Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lulisa skrev (4 timer siden):

Begge har studielån, men hva har de studert? Han jobber på Montér og hun jobber som BPA. Ufaglærte stillinger på begge to mao.

BPA er ikke nødvendigvis ufaglært. Trengs både helsefagarbeidere og sykepleiere i noen av de mest omfattende BPA-vedtakene. 

Har ikke sett serien ennå, skal gjøre det. Ser jo her at mange dømmer de som er med. Ja, man kan nok si at mange tilfeller av fattigdom er selvforskyldt, men hva så? Det er ikke alle som har ressurser og kapasitet til å gjøre noe med omstendighetene sine. Man kan ha forsøkt å studere og pådratt seg studielån, men ikke ha kapasitet, evner eller ressurser til å bestå. Eller til å ta gode matvalg for en rimelig penge. 

Det er jo ikke sånn at vi som ikke er fattige alltid tar gode valg. Men fordi vi har god økonomi gir det oss ikke alvorlige konsekvenser, og dermed trenger ingen å stå med pekefingeren. Vi må jo anerkjenne at mennesker har ulike utfordringer og at ikke alle er i stand til å ta de mest fornuftige valgene innenfor sin økonomiske ramme. Jeg greier hvertfall å ha medfølelse med dem likevel. Samtidig er det ikke så enkelt å bekjempe den type fattigdom. Det er ikke et problem man kan løse utelukkende med penger. 

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endel har dårlig råd og veldig mange sløser med penger.

Ny elbil for "å spare penger", snus, røyk, alkohol etc. etc.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tattpåhalmen skrev (8 timer siden):

Første episoden var egentlig som forventet, jevnt over slapt produsert med lite detaljer som gjør at man bygger opp en skepsis til mange av de medvirkende. Er på lang vei enig med noen litt lenger opp her som sier at serien gjør mer for å styrke fordommer man har mot fattige.

Dette første paret lever i en trang leilighet i Tromsø sentrum. Ok. De har også en bil, i tillegg til et barn. Nærmest i forbifarten nevnes forbrukslån. Det er vel nærliggende å tro at dette er grunnen til at det er trangt. Er det virkelig helt nødvendig med bil også når man først bor i Tromsø sentrum?!

Videre denne mannen som hadde en flott jobb og deretter ble syk. Greit nok det kan skje alle. Men her var det altså gått så langt at han fikk gjeldsordning. Da skal det være rimelig høy gjeld. Registrerer derimot at han nå stiller til intervju i en jakke til nesten 10 000. Igjen kan man raskt tenke at vedkommende ikke er særlig fornuftig med pengebruk, og er opptatt av å opprettholde en fasade utad.

Til slutt den anonyme moren som vurderer å selge en vannkoker for å få råd til brød og pålegg. Legger seg ofte så sulten at det gjør fysisk vondt. Uten å være stygg vil jeg påstå at det ikke så ut som hun går veldig sulten veldig ofte.

Ingen tvil om at det er nok av relativ fattigdom i Norge. Men akkurat som når det skrives oppslag i diverse aviser om folk som står frem og snakker om sin fattigdom, blir det tydelig at denne relative fattigdommen ofte kommer av gale prioriteringer og uvettig pengebruk. Det kan virke som at produsent innså dette selv, og valgte å ta med at det første paret hadde flyttet til et billigere sted med større plass, og at mannen hadde fått bedre økonomi etter å ha arvet penger. Det eneste vi så sitter igjen med er eksempler på folk som ikke tar gode økonomiske valg. Da ser jeg like gjerne på luksusfellen.

Forbrukslån har de vel tatt opp når de var så fattige at de hadde ikke noen annen måte å overleve på. Bil kan det hende de trenger fordi hun jobber turnus og det ikke går busser når hun er ferdig på jobb kanskje?  Skulle ønske de hadde forklart litt mer rundt dette.

Jakken til 10 000 kan ha vært fra da han var i jobb?

Den moren tror jeg helt reelt var fattig. Man kan være sulten på kvelden igjen fordi man ikke har spist på mange timer uten å gå masse ned i vekt hvis man har spist kaloririk mat tidlig på dagen til info... Ser du sier i ek annen post at drittmat ikke er billigere og bruker potet som eksempel. Potet er ikke et fullverdig måltid, man trenger protein og fett. Når det kommer til proteiner er dessverre prosessert mye billigere. Fiskegrateng, fiskepinner oss er sinnsykt mye billigere enn ren fisk. Pølse er mye billigere enn rent kjøtt osv. Hun er fattig fordi hun er student og alenemor. Jeg syns programmet burde undersøkt var hun fattig FØR hun var student også (vil tro det pga manglende jobb, gjør vel at man får litt mer medfølelse?). Hvordan var det å være student for ti år siden som alenemor ift i dag? Mye lettere. Man kunne kjøpe seg kjøttdeig til 40 kroner, i dag er det hva 70 kroner? Kunne kjøpe laks til 50 lappen eller noe. Nå over 100 kroner. I Moholt studentby var det vel 7500 for å leie en leilighet. Ser nå priser på 9000-12000 for 44-50 kvadrat?Verken lån eller lønninger har gått opp i stil med prisene.  Det som var mulig for 10 år siden er ikke nødvendigvis så lett i dag.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
mitch92 skrev (5 minutter siden):

Forbrukslån har de vel tatt opp når de var så fattige at de hadde ikke noen annen måte å overleve på. Bil kan det hende de trenger fordi hun jobber turnus og det ikke går busser når hun er ferdig på jobb kanskje?  Skulle ønske de hadde forklart litt mer rundt dette.

Den moren tror jeg helt reelt var fattig. Man kan være sulten på kvelden igjen fordi man ikke har spist på mange timer uten å gå masse ned i vekt hvis man har spist kaloririk mat tidlig på dagen til info... Ser du sier i ek annen post at drittmat ikke er billigere og bruker potet som eksempel. Potet er ikke et fullverdig måltid, man trenger protein og fett. Når det kommer til proteiner er dessverre prosessert mye billigere. Fiskegrateng, fiskepinner oss er sinnsykt mye billigere enn ren fisk. Pølse er mye billigere enn rent kjøtt osv. Hun er fattig fordi hun er student og alenemor. Jeg syns programmet burde undersøkt var hun fattig FØR hun var student også (vil tro det pga manglende jobb, gjør vel at man får litt mer medfølelse?). Hvordan var det å være student for ti år siden som alenemor ift i dag? Mye lettere. Man kunne kjøpe seg kjøttdeig til 40 kroner, i dag er det hva 70 kroner? Kunne kjøpe laks til 50 lappen eller noe. Nå over 100 kroner. I Moholt studentby var det vel 7500 for å leie en leilighet. Ser nå priser på 9000-12000 for 44-50 kvadrat?Verken lån eller lønninger har gått opp i stil med prisene.  Det som var mulig for 10 år siden er ikke nødvendigvis så lett i dag.

Fiskegrateng er ikke "mye billigere" når du i samme innlegg snakker om viktigheten av proteiner og fett. Da får du mer protein for pengene ved å kjøpe fryst seifilet og poteter. Sammenligner du kiloprisen for protein får du mer protein for samme pris ved å kjøpe nakkekoteletter enn pølser. Er det for dyrt er det masse protein i bønner og linser. 

Men det å leve billig og sunt krever jo en større innsats, det krever kunnskap og det krever ressurser. Ikke alle har det, og er derfor ikke i stand til å få et kosthold som er sunnere og billigere enn sitt ultraprosesserte kosthold. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (14 minutter siden):

Fiskegrateng er ikke "mye billigere" når du i samme innlegg snakker om viktigheten av proteiner og fett. Da får du mer protein for pengene ved å kjøpe fryst seifilet og poteter. Sammenligner du kiloprisen for protein får du mer protein for samme pris ved å kjøpe nakkekoteletter enn pølser. Er det for dyrt er det masse protein i bønner og linser. 

Men det å leve billig og sunt krever jo en større innsats, det krever kunnskap og det krever ressurser. Ikke alle har det, og er derfor ikke i stand til å få et kosthold som er sunnere og billigere enn sitt ultraprosesserte kosthold. 

Joda kan stemme det du sier der, men akkurat seifilet. Levde selv mye på vegetarisk en periode fordi det var billig, var jo sunt det og. Men syns ikke vi skal betvile at mor er fattig bare fordi hun ikke er syltynn. For med utgiftene som er og lån og inntekt som kommer inn så ser jeg fint for meg at alenemor i dag ikke har penger til mat i det hele tatt i perioder. Strøm og leie er en stor årsak og også matpriser. For seifilet og potet er blitt dyrere der og. Potet ef på tilbud nå men er dyrere i perioder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
mitch92 skrev (14 timer siden):

Noen som har sett første episode av serien enda? Vil for det første si at jeg syns det er tragisk at landet vårt går i den retningen det gjør med flere og flere som sliter med å få endene til og møtes. Blir oppriktig lei meg når jeg ser veldedige organisasjoner må velge bort enslige fordi de ikke har nok mat og må gi de til barnefamiliene. Matprisene, strømprisene og leieprisene har jo gått kraftig opp. Men lønningene har absolutt ikke gått opp i samme stil...

Men stusser litt på paret i starten. Hvordan kan to stk som jobber fulltid tjene 600 000 kroner i Norge? Jeg har søkt opp minstelønn for BPA I året og det er 403 000 kroner. For all del ikke mye penger, men det vil da si at partner må tjene 200 000 kroner? Det får ikke jeg til å stemme. En eller av begge av de jobber kanskje 80% ikke at jeg dømmer det. Vanskelig å få stillingen man vil og ufrivillig deltid eksisterer. Og skjønner godt at 600 000 i året ikke strekker til i Tromsø. Blitt ufattelig dyrt pga Airbnb, turisme og i tillegg så er det studentby.

Det med fattigdomsgrense og årsinntektbeløp  er ETTER SKATT. Så inntekt etter skatt + sikkert barnetrygd for dette paret er 600.000.

Skrevet
Eneri skrev (Akkurat nå):

Det med fattigdomsgrense og årsinntektbeløp  er ETTER SKATT. Så inntekt etter skatt + sikkert barnetrygd for dette paret er 600.000.

Les tråden masse poster om dette nå. 

• Liker 1
Skrevet
mitch92 skrev (12 minutter siden):

Men syns ikke vi skal betvile at mor er fattig bare fordi hun ikke er syltynn. 

Nei det er jeg helt enig i. 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Lulisa skrev (7 timer siden):

Begge har studielån, men hva har de studert? Han jobber på Montér og hun jobber som BPA. Ufaglærte stillinger på begge to mao.

"Det er dyrt å leve når en hvitost koster 140 kr". Selv har jeg aldri betalt 140 kr for verken Norvegia eller Synnøve. Er stadig tilbud til 99,- pr kg, bare snakk om å kjøpe inn noen kilo når det først er på tilbud.

Forbrukslån er så fy-fy at jeg selv holdt meg langt unna da jeg var fattig student som ikke hadde spist mat på en uke

Bare en detalj, men hva koster en Burn? 30 kroner per boks? Hadde ikke latt den stå fremme på benken dersom jeg ble intervjuet som fattig. Kan jo lure på hvor mange slike der går om dagen/i uka.

Du gikk en uke uten mat?

Beklager, det høres helt usannsynlig ut. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
mitch92 skrev (4 minutter siden):

Veldig spesielt (les: dårlig debattskikk) å referere til kun en liten del av mitt innlegg for å hevde at jeg sier at potet er et fullverdig måltid. Det blir helt tatt ut av kontekst, jeg svarte noen som sa de spiste ris med dressing til middag, som igjen svarte på min kommentar om at denne ganske store alenemoren ofte går sulten til sengs. Jeg bruker flere andre eksempler og kunne brukt ris, pasta, tørrvarer sol bønner, linser etc. Poenget var egentlig at dersom man gidder å bruke tid på matlaging så er ikke drittmat billigere.

Det jakkemerket er en ny «trend», men fyren hadde jo fått forbedret økonomi grunnet arv. Han kan jo også ha lånt den. Eller kanskje lappen fortsatt er på og han skal returnere den etter å ha vært på tv. Jeg syns bare at det viser godt at mange av disse relativt fattige i Norge er offer for egen sløsing og dårlige prioriteringer. 

Jeg syns i grunn at episoden aller mest bekrefter «fordommen» om at mange av de relativt fattige i Norge er havnet i situasjonen grunnet dårlige valg og prioriteringer, og brukte eksempler fra episoden. Dette er jo også et program som er laget i forbindelse med valget, og jeg syns det var dårlig og lite overbevisende for poenget seltzer ønsker å løfte.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
mitch92 skrev (12 timer siden):

Så da har dere spart så og si hele kjøpesummen? Alle som jeg kjenner med den inntekten og barn får blankt avslag fra alle kanter pga manglende betjeningsevne...  

Velge og velge du... Hvis dere brukte 15 år på å spare en tid da alt var mye billigere hvor lang tid tror du dette paret kommer til å bruke på å spare med så høye leiekostnader som er i Tromsø? 😅 Valgte dere å la være å kjøpe i 15 år og da eller? Altså... Ikke sånn det funker. De kan ikke kjøpe akkurat nå , akuratt som at dere ikke kunne kjøpe for 10 år siden.  Tror folk undervurderer hvor dyrt Tromsø har blitt pga alle turister og Airbnb.  De må isåfall flytte veldig langt  for å finne en plass med jobber til begge og billige priser. Og det koster jo som de nevner også mye penger. Da må de kanskje ta opp mer lån igjen (når de allerede betaler ned på forbrukslån slik jeg forstod det?). Det er ikke så lett å få jobb i Norge uten en spesifikk utdanning. Flytter de og hun vil ha BPA stilling er det ikke sikkert hun får full stilling, ei heller mannen for den saks skyld.  

Jeg bor alene med to barn, ett 100% , ett 50/50 (eldste flyttet nettopp ut), tjener i dag 670 000 + 2000 i barnetrygd, men kjøpte leilighet i Oslo første gang da jeg tjente 350 000 og var 100% alenemor. Det var første gang jeg kjøpte uten foreldrene mine som kausjonist.  Jeg hadde for mye EK til å få husbanklån (hadde 1 mill. etter å ha pusset opp og solgt en bolig i hjembyen), fikk bare 600 000 i lån men traff heldig i markedet og kjøpte under finanskrisen. Har i dag 2,4 mill. i lån, leiligheten er verdt 5,5 mill. Har mye egenkapital etter tidligere boligsalg, men lånet er likevel gitt basert på lønn.

Går man i banken og snakker med en kundeansvarlig så kan man legge frem tall over tid som viser reelt forbruk, vise at man har spart og prioritert bolig i mange år, og dermed kan betjene et høyere lån. Legger man bare tallene inn i nettbanken vil man nok få nei. Likevel, jeg la mine tall inn i Bulder og fikk innvillget 2,8. mill. der og da (vurderte å bytte bank). Er dog enig i at det er noe annet å starte fra bunn med sparing i dag, men det kommer jo også an på hvor man bor. Disse du siterer skriver jo at de valgte å flytte på seg for å få råd til å kjøpe.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Tattpåhalmen skrev (9 minutter siden):

Veldig spesielt (les: dårlig debattskikk) å referere til kun en liten del av mitt innlegg for å hevde at jeg sier at potet er et fullverdig måltid. Det blir helt tatt ut av kontekst, jeg svarte noen som sa de spiste ris med dressing til middag, som igjen svarte på min kommentar om at denne ganske store alenemoren ofte går sulten til sengs. Jeg bruker flere andre eksempler og kunne brukt ris, pasta, tørrvarer sol bønner, linser etc. Poenget var egentlig at dersom man gidder å bruke tid på matlaging så er ikke drittmat billigere.

Det jakkemerket er en ny «trend», men fyren hadde jo fått forbedret økonomi grunnet arv. Han kan jo også ha lånt den. Eller kanskje lappen fortsatt er på og han skal returnere den etter å ha vært på tv. Jeg syns bare at det viser godt at mange av disse relativt fattige i Norge er offer for egen sløsing og dårlige prioriteringer. 

Jeg syns i grunn at episoden aller mest bekrefter «fordommen» om at mange av de relativt fattige i Norge er havnet i situasjonen grunnet dårlige valg og prioriteringer, og brukte eksempler fra episoden. Dette er jo også et program som er laget i forbindelse med valget, og jeg syns det var dårlig og lite overbevisende for poenget seltzer ønsker å løfte.

Det er et ubestridt faktum at mange «vanlige» mennesker med både egen bolig, utdannelse og jobb (Kort sagt: folk som har gjort alt riktig), har fått det MYE vanskeligere nå enn tidligere. Dette er noe mange ser glatt bort i fra i denne diskusjonen der man heller er opptatt av å mistenkeliggjøre folk, til og med kroppsstørrelse dras inn.argumentasjonen.

I dokumentaren får vi høre fra flere som jobber med matutdeling til trengende og de sier det samme: det er mye mer pågang fra «vanlige» folk. Hvorfor skulle de lyve om dette? Og hvorfor skulle folk stille seg i matkø dersom de ikke trengte det? 

• Liker 13
  • Nyttig 9
Skrevet
Tattpåhalmen skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at du sier potet er et fullverdig måltid. Det er bare ikke så bra eksempel å si at potet er billigere enn pommes frites uten å nevne andre matgrupper der prosessert kan være billigere. Pølser vs rent kjøtt feks.  Hvor mye tid tror du forresten en alenemor i jobb og som er student har? Mange glemmer og den biten av å være fattig. Stress, ikke tid til å planlegge. Permanent fight or flight (finnes forskning på dette). Såklart KAN man men det er vanskelig. Barn har som regel ikke veldig lyst å spise bønner og linser heller. For all del, jeg spiste billig og sunt når jeg var student, men å være fattig er mye vanskeligere enn å ikke være det. Vi vet forsåvidt ikke alt om kostholdet hennes heller.

Jeg syns ikke episoden bekrefter eller avkrefter noe som helst. Det har den for lite detaljer til 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Sandie skrev (27 minutter siden):

Du gikk en uke uten mat?

Man kan fint gå en uke uten mat. Hvorfor høres det usannsynlig ut?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

For en trist tråd å lese… 

Så mye fordømmelse og mistanke til mennesker i en vanskelig situasjon. 
Jeg skammer meg på vegne av folk i denne tråden!!!

• Liker 29
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Skrevet
Sandie skrev (45 minutter siden):

Du gikk en uke uten mat?

Det har jeg gjort flere ganger i livet. Er av generasjonen hvor spiseforstyrrelse var svært vanlig i ungdomstiden, så jeg lærte meg tidlig i livet å leve kun på vann i en uke nå og da. Den "kunnskapen" kom godt med da jeg var senere var fattig student. 

Når det ellers gjelder mat så er det virkelig ikke vanskelig å spise næringsrikt på lavt budsjett. Går fint an å bake gode og grove brød selv, kjøpe grønnsaker og kjøtt fra et lokalt utsalg til en god pris, spise seg mett på gode og sunne råvarer som ikke koster skjorten. Det er bare snakk om å gjøre den lille innsatsen og undersøke selv hvor en kan få tak i dette. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Tattpåhalmen skrev (54 minutter siden):

Jeg reagerte også på at fyren bor (og har alltid bodd?) på Lund i Kristiansand.  Dyrt og sentrumsnært boligområde. Hadde jeg eid bolig der, men ikke hadde hatt all verdens med penger, hadde jeg solgt boligen og flyttet til et billigere område. Det er nok av andre fine områder i Kristiansand som ikke er så dyre som Lund. Men sikkert litt status å kunne si at man eier på Lund;)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har to barn. Og bor 2.5 km unna nærmeste busstopp. Vi er avhengig av bil også beliggenhet til skole/bhg. 

Vi har kjøpt hus. 120 kvm. 

Anonymkode: 90281...b49

Det relevante her er hva boutgiftene- og transportutgiftene er.

Min bosituasjon forteller ingenting før jeg sier prisen og sted.

Denne boligen koster 1,6 mill ca i min hjemby. For endel år siden kunne man kjøpt den for 800k en annen plass.

Men jeg bor nokså sentralt i Oslo og kjøpte nylig, så da kostet den ca 7 mill. 

Forskjell på de lånene der. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er to voksne som har 459000 utbetalt ( Altså netto) fordi vi begge har uføretrygd. Det går rundt! 

Vi har bolig utgifter til 15000,-, mat utgifter til 10 000 og så har vi pus som koster 1500 og en bil som koster oss ca 2000 ( ikke lån, kun drivstoff og forsikring og noe bom) 

Resten sparer vi.. Handler klær max én gang i året, da helst brukt.. Kjøper ikke mye annet ellers, da vi sjeldent er ute annet enn på gå turer og sånn.. Det går. Vi er vel fattige per definisjon, men føler ikke vi mangler mye. Mer det som andre gjør, ta en kaffe i byen, en middag ute.. En tur her og der.. Klær.. Frisør.. .. Sånt har vi ikke råd til. Men det går. Så ja.. Fattigdom er relativt. 

Har vært i Asia og sett fattige. Vi er ikke der. Vi har flott leilighet og spiser tre ganger om dagen ca, har klær på kroppen, vann i springen og et godt humør stort sett.. 

Men det skal ikke være sånn. Og spesielt ikke om man jobber fulltid! Det er bare trist.. 

Men er enig med mange her om den serien, følte litt skepsis til paret.. 

Kanskje vi er fattige fordi vi sammenligner oss med andre som har mye mer..? Aner ikke.. Føler ikke det er noe mer synd på oss enn andre.. Og hun slenemoren der virket ha dårlig råd..  Stakkars.. 

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Lulisa skrev (42 minutter siden):

Jeg reagerte også på at fyren bor (og har alltid bodd?) på Lund i Kristiansand.  Dyrt og sentrumsnært boligområde. Hadde jeg eid bolig der, men ikke hadde hatt all verdens med penger, hadde jeg solgt boligen og flyttet til et billigere område. Det er nok av andre fine områder i Kristiansand som ikke er så dyre som Lund. Men sikkert litt status å kunne si at man eier på Lund;)

Fikk du med deg at han hadde vært syk? Når man sliter med angst og kreft og så videre, så har man kanskje ikke overskudd til å flytte. Dessuten så er jo den boligen en økonomisk sikkerhet, den synker ikke i verdi. Jeg ville heller beholdt den, i stedet for å bruke opp de verdiene og sitte igjen med enda mindre sikkerhet,

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...