Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg at det har vært lenge kjent at barn blir operert og amputert uten bedøvelse. Men det gjør virkelig vondt  og det gjør meg skikkelig trist å tenke på alt det grusomme palestinerne opplever. 

jeg hadde aldri tålt å bli amputert uten bedøvelse !! jeg hadde aldri tålt  å bli sakte sultet ihjel fordi det er virkelig smertefullt. Og alt dette kan Nethanyahu avslutte med et knips i fingeren! 

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/gjor-amputasjoner-uten-bedovelse/16141228/

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ofte gråter over hva som skjer i Palestina og trodde aldri det kunne bli så ille. 

• Liker 5
Skrevet

Hamas kan vel også 

naom skrev (2 timer siden):

Jeg at det har vært lenge kjent at barn blir operert og amputert uten bedøvelse. Men det gjør virkelig vondt  og det gjør meg skikkelig trist å tenke på alt det grusomme palestinerne opplever. 

jeg hadde aldri tålt å bli amputert uten bedøvelse !! jeg hadde aldri tålt  å bli sakte sultet ihjel fordi det er virkelig smertefullt. Og alt dette kan Nethanyahu avslutte med et knips i fingeren! 

Helt enig at dette er grusomt og at det skjer grusomheter der.

Men vil påpeke at Hamas også er i den situasjon at de vil kunne avslutte dette også. De kan jo starte med å frigjøre gislene.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
naom skrev (3 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/gjor-amputasjoner-uten-bedovelse/16141228/

Hva er viktigst, fakta, eller følelser? 
For fakta er at denne videoen er debunked.
Jeg velger å tro at du ikke bevist søker å spre propaganda, så bare en vennlig påminnelse om å være veldig kildekritisk når det kommer til Gaza krigen.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Duraton skrev (3 timer siden):

Jeg velger å tro at du ikke bevist søker å spre propaganda, så bare en vennlig påminnelse om å være veldig kildekritisk når det kommer til Gaza krigen.

Jeg støtter videon med kilde tv2 som sier ja at det er sant at mange blir operert uten bedøvelse Se på kilden

Hvordan skal jeg vite om videon er fake eller ikke?  Men jeg har jo støttet opp med kilde fra

• Liker 2
Skrevet

Skrevet
naom skrev (1 time siden):

Jeg støtter videon med kilde tv2 som sier ja at det er sant at mange blir operert uten bedøvelse Se på kilden

Hvordan skal jeg vite om videon er fake eller ikke?  Men jeg har jo støttet opp med kilde fra

Å gjøre amputasjoner uten bedøvelse er veldig uansvarlig. Pasienten risikerer å dø av sjokk. 
Med tanke på at palestinere blir flydd til en rekke europeiske land for operasjoner og behandlinger, så er det i hvert fall uetisk å utsette en pasient for ett slikt sjokk. 

Men, nå skriver dem operasjoner, og det å sy ett sår, er en operasjon. Så ja, små ting som man vanligvis setter lokalbedøvelse for, blir gjort uten lokalbedøvelse. Noe som er betraktelig mye mindre dramatisk enn å tro at dem gjør fullskala operasjoner uten bedøvelse.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Duraton skrev (4 timer siden):

Hvis man søker på "Surgery without anestetics in Gaza" får man mange treff, f eks:

https://www.aljazeera.com/features/2024/4/7/reusing-scalpels-operating-with-no-anaesthesia-a-doctors-diary-in-gaza

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68331988

https://www.ft.com/content/58280e19-4ee1-4fe6-87ea-b7bd293d2a52

https://www.reuters.com/world/middle-east/gaza-doctor-amputates-nieces-leg-home-without-anaesthesia-2024-01-19/

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/patients-anaesthetic-who-medicine-gaza-b2431993.html

+ mange fler.

Jeg tviler på at alle disse er debunked.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Duraton skrev (42 minutter siden):

Å gjøre amputasjoner uten bedøvelse er veldig uansvarlig. Pasienten risikerer å dø av sjokk. 
Med tanke på at palestinere blir flydd til en rekke europeiske land for operasjoner og behandlinger, så er det i hvert fall uetisk å utsette en pasient for ett slikt sjokk. 

Men, nå skriver dem operasjoner, og det å sy ett sår, er en operasjon. Så ja, små ting som man vanligvis setter lokalbedøvelse for, blir gjort uten lokalbedøvelse. Noe som er betraktelig mye mindre dramatisk enn å tro at dem gjør fullskala operasjoner uten bedøvelse.

Er du seriøs her?

At man velger å amputere uten bedøvelse er pga. tilfeller som er akutte der pasienter risikerer å dø om man ikke utfører en hasteamputasjon..Hadde man hatt tilgang til bedøvelse ville man ha brukt dette. At leger anser amputasjonene som nødvendige trumfer dine egne psuedo-konklusjoner i forhold til legevitenskap.

Det har vært rapportert om manglene tilgang til medisiner i Gaza lenge pga. Israel. Å amputere  er ikke noe man gjør for moro skyld.

Leger som frivillig drar til Gaza for å hjelpe bekrefter dette.

Endret av Bigote
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Duraton skrev (12 minutter siden):

Du har kanskje ikke erfaring med akuttmedisin i krig og kriser?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Duraton skrev (5 timer siden):

Nå er det ikke bare Hamas som sprer propaganda, så behovet for kilde kritikk går på begge parter, både Israel og Hamas.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Illuminatum skrev (6 timer siden):

Hamas kan vel også 

Men vil påpeke at Hamas også er i den situasjon at de vil kunne avslutte dette også. De kan jo starte med å frigjøre gislene.

Lidelsene til palestinerne har eksistert lenge før Hamas. like siden lidelsene til jødene tok slutt i 1945. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rick skrev (7 timer siden):

Når man vet at slike utsagn blir brukt som propaganda, så har ingen av linkene noe troverdighet igjen 🙃

Bigote skrev (7 timer siden):

Er du seriøs her?

At man velger å amputere uten bedøvelse er pga. tilfeller som er akutte der pasienter risikerer å dø om man ikke utfører en hasteamputasjon..Hadde man hatt tilgang til bedøvelse ville man ha brukt dette. At leger anser amputasjonene som nødvendige trumfer dine egne psuedo-konklusjoner i forhold til legevitenskap.

Det har vært rapportert om manglene tilgang til medisiner i Gaza lenge pga. Israel. Å amputere  er ikke noe man gjør for moro skyld.

Leger som frivillig drar til Gaza for å hjelpe bekrefter dette.

Jeg er veldig seriøs. Er du? 
Det har vært mange kriger, med mange amputasjoner uten bedøvelse. Vi vet hva som skjer hvis man amputerer uten bedøvelse. Det er uetisk og man kan miste legelisensen. 
Men der igjen, khamas tilbedende leger tar vel ikke slikt så tungt.

Apis skrev (7 timer siden):

Du har kanskje ikke erfaring med akuttmedisin i krig og kriser?

Mindre enn mange, mer enn de fleste?

Apis skrev (7 timer siden):

Nå er det ikke bare Hamas som sprer propaganda, så behovet for kilde kritikk går på begge parter, både Israel og Hamas.

Helt enig. Men den ene er en terrororganisasjon og den andre er en demokratisk stat, så min tillit til hver enkelte er forskjellig.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Duraton skrev (56 minutter siden):

Det har vært mange kriger, med mange amputasjoner uten bedøvelse. Vi vet hva som skjer hvis man amputerer uten bedøvelse. Det er uetisk og man kan miste legelisensen. 

Kan du linke til alle disse krigene der bruk av amputasjon for å redde liv i akutte tilfeller gjort at leger mister lisensen når det ikke har tilgang til bedøvelse? ( lykke til her)

Ellers må jeg ærlig si at det som var det merkeligste ved det du skrev var forslaget om sende pasientene til Europa.  Haste-amputasjoner gjøres i akutte og kritiske tilfeller pga. infeksjonsfare / fare for andre komplikasjoner.. Det å sette disse pasientene på fly slik at de dør en sikker død virker som en fryktelig dårlig ide.

Endret av Bigote
  • Liker 4
Skrevet
Bigote skrev (1 time siden):

Kan du linke til alle disse krigene der bruk av amputasjon for å redde liv i akutte tilfeller gjort at leger mister lisensen når det ikke har tilgang til bedøvelse? ( lykke til her)

Ellers må jeg ærlig si at det som var det merkeligste ved det du skrev var forslaget om sende pasientene til Europa.  Haste-amputasjoner gjøres i akutte og kritiske tilfeller pga. infeksjonsfare / fare for andre komplikasjoner.. Det å sette disse pasientene på fly slik at de dør en sikker død virker som en fryktelig dårlig ide.

Nei, jeg blir ikke å bruke tid på å grave igjennom saker for å finne tilfeller. 
Da får du heller tro ditt.

Men jeg slenger med en chatgpt respons vedrørende amputasjoner uten bedøvelse:

Performing an amputation without anesthesia is generally considered unethical because it causes unnecessary pain and suffering, and it violates accepted standards of medical care. Medical professionals are expected to prioritize patient comfort and safety, which includes administering anesthesia during invasive procedures whenever possible.

Legally, performing such a procedure without anesthesia could be grounds for disciplinary action, including loss of medical license, especially if it’s done outside of an emergency context or without proper justification. However, in extreme, life-threatening situations where no anesthesia is available and the patient's life is at risk, some practitioners might proceed with necessary interventions to save life. Even then, such actions are usually carefully documented, justified as emergency measures, and considered exceptions rather than the rule.

In summary, under normal circumstances, performing an amputation without anesthesia would be unethical and could threaten your license. In emergencies, it might be justified, but these are rare and highly situational exceptions.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Duraton skrev (24 minutter siden):

Legally, performing such a procedure without anesthesia could be grounds for disciplinary action, including loss of medical license, especially if it’s done outside of an emergency context or without proper justification. However, in extreme, life-threatening situations where no anesthesia is available and the patient's life is at risk, some practitioners might proceed with necessary interventions to save life. Even then, such actions are usually carefully documented, justified as emergency measures, and considered exceptions rather than the rule.

In summary, under normal circumstances, performing an amputation without anesthesia would be unethical and could threaten your license. In emergencies, it might be justified, but these are rare and highly situational exceptions.

Da takker jeg Chat GPT for å understreke poenget mitt..

Situasjonen i Gaza, der det er mangel på medisiner og personell  vil IKKE gå under normale omstendighet. . Det finnes veldig mange vitneutsagn fra leger som beskriver hvor kaotisk situasjonen er der om du ikke tror meg... Ellers igjen.. Leger og kirurgers vurderinger i forhold til nødvendigheten i forhold til å redde liv ved amputeringene trumfer dine egne antagelser her..

Hadde en kirurg på Ullevål valgt  å droppet bedøvelse uten grunn ville det vært riktig å ta lisensen, og jeg er rimelig sikker at disse sanksjonene er mer relatert til disse tilfellene..

Duraton skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg blir ikke å bruke tid på å grave igjennom saker for å finne tilfeller.

Sa du ikke selv at det var mange eksempler på dette i forhold til krig? Du hevder å vite om mange kriger  så burde vel være unødvendig å grave spesielt for å finne noe.

Da ender nok dette opp på den lange lista av påstander jeg har vært vitne til der det eksisterer trass mot å vise til kilder..

Endret av Bigote
  • Liker 4
Skrevet
naom skrev (17 timer siden):

Jeg ofte gråter over hva som skjer i Palestina og trodde aldri det kunne bli så ille. 

Gråter du også for de stakkars utsultede gisslene som fremdeles sitter fanget i tunneller i Gaza? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Illuminatum skrev (16 timer siden):

Hamas kan vel også 

Det vil ikke føre til varig fred, da det ikke foreligger en eneste garanti for at palestinerne får det bedre. Uansett finnes det aldri en unnskyldning for krigsforbrytelser og folkemord, det kan vi nok alle være enige om. Eller?

Skrevet
Bigote skrev (4 timer siden):

Da takker jeg Chat GPT for å understreke poenget mitt..

Situasjonen i Gaza, der det er mangel på medisiner og personell  vil IKKE gå under normale omstendighet. . Det finnes veldig mange vitneutsagn fra leger som beskriver hvor kaotisk situasjonen er der om du ikke tror meg... Ellers igjen.. Leger og kirurgers vurderinger i forhold til nødvendigheten i forhold til å redde liv ved amputeringene trumfer dine egne antagelser her..

Hadde en kirurg på Ullevål valgt  å droppet bedøvelse uten grunn ville det vært riktig å ta lisensen, og jeg er rimelig sikker at disse sanksjonene er mer relatert til disse tilfellene..

Sa du ikke selv at det var mange eksempler på dette i forhold til krig? Du hevder å vite om mange kriger  så burde vel være unødvendig å grave spesielt for å finne noe.

Da ender nok dette opp på den lange lista av påstander jeg har vært vitne til der det eksisterer trass mot å vise til kilder..

Da får man vente på at legene kommer med god nok dokumentasjon da. 
Eller så kan lisensen dems ryke.

Og hva eksakt var det jeg skrev, som var feil?

• Liker 4
Skrevet
Duraton skrev (3 minutter siden):

Da får man vente på at legene kommer med god nok dokumentasjon da. 
Eller så kan lisensen dems ryke.

Og hva eksakt var det jeg skrev, som var feil?

Har du dokumentasjon på at det ikke føres journaler i Gaza?  Eller øvrig dokumantasjon på at amputasjonene er uetiske/ unødvendige som du antyder?

Eller var mer eller mindre alt det du skrev feil i forhold til konteksten i Gaza. Spesielt det med at man like godt kan sende akutte tilfeller over til Europa.

Den andre ble rettet din egen kilde (Chat Gpt) deg på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...