Gå til innhold

Trenger innspill til hvordan løse dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg har vært sammen i tyve år. Vi har aldri giftet oss, rett og slett fordi vi har prioritert å bruke pengene på andre ting (Kjøpe leilighet, bil, ferie, større veterinærutgifter osv).

Men vi har alltid hatt lyst å gifte oss og vi har nå kommet til den konklusjon at hvis skal vente til vi har spart opp nok til å ha "ordentlig" bryllup med all familie og venner med middag og drikke, så vil det aldri skje. 

Så i stedet har vi tenkt å gifte oss på kommunehuset og så spandere middag og drikke på de aller nærmeste. Vi tenkte først bare våre mødre (begge våre fedre er døde) og våre forlovere.

Men så kommer problemet. Hans søsken og mor bor spredd rundt i hele landet og det vil koste dem fly og overnatting å komme hit. Vi kan selvsagt ikke forvente at de vil gjøre det for å se på en borgerlig vielse i ti minutter, det minste de må få er en middag. Og min samboer vil jo naturlig nok ha dem der.

Så da må vi inkludere hans søsken med partner til middag. Og dermed også mine søsken med partner. Og plutselig snakker vi 14-15 stk utenom meg og samboer. Å spandere middag (tenker minst middag og dessert) + drikke til dem vil komme på ganske mange tusen. Det er ikke at vi ikke ønsker å gjøre det, men da må vi nok igjen spare opp penger et par år for å få det til.

Vi kunne alternativt leid bygdehuset og hatt fest der for alle, men da blir det bare vanlig fest hvor folk tar med egen drikke. Vet av erfaring at hans familie ikke drikker så mye, og har forstått på KG at det å ble folk kjøpe drikke selv i et bryllup er veldig feil.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: ecbc8...0ff

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere må selvfølgelig gjøre det som blir riktig for dere. men kan jo fortelle hvordan vi gjorde det..

Vi valgte å gifte oss på rådhuset, med foreldre og forlovere til stede. Gikk ut og spiste etterpå sammen, hvor vi spanderte. 

Sommeren etterpå inviterte vi alle (søsken, slekt, venner) på en uhøytidelig grillfest på gården vår. Vi stilte med grill og tilbehør til maten, alle tok med kjøtt/drikke utover kvelden etter eget ønske. Presten kom og ga en velsignelse over ekteskapet, og på den måten følte alle at de ble en del av bryllupet som egentlig hadde vært. Det var en veldig fin løsning for oss, og alle gjestene var fornøyde med kvelden 😊

Anonymkode: 31872...223

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere må selvfølgelig gjøre det som blir riktig for dere. men kan jo fortelle hvordan vi gjorde det..

Vi valgte å gifte oss på rådhuset, med foreldre og forlovere til stede. Gikk ut og spiste etterpå sammen, hvor vi spanderte. 

Sommeren etterpå inviterte vi alle (søsken, slekt, venner) på en uhøytidelig grillfest på gården vår. Vi stilte med grill og tilbehør til maten, alle tok med kjøtt/drikke utover kvelden etter eget ønske. Presten kom og ga en velsignelse over ekteskapet, og på den måten følte alle at de ble en del av bryllupet som egentlig hadde vært. Det var en veldig fin løsning for oss, og alle gjestene var fornøyde med kvelden 😊

Anonymkode: 31872...223

Det kunne vært en god løsning, sånn bortsett fra at vi bor i en leilighet hvor vi ikke har plass til så mange folk.

Vi kunne hatt det hos min bror, han har stort hus og stor hage. Men da hadde nok han følt ansvar for å ordne mat (han er kokk) og ikke bare være gjest, men kan også være jeg problematiserer dette mer enn nødvendig i eget hode. 😅

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

(...) Vi tenkte først bare våre mødre (begge våre fedre er døde) og våre forlovere.

Men så kommer problemet. Hans søsken og mor bor spredd rundt i hele landet og det vil koste dem fly og overnatting å komme hit. (...)

Mangler det en setning her? Skjønner ikke hvorfor (voksne) søsken må inkluderes bare fordi man inviterer foreldre? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville dere gjort?

Rådhus. Kommunale vitner. Ferdig. 

Anonymkode: 394dc...2a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mangler det en setning her? Skjønner ikke hvorfor (voksne) søsken må inkluderes bare fordi man inviterer foreldre? 

Rådhus. Kommunale vitner. Ferdig. 

Han ønsker jo naturlig nok å invitere sine søsken til bryllupet. Det vil jo være helt feil å ikke invitere dem. Men når de først er invitert, og reiser fra andre deler av landet, så må de jo få mer enn bare 10 minutter i et rådhus.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde noe lik situasjon, minus at folk var spredt. Vi inviterte bare til vielsen, så hjem til oss for å drikke kaffe og spise kake, hvor vi poppet noen flasker med musserende vin. Rolig, intimt og billig. Syns det egentlig var veldig greit. Føler dere det blir for lite for tilreisende?

Anonymkode: 60d74...1c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han ønsker jo naturlig nok å invitere sine søsken til bryllupet. Det vil jo være helt feil å ikke invitere dem. Men når de først er invitert, og reiser fra andre deler av landet, så må de jo få mer enn bare 10 minutter i et rådhus.

TS

De gangene jeg har vært i bryllup som har krevd at jeg må reise, enten i norge eller utenlands, har absolutt alle hatt en eller annen versjon av at gaver er ikke ønsket, men reise opphold og annet er på egen bekostning..  Har ett inntrykk av dette er ganske vanlig..... 
Dere kan jo invitere til vielse og mat og ett par enheter eller noe? Men reise, opphold og annet må betales selv.... MEN kjedelig om det gjør at folk kommer, spiser, drikker 2 enheter og drar hjem også....

Dere kan også si i invitasjonen at dere bidrag til festen ``som gave``.. Vi ønsker å ha festen der og der, og som gave øsnker vi ett bidrag til festen.... ? 

Har vært i alle former for bryllup, og må si at de som har vært gøyest har vært de som har vært billigst/ type spleise lag....

Men stivpyntet 13 retters er heller ikke noe for meg da.... Bidrar heller til mat og fest enn enn gave fra en eller annen liste, der jeg mottar samme takkekort som alle andre......

Anonymkode: 0e826...1ab

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen venner av meg hadde nesten samme problem og ingen av mødrene hadde veldig god økonomi og moren hennes bodde i Kirkenes mens hans far bor på Måløy. Så hva da? de hadde ikke den beste økonomi og hadde noen venner de ville ha med så de gjorde det på denne måten. De satte opp gjestelisten og tok en rask beregning. Så bestemte de seg for at de ringte rundt til venner og sa at " Vi skal gifte oss den og den datoen, vi kommer til å sende deg en invitasjon men i stedte for gave så lurer vi på om du kan ta med .f.ex 14 hvitløksbrød av rimeligste type? " Og vi  hadde en tipp topp fest, de hadde sørget for at det var nok mat pg drikke og ingen klaget

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde noe lik situasjon, minus at folk var spredt. Vi inviterte bare til vielsen, så hjem til oss for å drikke kaffe og spise kake, hvor vi poppet noen flasker med musserende vin. Rolig, intimt og billig. Syns det egentlig var veldig greit. Føler dere det blir for lite for tilreisende?

Anonymkode: 60d74...1c9

Problemet er at vi bor i en leilighet hvor alle hans søsken med partner, og mine søsken med partner, og våre mødre, vil bli for mange.

De gangene jeg har vært i bryllup som har krevd at jeg må reise, enten i norge eller utenlands, har absolutt alle hatt en eller annen versjon av at gaver er ikke ønsket, men reise opphold og annet er på egen bekostning..  Har ett inntrykk av dette er ganske vanlig..... 
Dere kan jo invitere til vielse og mat og ett par enheter eller noe? Men reise, opphold og annet må betales selv.... MEN kjedelig om det gjør at folk kommer, spiser, drikker 2 enheter og drar hjem også....

Dere kan også si i invitasjonen at dere bidrag til festen ``som gave``.. Vi ønsker å ha festen der og der, og som gave øsnker vi ett bidrag til festen.... ? 

Har vært i alle former for bryllup, og må si at de som har vært gøyest har vært de som har vært billigst/ type spleise lag....

Men stivpyntet 13 retters er heller ikke noe for meg da.... Bidrar heller til mat og fest enn enn gave fra en eller annen liste, der jeg mottar samme takkekort som alle andre......

Anonymkode: 0e826...1ab

Det er dette som er problemet - mat og et par enheter til 15 mann + oss blir ganske mange tusen. Det vil nok ta oss en stund å spare opp til det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
tankebobla skrev (Akkurat nå):

Noen venner av meg hadde nesten samme problem og ingen av mødrene hadde veldig god økonomi og moren hennes bodde i Kirkenes mens hans far bor på Måløy. Så hva da? de hadde ikke den beste økonomi og hadde noen venner de ville ha med så de gjorde det på denne måten. De satte opp gjestelisten og tok en rask beregning. Så bestemte de seg for at de ringte rundt til venner og sa at " Vi skal gifte oss den og den datoen, vi kommer til å sende deg en invitasjon men i stedte for gave så lurer vi på om du kan ta med .f.ex 14 hvitløksbrød av rimeligste type? " Og vi  hadde en tipp topp fest, de hadde sørget for at det var nok mat pg drikke og ingen klaget

Det kunne vært et alternativ. Spleiselag i stedet for gave. Men det krever jo også mer jobb av gjestene. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kunne vært et alternativ. Spleiselag i stedet for gave. Men det krever jo også mer jobb av gjestene. 

TS

de valgte ting som ikke krevde så mye egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare gått på kommunehuset, giftet meg og thats it. Ingen fest. Det er DERES liv og å bruke mange mange tusen for å fly folk hit og dit for middag…? Unødvendig. 

Anonymkode: 0028a...f54

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har de hatt dropp-in-vielser i kirken på Valentinsdagen. Det er jo litt morsom "elopement"-variant? Det er gjort veldig fint og ordentlig og er gratis om det er i kirkekretsen man sogner til. Kanskje det fins noe sånt der? Og så kan dere leie et rimelig lokale, dekorere selv og eventuelt ha delvis kurvfest/spleiselag - eller om dere kjenner noen som er dugelig på kjøkkenet og villig til å gjøre dere en tjeneste i bryllupsgave, så kan en skikkelig suppe være en rimelig og passende middag til 14-15 stykker i et bryllup. I et bryllup jeg var i lagde en av vennene deres en nydelig fiskesuppe, for eksempel.

Anonymkode: dd31d...b70

AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg tenker - motsatt han (dere?) - at når man funderer på hvordan man kan blåse «dette» opp til noe som er verdt å reise etter... så er det faktisk ikke verdt å be folk reise etter. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS

Jeg skjønner ikke hvorfor han ønsker å ha søsken til stede under vielsen hvis de ikke skal delta i selskapet. Skal du ha dine søsken til stede? I så fall hvorfor? Vi giftet oss i kirken med bare vitner, som kirken skaffet, til stede.

Så nei, inviter mødre og forlovere til vielse og middag.

Anonymkode: cae79...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere tips. Vi får ta en runde i tenkeboksen på dette. :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva med koldtbord? Og ett billig lokale? Pynt og sånt er billig på temu. 

Jeg hadde budsjettkonfirmasjon til eldste. Jeg brukte ca. 3000kr på mat. 1000kr på drikke (brus). 700kr kaka. (Lokalt bakeri). Lagde alt selv. Kjøpte kjøttdeig/karbonader på salg. Handlet egg fra en gård, kjøpte inn når ting var på salg. Vi var 30stk i konfirmasjonen, pluss 16 stk dagen etterpå til restefest.  

Anonymkode: 501b2...b16

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste i nær familie vil nok prioritere og bruke litt ekstra penger for å reise i bryllupet. Feks hotell og fly. Og kanskje tatt det som en kort ferie/helgetur. Avhenger selvsagt om dere kjenner til økonomi. Og har jo selvsagt litt å si hvor dere bor, og at det ikke er helt øde. 

Kanskje dere kan låne ut egen bolig til noen i familien? Så bor dere på hotell selv. Dere kan velge vielse senest mulig på dagen, så kan familien velge å gjøre noe tidlig på dagen. Reiser de fre-søn, vil de kanskje være opplagt søndagen for å se litt av byen og være reiseklær uten å være fyllesyk. Vielse + middag bør holde i massevis. Det er også ok å kun servere alkohol til måltidene, og så kan de velge selv om de ønsker mer. Siden den siden ikke drikker så mye, er det ikke sikkert det blir så dyrt likevel. Man kan betale for flasker i stedet for glass. 

Et annet alternativ er å holde selskapet hjemme. Alkohol kan kjøpes selv og man kan få anbefalinger. Kanskje bestille god catering eller kokk? 

Eller ta en weekendtur og gift dere alene, evt med forlovere. 

Anonymkode: a8347...937

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok spart opp, og så invitert alle 15 på restaurant. Ikke den dyreste du kan oppdrive, men heller ikke Egon. Evt invitere til kaker og kaffe hjemme etterpå.

Hva med å bruke noen måneder på å aktivt spare opp penger? Knipe inn på matbudsjettet, selge ting på Finn, lage seg en liten ekstrajobb som gir inntekt? Leie ut leiligheten på AirBnB i noen helger, og selv overnatte hos venner eller familie? Det er ikke så ekstremt mange tusenlapper som skal til. :) 

Anonymkode: 756b3...9f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 16.54):

Så i stedet har vi tenkt å gifte oss på kommunehuset og så spandere middag og drikke på de aller nærmeste. Vi tenkte først bare våre mødre (begge våre fedre er døde) og våre forlovere.

Da går dere for akkurat dette, dere inviterer og spanderer på akkurat disse.

Er det noen andre dere vil ha med eller som dere tror selv vil ønske å ha med sender dere ut en melding: "Etter mange år sammen har X og jeg bestemt oss for å gifte oss. Det blir en enkel seremoni på X, hvor vi spiser på restaurant X etterpå. Skulle så gjerne ha invitert inn alle de vi er glade i, men det strekker ikke økonomien til, derfor blir det ikke noen offisiell fest. Men hvis noen fordet ønsker å komme og se oss bli gift og /eller spise middag med oss etterpå er dere hjertelig velkomne, men vi kan dessverre ikke spandere annet enn selskap og god stemning."

Anonymkode: 4ca1b...347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...