Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har sett første episode av serien enda? Vil for det første si at jeg syns det er tragisk at landet vårt går i den retningen det gjør med flere og flere som sliter med å få endene til og møtes. Blir oppriktig lei meg når jeg ser veldedige organisasjoner må velge bort enslige fordi de ikke har nok mat og må gi de til barnefamiliene. Matprisene, strømprisene og leieprisene har jo gått kraftig opp. Men lønningene har absolutt ikke gått opp i samme stil...

Men stusser litt på paret i starten. Hvordan kan to stk som jobber fulltid tjene 600 000 kroner i Norge? Jeg har søkt opp minstelønn for BPA I året og det er 403 000 kroner. For all del ikke mye penger, men det vil da si at partner må tjene 200 000 kroner? Det får ikke jeg til å stemme. En eller av begge av de jobber kanskje 80% ikke at jeg dømmer det. Vanskelig å få stillingen man vil og ufrivillig deltid eksisterer. Og skjønner godt at 600 000 i året ikke strekker til i Tromsø. Blitt ufattelig dyrt pga Airbnb, turisme og i tillegg så er det studentby.

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett serien (enda), men at et par som begge jobber fulltid har 600 000,- i brutto årslønn til sammen er fullstendig urealistisk. 

Anonymkode: fc994...bfb

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Utfordringen er at livet skjer.

Har jeg en partner som jobber, så kan jeg droppe å jobbe selv for å være hjemme med barna eller begynne på en ny utdanning. Gitt disse omstendigheter og at en partner kanskje tjener 600k i årslønn, så går jo det akkurat an å overleve med de 30k isch utbetalt. Så jo, det er mulig det.

Jeg mener Norge klager på et høyt nivå, samtidig som vi ser vekk fra de virkelig svakeste i samfunnet. Det siste de trenger er penger. De sliter med helt andre ting.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 10
Skrevet
mitch92 skrev (12 minutter siden):

Noen som har sett første episode av serien enda? Vil for det første si at jeg syns det er tragisk at landet vårt går i den retningen det gjør med flere og flere som sliter med å få endene til og møtes. Blir oppriktig lei meg når jeg ser veldedige organisasjoner må velge bort enslige fordi de ikke har nok mat og må gi de til barnefamiliene. Matprisene, strømprisene og leieprisene har jo gått kraftig opp. Men lønningene har absolutt ikke gått opp i samme stil...

Men stusser litt på paret i starten. Hvordan kan to stk som jobber fulltid tjene 600 000 kroner i Norge? Jeg har søkt opp minstelønn for BPA I året og det er 403 000 kroner. For all del ikke mye penger, men det vil da si at partner må tjene 200 000 kroner? Det får ikke jeg til å stemme. En eller av begge av de jobber kanskje 80% ikke at jeg dømmer det. Vanskelig å få stillingen man vil og ufrivillig deltid eksisterer. Og skjønner godt at 600 000 i året ikke strekker til i Tromsø. Blitt ufattelig dyrt pga Airbnb, turisme og i tillegg så er det studentby.

Jeg så episoden, men litt halvveis bare på det paret. Sa de at de jobbet fulltid begge to fast? 

• Liker 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (23 minutter siden):

Jeg så episoden, men litt halvveis bare på det paret. Sa de at de jobbet fulltid begge to fast? 

Ja det ble nevnt fulltid. Nå hadde visst han hatt jobben kun i 9 mnd så sånn sett kan det gi mening at årsinntekt for akkurat det året ble rundt 600 000 pga det. Men blir litt misvisende å vise til at det er inntekten til et par som jobber fulltid og har fast jobb? Kanskje med sannsynlig rundt 700 000?  Hadde vært litt mer nyttig info. Hva er månedlige utgifter vs hvor mye de får inn på en måte. Kan fortsatt se for meg de sliter altså. For Tromsø var syke leiepriser 

• Liker 10
Skrevet
mitch92 skrev (1 minutt siden):

Ja det ble nevnt fulltid. Nå hadde visst han hatt jobben kun i 9 mnd så sånn sett kan det gi mening at årsinntekt for akkurat det året ble rundt 600 000 pga det. Men blir litt misvisende å vise til at det er inntekten til et par som jobber fulltid og har fast jobb? Kanskje med sannsynlig rundt 700 000?  Hadde vært litt mer nyttig info. Hva er månedlige utgifter vs hvor mye de får inn på en måte. Kan fortsatt se for meg de sliter altså. For Tromsø var syke leiepriser 

Ja, i Tromsø er det kanondyrt.

Man skal ganske langt utpå usentralt gokk for å klare seg på ei vanlig lønn som dette jo er i dag som en familie. 

Nå er jeg i kategorien gammal (44 😆), men disse var under 30 eller så? 

Om man trives i BPAjobb så trives man nok som sykepleier i div boliger og. Som med ditt og datt tillegg vel blir en 550- 600k? Men sikkert grunner til at man jobber i nettopp lavtlønnsyrker og ikke har høyere utdanning. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Ja, i Tromsø er det kanondyrt.

Man skal ganske langt utpå usentralt gokk for å klare seg på ei vanlig lønn som dette jo er i dag som en familie. 

Nå er jeg i kategorien gammal (44 😆), men disse var under 30 eller så? 

Om man trives i BPAjobb så trives man nok som sykepleier i div boliger og. Som med ditt og datt tillegg vel blir en 550- 600k? Men sikkert grunner til at man jobber i nettopp lavtlønnsyrker og ikke har høyere utdanning. 

Vi bor 30 minutter unna Oslo. Vil ikke kalle det langt uti gikk. Vi har ca 680.000 i inntekter, og klarer oss fint. Dette har med prioriteringer å gjøre..

Anonymkode: 90281...b49

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så langt har jeg kun sett ett klipp på fb fra nrk, der en jente snakker om at hun skjønte de var fattig når faren ikke hadde råd til å kjøpe prinsessekjolen hun så i leketøysbutikken til karneval i bhg. Den scenen er bare et godt eksemepel på at det folk mener er fattigdom ikke er fattigdom i det hele tatt. Det handler om elendige prioriteringer, helt feil fokus og helt feil oppfattelse av hva det vil si å være fattig. At et barn ikke får alt de har lyst på er ikke fattigdom, ei heller at man drømmer om noe mer eller har lyst å gi barna mer enn pengene rekker til. Det må snart tas en offentlig debatt på hva man egentlig kan forvente at det offentlig skal stille med, hvor mye ansvar folk må ta for eget liv og ikke minst egen barneproduksjon. Fattigfolk som spyr ut unger er selv skyld i at de ikke har råd til ditt og datt, ungene må leve med foreldrenes valg, og da må de fader meg slutte å grine på tv for å få sympati når de ikke kan ta konsekvensen av det de har gjort. 

Anonymkode: 15cbf...a98

Nå hadde ikke han du snakker om i prinsessekjole eksempelet spydd ut unger. Han var faktisk i full jobb (slik jeg forstod det) men ble etterhvert ufør. Og ja prinsessekjole var kanskje et eksempel på relativ og ikke absolutt fattigdom. Men alenemoren som ikke fikk spist, det er faktisk fattigdom. Og henne vet vi jo ingenting om bakgrunn til. Døde mannen? Levde hun i et voldelig forhold? Samlivsbrudd av andre helt legitime årsaker?  Virker som hun prøvde å bedre situasjonen for seg og barn med å få bedre jobb og derfor studerte. Hun nevnte vikariat med lite vakter osv osv. Det er realiteten for de uten utdanning i Trondheim. Er en by der å få fast jobb uten utdanning er nærmest umulig. Det er vanskelig å få jobb på Rema og Narvesen til og med.

Man kan vel si at hun er heldig som er i Norge sånn sett det man kan være student med barn. Men jeg trengte aldri matkasser til meg og barnet mitt når jeg var student. Ting har blitt mye dyrere og vanskeligere. For folk i litt kinkige situasjoner. Men var vel absolutt bedre for samfunnet at fikk meg en utdanning og står i full jobb heller enn at jeg hadde levd på sosialhjelp i all evighet?

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor 30 minutter unna Oslo. Vil ikke kalle det langt uti gikk. Vi har ca 680.000 i inntekter, og klarer oss fint. Dette har med prioriteringer å gjøre..

Jobber dere begge fulltid da ? Jeg skjønner ikke hvilke jobber som gir så lite lønn.

Anonymkode: 6e154...284

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke sammenligne stor Oslo med Tromsø... Flytter man 30 min unna Tromsø er det kanskje ikke kollektivtransport inn til byen (alt ettersom akkurat hvilken retning). Man må da betale for bil.  Har du barn og? Det gjør ting dyrere. Er og ikke så mange boliger til leie rett utenfor Tromsø. Mye mer til salgs, men de hadde ikke penger til å kjøpe. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spørs når man kjøpte bolig, om man får leie rimelig, om man er avhengig av bil osv.

Hva er deres totale bolig- og transportutgifter? Har dere barn? 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så langt har jeg kun sett ett klipp på fb fra nrk, der en jente snakker om at hun skjønte de var fattig når faren ikke hadde råd til å kjøpe prinsessekjolen 

Det må snart tas en offentlig debatt på hva man egentlig kan forvente at det offentlig skal stille med, hvor mye ansvar folk må ta for eget liv og ikke minst egen barneproduksjon. Fattigfolk som spyr ut unger er selv skyld i at de ikke har råd til ditt og datt, ungene må leve med foreldrenes valg, og da må de fader meg slutte å grine på tv for å få sympati når de ikke kan ta konsekvensen av det de har gjort. 

Anonymkode: 15cbf...a98

Han fyren ble syk, og sykdommen gjorde (bla.a) at han tok dårlige valg

Han hadde 20000 å leve på alt over det ble tatt pga gjeldsordningen, du kan godt si at 20000 (med en unge) ikke er fattigdom, men i norsk sammenheng og norsk prisnivå er det ikke veldig mye å leve på, relativt fattig vil jeg kalle det, sulte i hjel fattig er det ikke.

Problemet med sykdom er også at en ikke vet på forhånd om en vil rammes, så om ingen skal få barn fordi de potensielt kan bli syke i fremtiden, så blir det jo ikke mange unger, vet ikke helt om det vil fungere 😕 

Anonymkode: 4d538...095

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (5 minutter siden):

Kan ikke sammenligne stor Oslo med Tromsø... Flytter man 30 min unna Tromsø er det kanskje ikke kollektivtransport inn til byen (alt ettersom akkurat hvilken retning). Man må da betale for bil.  Har du barn og? Det gjør ting dyrere. Er og ikke så mange boliger til leie rett utenfor Tromsø. Mye mer til salgs, men de hadde ikke penger til å kjøpe. 

Jeg har to barn. Og bor 2.5 km unna nærmeste busstopp. Vi er avhengig av bil også beliggenhet til skole/bhg. 

Vi har kjøpt hus. 120 kvm. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jobber dere begge fulltid da ? Jeg skjønner ikke hvilke jobber som gir så lite lønn.

Anonymkode: 6e154...284

Jeg jobber deltid. Ble dessverre syk etter sist fødsel, så veldig varierende hvor mye jeg klarer å jobbe. Men selv om jeg får uføre(som det går mot), kommer vi ikke til å få så veldig mye mer i lønn. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har to barn. Og bor 2.5 km unna nærmeste busstopp. Vi er avhengig av bil også beliggenhet til skole/bhg. 

Vi har kjøpt hus. 120 kvm

Hvordan fikk dere en gang lån på den inntekten med barn? Uansett så har det jo ikke et alternativ for disse å kjøpe og det kan utgjøre en ganske stor forskjell i mulighetene til hvor de kan flytte og bokostnader 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke sett serien (enda), men at et par som begge jobber fulltid har 600 000,- i brutto årslønn til sammen er fullstendig urealistisk. 

Anonymkode: fc994...bfb

Jeg mener det ble sagt netto i serien. 

Der ble det sagt at fattigdomsgrensa pr 2023 var ca 515.000 kroner netto for et par med ett barn. Fordi de nå har ca 600.000 netto, vil de havne like over fattigdomsgrensa i år.

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (16 minutter siden):

Hvordan fikk dere en gang lån på den inntekten med barn? Uansett så har det jo ikke et alternativ for disse å kjøpe og det kan utgjøre en ganske stor forskjell i mulighetene til hvor de kan flytte og bokostnader 

Vi har gjort som alle andre; spart over mange år. 

Og så har det vært lite ferier, både i Norge og utlandet. Vi har det Vi trenger men menger oss ikke i luksus.

Kan de ikke kjøpe der de bor nå, må de eventuelt flytte et annet sted.

Ellers er det ikke slik at alle kan regne med å eie. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk litt dårlig inntrykk av Thomas som tydeligvis mener at de som kaller en spade for en spade er «surpomper». 

Anonymkode: a8029...cad

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...