Gå til innhold

Feil av meg å ikke bli med å se den døde.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nær familie er død jeg ønsket ikke å være med å se vedkommende, siden jeg ønsker å huske personen vår personen var i live. Er det feil av meg?

Anonymkode: 54e6a...a4e

• Hjerte 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe riktig eller feil svar her, og hvis du ønsker å ikke gjøre det - er det helt OK.

Men samtidig kan det være en fin avslutning. Jeg gjorde det med min bror. Husker fortsatt veldig godt hvordan han var i live. Husker mindre hvordan han så ut som død. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. 

Anonymkode: 9bcab...db2

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er feil, det du føler er riktig, er rett for deg. Jeg valgte å se foreldren min sim døde, men søsken av meg ville ikke. Begge deler var riktig. Noen av barnebarna ønsket det og noen ikke, det var helt riktige individuelle valg.

Anonymkode: e2983...cc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit her. Men min far døde da jeg var 17 år gammel. Min umiddelbare tanke var at jeg ikke ville se ham død. Men familien overtalte meg og det er jeg glad for i dag. Det ble lettere å si farvel når jeg så ham der og så at selv om han var min far, så var han ikke det egentlig. Far, som jeg kjente, var borte. Det hjalp meg i sorgprosessen.

Den dag i dag er jeg glad jeg ble overtalt om å se ham.

Anonymkode: 186fc...4b7

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har ikke mistet foreldre, kun besteforeldre, men jeg har valgt å ikke se dem. Flere av mine familiemedlemmer ønsket å se, men jeg ønsket ikke. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det kun du som må kjenne på.

Hvis den avdøde var veldig preget av sykdom eller hadde vært i en ulykke, så er det kanskje like greit å huske avdøde som frisk.

Jeg snakker av erfaring

Anonymkode: a78e8...02c

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En nær familie er død jeg ønsket ikke å være med å se vedkommende, siden jeg ønsker å huske personen vår personen var i live. Er det feil av meg?

Selvfølgelig ikke. Det er et ganske personlig valg, folk er ulike. Er det noen som hevder at du har gjort noe feil?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er bare du som kjenner på hva som er rett for deg. Jeg så begge mine foreldre, men det er ikke det jeg husker best. Det er hvordan de var da de levde.

Anonymkode: 35576...e0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt opp til hver enkelt.

Anonymkode: 98970...283

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så min bestemor da hun var død. Jeg husker det som det var i går, selv om det snart er 20 år siden. Hun døde av alzheimer og hadde noen kilo for mye, så dysisk var hun svært lite preget av sykdommen. Begravelsesagenten kjente henne og i kisten så hun helt ut som seg selv, med et fint lite diskret smil. Det er faktisn et fint minne på sin måte. 

Jeg husker hvordan hun gikk, stod, satt, stemmen hennes, håret hennes, det lure smilet når hun fant på noe skøy. Jeg husker hvordan det føltes å sitte i den trygge armkroken hennes. Jeg husker lukten hennes. Når jeg drømmer om henne er det aldri slik hun så ut i kista. 

Det var min opplevelse. Jeg vet at døden kan se veldig annerledes ut, at det påvirkes av hvordan vedkommende døde, langvarig sykdom, vekt, ulykke, skade osv. Det er ingen fasit på hva som er riktig for deg og du bør lytte til deg selv og dine behov ❤️ 

Kondolerer❤️

Anonymkode: c6d59...281

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er veldig individuelt og ingenting er verken rett eller galt. 
Søsknene og faren til moren min hadde ikke ønske om å se henne når hun gikk bort. Ville heller minnes henne som hun var.

Jeg valgte f.eks. ikke å se mormor av samme grunn 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ditt valg og bare ditt.

Jeg satt med min far hele natten før han døde, da andre overtok og sitte der, sa jeg til meg selv dette var siste gangen jeg så ham, han døde senere den dagen, da han var stelt å lå i kisten var det kun hans kone og et av hans barnebarn som ønsket å se ham, jeg og alle de andre ønsket å huske ham slik han var ♥️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir litt feil å si at man ikke vil se den døde fordi man vil huske vedkommende som vedkommende var i live. Det går jo bra og huske begge deler,det tror jeg de fleste gjør.

Anonymkode: 99ed2...bd6

• Liker 3
Skrevet

Pappa døde og jeg kan faktisk ikke huske om jeg så ham i kisten eller ikke. Høres sikkert veldig rart ut. 

Jeg husker at jeg var inne på rommet hans da han døde. Men det var jeg ikke iflg mor og bror. 

Det er så rart med det. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vår mor døde, valgte min bror å se henne, men jeg ville ikke. Broren min har i ettertid sagt at han angret på at han så henne, det livløse ansiktet er liksom etset inn i hjernen hans, og kommer i veien for andre minner om mamma. Da vår far døde, valgte vi begge borte å se ham.

Men som andre sier, dette er individuelt, og enhver må få gjøre hva en tror er best for en selv.

Anonymkode: 60d4f...e36

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 17.38):

Du har gjort det som er rett for deg og det skal man ha full forståelse for. Er faktisk ikke alle som er komfortable eller som ønsker syning akkurat på bakgrunn av det du skriver.  Gjør som du sier og husk avdøde som personen det var og ta vare på de gode minnene. Kondolerer ❤️

Skrevet

Gjør som du vil 😊

Jeg er godt voksen, jobbet i 20 år innen helse, og har sett noen døde gjennom årene.

Mine egne ønsker jeg derimot ikke å se... kun svigerfar av kjente/familie jeg har vært med på syning av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dette må man jo kjenne etter selv men selv syns jeg det var godt og se hvor fredlige de så ut og se at ja de har det godt om man kan si det slik. Sett 3 stk og angrer ingen av de.

Anonymkode: d803d...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg syns det blir litt feil å si at man ikke vil se den døde fordi man vil huske vedkommende som vedkommende var i live. Det går jo bra og huske begge deler,det tror jeg de fleste gjør.

Anonymkode: 99ed2...bd6

Hvem bestemmer det? Du?? Jeg ville ikke se mamma død. Min søster og tante med familie overtalte meg. Jeg angrer på at jeg gjorde det. Slutt å bestem hvordan andre skal føle rundt død. Det er helt sykt individuelt. 

Anonymkode: 014a2...3ee

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 17.38):

M66: Kondolerer.
Du gjør det som er riktig for deg, ikke for å tilfredsstille andre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...