AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Hvis foreldre dør, og barna deres flytte til andre familie-medlemmer, som kan være en verge for dem frem til de fyller atten år. Hvordan blir det egentlig bestemt hvilke familie-medlemmer man kan bo hos? For det første må vel Barnevernet faktisk finne ut hvem som er nærmeste familie (for eksempel onkel / tante) og hva slags prosess er det egentlig for å finne ut om de har lyst og er egnet til å faktisk ta hånd om barn / ungdom? Anonymkode: 7b486...ab5
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Interessant spørsmål som bekymret meg mens barna var små. Mine barn hadde unge besteforeldre, så mitt håp var vel at de fikk lov til å bo hos dem. De hadde nok vært best egnet. Det spørs om de hadde fått lov. Samtidig det er jo faktisk folk som får barn nå, som er på deres alder når de fikk barnebarn... Anonymkode: 424be...47a
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Hvis begge foreldre dør eller er uegnet for foreldreskap, finner barnevernet en fosterfamilie. Dette kan være biologisk familie eller utenforstående. Nær familie som ønsker å ha ansvaret for barna melder seg. Hva som er en god løsning avgjøres etter salg.tsler med barna og de "kandidatene" man har. Anonymkode: 0b542...97e 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Min søster var (eller er, men nå er barna nesten voksne) alenemor, hun spurte om jeg kunne ta over hennes barn hvis noe skjedde med henne, barnas far var død. Jeg svarte selvsagt ja til dette, så jeg tror hun skrev det ned et sted i tilfelle det skulle bli aktuelt Anonymkode: 03b06...2d0 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Mannen min har to kull, og vi har avtalt med den eldste (hun er voksen) at om noe skulle skje med oss så vil hun ta ansvaret for sine søsken. Vi sjekket og skrev ned alt sånt i forbindelse med å sikre at alt ble riktig med særeie og testamentet når vi giftet oss. Anonymkode: d271a...eb3
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Det er ikke hvis en dør. Det er når man dør. Er man født, skal man også dø engang. Anonymkode: df283...0fa
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke hvis en dør. Det er når man dør. Er man født, skal man også dø engang. Anonymkode: df283...0fa Joda, men jeg har nå ikke tenkt å dø før jeg er over 90. Da er barna mellom 60 og 70, da er det ikke en problemstilling. Så er jo om man dør mens man har små barn Anonymkode: 46998...99a 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Barnevernet har ikke noe med det å gjøre. De kommer kun inn i bildet om ingen faktisk ivaretar barnet eller ingen ønsker foreldreansvaret. Tingretten bestemmer foreldreansvar om barn står uten. Den vektlegger barnets beste og en eventuell viljeserklæring fra foreldre. Dersom bare én/ett par ønsker foreldreansvaret, vil denne vanligvis få det. Anonymkode: f59c2...3f9 1
Neix4 Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke hvis en dør. Det er når man dør. Er man født, skal man også dø engang. Anonymkode: df283...0fa Det er hvis man dør når barna er mindreårige. Det tenker jeg du burde forstått ut fra konteksten? 2 1
GammelKaktus Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Viljeserklæring, så lenge alt er avklart på forhånd så pleier dette å gå greit uten noe stress. Trenger ikke å være familie kan godt være venner. Lagde en selv når jeg fikk barn, greit å ha avklart om noe skjer så er iallfall barnet trygg på hvor det havner. For min del så skal barnet mitt bo hos en venninne om noe skjer og det samme omvendt. Nå begynner barna våre å bli så store men skulle noe skje så er vi der for hverandres barn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Duraton skrev (1 time siden): Gudforeldre. hvis de faktisk er i live når de biologiske foreldre dør da. jeg opplevde faktisk at en av dem døde i en trafikk-ulykke, når jeg var 11 år, og den andre døde av hjerte-infarkt når jeg litt over 15 år gammel. Så det er ikke godt å si hvor jeg eventuelt ville havnet, dersom foreldrene mine hadde dødd før jeg rakk å fylle atten år. Anonymkode: 7b486...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Duraton skrev (1 time siden): Gudforeldre. Nei, gudforeldre har ikke denne rollen. De tar på seg et ansvar for å lære barnet opp i den kristne tro. Dersom foreldrene ønsker at disse skal ta over omsorgen, må dette skrives ned i en viljeserklæring. Anonymkode: 88bda...5ef 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Noen i min familie kom i en situasjon hvor de seriøst måtte vurdere dette. Løsningen ble at de spurte meg og fikk ordnet med en viljeserklæring, om at de ønsket at jeg fikk omsorgen for deres barn om de skulle dø. Om man ikke er totalt uegnet er det sjelden man ikke får gjennom en slik viljeserklæring. Heldigvis ble det likevel aldri nødvendig å bruke den i vårt tilfelle. Anonymkode: a7371...165 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august Duraton skrev (1 time siden): Gudforeldre. Nei, de har ikke noe med dette å gjøre. For vår del er besteforeldrene på begge sider for gamle/for dårlig helse. Alle søsken har egne barn. Vi har tre barn, hvorav to tenåringer og ett med spesielle behov. Det er helt utopisk å tro at at noen i familien har kapasitet til å overta den byrden, spesielt med barnet med spesielle behov. Vi må nok bare holde oss levende! For den del, vi har ikke kapasitet til å ta til oss våre søskens barn heller, hvis søsken og deres partner skulle dø. Vi sliter allerede. Å få flere barn (de har to barn hver) inn i familien, traumatiserte barn etter å ha mistet familien sin, vi har ikke plass i huset, og vi er allerede helt på felgen pga barnet med spesielle behov? Det hadde ikke fungert. De må også holde seg i live. 🙈 Anonymkode: 4bbb1...0af
Rosa Dartle Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august (endret) Her i familien har vi egentlig snakket om det. Den ene søsteren min tar mine barn om noe skulle ha skjedd. Dersom noe skulle ha skjedd med min manns søster og ektemann, ville vi tatt til oss deres barn. Min bestevenninne vil ikke at sine barn skal komme til besteforeldre/hennes foreldre, og vi har også snakket om at de kan få komme til oss dersom noe skulle ha skjedd. Dersom man faktisk skulle kommet til det punktet, er det jo ikke sikkert at det skjer. Man vil vel gå gjennom hele nettverket, men da kan vi i alle fall fortelle barnevernet at vi har hatt praten. Endret 6. august av Rosa Dartle 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august Det blir gjort en vurdering dersom et barn mister begge foreldrene. Veldig ofte er det familie som barnet kan bo hos, de må selvsagt være både egnet og villige. Er det ikke det så blir det fosterfamilie hos andre. Det beste er jo om det er noen i opprinnelig nettverk som familie eller venner som tar barna, det er ganske mange barn som vokser opp hos onkler og tanter eller hos unge besteforeldre. Anonymkode: 20c6e...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå