mitch92 Skrevet 13. august #181 Skrevet 13. august Billiebi skrev (1 minutt siden): Herregud. Hun sa til og med selv at den Mac’en var over ti år gammel. Sikkert skaffet seg den når hun hadde mye bedre økonomi. På bruktmarkedet ville hun fått omtrent 3000 kroner for den. Og da ville hun stått uten verktøy for å redigere bilder som fotograf. Altså det ville vært et svært dårlig økonomisk valg å selge den!! En iskaffe koster ofte 15 kroner på tilbud. Det er jeg enig i. Men hvorfor bor hun i en relativt stor leilighet (ift inntekt og hun er kun en person)der hun attpåtil må ha bil? Sikkert noe å gjøre med katten men hun har vel reelt sett ikke råd til å ha katt? Hvis hun flytter til feks Askil sentrum og bor i noe litt mindre sparer hun på leiekostnader + bil 8
våren14 Skrevet 13. august #182 Skrevet 13. august Tomatplanten skrev (19 timer siden): Jeg blir dessverre litt satt av serien. Måten de hinter om at Norge ikke kunne love det norske folk er fint liv med puter under armene, hvorfor lager vi ikke en serie hvor vi lærer det norske folk å forvalte egne penger i dyrtid!? Vi er et land bygd opp av hardtarbeidende forfedre, vi velger vår egen framtid. Alle kan skape sin egen sti. Noen vil alltid være hjernekirurg og noen andre vil alltid ha et annet yrke. Så ufattelig mange vet ikke å forvalte sin egen månedslønn, å bruke den riktig, det er jo det det koker ned til. Tjener du mindre må du være smartere. At folk ikke sjekker skatten før de får baksmell er latskap. Og kanskje noen må ta de vanskelige valgene å flytte til distriktet tre år for å spare nok til å flytte til byen igjen. 100% enig. Våre oldeforeldre vrir seg i graven over hvor bortskjemte vi har blitt. Folk forventer at alt bare kommer seilende til dem. Det gjør det ikke, det har aldri gjort det, og kommer aldri til å skje. Alt som er ubehagelig nekter vi å drive med. Som å slite seg gjennom utdannelse, flytte vekk fra familie for bedre jobb osv osv. Ting som koster noe skal vi liksom slippe å gjøre. Vi har Luksusfellen da, faktisk 27 sesonger! Men sier man noe som dette, og legger til at man kanskje ikke kan forvente egen enebolig og høy lønn i starten av 20-åra, iaf ikke nå "utdannelse passer meg ikke", så er man fordomsfull og lite forstående. Prøver man å påpeke at livet blir hva man velger å gjøre det til erter man på seg hele KG omtrent. Selv om det er sant. Mange som absolutt ikke vil høre det. Første episode: konsekvensen av å velge liv uten utdannelse, av å bli der de bor i en av Norges dyreste byer, og å få barn tidlig kunne jo f.eks. vært at en av de to friske unge voksne tok seg en ekstrajobb for å spe på. Helt vanlig det blant resten av oss. Når ikke lønna strekker til må man enten finne en annen jobb eller ta flere jobber. Det er en konsekvens av valg man tar. Og serien er jo bare....tull... Ingen reelt fattige der omtrent. De tør jo ikke stå frem på tv... Eller verst av alt, det er ikke nødvendigvis de som klager mest... 17 4
ElectricScum Skrevet 13. august #183 Skrevet 13. august (endret) VetAlt skrev (På 6.8.2025 den 19.32): I den nye serien treffer vi et par i slutten av 20-årene. Begge jobber fulltid. Samlet inntekt er 600 000 i følge Seltzer. Dette kan umulig stemme hvis begge jobber fulltid. Går noen av dem i lære? Jeg jobber selv i matbutikk og har 41000 brutto i mnd. Med andre ord er det noe som ikke stemmer her. Vi kunne også se tatoveringer på dama. Her handler det nok om prioriteringer. Jeg ser ikke bort fra at det i mange tilfeller er snakk om dårlig prioriteringer. Men jeg ønsker ikke et samfunn hvor hver og én skal saumfares og dømmes for hver detalj av utseende, klær eller andre ting man kan "tas" på. Tatoveringene kan ha vært tatt på et tidspunkt i livet da man hadde bedre råd, klær eller gjenstander kan man ha fått av generøse foreldre, eller arvet fra en venn. Det er noe smålig og lite raust ved de av oss som gransker etter tegn på "dårlige prioriteringer" til en hver tid i stedet for å akseptere at noen er dårligere stilt og at vi ikke har rett til å vite hver eneste detalj om de fattiges privatliv. Som om vi skulle vært deres formyndere og har all rett til å frata dem deres verdighet og autonomi. Nei, det liker jeg ikke. Endret 13. august av ElectricScum 19 2 13
mitch92 Skrevet 13. august #184 Skrevet 13. august våren14 skrev (1 minutt siden): 100% enig. Våre oldeforeldre vrir seg i graven over hvor bortskjemte vi har blitt. Folk forventer at alt bare kommer seilende til dem. Det gjør det ikke, det har aldri gjort det, og kommer aldri til å skje. Alt som er ubehagelig nekter vi å drive med. Som å slite seg gjennom utdannelse, flytte vekk fra familie for bedre jobb osv osv. Ting som koster noe skal vi liksom slippe å gjøre. Vi har Luksusfellen da, faktisk 27 sesonger! Men sier man noe som dette, og legger til at man kanskje ikke kan forvente egen enebolig og høy lønn i starten av 20-åra, iaf ikke nå "utdannelse passer meg ikke", så er man fordomsfull og lite forstående. Prøver man å påpeke at livet blir hva man velger å gjøre det til erter man på seg hele KG omtrent. Selv om det er sant. Mange som absolutt ikke vil høre det. Første episode: konsekvensen av å velge liv uten utdannelse, av å bli der de bor i en av Norges dyreste byer, og å få barn tidlig kunne jo f.eks. vært at en av de to friske unge voksne tok seg en ekstrajobb for å spe på. Helt vanlig det blant resten av oss. Når ikke lønna strekker til må man enten finne en annen jobb eller ta flere jobber. Det er en konsekvens av valg man tar. Og serien er jo bare....tull... Ingen reelt fattige der omtrent. De tør jo ikke stå frem på tv... Eller verst av alt, det er ikke nødvendigvis de som klager mest... Litt enig i at det ikke er de beste eksemplene de har valgt nødvendigvis og litt tynt med info men dette med utdanning. Vi trenger jo feks BPA og folk med fagbrev og uten høyere utdanning. De må kunne ha en lønn å leve av de og? Ekstrajobb er ikke alltid så lett for tiden. Selv jobb på Rema krever personlighetstester og har masse søkere. Men begge kom seg i fulltidsjobb til slutt og med den inntekten burde de klare seg. 5
Nettrollet Skrevet 13. august #185 Skrevet 13. august Dette temaet er tatt opp i utallige dokumentarer i f.eks. USA og UK. Noe Seltzer og co må være svært godt klar over. Forstår ikke at de lager noe så tamt og halvveis da? 3
mitch92 Skrevet 13. august #186 Skrevet 13. august mitch92 skrev (17 minutter siden): Det er jeg enig i. Men hvorfor bor hun i en relativt stor leilighet (ift inntekt og hun er kun en person)der hun attpåtil må ha bil? Sikkert noe å gjøre med katten men hun har vel reelt sett ikke råd til å ha katt? Hvis hun flytter til feks Askil sentrum og bor i noe litt mindre sparer hun på leiekostnader + bil Askim* 1
Nettrollet Skrevet 13. august #187 Skrevet 13. august Uff, har bare sett litt av andre episode. Men hun de har valgt virker som hun i likhet med paret fra forrige episode har vokst opp med dårlige rådgivere i livet. Hvem er det som tror at de kan leve av å være bare fotograf i disse tider? Jo, en som ikke er oppdratt med realitetsorienterte foreldre. Samme med paret i forrige episode; hvem ender i ufaglært yrke, men har makset studielån? Er det noe skolen kan gjøre for å gi økt samfunn-og systemforståelse til de som vokser opp i såkalt ressurssvake hjem? 17 4
Vinterjenta Skrevet 13. august #188 Skrevet 13. august MalloryK skrev (1 time siden): Herregud så pinlig det kurset var Og poenget ditt er? Kurset fungerte. Hvorfor er det da pinlig? 10 2
MalloryK Skrevet 13. august #189 Skrevet 13. august Jeg har søkt om nødhjelp en gang. Da måtte jeg ha mat, og jeg fikk 500 kr (tror jeg, det er lenge siden), jeg måtte ha mat. Jeg var helt tom! Det å søke om nødhjelp for bensinpenger til en hobby, at de framstiller dette som det normalt er bare hårreisende. Dette er ikke rett! 16 2
Vinterjenta Skrevet 13. august #190 Skrevet 13. august MalloryK skrev (1 time siden): Og bensinpenger til å fotografere noe uten lønn? Dette er jo bare helt feil, nødhjelp skal ikke misbrukes slik Hun fikk jo lønnet arbeid av det. Var det da unyttig? 12 1
mitch92 Skrevet 13. august #191 Skrevet 13. august Nettrollet skrev (3 minutter siden): Uff, har bare sett litt av andre episode. Men hun de har valgt virker som hun i likhet med paret fra forrige episode har vokst opp med dårlige rådgivere i livet. Hvem er det som tror at de kan leve av å være bare fotograf i disse tider? Jo, en som ikke er oppdratt med realitetsorienterte foreldre. Samme med paret i forrige episode; hvem ender i ufaglært yrke, men har makset studielån? Er det noe skolen kan gjøre for å gi økt samfunn-og systemforståelse til de som vokser opp i såkalt ressurssvake hjem? Nå tror jeg ikke det var helt tilfellet her. Hun hadde ikke muligheter for og lykkes i en rekke andre jobber. Men kan også godt forstå at Nav ikke dekker bensinkostnader helt opp til Finnmark. Det at det parret hadde maktet lån gikk meg forsåvidt hus forbi?Vi fikk vel aldri detaljert inntekt og utgifter. Men som noen her nevnte så kan de ha måttet ta opp noe lån for å gå VGS? Var ikke så detaljert om de gikk yrkesfag eller studiespesialisering heller. Yrkesfag er jo lurest om man ikke skal på universitetet
Vinterjenta Skrevet 13. august #192 Skrevet 13. august mitch92 skrev (29 minutter siden): Det er jeg enig i. Men hvorfor bor hun i en relativt stor leilighet (ift inntekt og hun er kun en person)der hun attpåtil må ha bil? Sikkert noe å gjøre med katten men hun har vel reelt sett ikke råd til å ha katt? Hvis hun flytter til feks Askil sentrum og bor i noe litt mindre sparer hun på leiekostnader + bil Du tror det er billigere i sentrum? Garantert ikke. 11 000 for en så stor leilighet er reint ut billig der jeg kommer fra. Hun kan jo bo på en enroms kjellerhybel til 8000, men hva slags liv blir det da? Katt er jo nærmest det billigste kjæledyret man kan ha. Og dessuten, har vi glemt at hu er sjuk? At hun kan ha tretti mareritt på en natt betyr at hu bærer på traumer. Gode leveforhold er viktig i en slik situasjon. 8 2 2
mitch92 Skrevet 13. august #193 Skrevet 13. august MalloryK skrev (2 minutter siden): Jeg har søkt om nødhjelp en gang. Da måtte jeg ha mat, og jeg fikk 500 kr (tror jeg, det er lenge siden), jeg måtte ha mat. Jeg var helt tom! Det å søke om nødhjelp for bensinpenger til en hobby, at de framstiller dette som det normalt er bare hårreisende. Dette er ikke rett! Enig i at det ikke er rett, særlig når hun ga totalt f og dro likevel etter avslaget! Og satset på å få penger fra Nav fordi hun måtte tilbake. Blir helt sjokkert! Bensin til Finmark er og så dyrt at det kan fort lønne seg å ta flyet... Jeg tenker hadde hun bodd mer sentralt kunne hun kuttet ut bilen og også bodd på hybel. Da kunne hun hatt mer mulighet for å komme seg rundt i nærområdet med buss (mye billigere enn bil) og hatt noe å gjøre om dagene. Samtidig som hun sparte penger for å kunne ha penger til fritid. Kanskje ikke å reise helt til Finmark, men finne på ting i nærområdet. Hun kunne spart mange tusenlapper på og ikke ha bil og billigere leie. 7 3
mitch92 Skrevet 13. august #194 Skrevet 13. august Vinterjenta skrev (Akkurat nå): Du tror det er billigere i sentrum? Garantert ikke. 11 000 for en så stor leilighet er reint ut billig der jeg kommer fra. Hun kan jo bo på en enroms kjellerhybel til 8000, men hva slags liv blir det da? Katt er jo nærmest det billigste kjæledyret man kan ha. Og dessuten, har vi glemt at hu er sjuk? At hun kan ha tretti mareritt på en natt betyr at hu bærer på traumer. Gode leveforhold er viktig i en slik situasjon. Jeg har sjekket prisene i Askim og omegn med litt kollektivtilbud. Da koster det 5000-8000 for de billigste alternativet jeg finner. Hva mener du hva slags liv blir det? Mange leier i både kjellerleilighet og til og med soverom og lever helt fine liv. Man kan jo heller spørre seg hva fornoe liv hun lever i en leilighet som er for dyr for henne i et område der hun må ha bil og bensinpengrr for å komme seg rundt? 3000 kroner spart i leie + flere tusenlapper spart på og ikke ha bil for mye mer rom for å leve et liv spør du meg. Må være ufattelig mye bedre leveforhold å ha penger til mat og fritid enn og jo isolert i en stor leilighet i gokk uten å gjøre noe? 6 2
Vinterjenta Skrevet 13. august #195 Skrevet 13. august mitch92 skrev (Akkurat nå): Jeg har sjekket prisene i Askim og omegn med litt kollektivtilbud. Da koster det 5000-8000 for de billigste alternativet jeg finner. Hva mener du hva slags liv blir det? Mange leier i både kjellerleilighet og til og med soverom og lever helt fine liv. Man kan jo heller spørre seg hva fornoe liv hun lever i en leilighet som er for dyr for henne i et område der hun må ha bil og bensinpengrr for å komme seg rundt? 3000 kroner spart i leie + flere tusenlapper spart på og ikke ha bil for mye mer rom for å leve et liv spør du meg. Må være ufattelig mye bedre leveforhold å ha penger til mat og fritid enn og jo isolert i en stor leilighet i gokk uten å gjøre noe? Fordi leiemarkedet er fucka og de billigste leilighetene er elendige. Det handler om verdighet og selvfølelse. Å leve på ettroms igjennom flere år i voksen alder innbyr ikke til verdighet og vil øke isolasjonsfølelsen. Også i Askim er det fint å ha en bil. Du ser jo hvor nyttig det var når hun skulle til Finnmark? Igjen, hun fikk jobb av det. Livet er litt mer komplisert enn et regnestykke. 8 2 6
Topplue Skrevet 13. august #196 Skrevet 13. august mitch92 skrev (4 minutter siden): Jeg har sjekket prisene i Askim og omegn med litt kollektivtilbud. Da koster det 5000-8000 for de billigste alternativet jeg finner. Men da kommer vel strøm, Internett, TV og slike utgifter på toppen? Hun hadde jo alt inkludert i den husleien på 11.000. 15
MalloryK Skrevet 13. august #197 Skrevet 13. august Hvordan i all verden tror NRK at dette skal representere de fattige i Norge? Nei fy søren. Dette er bare flaut. Hilsen en virkelig fattig. 13 12
Vinterjenta Skrevet 13. august #198 Skrevet 13. august Er også så utrolig smålig å kommentere iskaffe og energidrikke. Du er liksom ikke fattig før du sitter og gnager på en stein og ser ut som du har vært i konsentrasjonsleir. Og gud forby om du smiler. Bare tårer om du skal få sympati. 18 11
Kvittre Skrevet 13. august #199 Skrevet 13. august IDGAF skrev (2 timer siden): Episoden i dag må jo være staget 😅 Sitter med iskaffe og koser med katten sin samtidig som hun sier at hun må søke nødhjelp hver måned. Hva med å selge katten, og lage kaffen selv hjemme? Jeg og mannen er i full jobb, og tenkte egentlig å skaffe oss katt nå i sommer. Men vi måtte utsette det, da vi ikke kan prioritere det økonomisk nå. Å kjøpe små tine- iskaffe gjør jeg sjeeeeelden, elsker de men de er jo kjempedyre! Hvorfor må de vise frem dette? De kunne satt bort den iskaffe før de filmet, og klippet bort katten. Det blir bare støy som tar oppmerksomheten bort fra det som diskuteres. Jeg klarer ikke å ha sympati med fattige som kan unne seg mer enn meg, så denne serien gjør ikke det inntrykket på meg som jeg hadde håpet 😅 Jeg hadde en periode i livet hvor jeg syk, fattig og bodde alene. Nei, solgte ikke katta. Tenkte aldri tanken. Han var jo alt jeg hadde. Du kan i det minste kose med mannen, kanskje du kommer deg mer ut og. iskaffen vet vi jo lite om. Vet ikke om hun har betalt den selv. Er enig i at og kjøpe dyr iskaffe ikke er riktig prioritering, men kjenner ikke bakgrunnshistorien til kaffen, og helheten i budsjettet. antar hun hadde brukbart kjøkken med kaffemaskin og alt på stell? 7 3 3
mitch92 Skrevet 13. august #200 Skrevet 13. august Vinterjenta skrev (3 minutter siden): Fordi leiemarkedet er fucka og de billigste leilighetene er elendige. Det handler om verdighet og selvfølelse. Å leve på ettroms igjennom flere år i voksen alder innbyr ikke til verdighet og vil øke isolasjonsfølelsen. Også i Askim er det fint å ha en bil. Du ser jo hvor nyttig det var når hun skulle til Finnmark? Igjen, hun fikk jobb av det. Livet er litt mer komplisert enn et regnestykke. Slett ikke så elendige som folk skal ha det til. Finnes fine rimelige leiligheter i både Spydeberg og Askim... Fant til og med en loftsleilighet, ikke en ettroms, til 7000 kroner ca... Den var 53 kvadrat. Altså mer enn nok plass til en person. Jeg har bodd på 50-70 kvadrat med barn. Da må en person vitterlig få til å bo alene i en 50 kvadrats leilighet eller mindre til og med. Det er ikke så fucka med en leilighet på 25-50 kvadrat for 7000/8000... De finnes. Det er fint å ha bil i Askim men absolutt ikke nødvendig når du ikke må på jobb hver dag. Går tog til ski og oslo samt går busser om man skulle ønske det også. Hun fikk jobb som lønte seg mtp hvor dyrt det var for kostnadene å dra opp dit?... Var det derfor hun måtte søke Nav for drivstoff? Syns noe skurrer der. Virker som det er noe hun liker å gjøre for all del, men ikke som hun tjener regelmessig penger på. Jeg skjønner at det ikke er lett å være fattig. Har vært der selv , noen ganger må man ta tøffe valg. Men jeg tror ærlig talt flere tusen ekstra i mnd kunne hjulpet mye på livskvalitet på sikt 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå