Gå til innhold

Formueskatt på godt og vondt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det investeres i en bedrift, eller verdsettes for den gangs skyld, så er dette en innprising av fremtiden og bundet opp i selskapet. Selskapet har ikke nødvendigvendigvis den verdien, det skjønner jeg. Men det er den forventningen om fremtiden. Morske politikere ønsker å skatte denne forventningen i dag.

Liksom hææææ ?

Vi forventer jo også at du har mer inntekt i fremtiden pga. inflasjon og andre faktorer, så hvorfor skatter vi ikke det i dag også?

Hvor rik er egentlig disse Gründere, når de verken nyter ytelser fra selskapet, eller tar ut kapital eller utbetaler seg enormt med lønn?

I don't get it.

Politikerne har vel skjønt dette for lengst? Gevinsten av en slik politikk er åpenbart. Olje og hav dvs. ressurs beskyttes mot andre sektorer. Jeg klarer bare ikke å sjå hvordan Norge tjener på det.

What do I miss?

Jeg er for formueskatt på privatformuer. Ingen skal ha råd til en syk Villa og faen av en bil. Ingen skal tjene mer enn kanskje 2 mill i årsinntekt. Men jeg er også for Gründere, som ønsker å bygge noe for fremtiden og som tjener samfunnet på mange måter. Først når pengene tas ut, så bør de skattes.

Hvilket parti bør jeg velge?

Anonymkode: 52ecd...9ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du velge FRP, Høyre, Venstre eller KrF. 

At vi har formuesskatt på denne måten er intet annet enn sinnsykt. 

Anonymkode: 476ee...96a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du velge FRP, Høyre, Venstre eller KrF. 

At vi har formuesskatt på denne måten er intet annet enn sinnsykt. 

Anonymkode: 476ee...96a

Men de ønsker heller ikke formueskatt på privat kapital. Er ikke det dumt det også?

Skrevet

Hvorfor skal ingen tjene mer enn 2 mill? En middelmådig fotballspiller i eliteserien får det for å løpe etter en ball. Haaland tjente rundt 700 millioner i 2024. 

Tilogmed Statsministeren tjener over to millioner nå. Det gledelige er at mer lønn= mer skatt.

Og du er tilhenger av formuesskatt på privatformuer, men ikke eierposter i selskaper? Da kan man jo bare opprette et holdingselskap som passer på alle pengene til en person, og slipper skatt. Er ikke det en unødvendig komplikasjon? Hvem som helst kan opprette et selskap. Du kunne f.eks opprettet "Anonymkode: 52ecd...9ed Holding AS" og kjørt sparepengene over dit. Du hadde vært eneste eier med 100% av aksjene, og fullt herredømme over selskapet. 

• Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (21 minutter siden):

Du kunne f.eks opprettet "Anonymkode: 52ecd...9ed Holding AS" og kjørt sparepengene over dit. Du hadde vært eneste eier med 100% av aksjene, og fullt herredømme over selskapet. 

Helt til jeg bruker pengene, for da må jeg ta de ut og skatte. Fornuftig det.

newman01 skrev (21 minutter siden):

Haaland tjente rundt 700 millioner i 2024. 

Det er for mye.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Helt til jeg bruker pengene, for da må jeg ta de ut og skatte. Fornuftig det.

Det er for mye.

Så hvorfor ha formueskatt da? Når du som hovedprinsipp vil ha skatt på forbruk, ikke formue? 

La formue være formue, så beskatter man selskaper som går med overskudd, og så beskatter vi utbytte fra selskaper. Trenger ikke å beskatte formue. 

Endret av newman01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...