AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Jeg har en kompis som alltid skal starte med runder med øl når vi er ute på byen. Jeg kan like om det f.eks. er julebord eller en helaften, men liker det ikke når man f.eks. egentlig bare har tenkt å ta et par øl på en onsdag. Sånn som f.eks. her om dagen inviterte han meg og noen andre på Quiz i sentrum. Jeg sa at jeg kun tar et par øl i forkant. Da jeg ringte han og spurte hvor quizen var, ba han meg komme bort til en annen bar først. Siden jeg allerede var i sentrum gjorde jeg det, så da ble det en øl der. Jeg kunne selvsagt ha droppet det, men litt vanskelig når det sitter 5-6 andre der. Vi kom bort på quiz-stedet og det første han gjør er å kjøpe en runde med øl til hele gjengen, og vipps så er man "forpliktet" til å plutselig måtte bli med på det. Hans kompis var også kjapp på avtrekkeren og tok neste runde, slik at jeg allerede nå minst måtte kjøpe til dem. Quiz varer fort et par timer og min plan var å bare ta det rolig med et par øl, men når man er med på runder må man liksom holde tempoet med de andre. Det er ingen big deal og jeg ble med, men synes likevel det med runder er litt sleipt i enkelte tilfeller. Jeg dro litt før og måtte derfor ut av "loopen" og av ren høflighet spurte jeg om å vippse han ene jeg ikke kjente så godt for ølen han hadde kjøpt til meg. Det trengte jeg ikke, men det ble uansett en ekstra stressfaktor. Så hva synes folk om runder med øl generelt? Jeg kan skjønne det om man kanskje et på konsert eller noe, men når man sitter på en pub der baren er 3 meter fra oss ser jeg virkelig ikke poenget med det. #69dudes Anonymkode: ad23b...65b 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Mulig det er mer en mannegreie, men blant mine venner kjøper vi alltid øl/drikke sjøl. Enklest. Eventuelt om vi bare er to ute så kan vi bytte på å kjøpe til begge, men da spør vi jo. Tenker jo det fort blir litt drikkepress av å kjøpe runder, man må i hvert fall heve stemmen for å si fra hvis man ikke vil ha enda en. Anonymkode: dfa05...d4d 5
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Noen folk er veldig på det, men jeg sier alltid nei i forkant. Anonymkode: dd6d4...089 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noen folk er veldig på det, men jeg sier alltid nei i forkant. Anonymkode: dd6d4...089 Jeg må bli flinkere på det selv. I tilfellet jeg beskrev kjente jeg ikke de andre så godt (var kompiser og et par kollegaer av han), så jeg hadde ikke så lyst til å fremstå som han "kjipe" siden jeg møtte dem for første gang og også litt senere da de allerede var "i gang". Enig som hun over også skriver, at i tilfeller der man er to går det helt greit. Men er man 5-6 blir det fort mye, og det koster jo ganske mye å drikke ute om dagen også. TS Anonymkode: ad23b...65b 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Runder er greit når man har tenkt å ha en helaften. Men hvis man vet man bare vil ha 2-3 øl og så gå tidlig, så må man si fra med en gang. Si evt at man har tenkt å gå tidlig, så de kan kjøpe runde til alle utenom deg, og du kjøper din egen øl. Anonymkode: 8001d...5fb 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Han: "Hei, gutta - jeg kjøper første runde" Du: "Ikke kjøp til meg - jeg skal ta det rolig i kveld". Noen ganger det veldig lett å løse problemer Anonymkode: 7eb72...fb7 14 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi kom bort på quiz-stedet og det første han gjør er å kjøpe en runde med øl til hele gjengen, og vipps så er man "forpliktet" til å plutselig måtte bli med på det. Hans kompis var også kjapp på avtrekkeren og tok neste runde, slik at jeg allerede nå minst måtte kjøpe til dem. Anonymkode: ad23b...65b «Jeg skal bare ha denne ene, jeg vippser deg.» Du trenger ikke gjøre det til et større problem enn det. Anonymkode: 275d0...51b 7 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Jeg slipper heldigvis siden jeg ikke drikker alkohol og ingen forventer at en som drikker vann skal bidra med en runde det er fint å være avholds i slike situasjoner for jeg syns det der virker som en uting.. Anonymkode: 62c07...e15
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Du må som andre sier bare være tydelig, ts. Si at de ikke skal kjøpe til deg. Jeg var i en situasjon en gang hvor en venninnes bekjent plutselig hadde kjøpt til oss. Den bekjente var der med flere "likesinnede". Jeg hadde planlagt å drikke maks to glass vin den kvelden, noe min venninne visste, og at jeg hadde allerede drukket ett glass vin. Plutselig har min venninne kjøpt neste runde til oss alle. Jeg sa fra at jeg ikke skulle ha mer, men fikk presset på meg glasset, som jeg så bare stod og holdt uten å drikke. Og rett etterpå ga hun meg klar beskjed om at det var min tur å kjøpe en ny runde på alle. Jeg sa at de overhodet ikke var aktuelt, da jeg aldri hadde bedt om å bli med på dette, ikke skulle drikke mer uansett. Hun ble mildt sagt ilsk på meg. Det ironiske ved dette var at hennes bekjente var og er milliardær, god for nærmere 10 milliarder. Og hans venner som var med ham den kvelden var andre med svært gode lønninger (millionerklassen) og/eller store formuer og de drakk med begge hender, men betalte ikke for noe selv. Jeg var den med minst i inntekt av alle den kvelden (hadde da en normalinntekt, ingen formue). Heldigvis stod jeg stødig i mitt valg, bare unnlot å drikke noe mer. Etter den kvelden innså jeg at jeg aldri igjen gidder være med på "runder" ute. Kan gjøre det om jeg er ute med en venninne, hvor vi kjøper annen hver gang. Men flere enn det er jeg ikke med på, for jeg drikker generelt lite. Det har egentlig vært en befrielse å ta et så bastant standpunkt. Om noen forsøker å presse på, så lar jeg rett og slett bare være å drikke, bestiller meg heller et glass vann. Om jeg likevel vil ha noe å drikke senere så kjøper jeg meg det selv. Anonymkode: b73ee...dc5 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): «Jeg skal bare ha denne ene, jeg vippser deg.» Du trenger ikke gjøre det til et større problem enn det. Anonymkode: 275d0...51b Dette. Anonymkode: 21bde...023 1
Hoppetaujenta Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august "Spanderingsrunder" er en uting. Plutselig forlater folk utestedet og har fått gratis alkohol og kjøper ikke tilbake. En må bestemme seg og kjøre en hyggelig, men streng linje. Folk får bli sure om de må og enhver får betale for seg selv på gammelmåten. Man skal ikke forplikte seg fordi noen bedriver tvang. Lykke til neste gang! 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Jeg synes det å kjøpe hver sin runde er praktisk og greit. Jeg kan likevel si nei takk slik at jeg ikke må drikke mer enn jeg liker. 2-3 halvlitere er nok for meg. Hvis jeg ikke kjøper en runde tar jeg den neste gang. Ikke så nøye om det er helt de samme personene så lenge jeg får gitt mitt bidrag til fellesskapet. Anonymkode: 8d8fc...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 16.48): Jeg må bli flinkere på det selv. I tilfellet jeg beskrev kjente jeg ikke de andre så godt (var kompiser og et par kollegaer av han), så jeg hadde ikke så lyst til å fremstå som han "kjipe" siden jeg møtte dem for første gang og også litt senere da de allerede var "i gang". Enig som hun over også skriver, at i tilfeller der man er to går det helt greit. Men er man 5-6 blir det fort mye, og det koster jo ganske mye å drikke ute om dagen også. TS Anonymkode: ad23b...65b Skjønner. Kan være ukomfortabelt å si ifra. Men mitt inntrykk er at du ikke oppfattes som kjip så lenge du ikke mottar øl fra andre. Om det er snakk om oppegående og voksne mennesker så har de forståelse for om du ikke vil være med på å spandere runder. Du nevner det å gå tidlig. Men det finnes jo andre årsaker også som f.eks at man ikke har økonomien til å drikke mye ute, at man ikke tåler å drikke mye, at man skal gjøre noe like etterpå hvor man må være nesten rusfri, osv. Selv har jeg en venn som var i lignende problemstilling som deg. Han hadde pengeproblemer, men ønsket å være med på quiz for det sosiale. Så begynner folk å spandere på han. Han klarte ikke si nei den dagen for han var ikke forberedt på å bli spandert på og hadde derfor ikke planlagt hva han skulle si. Han ønsket åpenbart ikke å snakke om pengeproblemene sine. Men neste gang så hadde han planlagt et svar og sa ifra fra allerede ved første runde slik at han slapp å bli med på spanderingen og slapp ende opp med å kjøpe mer enn den ene ølen han hadde planlagt å kjøpe. Ikke bare er mitt inntrykk at folk har forståelse for at du ikke ønsker å drikke så mye. Men de har jo ingen grunn til å presse deg når det gjelder spandering av runder. Det er jo de som må ta regningen om de spanderer runder på deg og du f.eks har sagt at du ikke kan spandere tilbake. Så hvis det blir noe drikkepress så er det vel på deres regning. Er selvsagt mulig at de er villig til å gi deg gratis øl. Det er ikke utenkelig. Men da er det jo enten bare å takke nei eller å takke ja og å drikke den i rolig tempo slik at de ikke rekker å spandere mer på deg. Anonymkode: f42b2...d7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner. Kan være ukomfortabelt å si ifra. Men mitt inntrykk er at du ikke oppfattes som kjip så lenge du ikke mottar øl fra andre. Om det er snakk om oppegående og voksne mennesker så har de forståelse for om du ikke vil være med på å spandere runder. Du nevner det å gå tidlig. Men det finnes jo andre årsaker også som f.eks at man ikke har økonomien til å drikke mye ute, at man ikke tåler å drikke mye, at man skal gjøre noe like etterpå hvor man må være nesten rusfri, osv. Selv har jeg en venn som var i lignende problemstilling som deg. Han hadde pengeproblemer, men ønsket å være med på quiz for det sosiale. Så begynner folk å spandere på han. Han klarte ikke si nei den dagen for han var ikke forberedt på å bli spandert på og hadde derfor ikke planlagt hva han skulle si. Han ønsket åpenbart ikke å snakke om pengeproblemene sine. Men neste gang så hadde han planlagt et svar og sa ifra fra allerede ved første runde slik at han slapp å bli med på spanderingen og slapp ende opp med å kjøpe mer enn den ene ølen han hadde planlagt å kjøpe. Ikke bare er mitt inntrykk at folk har forståelse for at du ikke ønsker å drikke så mye. Men de har jo ingen grunn til å presse deg når det gjelder spandering av runder. Det er jo de som må ta regningen om de spanderer runder på deg og du f.eks har sagt at du ikke kan spandere tilbake. Så hvis det blir noe drikkepress så er det vel på deres regning. Er selvsagt mulig at de er villig til å gi deg gratis øl. Det er ikke utenkelig. Men da er det jo enten bare å takke nei eller å takke ja og å drikke den i rolig tempo slik at de ikke rekker å spandere mer på deg. Anonymkode: f42b2...d7e Edit: Dette med pengeproblemene sa han heller ikke noe om til gjengen neste gang han var på quiz. Han kom med en hvit løgn om hvorfor han ikke kunne ta mer enn 1 øl. . Det var kun jeg som visste om pengeproblemene fordi han hadde fortalt om problemene ved en tidligere anledning. Anonymkode: f42b2...d7e
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 16.07): Jeg har en kompis som alltid skal starte med runder med øl når vi er ute på byen. Jeg kan like om det f.eks. er julebord eller en helaften, men liker det ikke når man f.eks. egentlig bare har tenkt å ta et par øl på en onsdag. Sånn som f.eks. her om dagen inviterte han meg og noen andre på Quiz i sentrum. Jeg sa at jeg kun tar et par øl i forkant. Da jeg ringte han og spurte hvor quizen var, ba han meg komme bort til en annen bar først. Siden jeg allerede var i sentrum gjorde jeg det, så da ble det en øl der. Jeg kunne selvsagt ha droppet det, men litt vanskelig når det sitter 5-6 andre der. Vi kom bort på quiz-stedet og det første han gjør er å kjøpe en runde med øl til hele gjengen, og vipps så er man "forpliktet" til å plutselig måtte bli med på det. Hans kompis var også kjapp på avtrekkeren og tok neste runde, slik at jeg allerede nå minst måtte kjøpe til dem. Quiz varer fort et par timer og min plan var å bare ta det rolig med et par øl, men når man er med på runder må man liksom holde tempoet med de andre. Det er ingen big deal og jeg ble med, men synes likevel det med runder er litt sleipt i enkelte tilfeller. Jeg dro litt før og måtte derfor ut av "loopen" og av ren høflighet spurte jeg om å vippse han ene jeg ikke kjente så godt for ølen han hadde kjøpt til meg. Det trengte jeg ikke, men det ble uansett en ekstra stressfaktor. Så hva synes folk om runder med øl generelt? Jeg kan skjønne det om man kanskje et på konsert eller noe, men når man sitter på en pub der baren er 3 meter fra oss ser jeg virkelig ikke poenget med det. #69dudes Anonymkode: ad23b...65b Vi er voksne og drikker de rundene i det tempoet vi vil. Dersom det blir runder, er det kun så lenge folk vil ha. Er ikke verre enn å si " jeg river i neste" og så kjøpe brus til deg selv og si nei til de neste rundene..? Eller ta en brus? Blir billigere for dem som river i, så det går nok greit. Anonymkode: 9aacc...89b
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august Er det sleipt å spandere? Anonymkode: fb660...4e6 1 1
Alice123 Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august Å vippse den/de som har spandert er et tips, i tillegg til å fra starten av være overtydelig på at JEG KJØPER SJØL. Er ikke vanlig i mine kretser å ta runder, da vi drikker i ulikt tempo, noen drikker dyre drinker og andre billigere øl, vi kommer/drar på ulike tidspunkt osv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august Hoppetaujenta skrev (På 6.8.2025 den 18.43): "Spanderingsrunder" er en uting. Plutselig forlater folk utestedet og har fått gratis alkohol og kjøper ikke tilbake. En må bestemme seg og kjøre en hyggelig, men streng linje. Folk får bli sure om de må og enhver får betale for seg selv på gammelmåten. Man skal ikke forplikte seg fordi noen bedriver tvang. Lykke til neste gang! Kan skrive under på denne. Har ei venninne som insisterer på å betale annenhver gang og det går alltid i hennes favør. Hun er ekstremt glemsk, har selektiv hukommelse og drikker mye, så det blir ofte at hun sender meg i baren for å kjøpe fire øl selv om jeg også betalte forrige runde. Når jeg prøver å vise på Vipps eller neppbank, funker det dårlig siden hun insisterer på at hun kjøpe en runde etter det, som ikke stemmer. Jo flere runder, jo mer surr på hvem som kjøpte sist Jeg blir ikke klok på om hun bevisst snylter eller faktisk er så bortreist at hun at hun har kjøpt to ,tre runder på rad uten at jeg har kjøpt i mellom eller vippet halve beløpet. Hun snylter, men ønsker at det ser ut som om jeg prøver meg på det Anonymkode: e221d...662 2
norw Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august Det er helt idiotisk. Skjønner heller ikke hvorfor folk skal presse fram kjøp av vinflaske eller shots ute på byen.
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kan skrive under på denne. Har ei venninne som insisterer på å betale annenhver gang og det går alltid i hennes favør. Hun er ekstremt glemsk, har selektiv hukommelse og drikker mye, så det blir ofte at hun sender meg i baren for å kjøpe fire øl selv om jeg også betalte forrige runde. Når jeg prøver å vise på Vipps eller neppbank, funker det dårlig siden hun insisterer på at hun kjøpe en runde etter det, som ikke stemmer. Jo flere runder, jo mer surr på hvem som kjøpte sist Jeg blir ikke klok på om hun bevisst snylter eller faktisk er så bortreist at hun at hun har kjøpt to ,tre runder på rad uten at jeg har kjøpt i mellom eller vippet halve beløpet. Hun snylter, men ønsker at det ser ut som om jeg prøver meg på det Anonymkode: e221d...662 Det er vist du som er bortreist.. Anonymkode: 21bde...023
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå