Gå til innhold

Å skrive "desse" i stedet for disse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til en bruker her på forumet som konsekvent skriver "desse" i stedet for "disse". Har sett den skrivemåten hos 1-2 andre i løpet av mitt liv.

Ser man ikke at det står "disse" alle andre steder? Er tanken at siden "de" uttales "di" så må disse skrives desse?

Jeg blir småkoko av å se ordet "desse" 😵‍💫

Anonymkode: baafb...e4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv dialekt! 

Anonymkode: eefa5...81e

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig på nynorsk. Dette burde du ha fått med deg på skolen.

Anonymkode: 539b9...a06

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er riktig på nynorsk. Dette burde du ha fått med deg på skolen.

Anonymkode: 539b9...a06

Det er jeg selvsagt klar over, mitt hovedmål er nynorsk da jeg er født og oppvokst på Vestlandet. Personene som skriver desse, skriver alt annet på bokmål.

• Hjerte 1
Skrevet

Desse eller dessa både høres og ser bondsk ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lagt merke til en bruker her på forumet som konsekvent skriver "desse" i stedet for "disse". Har sett den skrivemåten hos 1-2 andre i løpet av mitt liv.

Ser man ikke at det står "disse" alle andre steder? Er tanken at siden "de" uttales "di" så må disse skrives desse?

Jeg blir småkoko av å se ordet "desse" 😵‍💫

Om det er som i teorien med at "de" uttales "di" lurer jeg på hvordan de da oppfatter ord som "dessert" og "dessverre".

Anonymkode: 052b6...202

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg selvsagt klar over, mitt hovedmål er nynorsk da jeg er født og oppvokst på Vestlandet. Personene som skriver desse, skriver alt annet på bokmål.

Kanskje personen også skriver nynorsk til vanlig, og er usikker på hva man bruker av «disse/desse» på bokmål?

Da lurer jeg heller på de som ikke klarer å/og, tør/tørr, vil/vill, vel/vell, an/ann. Ser de ikke at det blir helt feil å skrive: «det går vell ann»? 

Anonymkode: 70d1d...ca0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er også født og oppvokst på Vestlandet. Mitt hovedmål er bokmål.

25 % av nordmenn bor på Vestlandet, men kun 11 % av nordmenn har nynorsk som hovedmål.

Anonymkode: dad19...cbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jo være det er noe som henger igjen etter å tidligere ha brukt nynorsk som hovedmål, det kan også være etterslep etter lese og skrivevansker.

Jeg lurer mer på hvor viktig det er å lage en hel tråden om det. 

Anonymkode: ad27d...eef

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...