Gå til innhold

Sier du noe til venner som stumper røyken på gulvet på balkongen din?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen🙂

Jeg tekstet med han i sted og han lurte på hva jeg gjorde på, og da skrev jeg at jeg vasket og kostet gulvet på verandaen, etter at han hadde røyket der ute.

"Hvorfor det"? Spurte han

"Fordi du kakket aske og kastet tre sneiper ned på gulvet", skrev jeg.

Han svarte; "det er da bare å hive sneipene over rekkverket, så er problemet ute av verden 🤣"

For en tilbakestående gris!

Neste gang han er på besøk fár han pinadø gå ned tre etasjer og røyke i bakgården, slik som de andre naboene gjør.

Jeg iadde en venninne for 15 år siden som hadde to små barn, og hun og mannen satt i døråpningen ut til hagen å røyket både sigaretter og jointer, og kastet sneiper ut på plenen der ungene lekte på dagtid.

De orket ikke å gå ut av leiligheten for å røyke, så de satt halvveis inne og blåste røyken ut den åpne døren.

Da jeg kommenterte det, fikk jeg til svar at jeg skulle slappe av.

Anonymkode: 3f20f...fd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her igjen🙂

Jeg tekstet med han i sted og han lurte på hva jeg gjorde på, og da skrev jeg at jeg vasket og kostet gulvet på verandaen, etter at han hadde røyket der ute.

"Hvorfor det"? Spurte han

"Fordi du kakket aske og kastet tre sneiper ned på gulvet", skrev jeg.

Han svarte; "det er da bare å hive sneipene over rekkverket, så er problemet ute av verden 🤣"

For en tilbakestående gris!

Neste gang han er på besøk fár han pinadø gå ned tre etasjer og røyke i bakgården, slik som de andre naboene gjør.

Jeg iadde en venninne for 15 år siden som hadde to små barn, og hun og mannen satt i døråpningen ut til hagen å røyket både sigaretter og jointer, og kastet sneiper ut på plenen der ungene lekte på dagtid.

De orket ikke å gå ut av leiligheten for å røyke, så de satt halvveis inne og blåste røyken ut den åpne døren.

Da jeg kommenterte det, fikk jeg til svar at jeg skulle slappe av.

Hvorfor omgås du slike folk?

Legg heller litt innsats i å få et større nettverk og nye venner.

Anonymkode: f895d...b03

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt fra lenge før det. Det er ikke greit å røyke hos meg. 

Heldigvis har jeg ingen retarderte venner.

Anonymkode: 1f0df...210

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har kjent han siden vgs og han har vært en grei fyr, men jeg har ikke hatt balkong før så jeg har ikke visst hvordan han er når han røyker hos andre.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun som røyket med åpen dør har jeg ikke kontakt med heldigvis.

Hun kuttet kontakt med meg da jeg sendte bekymringsmelding til barnevernet, fordi de røykte jointer når barna var til stede.

Både hun og mannen hadde høy utdannelse og var i jobb, men de hadde behov for å slappe av på kveldstid, og hadde en regel om at det var kun én av de som røykte jointer fordi begge kunne ikke være steine på grunn av barna, og mente det måtte da være greit.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nylig flyttet inn i leilighet som har en liten balkong, og har en venn som røyker hele tiden, og når han er på besøk så er det ut på balkongen for å røyke.

Etter første gangen han røyket der ute, så jeg at han hadde kakket aske og kastet fra seg en sigarett på det våte balkonggulvet, tråkket i det og laget fotavtrykk fra balkongen og inn i gangen.

Så ikke dette før etter at han hadde gått hjem, og tenkte at det var en engangs hendelse, siden han ikke var helt edru.

På søndag var han på besøk igjen- helt edru, og han var ute på balkongen og røyket.

I dag så jeg at han hadde kakket aske på gulvet og kastet fra seg tre sigaretter, og nå var det også litt aske fotavtrykk fra balkongen og inn i gangen.

Jeg mener at voksne mennesker i 40 årene som gjør slikt, mangler botrening eller folkeskikk.

Han skal selvfølgelig få beskjed, men jeg tror han kommer til å mene at jeg er snerpete og hysterisk slikt jeg kjenner han.

Har vært hjemme hos han og på hans terrasse bruker han askebeger

Hva tenker du?

Jeg tenker at han ikke er vennen din. 

Et minstemål - det absolutte minimumskravet - for å være noens venn er å være vennlig mot dem. Her har du et menneske du vet eller antar vil velge å være uvennlig mot deg om du setter en helt udramatisk grense. 

Så det er svaret mitt. Venner respekterer deg. Han her er ikke vennen din. Mulig du ønsker omgåes han fordi dere har ett kurant relasjon basert på transaksjoner e.l. I så fall må du bare grensesette han og la han bli snurt og furten. For er han ikke vennen din .driter du jo i hans mening, ikke sant? 

Anonymkode: 905d3...08a

AnonymBruker
Skrevet

Vis folkeskikk og ta hensyn til naboer. Gå ned og ut til anvist røykeplass. Ikke røyk på balkong! 

Anonymkode: 15379...620

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vis folkeskikk og ta hensyn til naboer. Gå ned og ut til anvist røykeplass. Ikke røyk på balkong! 

Anonymkode: 15379...620

Vi har ikke noe anvist røykeplass så vidt jeg vet, og kjenner at flere røyker på balkongene

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en gjeng med hysteriske og sytete folk dere er. Jeg røyker ikke selv. Men om jeg hadde fått besøk av noen som røyket hadde dette vært et ikke-eksisterende problem for meg. Det er bare å kjøpe noen små pappkopper/krus, fylle med litt vann i bunnen og la de bruke som askebeger. Når gjesten har dratt, havner koppen i en liten pose og så i søpla. Så går jeg ut med søpla hvis jeg ikke vil at det skal lukte røyk inne. 

Men dere gjør dere så forbaska vanskelige 🤣

Anonymkode: 2a28a...544

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett et tomt syltetøyglass med lokk. Det bruker jeg selv. No problem. Jeg ville aldri kakket aske på et balkong gulv. 

• Liker 3
Skrevet

Har han ikke en liten metalleske? De få av vennene mine som røyker, har alle hver sin lille metalleske som de slår asken oppi og har sneipene i. Jeg har ikke opplevd at noen har etterlatt sneiper på minst tjue år. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Herregud for en gjeng med hysteriske og sytete folk dere er. Jeg røyker ikke selv. Men om jeg hadde fått besøk av noen som røyket hadde dette vært et ikke-eksisterende problem for meg. Det er bare å kjøpe noen små pappkopper/krus, fylle med litt vann i bunnen og la de bruke som askebeger. Når gjesten har dratt, havner koppen i en liten pose og så i søpla. Så går jeg ut med søpla hvis jeg ikke vil at det skal lukte røyk inne. 

Men dere gjør dere så forbaska vanskelige 🤣

"Kjøpe ditt og kjøpe datt og sette frem til den røykende".

Nei, det er ikke min jobb!

Det er den som røyker som skal spørre etter noe å kakke asken i og kaste sniepen, eller ta med seg en liten metallboks, som foreslått av noen her.

Nå er det ganske sjeldent at folk røyker, og mitt inntrykk er at de mest shabby og rotete menneskene er de som henger igjen når det gjelder røyking, og ikke enda har klart å stumpe røyken.

Jeg har to kollegaer som røyker daglig, og begge to lukter innrøykt rullings av klærne, og har kaffeånde og brune tenner.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
FrkSolsikke skrev (På 6.8.2025 den 17.47):

Hvis det ikke står noe askebeger der, ja hva skal han gjøre? Da må han bruke gulvet. Sett fram askebeger, så jeg helt sikker på at han skjønner at han skal bruke det

Da SPØR man om noe slikt før man begynner å røyke. Her er det tydelig at han har ikke folkeskikk angående røyking.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er den som røyker som skal spørre etter noe å kakke asken i og kaste sniepen, eller ta med seg en liten metallboks, som foreslått av noen her.

Nå er det ganske sjeldent at folk røyker, og mitt inntrykk er at de mest shabby og rotete menneskene er de som henger igjen når det gjelder røyking, og ikke enda har klart å stumpe røyken.

Jeg har to kollegaer som røyker daglig, og begge to lukter innrøykt rullings av klærne, og har kaffeånde og brune tenner.

Ts

Faren min røyka MYE, men spurte om han kunne bruke noe som askebeger, hadde det ryddig hjemme og dusje minst én gang per dag, som betydde at han også skifte både undertøy og t-skjorte like ofte. Noen folk er bare ekle, samme om de røyker eller ikke. Hadde ei jeg bodde i kollektiv med, som ikke røyka, og hun hadde baller av støy på størrelsen med en knyttneve rullende inne på rommet sitt. 

• Liker 1
Skrevet

Men kan du ikke gi ham noe han kan stumpe røyken i, da?

AnonymBruker
Skrevet

Har selvsagt ingen venner som røyker. 

Anonymkode: cde8c...e74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts

Jeg syns det er du som er ekkel, TS. Ikke røykerne. Makan til fordømmende og nedlatende holdning. Det er kvalmt og motbydelig, rett og slett. Og jeg sier det igjen, jeg røyker ikke. Men slik du uttaler deg er helt drøyt. Koster 20 kr for 30 pappbeger. Får det sikkert billigere også. Få kompisen til til å kjøpe for å ha hos deg da, siden du er så gjerrig. Jeg personlig hadde aldri turt å krevd det, av innlysende grunner. Det er rett og slett patetisk av deg. 

Jeg er helt enig i at sneiper og aske ikke skal lande på gulvet, for all del! Men når man har en venn eller bekjent på besøk hjemme hos seg, så tilrettelegger man. Slik er det i hvert fall i min verden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg syns det er du som er ekkel, TS. Ikke røykerne. Makan til fordømmende og nedlatende holdning. Det er kvalmt og motbydelig, rett og slett. Og jeg sier det igjen, jeg røyker ikke. Men slik du uttaler deg er helt drøyt. Koster 20 kr for 30 pappbeger. Får det sikkert billigere også. Få kompisen til til å kjøpe for å ha hos deg da, siden du er så gjerrig. Jeg personlig hadde aldri turt å krevd det, av innlysende grunner. Det er rett og slett patetisk av deg. 

Jeg er helt enig i at sneiper og aske ikke skal lande på gulvet, for all del! Men når man har en venn eller bekjent på besøk hjemme hos seg, så tilrettelegger man. Slik er det i hvert fall i min verden.

Ikke tilrettelegging for røykere i 2025.. Vi har et samfunn som snart er røykfritt så da jobber vi ilag for å få enda mindre røyking ved å la folk skjønne at røyking ikke er ønsket i ditt hjem. 

Anonymkode: cde8c...e74

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som røyker, men hadde helt klart ikke latt noen røyke på balkongen. 

Anonymkode: 1768b...c5d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (På 6.8.2025 den 17.47):

Hvis det ikke står noe askebeger der, ja hva skal han gjøre? Da må han bruke gulvet. Sett fram askebeger, så jeg helt sikker på at han skjønner at han skal bruke det

Han kan la være å røyke, han kan gå ut på gata, han kan be om et tomt syltetøyglass etc.

Hvis du ikke finner et do når du er på besøk, går du bare og tisser i vasken på kjøkkenet eller klarer du å spørre?

Anonymkode: e0b6d...36a

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...