbruk. Hadde du f.eks vært hjertesyk eller barnet født med sykdom/avvik, hadde keisersnittet blitt på HUS og ikke Voss. Slutt med ryktespredningen din, du skremmer folk uten grunn fordi du mangler kunnskap. Anonymkode: bd1c1...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 9.28): Dette varierer veldig fra sykehus til sykehus. F.eks. på Haukeland får du det knapt om det så sto om livet. Mens noen mil unna på Voss hører de faktisk på den gravide og innvilger det lett. Så du må nesten bare søke. Men du får ikke planlagt ks 5 - 6 uker før. Anonymkode: 05ca1...7cf Jeg fikk det raskt innvilget på Haukeland. Men det hadde nok flere årsaker: - Jeg var andregangsfødende i høy alder. - Jeg hadde en medisinsk tilstand som medfører risiko for komplikasjoner ved vanlig fødsel. - Jeg hadde (pga denne tilstanden + tverrleie) hatt planlagt ks med første barn. - Jeg hadde opplevd en traumatisk opplevelse i etterkant der jeg søkte hjelp ved Haukeland og ble avvist flere ganger. Endte med at jeg ble hentet med ambulanse hjemme og var kritisk syk. Klaget til sykehuset og det ble avdekket flere feil i behandlingen jeg hadde fått. - Med dette som bakteppe fikk jeg innvilget ks med en gang på møtet med overlegen. Men det kan godt være at jeg har vært heldig også, og at utfallet kunne blitt annerledes dersom jeg hadde møtt på en annen lege den dagen. Anonymkode: 3ddbe...9dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå