Gå til innhold

Beste ladebrikke uten bruk av apper?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir snart elbileier for første gang og jeg gruer meg litt til å forholde meg til ladestasjoner som ikke tar kort (enda). Mer, Ionity, Recharge og Kople er de ladestasjonene jeg tror jeg kommer til å bruke. Kanskje også Circle K. Som tittelen tilsier så leter jeg litt etter en god løsning for å lade med brikke uten bruk av apper og Vipps.

Jeg har en smarttelefon med nettleser men for å gjøre en lang forklaring kort så er det ikke et alternativ å laste ned og bruke apper. Jeg må finne en midlertidig løsning ved bruk av brikke som jeg kan bruke frem til nyttår når alle ladestasjonene skal godta vanlige betalingskort. Har ikke Vipps.

Fungerer ladebrikken egentlig bare som en unik nøkkel som legges inn hos de ulike operatørene av ladestasjoner, slik at jeg må ha 4-5 ulike kundekonti der jeg legger inn betalingskort eller oppretter avtale for faktura? Eller kan jeg f.eks. opprette en konto hos Mer og bare forholde meg til Mer?

Hvilke tjenester erfarer dere at det er enklest å forholde dere til uten krav om app for å komme i gang? For eksempel krever Fortum en app for å komme i gang.

Anonymkode: b57ce...6ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brikken til elbilforeningen, den kommer jeg tilbå ta i bruk når den tid kommer.

Anonymkode: 42e85...91b

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brikken til elbilforeningen, den kommer jeg tilbå ta i bruk når den tid kommer.

Anonymkode: 42e85...91b

Jeg skal sjekke det nærmere. Da slipper jeg å registrere meg flere steder og får bare en samlet faktura fra Elbilforeningen?

Anonymkode: b57ce...6ca

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Leser på nettsidene til Elbilforeningen. Må man logge inn i appen til foreningen for å komme i gang eller bruke brikken?

"Når du blir medlem i Norsk elbilforening mottar du ladebrikken i posten. Brikken er ferdig registrert hos samarbeidende ladeselskaper. Alt du trenger å gjøre er å logge deg på med din Elbilforeningen-bruker i ElbilAppen...."

Anonymkode: b57ce...6ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir snart elbileier for første gang

Hvilken elbil? Mange elbil forhandlere har egne ladekort som kan benyttes, uavhengig fra ladestasjon og med samlet faktura en gang i måneden. For eksempel har KiaCharge om det er en Kia og så videre.

Det er selvsagt en gebyr på det og du får ikke alltid beste ladepris, men siden det er snakk om en midlertidig løsning så kan det være en bekymringsfri start.

Ser at mange anbefaler elbilforening. De har såvidt jeg vet også medlemsgebyr. Gjerne sjekk litt pris hva som lønner seg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer, Ionity, Recharge og Kople er de ladestasjonene jeg tror jeg kommer til å bruke. Kanskje også Circle K. Som tittelen tilsier så leter jeg litt etter en god løsning for å lade med brikke uten bruk av apper og Vipps.

Mer og Circle K har i alle fall AutoCharge. Mange andre tilbydere har det også. Så muligens kan en venn hjelpe deg med oppsett av AutoCharge, dersom de stasjonene med AutoCharge dekker behovet. Da er det bare å putte det rett inn 😅 !

NAF har en grei gjennomgang av forskjellige måter å lade på:
https://www.naf.no/elbil/lading/ladebrikker-og-betaling

Schmuhu

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, da blir det en ladebrikke fra Mer 👍 Skal bare bruke brikken ved behov frem til nyttår, når alle ladestasjonene i Norge og EU er påkrevet å ha kortterminal for vanlig betalingskort. Ser ut til at Mer-brikken kan brukes hos Ionity, Recharge og Kopple, så da er jeg stort sett dekket for den regionale bruken i alle fall. Circle K gidder jeg ikke styre med når de krever app.

Anonymkode: b57ce...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal sjekke det nærmere. Da slipper jeg å registrere meg flere steder og får bare en samlet faktura fra Elbilforeningen?

Anonymkode: b57ce...6ca

Ikke fra elbilforeningen, du legger til et kort som belastes når du bruker brikken.

Anonymkode: 42e85...91b

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bruke ladebrikken fra Mer uten å legge inn registreringsnummer for bilen i profilen min hos Mer - eller vil det ikke fungere før reg.nr er lagt inn? Hva skal de egentlig med registreringsnummeret?

Anonymkode: b57ce...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 19.37):

Kan jeg bruke ladebrikken fra Mer uten å legge inn registreringsnummer for bilen i profilen min hos Mer - eller vil det ikke fungere før reg.nr er lagt inn? Hva skal de egentlig med registreringsnummeret?

Anonymkode: b57ce...6ca

Kan svare meg selv: I følge Mer sin kundeservice er det ikke nødvendig å legge inn registreringsnummer på bilen for å lade med RFID-brikken. Glemte å spørre hva som er nytten med å legge inn elbilens reg.nr i profilen hos Mer.

Etter mye research har jeg innsett at Mer et av de virkelig få gode valgene man har, dersom registrering av kundekonto, bestilling av RFID-brikke og administrasjon av kundeforholdet utelukkende ønskes utført i vanlig nettleser. Faktisk er det på grensen til enestående i Europeisk sammenheng. Jeg har surfet og lest meg opp i timesvis 🤔

Tips meg gjerne hvis det finnes andre aktører hvor hele kundeforholdet inkl. bestilling av RFID-brikke/kort kan administreres på nett og ikke utelukkende i app. Jeg har riktignok sett at det finnes noen mellomting, der sign-up må gjøres på app, mens resten kan administreres på nett.

I valget mellom å bruke vanlig betalingskort for dop-in lading eller å bruke RFID-brikke, kan det være flere som foretrekker å bruke RFID-brikke fordi transaksjonsdata som flyter til- og mellom bankene ikke nødvendigvis blir knyttet direkte til ladestolpen som sådan men tilbyderen av RFID-brikke, der betalingskortet er registrert. Det gjør at selv om betalingskortet er en fellesnevner, fragmenteres datatene muligens litt bedre med RFID (sett fra et personvernperspektiv).

Anonymkode: b57ce...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Chargemap er et av få alternativer hvor det er mulig å opprette konto, bestille RFID-kort og administrere kontoen sin fullgodt på nett. Ladekortet kan aktiveres på nett også, uten behov for app. Tilgjengeligheten av ladepunkter hvor man kan bruke Chargemap pass (RFID-kort) virker noe begrenset, i alle fall i Nord-Norge. Tesla, Ionity, Allega er med.

Anonymkode: b57ce...6ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 15.29):

Chargemap er et av få alternativer hvor det er mulig å opprette konto, bestille RFID-kort og administrere kontoen sin fullgodt på nett. Ladekortet kan aktiveres på nett også, uten behov for app. Tilgjengeligheten av ladepunkter hvor man kan bruke Chargemap pass (RFID-kort) virker noe begrenset, i alle fall i Nord-Norge. Tesla, Ionity, Allega er med.

Anonymkode: b57ce...6ca

Hvis du kjøper deg en Tesla trenger du aldri verken app, ladekort eller debetkort. Du bare stapper ladekabel i bilen, ser en film eller tv-serie på skjermen til ønsket prosent er nådd og drar ut kabel og kjører. De var tidlig ute med et fiffig system der bil snakker med lader og ikke plager eieren unødvendig mye

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

Hvis du kjøper deg en Tesla trenger du aldri verken app, ladekort eller debetkort. Du bare stapper ladekabel i bilen, ser en film eller tv-serie på skjermen til ønsket prosent er nådd og drar ut kabel og kjører. De var tidlig ute med et fiffig system der bil snakker med lader og ikke plager eieren unødvendig mye

Det tror jeg på og Tesla fungerer helt sikkert veldig, veldig fint i det daglige.

Utfordringen er jeg kommer fra vanen å betale for drivstoffet med kontanter og en motvilje mot å bruke kort der det er mulig å unngå det, slik jeg også har en veldig motvilje mot apper så vel som økosystemene rundt Google, Microsoft, Amazon, Apple m.fl.

Noe så enkelt som en voucher, med strekkode og kode, for å lade på Circle K hadde vært kjekt. Det kunne jeg kjøpt på betjente energistasjoner og betalt med kontanter. Det hadde ikke trengt å være vanskeligere enn det. Eller å lade et RFID-kort ("kontantkort") i kassen 😁

For du skjønner: når jeg fyller etanolfri 98-oktan bensin på min gamle gas-guzzler, er det bare å legge en1000-lapp på disken, fylle bilen og kjøre 👍 De var veldig tidlig ute med det der og det er bare helt unntaksvis at det oppstår frustrasjoner.

Men hvem vet, kanskje blir det Tesla neste gang. Det er ikke utenkelig at Elon Musk får et innfall, allierer seg med fremtredende forkjempere for personvernet og utvikler gode løsninger, slik han bidro til ytringsfriheten ved å kjøpe opp Twitter. Om noen gjør det så er det muligens ham. Ser ikke for meg at kineserne eller europeerne gjør det.

Anonymkode: b57ce...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Men for å oppsummere har vi noen få aktører der det er mulig å opprette en konto, bestille RFID-kort og generelt administrere kontoen i en web-portal. Deriblant Mer og Chargemap. Det må vel finnes flere i Norge og Europa som ikke utelukkende krever at man bruker en app?

Anonymkode: b57ce...6ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg på og Tesla fungerer helt sikkert veldig, veldig fint i det daglige.

Utfordringen er jeg kommer fra vanen å betale for drivstoffet med kontanter og en motvilje mot å bruke kort der det er mulig å unngå det, slik jeg også har en veldig motvilje mot apper så vel som økosystemene rundt Google, Microsoft, Amazon, Apple m.fl.

Noe så enkelt som en voucher, med strekkode og kode, for å lade på Circle K hadde vært kjekt. Det kunne jeg kjøpt på betjente energistasjoner og betalt med kontanter. Det hadde ikke trengt å være vanskeligere enn det. Eller å lade et RFID-kort ("kontantkort") i kassen 😁

For du skjønner: når jeg fyller etanolfri 98-oktan bensin på min gamle gas-guzzler, er det bare å legge en1000-lapp på disken, fylle bilen og kjøre 👍 De var veldig tidlig ute med det der og det er bare helt unntaksvis at det oppstår frustrasjoner.

Men hvem vet, kanskje blir det Tesla neste gang. Det er ikke utenkelig at Elon Musk får et innfall, allierer seg med fremtredende forkjempere for personvernet og utvikler gode løsninger, slik han bidro til ytringsfriheten ved å kjøpe opp Twitter. Om noen gjør det så er det muligens ham. Ser ikke for meg at kineserne eller europeerne gjør det.

Anonymkode: b57ce...6ca

Jeg tror det enkleste for deg er å kjøpe en campingstol og kjøre rundt i nabolaget og spør om du kan få låne en skjøteledning i tre timer for en femtilapp. 
Eller å ta med bensinbilen din til et verksted og få den reparert så den lever i noen år til. 
Du er ikke klar for fremtiden (eller nåtiden)

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Jeg tror det enkleste for deg er å kjøpe en campingstol og kjøre rundt i nabolaget og spør om du kan få låne en skjøteledning i tre timer for en femtilapp. 
Eller å ta med bensinbilen din til et verksted og få den reparert så den lever i noen år til. 
Du er ikke klar for fremtiden (eller nåtiden)

Jada, jada. Bare vær helt likegyldig, da. Jeg har aldri ment at ikke du og dine likesinnede skal kunne kose dere med Tesla og bokstavelig talt være tilkoblet 24/7 hvis du ønsker det. Jeg unner deg den muligheten, men jeg ønsker også muligheten til å velge det bort. Eller skal offentlig elbillading bare være et tilgjengelig gode for bileiere med apper låst til ett av de to dominerende, kommersielle økosystemene for smarttelefoner?

Det er påfallende at den første elektriske bilen ble funnet opp rundt 1884, lenge før noen tenkte på Google Play og ISO 15118 (Plug & Charge). Det er ikke noen naturlov som sier at lading av elbiler må gjøres så innmari komplekst og at finkornet data absolutt må være en del av det. At det liksom skal være påkrevet at alle må registrere seg i en app for å fylle bilen med energi, som er en helt dagligdags aktivitet med en fancy strømplugg. Nå blir det riktignok kortautomater på alle lynladere i Norge, men det måtte altså EU-reguleringer til for noe så banalt. Du kan kjøpe en Kvikklunsj fra en automat med kort eller kontanter. Men å åpne en strømkabel blir for vanskelig. Da må vi nok sette opp noen servere og hyre noen indere til å programmere en app.

Jeg har noen bekjente i min omgangskrets som tidligere har gitt opp elbilen og kjøpt bensin- og dieselbiler i stedet. Heft og stress ved lading har vært hovedårsaken. Med kortterminaler som standard fra starten av, ville de nok fortsatt hatt elbil den dag i dag.

Anonymkode: b57ce...6ca

Skrevet

Jeg har ikke Tesla, jeg har en ID7. Og jeg har et Plugsurfingkort for de få gangene jeg lader bilen andre steder enn hjemme. Bare å tappe kortet borti RFID-punktet på laderen så starter ladinga. Akkurat som å betale kontaktløst i butikk med et bankkort. Måtte riktignok åpne appen for fire-fem år siden da jeg registrerte bruker, men at man må registrere seg som bruker på de tjenestene man skal bruke må man bare akseptere. 

Det kortet fungerer på Ionity, Recharge, Kempower, Kople, Mer, Uno-X, E.ON Drive, Clever, Ishavsveien,Ragde Charge, og Bergen kommune. Sikkert noen flere også. 

Ulempen med kortet er at det koster mer å bruke den tjenesten enn å betale direkte til selskapet. Men det fulgte med den forrige bilen. Man kan også abonnere på tjenesten til Plugsurfing, da får man større rabatter. 

Selv synes jeg det er praktisk med kort/brikke, da dette er mye raskere enn å ta med telefonen ut av bilen, åpne appen, finne lader og trykke start i appen. Legger man til regn og drittvær er det best med kortest mulig tid utafor bilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...