Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig aldri vært i prosess der jeg har søkt jobber. Min første jobb fikk jeg som 18 åring, jeg begynte å ta ekstravakter der mamma jobbet. Som ferdigutdannet 23 åring gikk jeg en jobb kastet etter meg, nesten før jeg var ferdig med studiene. Nå 10 år senere er jeg igjen i en prosess der jeg har begynt å søke andre jobber. Jeg har bestemt meg for å bytte jobb, og har såvidt begynt å søke jobber andre steder. Det er begrenset hvor engasjert jeg er i den prosessen, da jeg allerede har en fast jobb, så dette er mer som et slags tidsfordriv for å se om jeg får napp andre plasser.

Jeg sendte min første jobbsøknad noen sinne på søndag. Fristen på denne stillingen gikk ut samme dag, jeg har enda ikke hørt noe. Hverken om intervju eller om jeg er uaktuell for stillingen. Det eneste jeg har fått er en standard melding om at søknaden er mottatt, dette er noe du mottar automatisk fra søkerportalen. 

Når er det vanlig å få svar på jobbsøknader? 

Anonymkode: b1a68...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi et fasitsvar. Det kommer jo veldig an på hvor du har søkt jobb. Fikk de 10 søkere, eller 1000 liksom?

Anonymkode: e068d...f19

AnonymBruker
Skrevet

På de aller fleste søknadene får jeg aldri noe svar med mindre jeg maser.

Anonymkode: 4d129...d12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en som var på jobbjakt lenge fordi jeg hatet min forrige jobb: det varierer så ekstremt mye. 

Har opplevd både å både bli innkalt til intervju før søknadsfristen utløp og først hørt noe to uker etter frist. 

Har søkt både privat og offentlig og opplevde vel egentlig at det tar litt mer tid i det offentlige. Sikkert fordi de opererer med søkerlister og sånt. Noen steder må nyansatte godkjennes gjennom ulike nemder osv. så da kan det jo være at de er ekstra nøye før de velger hvem som går på intervju. 

Har også opplevd at jeg ble innstilt som nr. 1 til en stilling som gikk til noen andre bare for å bli oppringt 3 mnd. senere fordi vedkommende ikke hadde fungert. 

Anonymkode: 1378e...010

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt jobber i 2 mnd. Har fortsatt ikke hørt noe som helst fra noen.

Anonymkode: c59f6...d11

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har egentlig aldri vært i prosess der jeg har søkt jobber. Min første jobb fikk jeg som 18 åring, jeg begynte å ta ekstravakter der mamma jobbet. Som ferdigutdannet 23 åring gikk jeg en jobb kastet etter meg, nesten før jeg var ferdig med studiene. Nå 10 år senere er jeg igjen i en prosess der jeg har begynt å søke andre jobber. Jeg har bestemt meg for å bytte jobb, og har såvidt begynt å søke jobber andre steder. Det er begrenset hvor engasjert jeg er i den prosessen, da jeg allerede har en fast jobb, så dette er mer som et slags tidsfordriv for å se om jeg får napp andre plasser.

Jeg sendte min første jobbsøknad noen sinne på søndag. Fristen på denne stillingen gikk ut samme dag, jeg har enda ikke hørt noe. Hverken om intervju eller om jeg er uaktuell for stillingen. Det eneste jeg har fått er en standard melding om at søknaden er mottatt, dette er noe du mottar automatisk fra søkerportalen. 

Jeg hører som oftest ikke noe om de ikke er interessert i å ha meg som ansatt. Noen få sender ut melding om at stillingen er besatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har søkt jobber i 2 mnd. Har fortsatt ikke hørt noe som helst fra noen.

Anonymkode: c59f6...d11

Fighter83 skrev (3 timer siden):

Jeg hører som oftest ikke noe om de ikke er interessert i å ha meg som ansatt. Noen få sender ut melding om at stillingen er besatt. 

Fy fasan så utrolig dårlig gjort! Skjerpings alle ledere der ute 😡

• Nyttig 2
Skrevet
Danseskjørt skrev (2 minutter siden):

Såååå innmari enig! Føles så innmari feil å søke jobb om igjen og bli ansatt der i ettertid om de har samme leder ihvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet
Danseskjørt skrev (3 timer siden):

Enig! Det er bare dårlig gjort! 

AnonymBruker
Skrevet

Noen sender mail om at søknad er mottatt, så hører man ikke mer-noen hører man ikke fra i det hele tatt. 

En arbeidsgiver jeg hadde søkt hos sendte bare arbeidsavtale til signering, uten å ha snakket med meg, da jeg kom med spørsmål om ting som ikke var omtalt i avtalen, svarte de ikke. Jeg signerte ikke, for å si det sånn…

Sendte åpen søknad til en bedrift, fikk svar to dager senere «beklager sent svar»…det var midt i fellesferien! 

Anonymkode: 60454...645

Skrevet

Det private som regel 1-2 uker etter frist er gått ut (også noen ganger før). Det offentlige kan ta månedsvis hvis det er stilling der det skal sette sammen utvalg  og skal rangere søkere 

Skrevet

Sønnen har nok søkt på 100 jobber siste halvannet året, om ikke enda flere.... 
-det er kun et fåtall som sender noen-som-helst-respons. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som regel tar det 1-2 uker. Hører man ikke noe innen to uker er det som regel kjørt. Unntaket er enkelte stillinger i det offentlige, det kan det ta måneder 

Anonymkode: 45c57...741

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger 1 måned, noen ganger flere måneder, noen ganger aldri. 

De fleste gangene jeg fikk jobb tok de kontakt 1 til to uker eller rett etter fristen. 

Anonymkode: 44650...e13

AnonymBruker
Skrevet

SPØRS HELT på ansettelsesprosessen :)

Noen ansetter fortløpende, og andre har en lang prosess de skal imellom. Mye avhenger jo også av privat vs offentlig, type stilling osv.

Det har gått alt fra 1 uke til at jeg aldri hører ifra dem.

De fleste jobbene jeg har søkt på det siste året har hatt over 100 søkere per stilling, så er mange om beinet om for tiden. Er fortsatt arbeidsledig, lander alltid på 2 eller 3 plass på lista.... Blir aldri god nok. 

Anonymkode: a815f...32b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

SPØRS HELT på ansettelsesprosessen :)

Noen ansetter fortløpende, og andre har en lang prosess de skal imellom. Mye avhenger jo også av privat vs offentlig, type stilling osv.

Det har gått alt fra 1 uke til at jeg aldri hører ifra dem.

De fleste jobbene jeg har søkt på det siste året har hatt over 100 søkere per stilling, så er mange om beinet om for tiden. Er fortsatt arbeidsledig, lander alltid på 2 eller 3 plass på lista.... Blir aldri god nok. 

Hører mange si det men hører ingenting i media om vanskelige tider eller kutt i arbeidslivet. Lurer på hva som skjer. For det er min erfaring for tiden også, sinnsykt mange søkere på få jobber. Med mindre vi snakker feks helsevesen. 

AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (3 minutter siden):

Hører mange si det men hører ingenting i media om vanskelige tider eller kutt i arbeidslivet. Lurer på hva som skjer. For det er min erfaring for tiden også, sinnsykt mange søkere på få jobber. Med mindre vi snakker feks helsevesen. 

Jeg søker bredt i geografisk området, og har av og til søkt på butikkjobber (de får jeg aldri svar på). Sist jeg opplevde at det var så vanskelig å få en jobb, som det er nå, var da jeg var helt uten arbeidserfaring (dvs på videregående).

Har vært på utallige intervjuer det siste året, og jeg presses imellom personlighetstester, caser, og 3-4 runder med intervju baserte møter... Det er mye, for å få beskjed om "hei, du fikk ikke jobben, men takk for interessen"

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg søker bredt i geografisk området, og har av og til søkt på butikkjobber (de får jeg aldri svar på). Sist jeg opplevde at det var så vanskelig å få en jobb, som det er nå, var da jeg var helt uten arbeidserfaring (dvs på videregående).

Har vært på utallige intervjuer det siste året, og jeg presses imellom personlighetstester, caser, og 3-4 runder med intervju baserte møter... Det er mye, for å få beskjed om "hei, du fikk ikke jobben, men takk for interessen"

Jeg hører mange si det samme. Er vi i en økonomisk depresjon ingen har fått med seg? Arbeidsledigheten har jeg ikke hørt har steget men kan ikke fatte hvordan ikke... Kanskje en del jobber deltidsjobber osv mens de søker på andre ting og sånn sett ikke er arbeidsledig kanskje, ikke vet jeg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 16.18):

Det vanlige er å aldri høre noe som helst, med mindre du blir innkalt til intervju. 

Jeg vet, helt elendig! 

Anonymkode: 780c5...ee1

• Liker 1
Skrevet

Er de interessert, ringer mange dagen etter fristen gikk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...